Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας

 Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας Facebook Twitter
0
 Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας Facebook Twitter
“Untitled”, 2006. Φωτογραφία Cass Bird



Είναι ελάχιστοι οι καλλιτέχνες αυτής της δεκαετίας που έχουν διχάσει τις γνώμες των κριτικών ή έχουν δημιουργήσει τόσο μεγάλες αντιπαραθέσεις απόψεων και διαμάχες όσο η τριάδα των Dan Colen, Ryan McGinley και του μακαρίτη του Dash Snow, που πέθανε το 2010. Οι τρεις φίλοι που άντλησαν την έμπνευσή τους από την εκούσια βύθισή τους στις πιο σκοτεινές γωνιές της σκηνής των party animal και στις κραιπάλες της Νέας Υόρκης, δημιούργησαν πολύ ιδιαίτερα έργα: τα κηλιδωμένα από σπέρμα φωτογραφικά μοντάζ του Dash Snow, οι ψευτο-ρεαλιστικοί πίνακες του Colen και οι «ξεπλυμένες», ξεθωριασμένες φωτογραφίες του McGinley όρισαν την καλλιτεχνική σκηνή στο τέλος της δεκαετίας του ’90. Εδώ η φωτογράφος Cass Bird μιλάει για την πολύ προσωπική φωτογραφία που τράβηξε νωρίς το πρωί με το «τρίο από την κόλαση».

«Τράβηξα αυτή τη φωτογραφία στο τέλος του 2006», λέει. «Μοιάζει να είναι τραβηγμένη πριν από πολύ καιρό. Ο μόνος που γνώριζα πριν από αυτή τη λήψη ήταν ο Dash. Τον είχα γνωρίσει κατά τη διάρκεια των Deitch Projects όταν έστηνα μια έκθεση και με ρώτησε εάν μπορούσαμε να ανταλλάξουμε τυπωμένες φωτογραφίες. Ήταν κάτι πολύ γλυκό. Βγήκαμε έξω από την γκαλερί για να κάνουμε ένα τσιγάρο και κουβεντιάσαμε. Λίγους μήνες αργότερα μου ανατέθηκε να κάνω ένα θέμα για αυτόν, τον Ryan και τον Dan για το New York magazine.

Είναι πραγματικά χαριτωμένο να τους βλέπεις έτσι, είναι τόσο άνετοι μεταξύ τους. Αργότερα, τους ξύπνησα και κάθισαν όλοι στο κρεβάτι κοιτάζοντας την κάμερα και καπνίζοντας.


Είναι πολύ αστείο, επειδή την πρώτη φορά που ο Ryan με υποδέχτηκε στο σπίτι του Dash δεν με άφηνε να μπω! Υποθέτω ότι είχε ξεχάσει ότι είχαμε γνωριστεί. Έτσι, κυριολεκτικά άνοιξα την πόρτα και κοίταξα μέσα κλεφτά. Με αναγνώρισε, με αγκάλιασε και ήταν πολύ γλυκός στη συνέχεια. Οι άνθρωποι λένε διάφορα, για το πόσο κατεστραμμένος ήταν, αλλά εγώ δεν διαπίστωσα τίποτα τέτοιο, ήταν πολύ ευαίσθητος και ειλικρινής. Αυτή είναι η γνώμη μου για αυτόν.

Το πρωί που έβγαλα αυτή τη φωτογραφία ο Ryan έκλεψε τα κλειδιά του Dash για να μπορέσουμε να μπούμε μέσα στο σπίτι. Δεν ήθελαν να αφήσουν τον Dash να ανοίξει την πόρτα στις τέσσερις το πρωί. Δεν θυμάμαι πώς μπήκα, αλλά ήταν πολύ νωρίς, περίπου έξι το πρωί. Έπρεπε να στήσουμε τη μηχανή στο απόλυτο σκοτάδι με τον βοηθό μου, προσπαθώντας να είμαστε απόλυτα ήσυχοι. Πήρα μια σκάλα, σκαρφάλωσα πάνω στην ντουλάπα και σφήνωσα ανάμεσα στον τοίχο σε ένα μικρό κενό. Είχα το Kino μου, ένα θερμό φως και ένα μικροσκοπικό φλας, επειδή δεν υπήρχε φως σε αυτό το δωμάτιο –είχε μαυρίσει όλα τα παράθυρα. Έλαμψε φυσικό φως παντού. Ήταν πολύ αστείο.

Νομίζω ότι ο Dash κοιμόταν σε αυτή τη φωτογραφία, το ίδιο και ο Dash και ο Ryan, γιατί τους ζητούσαν να γυρίσουν και δεν υπήρχε καμία ανταπόκριση.  

Είναι πραγματικά χαριτωμένο να τους βλέπεις έτσι, είναι τόσο άνετοι μεταξύ τους. Αργότερα, τους ξύπνησα και κάθισαν όλοι στο κρεβάτι κοιτάζοντας την κάμερα και καπνίζοντας. Εκείνη η φωτογραφία τους είχε δημοσιευτεί. Αυτή εδώ όμως ήταν από την αρχή του πρώτου ρολού από τα φιλμ.

Το σπίτι του Dash ήταν γεμάτο από τη δουλειά του. Ήταν περικυκλωμένος παντού από τα project του. Και οι τρεις τους ζούσαν για να δουλεύουν. Πέρασα μαζί τους μόνο μια ώρα εκείνο το πρωί, αλλά πέρασα συνολικά τέσσερις μέρες μαζί τους. Υπήρχε μια ένταση μερικές στιγμές, αλλά γενικά ήταν πολύ συνεργάσιμοι.

Δεν είδα ξανά ούτε άκουσα τον Dan μετά από αυτό. Λυπήθηκα πολύ όταν πέθανε, ήταν κάτι τραγικό και τρομακτικό. Είχε τους οπαδούς και τους ανθρώπους που τον κατέκριναν, αλλά για μένα ήταν ειλικρινής, ευγενικός και αξιαγάπητος. Δυστυχώς δεν ζει για να δει τι επίδραση έχει η δουλειά του στους νέους φωτογράφους. Νομίζω ότι αυτά που έκανε στη ζωή του ήταν εξαιρετικά».  

Δημοσιεύτηκε στο Dazed τον Ιανουάριο του 2010. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ