Γαΐτης, Κατζουράκης, Photobiennale και άλλες ενδιαφέρουσες εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
DISNOVATION.ORG, Διαδικτυακοί πόλεμοι αξιών, 2018-2019.
0

Το φάντασμα του λαού

Η κεντρική έκθεση της Photobiennale 2023 διερευνά, μέσα από τη φωτογραφία και το βίντεο, τις πολλές διαφορετικές πτυχές του λαϊκισμού, θέτοντας ερωτήματα όπως ποιος είναι τελικά ο «λαός», αν όντως υπάρχει (και, αν αυτό συμβαίνει, τότε πώς, πότε και για πόσο καιρό), αν μπορεί να αποτυπωθεί οπτικά, αν αποτελεί πηγή ελπίδας ή τρόμου, πώς συμπυκνώνεται στα πρόσωπα των επίδοξων ηγετών του και πώς συναθροίζεται και συμπεριφέρεται σε πολιτικές διαμαρτυρίες. Η έκθεση παρουσιάζεται σε δύο διαφορετικούς χώρους και αναπτύσσεται σε τέσσερις κύριες αλληλένδετες ενότητες. Η πρώτη αφορά την αμφισβητούμενη αναπαράσταση της κυρίαρχης πολιτικής, ειδικά όταν βρίσκεται σε κρίση, η δεύτερη εστιάζει στους λαϊκιστές ηγέτες και τους οπαδούς τους, η τρίτη αφορά όσους αποκλείονται από την κατηγορία του «λαού» και το πώς φρουρούνται τα όρια αυτής της κατηγορίας. Η τέταρτη ενότητα επικεντρώνεται στη λαϊκιστική διαμαρτυρία και από τα δύο άκρα του πολιτικού φάσματος.

MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης & MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών
Έως 11/2

Γιάννης Γαΐτης - Αναδρομική έκθεση: 100 χρόνια από τη γέννησή του

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο.02, 1966. Λάδι σε μουσαμά, 130 x 97 εκ. Ιδιωτική Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου.

Η Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης τιμάει τον πρωτοπόρο Έλληνα εικαστικό Γιάννη Γαΐτη με μια μεγάλη έκθεση με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Παρουσιάζονται επιλεγμένα έργα, επιτοίχια, γλυπτά, κατασκευές, αντικείμενα-παιχνίδια, αρχειακό υλικό, ενώ γίνεται και μια ιδιαίτερη μνεία στις αφιερωματικές εκθέσεις και δράσεις που συνδέονται με τον ίδιο και το έργο του και πραγματοποιήθηκαν κατά το παρελθόν στη Θεσσαλονίκη. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και την προβολή του επεισοδίου-αφιερώματος στον Γιάννη Γαΐτη από τη σειρά «Μονόγραμμα» (1984) σε παραγωγή των Γιώργου και Hρώς Σγουράκη, παραχώρηση του αρχείου της ΕΡΤ.

Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης - Casa Bianca
Έως 10/3

Μιχάλης Κατζουράκης - Αγνή Κατζουράκη: Incontri - Συναντήσεις

Γαΐτης, Κατζουράκης, Photobiennale και άλλες ενδιαφέρουσες εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Μιχάλης Κατζουράκης, αφίσα για την εταιρεία «Ολυμπιακές Κρουαζιέρες», 1959, 100x70 εκ.
Γαΐτης, Κατζουράκης, Photobiennale και άλλες ενδιαφέρουσες εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Αφίσα για τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ). Φ. Κάραμποττ, 1963.

Ένα εξαιρετικό καλλιτεχνικό ζευγάρι στη ζωή και στη δουλειά, που συνένωσε την εφαρμογή (γραφιστική) με την «καθαρή» τέχνη σε ένα πλαίσιο συνεργασίας μοναδικά υψηλού επιπέδου, αγωγής, καλλιέργειας, ποιότητας, χιούμορ, θέτοντας έτσι τις προϋποθέσεις για μια εντελώς ασυνήθιστη ατμόσφαιρα δημιουργίας στον εργασιακό χώρο, τιμάται σε αυτή την έκθεση που περιλαμβάνει περισσότερα από 170 έργα, ζωγραφικά, γλυπτά και αφίσες. Όπως λέει η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, «η ταυτόχρονη συνύπαρξη του έργου τους, με μεγάλες διαφορές θεματικά και μορφολογικά, οδηγεί τον θεατή να αντιληφθεί συγγένειες και διαφοροποιήσεις μεταξύ τους, ιδίως τον τρόπο που κοινές εμπειρίες και αγωνίες μετουσιώνονται σε καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία».

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
Έως 10/1

50+1 ιστορίες από τη Συλλογή Κωστάκη

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
© Μikhail Larionov

Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 100 έργα και αρχειακού υλικού από τη Συλλογή Κωστάκη. Εκπροσωπούνται όλοι σχεδόν οι καλλιτέχνες της διάσημης συλλογής, καθώς και όλες οι τάσεις και ομάδες της Ρωσικής Πρωτοπορίας των αρχών του 20ού αιώνα σε μια ισότιμη και συμπληρωματική συνύπαρξη έργων και κειμένων μέσα από μια περισσότερο ανεκδοτολογική αφήγηση, μαζί με τις αυτούσιες εξιστορήσεις του συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη. Καλλιτεχνικές αναζητήσεις, ταξίδια, προσωπικές ιστορίες με εκρηκτικές αντιπαραθέσεις και βαθιές φιλίες, η ανεξάντλητη δημιουργικότητα και οι ευρηματικοί πειραματισμοί, ο κοινωνικός, καλλιτεχνικός, φιλοσοφικός, επιστημονικός και λογοτεχνικός αναβρασμός, η ίδρυση εικαστικών σχολών, οι μελέτες για ανακαινίσεις κτιρίων και κατασκευή μνημείων που ποτέ δεν ολοκληρώθηκαν, άγνωστες στο ευρύ κοινό πτυχές, επιδιώκουν να αποτελέσουν σταθμό στη διαχείριση, μελέτη, προσέγγιση και προβολή της συλλογής.

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μονή Λαζαριστών
Έως 26/11

Πώς μάθαιναν οι Έλληνες γράμματα από την Άλωση μέχρι την Επανάσταση (1453-1821)

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ωρολόγιον. Τέλη 15ου αιώνα. Ιστορικό & Παλαιογραφικό Αρχείο ΜΙΕΤ (Συλλογή Πέζαρου, χφ. 31)

Πώς μάθαιναν οι Έλληνες γράμματα τα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας; Πώς διατηρήθηκαν η γλώσσα και η ελληνική παιδεία μέσα στους τέσσερις αιώνες υποταγής; Τι γνωρίζουμε για τους ανώνυμους ιερωμένους και δασκάλους και για τους μαθητές που μάθαιναν τα «κολλυβογράμματα»; Τι ήταν τα «μαθηματάρια»; Σε ποιες περιοχές άνθησαν μεγάλα πνευματικά κέντρα και πώς η παιδεία έθρεψε την ιδέα του αγώνα για την ελευθερία; Επιλεγμένα εκθέματα και σύγχρονες διαδραστικές εφαρμογές αποπειρώνται να δώσουν απαντήσεις στην ελάχιστα γνωστή όψη της ελληνικής παιδείας πριν από την Επανάσταση του 1821. Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει τους θησαυρούς του Ιστορικού Παλαιογραφικού Αρχείου του δίπλα σε σπάνια βιβλία από τις σημαντικότερες βιβλιοθήκες της Ελλάδας.

Παράρτημα ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης, Βίλα Καπαντζή
Έως 31/1

Αλέξανδρος και Δημήτρης Καπετάνου: «τυφλή απαγόρευση»

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
© Αλέξανδρος Καπετάνου

Τα συνεργατικά έργα της έκθεσης επιχειρούν να λειτουργήσουν παρεμβατικά, δρώντας με ευχέρεια ανάμεσα στο καλλιτεχνικό και το κοινωνικό πεδίο. Αναζητώντας νέες, δημιουργικές διεξόδους, οι δύο εικαστικοί διαμορφώνουν installations, παίζουν με την υλικότητα και τις επιφάνειες, αγγίζοντας τα «όρια» της σημειολογίας, ενώ η επαναλαμβανόμενη γραφή braille στα επιτοίχα έργα εμπνέεται από τον ομώνυμο κώδικα και συναντά τους σημειωτικούς κόμπους της ασπροκόκκινης απαγορευτικής ταινίας των γλυπτικών εγκαταστάσεων. Ο θεατής δεν διαθέτει οποιαδήποτε δυνατότητα συμβατικής ανάγνωσης του περιεχομένου της εγκατάστασης, ενώ οι επιφάνειες αλουμινίου είναι κλειστές στην ανάγνωση, ταυτόχρονα όμως απόλυτα ανοιχτές στην ερμηνεία, εξετάζοντας το πλαίσιο της καθολικής απαγόρευσης και της απόλυτης ελευθερίας.

Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Έως 30/11

«Μπετόν»: Ομαδική έκθεση από την γκαλερί BRAGGART

Εικαστικά Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Sisqo Ndombe, “Mobondo”, 80 Χ 60 εκ., ακρυλικά σε καμβά, 2023.

Δεκαεπτά καλλιτέχνες επεξεργάζονται με την προσωπική τους εικαστική γλώσσα το λογοτεχνικό έργο Μπετόν του Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, σε μια προσπάθεια να μπουν στη θέση του πρωταγωνιστή Ρούντολφ. Μέσα από την εγκατάσταση, τη φωτογραφία, τη γλυπτική και τη ζωγραφική υλοποιούν και συμβολοποιούν τον εσωτερικό τους μονόλογο, ορμώμενοι από τους εγκλεισμούς που πυροδοτεί και τροφοδοτεί για τον καθένα το Μπετόν.

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
10-24/11

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

powered by:

aegean-logo

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ