Λοτρεκ Facebook Twitter

Ανρί Τουλούζ Λοτρέκ: Η αντισυμβατική ζωή ενός κορυφαίου ζωγράφου

0

Καμπαρέ, στενά, το Μουλέν Ρουζ και πάντα οι γυναίκες, αρτίστες, χορεύτριες, πόρνες, βεντέτες των καφέ σαντάν, που ταυτίζονται απόλυτα με το όνομα ενός από τους μεγαλύτερους Γάλλους χαράκτες, ζωγράφους, σχεδιαστές και εικονογράφους που πέρασαν από την ιστορία της τέχνης, του Τουλούζ Λοτρέκ.

Οι φίλες του στα καμπαρέ του Παρισιού και τα στενά της Μονμάρτης και η απεικόνιση της πολύχρωμης θεατρικής παριζιάνικης ζωής στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα συνιστούν εικόνες μιας παρακμής που έπαιρνε άλλο φως μέσα από τα έργα του και πέρασε στην αθανασία.

Ο νάνος ευγενής έζησε ανάμεσα στα κορίτσια της νύχτας, που σήμερα θα είχαμε ξεχάσει, ως παρατηρητής και συμμέτοχος στο καλλιτεχνικό αλλά και σκοτεινό λαϊφστάιλ της εποχής του.

Ο νάνος ευγενής έζησε ανάμεσα στα κορίτσια της νύχτας, που σήμερα θα είχαμε ξεχάσει, ως παρατηρητής και συμμέτοχος στο καλλιτεχνικό αλλά και σκοτεινό λαϊφστάιλ της εποχής του.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ γεννήθηκε στο Αλμπί, στην περιοχή Midi-Pyrénées της Γαλλίας, πρωτότοκο παιδί του κόμη Αλφόνς και της κόμησσας Αντέλ ντε Τουλούζ-Λοτρέκ. Η οικογένειά του ήταν αριστοκρατική που είχε πτωχεύσει και βίωνε τις συνέπειες της ενδογαμίας των προηγούμενων γενεών – επιπλέον ο κόμης και η κόμησσα ήταν πρώτα ξαδέλφια και ο Ανρί υπέφερε από διάφορες συγγενείς παθήσεις που αποδίδονταν σε αυτή την παράδοση της ενδογαμίας.

Σε ηλικία δεκατριών ετών ο Ανρί έσπασε το αριστερό μηριαίο οστό και στα δεκατέσσερα το δεξί. Τα κατάγματα δεν επουλώθηκαν σωστά. Οι σύγχρονοι γιατροί το αποδίδουν σε μια άγνωστη γενετική διαταραχή, πιθανώς στην πυκνοδυσόστωση (γνωστή ως σύνδρομο Τουλούζ-Λοτρέκ) ή στην ατελή οστεογένεση. Είχε ραχίτιδα και τα πόδια του από νωρίς έπαψαν να αναπτύσσονται με αποτέλεσμα το ύψος του ως ενήλικα να φτάνει μόλις στο 1,54 μ.: είχε κορμό ενηλίκου και πόδια παιδιού, τα οποία είχαν μήκος 0,70 μ. Αναφέρεται επίσης ότι είχε υπερτροφικά γεννητικά όργανα.

Λοτρεκ Facebook Twitter
Maurice Guibert, Μonsieur Τοulouse peint Monsieur Lautrec, c. 1891
Λοτρεκ Facebook Twitter
Τοulouse Lautrec a l' age de trois ans, 1867

Σωματικά ανίκανος να συμμετέχει στις περισσότερες από τις δραστηριότητες που συνήθως απολάμβαναν οι άνδρες της ηλικίας του, βυθίστηκε στην τέχνη του.

Το 1882 μετακόμισε στο Παρίσι για να σπουδάσει τέχνη και σύντομα γνωρίστηκε με άλλους καλλιτέχνες όπως ο Εμίλ Μπερνάρ και ο Βαν Γκογκ, του οποίου ζωγράφισε το πορτρέτο. Έλαβε ακαδημαϊκή εκπαίδευση, αλλά σύντομα εγκατέλειψε τις συμβάσεις της προοπτικής για να ασχοληθεί με τους πρωτοποριακούς πειραματισμούς, επηρεασμένος σε μεγάλο βαθμό από την ανατολική αισθητική (Japonisme).

Έφτασε στη Μονμάρτη, μια περιοχή διάσημη για τον μποέμικο τρόπο ζωής, που αποτελούσε στέκι καλλιτεχνών, συγγραφέων και φιλοσόφων. Εκεί, στον κρυμμένο κήπο του Monsieur Pere Forêt, ο Λοτρέκ έφτιαξε μια σειρά από πίνακες plein-air της Κάρμεν Γκοντέν, της κοκκινομάλλας που αποτελεί το μοντέλο στο έργο «Η πλύστρα» (1888).

Ο Λοτρέκ συναναστράφηκε με όλα τα είδη των ανθρώπων, από φτωχούς μέχρι πλούσιους και διάσημους. Οι πρώιμοι πίνακές του επικεντρώνονταν στα ίδια τα μοντέλα, αλλά από το 1886 και μετά επέλεξε να τοποθετεί τα θέματά του σε νυχτερινά κέντρα, οίκους ανοχής, μπαρ, ιπποδρόμους και άλλα περιβάλλοντα στα οποία αλληλεπιδρούσαν διαφορετικοί άνθρωποι.

Ζούσε ανάμεσα σε εργάτες, εμπόρους, κακοποιούς, νταβατζήδες, πόρνες και ένα πλήθος καλλιτεχνών μποέμ, συνεχώς αναζητώντας τα θέματά του σε αλέες, μπαρ και μπορντέλα, στα διάσημα κλαμπ της εποχής, όπως τα Chat Νoir (Ο Μαύρος Γάτος), Lapin Αgile (Το σβέλτο κουνέλι) και Cigale (Τo τζιτζίκι), κάνοντας παράλληλα ένα ταξίδι δημιουργικό, παρακμιακό και καταστρεπτικό που θα τον τοποθετούσε στο πάνθεον των μεταϊμπρεσιονιστών και θα τον συνέδεε άρρηκτα με τη νυχτερινή ζωή της εποχής του.

Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Marcelle Lender dansant le boléro dans “Chilpéric”, c. 1875-1895.

Όταν το καμπαρέ Moulin Rouge άνοιξε τις πόρτες του τού ανατέθηκε να δημιουργήσει μια σειρά από αφίσες η οποία του επέτρεψε να βγάλει χρήματα, εκτός του τακτικού επιδόματος που λάμβανε από την οικογένειά του. Στη συνέχεια, το καμπαρέ κράτησε μια θέση γι' αυτόν και εξέθεσε τους πίνακές του. Μεταξύ των γνωστών έργων που ζωγράφισε γι' αυτό και άλλα παρισινά νυχτερινά κέντρα είναι οι απεικονίσεις της τραγουδίστριας Ιβέτ Γκιλμπέρ, της χορεύτριας Λουίζ Βεμπέρ, γνωστής και ως η εξωφρενική La Goulue (Η λαίμαργη), η οποία δημιούργησε το γαλλικό Can-Can, και της χορεύτριας Ζαν Αβρίλ.

Ο Λοτρέκ πέρασε πολύ χρόνο σε οίκους ανοχής, όπου έγινε αποδεκτός από τις πόρνες και τις μαντάμ σε τέτοιο βαθμό που συχνά μετακόμιζε και ζούσε εκεί για εβδομάδες κάθε φορά. Μοιράστηκε τη ζωή αυτών των γυναικών που τον έκαναν έμπιστό τους, ζωγραφίζοντας και σχεδιάζοντάς τες στη δουλειά και στον ελεύθερο χρόνο τους. Ο Λοτρέκ κατέγραψε τις στενές τους σχέσεις, οι οποίες συχνά ήταν λεσβιακές. Αγαπημένο του μοντέλο ήταν μια κοκκινομάλλα πόρνη με το όνομα Ρόζα η Κόκκινη, από την οποία φέρεται να κόλλησε σύφιλη.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ παρέδιδε μαθήματα ζωγραφικής στη Σουζάν Βαλαντόν, ένα από τα μοντέλα του και πιθανώς και ερωμένη του, που έγινε και η ίδια ζωγράφος, μητέρα του Ουτριλό και ερωμένη του Ερίκ Σατί.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, η οποία διήρκεσε λιγότερο από είκοσι χρόνια, ο Τουλούζ-Λοτρέκ δημιούργησε 737 καμβάδες, 275 ακουαρέλες, 363 εκτυπώσεις και αφίσες, 5.084 σχέδια, κάποια κεραμεικά και βιτρό και άγνωστο αριθμό έργων που σήμερα είναι χαμένα. Ο Λοτρέκ είναι γνωστός, μαζί με τους Σεζάν, Βαν Γκογκ και Γκογκέν, ως ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της μεταϊμπρεσιονιστικής περιόδου. Η επιρροή των ιμπρεσιονιστών στο έργο του, ιδίως των πιο παραστατικών Μανέ και Ντεγκά, είναι εμφανής. Καθώς δεν σταμάτησε ποτέ να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου που τον περιέβαλλε και τον οποίο απαθανάτιζε καθημερινά, τα έργα του απεικόνιζαν με αξεπέραστη δύναμη τα πρόσωπα και την εποχή του. Όπως και ο Ντεγκά, δούλεψε με μεγάλη ποικιλία υλικών και ήδη από το 1891 η φήμη του ως σχεδιαστή αφισών και γενικά λιθογραφιών υπήρξε μεγάλη.

Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Mme Lili Grenier, 1888. Metropolitan Museum of Art, Νew York
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Le Jeune Routy à Céleyran, 1882 Museum Toulouse-Lautrec

Στα έργα του Λοτρέκ εντοπίζονται παραλληλισμοί με τη βαριεστημένη σερβιτόρα του Μανέ στο «Μπαρ στα Φολί Μπερζέρ» και τις χορεύτριες του μπαλέτου πίσω από τις σκηνές του Ντεγκά. Ήταν εξαιρετικός στο να αποτυπώνει ανθρώπους στο εργασιακό τους περιβάλλον, με το χρώμα και την κίνηση της φανταχτερής νυχτερινής ζωής να είναι παρόντα, αλλά χωρίς την αίγλη τους.

Ήταν αριστοτέχνης στην αποτύπωση σκηνών πλήθους στις οποίες οι μορφές είναι ιδιαίτερα εξατομικευμένες. Την εποχή που ζωγραφίστηκαν, οι μεμονωμένες μορφές στους μεγαλύτερους πίνακές του μπορούσαν να αναγνωριστούν μόνο από τη σιλουέτα τους και τα ονόματα πολλών από αυτούς τους χαρακτήρες έχουν καταγραφεί.

Η επιδέξια απεικόνιση των ανθρώπων βασίστηκε στο ζωγραφικό του στυλ, το οποίο είναι ιδιαίτερα γραμμικό και δίνει μεγάλη έμφαση στο περίγραμμα. Συχνά εφάρμοζε το χρώμα με μακριές, λεπτές πινελιές, οι οποίες αφήνουν να διαφανεί μεγάλο μέρος του πίνακα πάνω στον οποίο είναι ζωγραφισμένες. Πολλά από τα έργα του μπορούν να περιγραφούν καλύτερα ως σχέδια με έγχρωμο χρώμα.

Παραδομένος στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο αλκοόλ και τις καταχρήσεις, με διαλυμένη την υγεία του εξαιτίας της πνευματικής και φυσικής του εξάντλησης, ο Λοτρέκ, μέσα από την ελευθερία που επέλεξε προκειμένου να δημιουργεί χωρίς περιορισμούς, επέλεξε και τον δρόμο της προσωπικής καταστροφής.

Το 1899 νοσηλεύτηκε και άφησε τα πινέλα του στην άκρη. Η υγεία του δεν επανήλθε ποτέ και επέστρεψε στο πατρικό του, στη μητέρα του, στα χέρια της οποίας ξεψύχησε, παράλυτος, στις 9 Σεπτεμβρίου του 1901 από επιπλοκές λόγω αλκοολισμού και σύφιλης, λίγους μήνες πριν από τα 37α γενέθλιά του.

Τα τελευταία λόγια του λέγεται πως ήταν τα εξής: «Le vieux con!» («Γέρος ανόητος!»). Μετά τον θάνατό του, η μητέρα του και ο Μορίς Ζογιάν, ο έμπορος έργων τέχνης του, προώθησαν τη δουλειά του. Η μητέρα του συνέβαλε οικονομικά στην ανέγερση ενός μουσείου στο Aλμπί, όπου και στεγάστηκε.

Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "Al Moulin Rouge", 1892-95. Art Institute, Chicago
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Le sofa, 1895. Metropolitan Museum of Art, New York
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "The Salon de la Rue des Moulins" 1894-95. Musée Toulouse-Lautrec
Λοτρεκ Facebook Twitter
Equestrienne (At the Cirque Fernando) (1887–88), Henri de Toulouse-Lautrec. Photo: courtesy Art Institute of Chicago
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, La Troupe de Mademoiselle Eglantine, λιθογραφία, 1896. Metropolitan Museum of Art, Νew Υork
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "Divan Japonais" poster [detail], 1893, print 81×62.3 cm, Museum of Fine Arts, Boston
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "Jane Avril" (1899). Photo: Courtesy Art Institute of Chicago
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "Monsieur Maxime Dethomas at the Opera Ball", 1896. National Gallery of Art, Washington, DC, USA
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, "L'Anglaise du Star au Havre", 1899. The Toulouse Lautrec Museum, Albi
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Messalina, 1900-1901. Princeton University Art Museum
Λοτρεκ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec, Monsieur, Madame and the dog, 1893. The Toulouse Lautrec Museum, Albi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σε δημοπρασία ένας μοναδικός πίνακας του Τουλούζ Λοτρέκ που απεικονίζει μια σκηνή χειρουργείου

Εικαστικά / Σε δημοπρασία ένας μοναδικός πίνακας του Τουλούζ Λοτρέκ: Μικρή αναδρομή στα έργα του

Καθώς δεν σταμάτησε να αποτελεί ποτέ αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου που τον περιέβαλλε και τον απαθανάτιζε καθημερινά, τα έργα του Λοτρέκ απεικόνιζαν με αξεπέραστη δύναμη τα πρόσωπα και την εποχή του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ