Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της

Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της Facebook Twitter
Mία από τις αράχνες της Λουίζ Μπουρζουά έξω από την Tate Modern. Λονδίνο, 1999. Φωτό: Fiona Hanson / Getty Images
0

Είναι λίγοι αυτοί που γνωρίζουν, όταν στέκονται στη σκιά ή δίπλα στα αρθρωτά, χαλύβδινα πανύψηλα πόδια μιας αράχνης- γλυπτού της Λουίζ Μπουρζουά, ή κάτω από την τρομακτικό και προστατευτικό μαζί σάκο με τα αυγά στην κοιλιά της ότι το έργο -ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα της σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως-, ονομάζεται «Μαμά» και αναφέρεται στη μητέρα της Μπουρζουά που όπως η ίδια η εικαστικός είχε περιγράψει ήταν η καλύτερή της φίλη αλλά και μια γυναίκα που είχε πάντα σκοπό, ήταν έξυπνη, υπομονετική, κατευναστική, λογική, χαριτωμένη, λεπτή, απαραίτητη, τακτική και χρήσιμη σαν αράχνη.

Μια ήσυχη εργάτρια, μια υφάντρια σχολαστική, όπως άλλωστε ήταν και στην αληθινή της ζωή αφού με τον άντρα της, τον πατέρα της Λουιζ Μπουρζουά διατηρούσαν στο Παρίσι των αρχών του εικοστού αιώνα μια επιχείρηση που αποκαθιστούσε ταπισερί, μια εργασία που απαιτούσε λεπτότητα, επιδεξιότητα και απίστευτη υπομονή.

Η Μπουρζουά, μέσα στο μεταλλικό σχεδόν αλλόκοσμο πλάσμα που συνέλαβε, συνοψίζει τα αισθήματα ενός ολόκληρου κόσμου που εμπεριέχεται στο έργο της. Χρησιμοποιεί την αμφίσημη εικόνα της αράχνης για να φανερώσει την επιμονή, την υπομονή, την επιβλητικότητα, αλλά και τη μέθοδο να παγιδεύει το θύμα της-, του πιο διάσημου αρθρόποδου στον κόσμο, ενός πλάσματος με μυθολογική καταγωγή, αφού η Αράχνη, κόρη του Ίδμωνα, έξοχη υφάντρα, αλαζών και ατρόμητη δε δίστασε να αναμετρηθεί με τη θεά Αθηνά και να προκαλέσει το τέλος της.

Οι γιγαντιαίες Αράχνες της Μπουρζουά έγιναν γνωστές στην ένατη δεκαετία της ζωής της αλλά εκείνη άρχισε να σχεδιάζει πειραματικά αραχνοειδείς μορφές από μελάνι και κάρβουνο που έγιναν στη δεκαετία του '40. Τότε ακόμα τα έργα της ήταν μικρότερα, η ίδια δεν είχε ανοιχτεί σε κλίμακα και δεν είχε αρχίζει να δουλεύει τα σκληρά υλικά, το ξύλο και το μάρμαρο.

Αηδία και γοητεία, φόβος και υποβολή, καμία οικειότητα. Έτσι αισθάνονται όσοι στέκονται κάτω από την Αράχνη της Μπουρζουά και επεξεργάζονται το σώμα της, σε δημόσιους χώρους έξω από μουσεία και πολιτιστικά κέντρα από την πλατεία στο Γκουγκενχάιμ Μπιλμπάο στην Ισπανία, μέχρι την Οτάβα, το Σαν Φρανσίσκο, το Κάνσας και τη Σεούλ. Έτσι αισθάνθηκαν όσοι διάβηκαν το κατώφλι της Tate Modern για τα εγκαίνιά της το 2000 και είδαν την Αράχνη, με ύψος σχεδόν δέκα μέτρα να καταλαμβάνει το Turbine Hall, σηματοδοτώντας μια σειρά ιστορικών αναθέσεων έργων μεγάλης κλίμακας σε σύγχρονους καλλιτέχνες. ΄Ηταν ένας θρίαμβος για τη Λουιζ Μπουρζουά στα 79 της χρόνια. Η μικρόσωμη σχεδόν κυνική, ιδιοφυής εικαστικός που άργησε να πάρει τη θέση που της άξιζε στον κόσμο της τέχνης, έβαλε τη σφραγίδα της στο ξημέρωμα του 21ου αιώνα με ένα από τα πιο αινιγματικά και υποβλητικά έργα.

Οι γιγαντιαίες Αράχνες της Μπουρζουά έγιναν γνωστές στην ένατη δεκαετία της ζωής της αλλά εκείνη άρχισε να σχεδιάζει πειραματικά αραχνοειδείς μορφές από μελάνι και κάρβουνο που έγιναν στη δεκαετία του '40. Τότε ακόμα τα έργα της ήταν μικρότερα, η ίδια δεν είχε ανοιχτεί σε κλίμακα και δεν είχε αρχίζει να δουλεύει τα σκληρά υλικά, το ξύλο και το μάρμαρο.

Γεννημένη στο Παρίσι το 1911, μεγάλωσε μέσα στην οικογενειακή επιχείρηση των γονιών της, κληρονομιά της μητέρας της, που επιδιόρθωναν και πουλούσαν ταπισερί. Άρχισε να ζωγραφίζει από παιδί συμπληρώνοντας τις σκηνές που έλειπαν από τα υφάσματα που επιδιόρθωναν. Η μητέρα της αρρώστησε από ισπανική γρίπη το 1919 και η μικρή Λουίζ έπαιρνε ενεργά μέρος στη φροντίδα της. Λίγα χρόνια αργότερα ο πατέρας συνδέεται με τη δασκάλα των αγγλικών των παιδιών του, κάτι που κάνει την κατάσταση της οικογένειας περίπλοκη, με τη συμπεριφορά του πατέρα της και το αίσθημα της εγκατάλειψης να αποτυπώνονται αργότερα στο έργο της, πυρηνικά, πολύ έντονα και πολύ πριν την απασχολήσει η μητέρα της ως κεντρικό θέμα της δουλειάς της.

Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της Facebook Twitter
Λουίζ Μπουρζουά (1911–2010). Γυναίκα αράχνη, 2004. MOMA, Νέα Υόρκη
Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της Facebook Twitter
Λουίζ Μπουρζουά (1911–2010). Εικονογράφηση από το βιβλίο Ode à Ma Mère, 1995

Η μητέρα της πέθανε τον Σεπτέμβριο του 1932 και την ίδια χρονιά, η Μπουρζουά παίρνει το απολυτήριό της στη φιλοσοφία από το διάσημο Lycée Fénelon στο Παρίσι και μπαίνει στη Σορβόννη για να σπουδάσει μαθηματικά. Σε μεγάλη κατάθλιψη εξαιτίας του θανάτου της μητέρας της σύντομα στράφηκε στην τέχνη. Ο Μπουρζουά παρακολούθησε διάφορες ακαδημίες και ατελιέ καλλιτεχνών στο Παρίσι και πήρε μαθήματα στο Académie de la Grande-Chaumière, στο École des Beaux-Arts και στο École du Louvre. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σπούδασε επίσης με τον Φερνάντ Λεζέ που της επισήμανε ότι η καλλιτεχνική της ευαισθησία πρέπει να στραφεί στις τρεις διαστάσεις.

Το 1938, η Μπουρζουά συνάντησε και παντρεύτηκε τον Αμερικανό ιστορικό τέχνης Ρόμπερτ Γκολντγουότερ και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Τα πρώτα γλυπτά σε ξύλο τα έκανε με ξυλεία που βρήκε στην οροφή της πολυκατοικίας της, το Stuyvesant's Folly, στα μέσα της δεκαετίας του 1940. Τα πρώτα γλυπτά της τα παρουσιάζει το 1949 και το 1951, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης απέκτησε το έργο της Sleeping Figure.

Στις δεκαετίες του 40 και του 50, το έργο της Μπουρζουά παρουσιάστηκε με καλλιτέχνες του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, με τον Τζάκσον Πόλοκ, τον Βίλεμ ντε Κούνινγκ, τον Ρόθκο σε ομαδικές εκθέσεις. Ο κύκλος της στη Νέα Υόρκη περιλάμβανε Ευρωπαίους καλλιτέχνες, όπως οι Μαρσέλ Ντισάν, ο Αντρέ Μπρετόν και ο Χοάν Μιρό. Παρά τις σχέσεις της με τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής της, παραμένει ανεξάρτητη, με ένα σώμα έργου σχεδόν ενοχλητικό, άγριο, αντιεμπορικό και την ίδια να είναι έξω από κάθε κατάταξη.

 

Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της Facebook Twitter
Η Λουίζ Μπουρζουά με μία από τις αράχνες της. Φωτογραφία: Peter Bellamy


Μετά θάνατο του πατέρα της το 1951, η Μπουρζουά έπεσε σε βαθιά κατάθλιψη και έκανε για χρόνια ψυχοθεραπεία. Η επόμενη έκθεσή της οργανώθηκε έντεκα χρόνια αργότερα. Συνεχίζει να επανεξετάσει τα πρώιμα τραύματα της προσκόλλησης, της απώλειας, της σεξουαλικότητας, της δυσφορίας και της εγκατάλειψης σε όλη τη διάρκεια της μακράς καριέρας της. Αρχίζει να χρησιμοποιεί λάτεξ και γύψο, ενώ αργότερα, στη δεκαετία του 80 δημιουργεί και κατασκευάζει αινιγματικά γλυπτά περιβάλλοντα που αποκαλεί «κελιά», ως καταφύγια και ως παγίδες.

Η Μπουρζουά είναι η μόνη που έχει συμπεριληφθεί μαζί με μια νεότερη γενιά καλλιτεχνών όπως η Εύα Χέσσε και ο Μπρους Νάουμαν στην σπερματική έκθεση της Eccentric Abstraction το 1966. Η μοναδικότητα του οράματός της γίνεται παγκοσμίως γνωστή μετά την πρώτη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη σε μια γυναίκα γλύπτρια που οργάνωσε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης το 1982.

Γιατί η Λουίζ Μπουρζουά δημιούργησε τις γιγάντιες, χαλύβδινες αράχνες της Facebook Twitter
GETTY IMAGES


Ο Jerry Gorovoy, διαχειριστής του ιδρύματος που φέρει το όνομά της και επί μακρόν βοηθός της γράφει ότι «Η δύναμη της τέχνης της Λουίζ Μπουρζουά προέρχεται από την ικανότητά της να μεταφράζει το συναίσθημα σε οπτική μορφή. Εξετάζοντας την ψυχή της και το ασυνείδητο, η Μπουρζουά αποκάλυψε καθολικές αλήθειες για τη φύση της επιθυμίας και της αγάπης, του φόβου και της μοναξιάς».

Η Μπουρζουά είναι συχνά θυμωμένη και δε διστάζει να ξεσπάσει αυτό το θυμό, σε έργα καθόλου καθησυχαστικά όπως οι Αράχνες της. Μέσα από τις περίπλοκες σχέσεις με τους γονείς της δεν έπαψε μέχρι το τέλος της μακράς ζωής και καριέρας της να είναι απίστευτα δημιουργική και δε σταμάτησε να εξερευνά τις ατέλειωτες επαναλήψεις και ανακατατάξεις του πόνου και των αισθημάτων που δε βρίσκουν γαλήνη. Και μαζί με αυτές τις δυσερμήνευτες και ανικανοποίητες ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό

Εικαστικά / Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό

Η μεγάλη εικαστικός Λουίζ Μπουρζουά χρησιμοποιούσε την τέχνη ως ψυχοθεραπεία. Μπορούμε να κάνουμε κι εμείς το ίδιο κοιτάζοντας τα σχέδια και τις ζωγραφιές της που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση που έκανε τα εγκαίνιά της πριν λίγες μέρες απευθείας στο διαδίκτυο
Η εξέγερση του Μάη του '68 και οι εχθροί της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η εξέγερση του Μάη του '68 και οι εχθροί της

Όταν εκδηλώθηκε, το κίνημα του Μάη του '68 είχε κάποιους αντιπάλους και εχθρούς: το καπιταλιστικό σύστημα, τους φιλελεύθερους πολιτικούς, την Ακροδεξιά, τη Δεξιά του Ντε Γκωλ, το Κέντρο, το Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας, τους διανοουμένους, τα μέσα προπαγάνδας και τα ΜΜΕ όλων αυτών των δυνάμεων.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ