Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, MV 133, λάκα σε έγχρωμη φωτογραφία, 2011. Credit: Gerhard Richter
0

Η Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο παρουσιάζει την έκθεση «Gerhard Richter: 100 έργα για το Βερολίνο» που θα διαρκέσει μέχρι το 2026.

Στη συνέχεια τα έργα θα καταλάβουν έναν ολόκληρο όροφο στο νέο μουσείο μοντέρνας τέχνης στο Βερολίνο, το οποίο σχεδιάστηκε από το ελβετικό αρχιτεκτονικό γραφείο Herzog & de Meuron.

Όμως η κατασκευή έχει ήδη υπερβεί σχεδόν τρεις φορές τον προϋπολογισμό και οι εργασίες καθυστερούν. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2027, και τώρα είναι απλώς μια μεγάλη τρύπα στο έδαφος δίπλα στη Neue Nationalgalerie – μια πολύ ακριβή τρύπα. Οι τελευταίες εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ανεβάζουν το τελικό κόστος του έργου στα 550 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν 200 εκατομμύρια ευρώ.

Τα έργα του Ρίχτερ βρίσκονται σε καθεστώς μακροπρόθεσμου δανεισμού, οι όροι του οποίου θα επανεξεταστούν σε απροσδιόριστο χρονικό σημείο στο μέλλον, με σκοπό να γίνει μια μόνιμη ρύθμιση.

Οι κάτοικοι του Βερολίνου έμειναν έκπληκτοι όταν το συγκεκριμένο σχέδιο των Herzog & de Meuron νίκησε στον διαγωνισμό το 2016. Το ανεπιτήδευτο, χαμηλό κτίριο από τούβλα συγκρίθηκε με έναν αχυρώνα, ένα αμαξοστάσιο και μια σκεπαστή αγορά, και ο σχεδιασμός δέχθηκε πυρά. Η ιδέα είναι το μουσείο να ανοικοδομηθεί γύρω από ένα δέντρο, το οποίο είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο στην περιοχή, καθώς επέζησε και από τους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Ο διευθυντής της Neue Nationalgalerie, Klaus Biesenbach, πρώην επικεφαλής επιμελητής του MoMA και διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Λος Άντζελες, συμμετέχει στενά στον σχεδιασμό του νέου μουσείου. Σε συνέντευξή του στους ΝΥΤ δήλωσε ότι ο θεσμός, ο οποίος ανακοινώθηκε το 2013 ως «Μουσείο του 20ού αιώνα», έρχεται τώρα με τον τίτλο εργασίας «Berlin Modern». Όταν ολοκληρωθεί, θα στεγάσει το τεράστιο απόθεμα τέχνης του 20ού αιώνα στο Βερολίνο.

Οι κάτοικοι του Βερολίνου έμειναν έκπληκτοι όταν το συγκεκριμένο σχέδιο των Herzog & de Meuron νίκησε στον διαγωνισμό το 2016. Το ανεπιτήδευτο, χαμηλό κτίριο από τούβλα συγκρίθηκε με έναν αχυρώνα, ένα αμαξοστάσιο και μια σκεπαστή αγορά, και ο σχεδιασμός δέχθηκε πυρά. Η ιδέα είναι το μουσείο να ανοικοδομηθεί γύρω από ένα δέντρο, το οποίο είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο στην περιοχή, καθώς επέζησε και από τους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Η Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο

«Οι κατασκευές στη Γερμανία είναι αρκετά αργές», δήλωσε ο Biesenbach. «Χτίζουμε με κάποια χρονική καθυστέρηση και οι αξίες αλλάζουν. Νομίζω ότι η βιωσιμότητα είναι μια αξία που άλλαξε δραστικά». Είπε ότι ο σχεδιασμός τροποποιήθηκε για να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κτιρίου: Τα παράθυρα θα είναι μικρότερα και οι ηλιακοί συλλέκτες στην οροφή θα παράγουν περίπου το 10% της ενέργειας του μουσείου.

Η έκθεση Ρίχτερ αναμένεται να προσελκύσει ένα μεγάλο κοινό και ο 91χρονος σήμερα καλλιτέχνης θα συνεργαστεί με τον Εσθονό συνθέτη Arvo Pärt σε μελλοντικές εκδηλώσεις που θα οργανωθούν γύρω από την έκθεση.

Τέσσερις μεγάλοι αφηρημένοι πίνακες φτιαγμένοι με διαστρωματωμένες ραβδώσεις μαύρου, γκρι, κόκκινου και πράσινου είναι στο επίκεντρο μιας νέας έκθεσης. Στις γωνίες της γκαλερί κρέμονται τέσσερις φωτογραφίες από το ναζιστικό στρατόπεδο θανάτου στο Μπίρκεναου, που δείχνουν κρατούμενους να μετακινούν πτώματα από έναν σωρό.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Η σειρά «Μπίρκεναου» του 2014 ξεκίνησε ως παραστατικές αναπαραστάσεις ενός ναζιστικού στρατοπέδου θανάτου. Στη συνέχεια, ο Richter επεξεργάστηκε τους πίνακες σε αφηρημένα έργα. Credit: Gerhard Richter, David von Becker

Αυτοί οι τέσσερις πίνακες αποτελούν έναν κύκλο με τίτλο «Μπίρκεναου», που ο Ρίχτερ ξεκίνησε το 2014 ως παραστατικές αποδόσεις των φωτογραφιών. «Αλλά συνειδητοποίησα ότι δεν λειτουργούσε καθόλου», δήλωσε ο καλλιτέχνης το 2016, σε μια σπάνια συνέντευξη στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Έτσι, τα ξήλωσα και ζωγράφισα ξανά, μέχρι που είχα τέσσερις αφηρημένες εικόνες».

Ο κύκλος «Μπίρκεναου» έχει γίνει έκτοτε κάτι σαν γερμανικός εθνικός θησαυρός. Αντιπροσωπεύει την κορύφωση της αναζήτησης του Ρίχτερ για μια δημιουργική απάντηση στο Ολοκαύτωμα και την ολοκλήρωση δεκαετιών πάλης με το ερώτημα πόση φρίκη και κτηνωδία μπορεί ή πρέπει να δείχνει η τέχνη.

Αντίγραφα των πινάκων εγκαταστάθηκαν στο Κοινοβούλιο της Γερμανίας το 2017 και τα πρωτότυπα παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση που άνοιξε στο Met Breuer της Νέας Υόρκης τον Μάρτιο του 2020, αλλά έκλεισε μόλις οκτώ ημέρες αργότερα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι πίνακες εκτέθηκαν επίσης στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τόκιο πέρυσι.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Αφηρημένο 2016. © Gerhard Richte 2023, Courtesy of Staatliche Museen zu Berlin

Αλλά είναι απίθανο να ταξιδέψουν ξανά μακριά, σύμφωνα με τον Joachim Jäger, τον αναπληρωτή διευθυντή της Neue Nationalgalerie. Ο Ρίχτερ δηλώνει αποφασισμένος ότι το «Μπίρκεναου» δεν πρέπει ποτέ να πωληθεί. Για να προφυλαχθεί από αυτό, το Ίδρυμα Τέχνης Gerhard Richter τα παρέδωσε, μαζί με δεκάδες άλλα έργα, στη Neue Nationalgalerie, έναν από τους πιο προβεβλημένους εκθεσιακούς χώρους του Βερολίνου.

Ο ίδιος ο Ρίχτερ συνεργάστηκε με τους επιμελητές στο στήσιμο της έκθεσης και ζήτησε, για παράδειγμα, την τοποθέτηση του θολού ασπρόμαυρου πίνακα του 1965 «Mr. Heyde» κοντά σε πιο πρόσφατα αφηρημένα έργα.

Ο Werner Heyde ήταν ένας από τους κύριους αρχιτέκτονες του προγράμματος ευθανασίας των Ναζί και αυτοκτόνησε λίγο πριν δικαστεί για τα εγκλήματά του. Η παρουσία αυτού του πορτρέτου χρωματίζει την αντίληψη του θεατή για τα αφηρημένα έργα στην ίδια γκαλερί.

Σε μια άλλη αντιπαραβολή, το «Μαύρο, Κόκκινο, Χρυσό», ένα έργο από γυαλί και σμάλτο στα χρώματα της γερμανικής σημαίας, παρουσιάζεται μαζί με έναν θολό πίνακα ενός κρανίου και δύο πορτρέτα του 1965: «Uncle Rudi», μια θολή εικόνα του θείου του Ρίχτερ με ναζιστική στολή, και «Aunt Marianne», που δείχνει μια συγγενή που πέθανε από την πείνα σε ψυχιατρείο του Τρίτου Ράιχ.

Υπάρχουν και πιο χαρούμενες στιγμές στην έκθεση, όπως το «4900 Colors» (2007), μια ζωντανή γεωμετρική σειρά ζωγραφικής που παραπέμπει στα διάσημα βιτρό παράθυρα του Ρίχτερ στον καθεδρικό ναό της Κολωνίας, και το «Strip» (2013-16), ένα έργο που δημιουργήθηκε από υπολογιστή και αποτελείται από μακριές λωρίδες με έντονα χρώματα. Μια σειρά από πίνακες με λάκα σε γυαλί από τη σειρά «Aladdin» του 2010 μοιάζουν με φανταστικά τοπία.

Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Strip, 2013-2016. © Gerhard Richte
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Abstraktes Bild (946-5), 2016, Öl auf Aluminium, 27 x 35,5 cm © Gerhard Richter 2017 (221116)
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Krieg, 1981, Öl auf Leinwand, 200 x 320 cm (Museum Ludwig, Köln) © Gerhard Richter 2017 (221116) Foto: Rheinisches Bildarchiv Köln
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Abstraktes Bild (946-3), 2016, Öl auf Leinwand, 175 x 250 cm © Gerhard Richter 2017 (221116)
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Birkenau, 2014. © Gerhard Richter 2021
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: 100 έργα για το Βερολίνο στην πρώτη τους έκθεση Facebook Twitter
Ο Gerhard Richter το 2017. Φωτο: Filip Singer/EPA

Με πληροφορίες από ΝΥΤ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Εικαστικά / Όταν ο Πολ Σμιθ συνάντησε τον Πικάσο

Στο Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι ο κορυφαίος καλλιτέχνης του design προτείνει μια νέα σκηνογραφία για την παρουσίαση των αριστουργηματικών έργων του Πικάσο, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη οπτική εμπειρία για τον θεατή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γκέρχαρντ Ρίχτερ: Η μεγάλη αποχαιρετιστήρια έκθεση του κορυφαίου εν ζωή ζωγράφου

Εικαστικά / Γκέρχαρντ Ρίχτερ: Η μεγάλη αποχαιρετιστήρια έκθεση του κορυφαίου εν ζωή ζωγράφου

Η έκθεση του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης με τίτλο “Gerhard Richter: Painting After All” που ξεκίνησε στις 5 Μαρτίου και θα διαρκέσει ως τις 5 Ιουλίου, είναι η τελευταία που θα κάνει ο 88χρονος καλλιτέχνης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ