«I AM (VR)» στη Στέγη: Το θέατρο στην εποψή του metaverse Facebook Twitter
Αυτός που καθορίζει την έκβαση του θεάματος είσαι εσύ. Δεν είναι τυχαίο ότι το κυρίαρχο μοτίβο είναι το «σκέφτομαι, άρα υπάρχω».

«I AM (VR)» στη Στέγη: Το θέατρο στην εποχή του metaverse

0

Όσοι έτυχε να περάσουν από το Πεδίον του Άρεως όταν παρουσιαζόταν πρόσφατα η έκθεση «Πλάσματα: Σώματα, όνειρα και δεδομένα» σίγουρα δεν θα έχουν ξεχάσει τη στιγμή που στάθηκαν μπροστά από τον «Frank» (από το «ειλικρινής»), την εγκατάσταση που βρισκόταν σε έναν υπερυψωμένο βράχο και στην οποία μπορούσες να θέσεις ερωτήματα, περιμένοντας έναν χρησμό.

Επρόκειτο για έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο που συνέδεε αρμονικά την τεχνολογία με τον φιλοσοφικό στοχασμό, τις υπαρξιακές αναζητήσεις με πρωτότυπα μηνύματα, βγαλμένα από το μέλλον. Επρόκειτο για ένα ακόμα εντυπωσιακό έργο της Σουζάνε Κένεντι, η οποία με την τέχνη της συνδυάζει την αμεσότητα του βιώματος της κυβερνο-εμπειρίας και της φαντασίας με τον βαθύ πνευματικό στοχασμό.

Στις συνεντεύξεις της λέει συχνά ότι στόχος της είναι να βρει αυτό το «μέρος επώασης» που αναφέρεται στη θρησκευτική πρακτική τού να κοιμάται κανείς σε έναν ιερό τόπο, όπου έχει την ευκαιρία να βιώσει μεταφυσικές εμπειρίες, δοκιμάζοντας μάλιστα, μέσω της ονειροφαντασίας, να κατακτήσει τη θεραπεία και την ψυχική ηρεμία που τόσο στερούνται οι Δυτικοί άνθρωποι τον καιρό της πανδημίας.

Η Κένεντι δεν αφήνει ποτέ τον εαυτό της έξω από το πολυπρισματικό βίωμα που στόχο έχει να κάνει τον θεατή κοινωνό και, γιατί όχι;, συνένοχο του έργου. Το είδαμε στο «Frank» αλλά και στο εντυπωσιακό έργο τεχνογνωσίας «Ι ΑΜ», το πρώτο VR έργο της Κένεντι που σε βάζει σε έναν φανταστικό κόσμο αυτογνωσίας και εσωτερικής αναζήτησης με σαφές σημείο αναφοράς την κυβερνοφαντασία και την ψυχεδελική πραγματικότητα.

«Εάν σκεφτείς τη φωτιά, φλέγεσαι. Εάν σκεφτείς τον πόλεμο, θα τον προκαλέσεις. Όλα εξαρτώνται από τη φαντασία σου» ακούγεται σε κάποια στιγμή του  έργου που έφτιαξαν η Σουζάνε Κένετι και οι συνεργάτες της διαμορφώνοντας όχι μόνο ένα συναρπαστικό περιβάλλον διαδικτυακής πραγματικότητας αλλά και μια σχεδόν παραισθησιογόνο, μεταθεατρική συνθήκη όπου θεατής και αντικείμενο της θέασης γίνονται ένα.

Το νέο της εγχείρημα, πάντα σε αυτό το ψυχεδελικό μήκος κύματος που χρησιμοποιεί την τεχνολογία με σκοπό την ενδοσκόπηση, οδηγώντας μας σε άλλους κόσμους, ουράνιους, και στοχεύοντας σε μια ακόμα μεγαλύτερη εμβάθυνση στον εαυτό, λέγεται «I AM (VR)».

Είχαμε την τύχη να απολαύσουμε την εμπειρία αυτού του τρισδιάστατου ταξιδιού, φορώντας το ειδικό VR headset, σε ένα δωμάτιο στο κέντρο ενός όμορφου κτιρίου, όπου διεξαγόταν το Φεστιβάλ Vie στη Μόντενα. Σε μία από τις πιο ωραίες πόλεις της Ιταλίας, μακριά από τα πολύβουα σοκάκια, βιώσαμε μια διαδραστική εμπειρία, από αυτές στις οποίες μας συνηθίζει η Κένεντι, μέσω ενός έργου που μας καλούσε όχι μόνο να δούμε ποια είναι η θέση μας στο σύμπαν αλλά και να λάβουμε τον δικό μας ψηφιακό χρησμό.

Σε αρμονία με το σκηνικό, το οποίο αντικρίζουμε με έκπληξη όταν ξεκινάει το VR ταξίδι, το ψυχεδελικό χαλί δίνει τον τόνο αυτού του πολύχρωμου σύμπαντος που θα αποκαλυφθεί όταν φορέσουμε το μαγικό headset, όπου αντικρίζουμε διαφορετικά δωμάτια, με μια άλλη εκδοχή του εαυτού μας να είναι ξαπλωμένη αναπνέοντας σαν σε διαλογισμό, ενώ στη συνέχεια μπαίνουμε σε άλλους, ερμητικά κλειστούς κόσμους: διασχίζουμε συμπαντικές σκουληκότρυπες, περνάμε τρισδιάστατα τούνελ, βλέπουμε τεράστια μάτια να μας αντικρίζουν από ψηλά. Άλλοτε, πάλι, βλέπουμε μια μικρή φωτιά που θα μπορούσε, αν το θέλουμε, να σβήσει ή να εξελιχθεί σε πυρκαγιά ‒ είμαστε οι κυρίαρχοι του σύμπαντος.

Αναζητώντας τον εαυτό με το «I AM (VR)» της Σουζάνε Κένεντι στη Στέγη Facebook Twitter
Η τεχνολογία χρησιμοποιείται με σκοπό την ενδοσκόπηση, οδηγώντας μας σε άλλους κόσμους, ουράνιους, και στοχεύοντας σε μια ακόμα μεγαλύτερη εμβάθυνση στον εαυτό. Φωτ.: Markus Selg & Rodrik Biersteker

«Εάν σκεφτείς τη φωτιά, φλέγεσαι. Εάν σκεφτείς τον πόλεμο, θα τον προκαλέσεις. Όλα εξαρτώνται από τη φαντασία σου» ακούγεται σε κάποια στιγμή του ενδιαφέροντος έργου που έφτιαξαν με τον δικό τους ιδιοσυγκρασιακό τρόπο η Σουζάνε Κένετι και οι συνεργάτες της Μάρκους Σελγκ και Ρόντρικ Μπίρστεκερ, διαμορφώνοντας όχι μόνο ένα συναρπαστικό περιβάλλον διαδικτυακής πραγματικότητας αλλά και μια σχεδόν παραισθησιογόνο, μεταθεατρική συνθήκη όπου θεατής και αντικείμενο της θέασης γίνονται ένα.

Σε τελική ανάλυση, αυτός που καθορίζει την έκβαση του θεάματος είσαι εσύ. Δεν είναι τυχαίο ότι το κυρίαρχο μοτίβο είναι το «σκέφτομαι, άρα υπάρχω», ενώ στην αρχή κιόλας της περιήγησης βλέπεις να δεσπόζει η φράση-οδηγός «γνώθι σαυτόν», που είναι και το βασικό αίτημα του έργου, σίγουρα όχι μέσα από τα γνωστά δεδομένα αλλά μέσα από απρόβλεπτες περιηγήσεις, βουνά που οδηγούν σε τεράστιους κρατήρες και μπορεί να είναι το εσωτερικό της ίδιας σου της ψυχής, ψυχικά τρισδιάστατα ανσανσέρ που σε ανεβάζουν στα ουράνια ή σε κατεβάζουν στα πιο αδιανόητα φλεγόμενα μέρη του απερινόητου εαυτού.

Πάντως, ακόμα και σε ανθρώπους στους οποίους όλα αυτά μπορεί να φαντάζουν κάπως εξεζητημένα ‒προσωπικά, μου είναι άγνωστο οτιδήποτε έχει να κάνει με new age αναζητήσεις‒, αυτό που πραγματικά συναρπάζει είναι η αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε έναν άλλο κόσμο, σε έναν διαφορετικό πλανήτη που δεν μπορείς με τίποτα να ταυτοποιήσεις, που άλλοτε σε τρομάζει και άλλοτε σε προκαλεί να τον εξερευνήσεις· το καλύτερο είναι ότι βιώνεις πράγματα πρωτόγνωρα. Μάλιστα, για πρώτη φορά στη ζωή μου ικανοποίησα το βαθύτερο όνειρό μου, που ήταν να πετάξω! Κάποιες στιγμές έχεις πραγματικά την αίσθηση ότι βρίσκεσαι πολύ ψηλά, και όχι σε αυτόν τον παράξενο πλανήτη, ότι ίπτασαι σε έναν κόσμο τόσο κοντά αλλά και τόσο μακριά από εσένα, σαν σε όνειρο.

Αναζητώντας τον εαυτό με το «I AM (VR)» της Σουζάνε Κένεντι στη Στέγη Facebook Twitter
Αυτό που πραγματικά συναρπάζει είναι η αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε έναν άλλο κόσμο, σε έναν διαφορετικό πλανήτη που δεν μπορείς με τίποτα να ταυτοποιήσεις, που άλλοτε σε τρομάζει και άλλοτε σε προκαλεί να τον εξερευνήσεις. Φωτ.: Markus Selg & Rodrik Biersteker

Δεν ξέρω πραγματικά πώς θα μπορούσε να περιγράψει κανείς αυτό το ψυχεδελικό Μαντείο των Δελφών που σε οδηγεί σε άγνωστους κόσμους, το σίγουρο είναι ότι αυτή η μεταθεατρική συνθήκη ψηφιακής και φαντασιακής αντίληψης θα ενθουσίαζε από τον Χάντερ Τόμσον και τον Τζον Λένον έως τους μπιτ ποιητές και τους νεο-πάνκ του κυβερνοχώρου ‒ ακόμα και τα νέα παιδιά από τις γειτονιές της Αθήνας που θα το δουν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και θα έχουν έτσι μια συναρπαστική εμπειρία να αφηγούνται για καιρό.

Όπως λέει χαρακτηριστικά αυτή η υποβλητική φωνή που καλείται να σε ξεναγήσει σε μέρη της ψυχής σου που ούτε έχεις καν φανταστεί: «Είσαι σαν μια μηχανή. Δεν μπορείς να σταματήσεις τη ροή της σκέψης σου. Δεν μπορείς να ελέγξεις τη φαντασία, τα αισθήματά σου, την προσοχή. Ο κόσμος σου κρύβεται πίσω από ένα πέπλο φαντασίας. Άρχισε να παρατηρείς τον εαυτό του γιατί αυτή είναι η αρχή του παντός. Τώρα πρέπει να φύγεις, να φύγεις τώρα».

Πάντως, εγώ έφυγα με τη βεβαιότητα ότι ακόμα και αν αυτά τα παράξενα ψηφιακά πλάσματα και οι αλλόκοτοι κόσμοι δεν με έκαναν να ανακαλύψω εκ νέου τον εαυτό μου, με έβαλαν τουλάχιστον στη διαδικασία να αναρωτηθώ γι’ αυτόν, για το νόημα του ταξιδιού ‒όχι για τον προορισμό του‒ και να νιώσω μέτοχος αλλά και δημιουργός όλων όσα συμβαίνουν σε αυτή την ατελείωτη τεχνολογική πραγματικότητα που, επιτέλους, δεν μου φαίνεται τόσο ξένη. Άσε που μπορεί, όπως εδώ, ακόμα και στον ακραίο αυτό ριζοσπαστισμό της, να αποδειχθεί άκρως διασκεδαστική!

Αναζητώντας τον εαυτό με το «I AM (VR)» της Σουζάνε Κένεντι στη Στέγη Facebook Twitter
Βλέπουμε τεράστια μάτια να μας αντικρίζουν από ψηλά. Φωτ.: Markus Selg & Rodrik Biersteker
Αναζητώντας τον εαυτό με το «I AM (VR)» της Σουζάνε Κένεντι στη Στέγη Facebook Twitter
Στο I AM (VR), αντλείται έμπνευση από το μαντείο των Δελφών και το επίγραμμα «γνώθι σαυτόν» που καλωσόριζε τους επισκέπτες του. Φωτ.: Markus Selg & Rodrik Biersteker

Δείτε πληροφορίες, ώρες και ημέρες παραστάσεων εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ