Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου

Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
0
Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
Το Bymeli Hub στεγάζεται σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούνταν το 1968 ως μαγαζί που τροφοδοτούσε με εξοπλισμό τα 30 σπογγαλιευτικά που έδρευαν τότε στο λιμανάκι της Νέας Κούταλης.

— Πώς αποφάσισες να αφήσεις το κέντρο της Αθήνας και να μετακομίσεις στη Λήμνο;

Έπειτα από τρία χρόνια εκτός Αθηνών, αναρωτιέμαι πώς και δεν το είχα πάρει απόφαση νωρίτερα! Όταν ζήσεις εκτός πόλης, αντιλαμβάνεσαι πόσο ανθυγιεινή είναι η ζωή σου εκεί. Η ευκαιρία να φύγω μου δόθηκε όταν μου πρότειναν, το 2012, να δουλέψω για τρεις μήνες ως συντηρήτρια έργων τέχνης σε έναν ναό του 19ου αιώνα στο Ρεπανίδι. Οι τρεις μήνες γίναν χρόνος. Έπειτα με βρήκε ο σύζυγός μου και λίγο καιρό μετά ήρθε η κόρη μου!


— Πώς ήταν η πρώτη περίοδος εκεί, το μετάνιωσες ποτέ;

Όπου και να πας, η μετάβαση στη νέα πραγματικότητα είναι δύσκολη. Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που συνέχιζα να βλέπω τον ελληνικό ουρανό και όχι κάποιον ξένο. Όταν αισθάνθηκα ότι εδώ σαν να σταμάτησα να γερνάω, οι αμφιβολίες για το αν κάνω το σωστό η όχι διακτινίστηκαν στο υπερπέραν!


— Πώς είναι η καθημερινότητά σου; Τι σου λείπει από την Αθήνα;

Ίδια με οποιασδήποτε γυναίκας που έχει καριέρα, οικογένεια και παιδί. Απλώς, εγώ έχω λίγο περισσότερο χρόνο για να σκέφτομαι και να απολαμβάνω τις ομορφιές που προσφέρει ένα νησί. Δεν είναι λίγο να είσαι σε 5 λεπτά στη δουλειά σου και στον δρόμο να συναντάς στάχυα, θάλασσα και πουλιά να τιτιβίζουν! Το μόνο που μου λείπει πολύ είναι σίγουρα οι φιλενάδες μου.

Η πρώτη έκθεση ονομάζεται «Σπορά». Ο τίτλος αφορμάται από την προσωπική μου φιλοδοξία αυτή η ενέργεια να ευδοκιμήσει. Να γίνει το Βymeli, τελικά, μια ανοιχτή δομή δημιουργικής αναζήτησης, μέσα από την οποία θα προβάλλεται η σύγχρονη κουλτούρα και ο πολιτισμός του νησιού.


— Πάμε, λοιπόν, στο επόμενο κεφάλαιο. Πολυχώρος τέχνης σε χωριό;

Η Νέα Κούταλη δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα χωριά του νησιού. Χτίστηκε το 1926 για να εγκατασταθούν οι πρόσφυγες, κατά τις ανταλλαγές πληθυσμών, από την Παλιά Κούταλη της Προποντίδας στη Μικρά Ασία. Οι 350, σήμερα, μόνιμοι κάτοικοι συνεχίζουν να ασχολούνται με αυτό που ασχολούνταν οι πρόγονοί τους στην παλιά τους πατρίδα, τη θάλασσα. Ψαράδες, ναυτικοί, πλοίαρχοι και, προπάντων, σφουγγαράδες. Το Bymeli Hub στεγάζεται σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούνταν το 1968 ως μαγαζί που τροφοδοτούσε με εξοπλισμό τα 30 σπογγαλιευτικά που έδρευαν τότε στο λιμανάκι της Νέας Κούταλης. Ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους φυσικών σφουγγαριών στην Ελλάδα. Γιατί αποφάσισα να δημιουργήσω εδώ τον πολυχώρο; Γιατί όχι;


— Mίλησέ μας για την πρώτη έκθεση που θα φιλοξενηθεί στον χώρο.

Η πρώτη έκθεση ονομάζεται «Σπορά». Ο τίτλος αφορμάται από την προσωπική μου φιλοδοξία αυτή η ενέργεια να ευδοκιμήσει. Να γίνει το Βymeli, τελικά, μια ανοιχτή δομή δημιουργικής αναζήτησης, μέσα από την οποία θα προβάλλεται η σύγχρονη κουλτούρα και ο πολιτισμός του νησιού. Είμαι αισιόδοξη γιατί έχω συνοδοιπόρους μου στο ξεκίνημά μου τους καλύτερους φίλους καλλιτέχνες που, είτε μένουν μόνιμα στο νησί είτε κατάγονται από αυτό, όπως οι Κατερίνα Βερούτσου, Μαίρη Κανταρτζοπούλου-Ζαρίφη, Ανδρέας Κοντέλλης, Γιώργος Κοντέλλης, Γιώτα Κότικα, Κοσμάς Κουμιανός, Μαρία Κουμιανού, Στρατής Λιαδέλλης, Λουντμίλα Παπαγιαννίδη, Παντελής Πραβλής, Μάνος Σπαρής, Θωμάς Σφούνης.


— Ποια είναι τα σχέδιά σου γι' αυτόν στο μέλλον;

Στόχος μου είναι το Bymeli να εμπλουτίζεται με νέες δραστηριότητες συνεχώς. Ξεκίνησε ως εργαστήριο μεταποίησης παλιών χειροποίητων αντικειμένων και επίπλων το 2014. Το 2016 ανοίγει ως εκθεσιακός χώρος και τόπος διεξαγωγής workshops, ομιλιών κ.ά. Ίσως το 2018 να γίνει ένα κέντρο φιλοξενίας καλλιτεχνών απ' όλο τον κόσμο. Ίδωμεν!

Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
Η Νέα Κούταλη δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα χωριά του νησιού. Χτίστηκε το 1926 για να εγκατασταθούν οι πρόσφυγες, κατά τις ανταλλαγές πληθυσμών, από την Παλιά Κούταλη της Προποντίδας στη Μικρά Ασία.
Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter

www.facebook.com/bymelicreativestudio

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ