Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
0

Μέχρι σήμερα, παρόλο που η διάδοση δοξασιών, προλήψεων, θρύλων, παραδόσεων ή παραμυθιών για φαντάσματα υπάρχει σε πολλούς λαούς της γης, κανείς δεν έχει καταφέρει να προσκομίσει αποδείξεις επιβεβαίωσης της υποτιθέμενης ύπαρξης φαντάσματος. Πολλοί επιστημονικοί φορείς προσφέρουν έπαθλα εκατομμυρίων δολαρίων σε όποιον το κατορθώσει. Δεν χάνω τίποτα να δοκιμάσω κι εγώ την τύχη μου. Εξάλλου, πολλοί πριν από μένα το πίστεψαν και τους πιστέψαμε, όσο κόντρα και να πήγαν στην Επιστημονική Σκέψη: Ο Σαίξπηρ στις περιπτώσεις του Άμλετ και του Μάκβεθ. Ο Θερβάντες, όταν έβαζε τον Σάντσο Πάντσα να λέει στον Ιππότη της Ελεεινής Μορφής: «Αφέντη, ξαναγίνε τρελός. Ας φύγουμε ξανά ταξίδι. Η ζωή ήταν τόσο ωραία όταν ήσουν τρελός!». Ο Βάρναλης, ο οποίος, στην «Αληθινή απολογία του Σωκράτη», έτρωγε φλόγες και κατάπινε σπαθιά σαν τους σαλτιμπάγκους των πανηγυριών...


Οι μελετητές της ιστορίας του σινεμά γνωρίζουν πως οι απαρχές του πηγάζουν από μια εφεύρεση του 17ου αιώνα, η οποία ονομάστηκε «μαγικός φανός» (magic lantern). Η πρωτόγονη αυτή μηχανή προβολής ήταν ένα κουτί που περιείχε εσωτερικά μια λάμπα πετρελαίου και έναν καθρέφτη. Μάλιστα διέθετε και φουγάρο! Προέβαλλε στον τοίχο γκραβούρες τυπωμένες μεταξοτυπικά σε γυαλί, οι οποίες απεικόνιζαν φαντάσματα, διαβόλους, τέρατα και άλλες τρομακτικές εικόνες. Έτσι δημιουργήθηκε το πρώτο «θρίλερ»! Ακολούθησε ο αιώνας του Ρομαντισμού και της γοτθικής νουβέλας που ήταν επικεντρωμένες στο μυστήριο των χαρακτήρων. Αυτό συνετέλεσε στην εξάπλωση των πρώτων φαντασμαγορικών σόου. Πολλοί, εντυπωσιασμένοι και παραμυθιασμένοι θεατές (σαφώς επηρεασμένοι από περιφερόμενους μάγους-τσαρλατάνους), πίστευαν στην αληθοφάνεια των εικόνων και των συνοδευτικών ήχων. Μερικές φορές οι αφελείς αντιδράσεις τους κατέληγαν σε σκηνές απείρου κάλλους. Όταν ένας Βέλγος φυσικός, κάποιος κύριος Robertson, παρουσίασε στο Παρίσι του 1797 την πρωτοποριακή και μακάβρια παράστασή του με τίτλο Fantasmagorie, οι θεατές απαίτησαν να επαναφέρει στη ζωή τον Λουδοβίκο XVI και προκάλεσαν επέμβαση της αστυνομίας! Το 1862, ένας καθηγητής του Πολυτεχνείου του Λονδίνου, ο John Henry Pepper, έκανε γνωστή μια απλή τεχνική ψευδαισθήσεων, η οποία εμφάνισε στη σκηνή του θεάτρου (με τη χρήση καθρεφτών) κρυμμένους ηθοποιούς ως φαντάσματα! Αυτή η πατέντα ονομάστηκε Pepper's ghost και υπήρξε ο προάγγελος της τεχνολογίας των σύγχρονων ολογραμμάτων.

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter


Κάποιοι καλλιτέχνες μπορούν να δουν ανεμόμυλους-φαντάσματα και να διακρίνουν την ομορφιά τους, δείχνοντάς την και σ' εμάς. Ένας από δαύτους, ο κορυφαίος γλύπτης Αύγουστος Ροντέν (1840-1917), μας συμβουλεύει στη Διαθήκη του: «Οι κακοί καλλιτέχνες πάντα φορούν γυαλιά αλλονών. Το πιο σημαντικό είναι να συγκινείσαι, να αγαπάς, να ελπίζεις, να πάλλεσαι, να ζεις. Να είσαι άνθρωπος, πριν να είσαι καλλιτέχνης! Το αληθινό λέγειν περιφρονεί τα λόγια, έλεγε ο Pascal. Η αληθινή τέχνη περιφρονεί την τέχνη». Η περιφρόνηση, όμως, μπορεί να λειτουργεί ποικιλοτρόπως, λέω εγώ. Σαν τη φωνή του Μιχάλη Μενιδιάτη, ας πούμε: «Σ' αγαπώ, σε πονώ όσο άλλος κανείς, μα για αντάλλαγμα εσύ με περιφρονείς / Περιφρόνα με γλυκιά μου, γέλα με τον έρωτά μου...». Τότε ακριβώς εμφανίζονται τα φαντάσματα! Και μας τρομάζουν, μας μαγεύουν, μας γοητεύουν... Όπως οι νουβέλες του Johnston McCulley με ήρωα τον Ζορρό. Όπου ο σενιόρ Ζορρό σηκώνει τα χέρια του ψηλά μπροστά στο πιστόλι μιας σενιορίτας. Ναι, ξεφυλλίζω αυτήν τη στιγμή ένα φθαρμένο βιβλιαράκι τσέπης, ελληνική έκδοση του 1949. Η φαντασμαγορία ξεχειλίζει! Ποιος θα νικήσει; Οι δυνάμεις του Κακού ή του Καλού;


Όταν τα μανταλάκια ήταν ακόμα ξύλινα, είδα την πρώτη μου ταινία. Ο Τομ Σώγιερ από... την ανάποδη! Η γεμάτη πλατεία στο προαύλιο της εκκλησίας με ανάγκασε να χωθώ πίσω από τη λυόμενη οθόνη του περιοδεύοντα δημοτικού κινηματογράφου. Δεν με αφορούσαν οι αντεστραμμένοι υπότιτλοι, μια και δεν ήξερα ακόμα να διαβάζω. Στην πίσω πλευρά του πανιού ανακάλυψα την «άλλη» πλευρά του φεγγαριού, η οποία αποδείχτηκε εξίσου φωτεινή! Αργότερα, κάποιο κυριακάτικο πρωινό στο σινεμά της γειτονιάς μου, υπήρξα αυτόπτης μάρτυς, όταν ο «Μασίστας, ο ελευθερωτής των σκλάβων» είχε ήδη πιάσει... μια φάλαινα, ψαρεύοντας από την παραλία της «Τσινετσιτά», προτού ακόμα πέσουν οι τίτλοι του έργου! Μετά αγόρασα μια μικρούλα μηχανή προβολής –την πιο φτηνή– και μια ταινιούλα του Σαρλώ. Κλεινόμουν καθημερινά στο μπάνιο και το μετέτρεπα σε σκοτεινή αίθουσα προβολής. Κάπως έτσι πρωτογοητεύτηκα από το σινεμά. Πολλά χρόνια αργότερα πρότεινα στον υπέργηρο πατέρα μου να πάμε να δούμε παρέα καμιά ταινία. Μου αρνήθηκε, χρησιμοποιώντας ένα φοβερό επιχείρημα: «Τι να δω, ρε αγόρι μου; Αφού δεν παίζει πια ο Έρολ Φλυν»! Είχε χαθεί, ανεπιστρεπτί γι' αυτόν, αυτό που εγώ εννοώ «φαντασμαγορία». Τότε κατανόησα πραγματικά τη σημασία της και την ιδιαίτερη αξία της.

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter


Όπως μάλλον καταλαβαίνετε, αισθάνομαι ανίσχυρος να δώσω μια ξεκάθαρη θεωρητική ιδέα περί τίνος πρόκειται. Δηλαδή να περιγράψω το εικαστικό θέαμα της παρούσας έκθεσής μου με ευθύ και πειστικό τρόπο. Αναγκαστικά, θα προσπαθήσω να το κάνω μέσω Λαμίας και άλλων μακρινών σταθμών, όπως ο Μπρετόν. Ο οποίος, ασπαζόμενος τις ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόυντ, συμπεραίνει πως η έρευνα του ασυνείδητου οφείλει να παραμείνει ανοιχτή στους καλλιτέχνες, ώστε να μπορέσουν να αναζητήσουν το «θαυμαστό». Έτσι θα βρουν εναλλακτικές λύσεις στην κοινή λογική, συμβάλλοντας στην αναδόμησή της. Το 1924 στο Μανιφέστο του, ο Μπρετόν κάνει την εξής εμφατική εξίσωση: «Μια για πάντα! Το θαυμαστό είναι πάντα όμορφο. Κάθε θαυμαστό είναι όμορφο. Μάλιστα, μόνο το θαυμαστό είναι όμορφο». Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι προνόμιο της άκριτης φαντασίας της παιδικής ηλικίας. Και όχι μόνο...


Πολλοί, άκρως ιδιαίτεροι, καλλιτέχνες έχουν το χάρισμα της παρατεταμένης παιδικής φαντασίας. Οι «Εντιμότατοι φίλοι μου» γέρασαν και μυαλό δεν έβαλαν, παραμένοντας για πάντα τα μικρά πειραχτήρια! Διατηρώ μια σχέση λατρείας-περιφρόνησης με την τέχνη. Αγαπώ ιδιαιτέρως το άναρχο και ειρωνικό Νταντά και γελάω με τη σοβαροφάνεια, π.χ. της Αναγέννησης. Δεν αντέχω να βλέπω άλλο μοδάτες Παρθένες με ένα μωρό στην αγκαλιά και φόντο διάφορα αγγελάκια που ίπτανται σε γαλάζιους ουρανούς με άσπρα συννεφάκια. Κι ας είναι και του Ρούμπενς! Επίσης, έχω κόλλημα με το Σινεμά. Το αναμειγνύω με τη ζωγραφική, παίζοντας και προσπαθώντας να κάνω κινηματο(ζω)γραφική τέχνη. Εξάλλου, ο Κουροσάβα, ο Βάιντα, ο Ντέιβιντ Λιντς και άλλοι μεγάλοι κινηματογραφιστές σπούδασαν ζωγραφική, πριν ασχοληθούν με τη σκηνοθεσία. Ανακατεύω τον Πικάσσο και τους σαλτιμπάγκους του με τον Φελίνι και το La Strada, τον Άντι Γουόρχολ με τον Αλμοδόβαρ, τον Ντάλτον Τράμπο και την εργάρα του Lonely are the brave με τον Βαν Γκογκ, τον Μπέργκμαν με τον Ντυσάν, τον Πικαμπιά με τον Τζάρμους, το Στάχτες και διαμάντια του Βάιντα με τον Μαξ Ερνστ, τον Ακριθάκη με το Σινεμά ο Παράδεισος του Τορνατόρε, τον Καραγκιόζη με το ολογραμματικό Ζέλιγκ του Γούντι Άλεν, και πάει λέγοντας...

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter


Το 1992 είχα παρουσιάσει τα σχέδιά μου σε χαρτί στην ιστορική γκαλερί «Άρτιο», σε μια έκθεση που την ονομάτιζα «Σχέδια-Σχεδίες». Ταυτόχρονα είχα εκδώσει ένα βιβλιαράκι-λεύκωμα στις εκδόσεις «Μαύρος Ήλιος» του αείμνηστου Νίκου Μπαλή. Το παρακάτω κείμενο, το οποίο προλόγιζε τη δουλειά εκείνη, το θεωρώ εξαιρετικά επίκαιρο για να περιγράψω και το τωρινό μου εγχείρημα: Σχέδιο είναι η γραμμική απεικόνιση, το μοντέλο και μεταφορικά ο καθορισμός του τρόπου ενέργειας, ο σκοπός, ο στόχος. Το σχέδιο αποτελεί την αρχή για κάθε πράξη. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Άρα και το σχέδιο είναι το ήμισυ του παντός. Ακόμα και για τη ληστεία μιας τράπεζας απαιτείται σχέδιο... Ο Πικάσσο έφτιαξε κάποτε ένα σχέδιο πάνω σ' ένα χαρτονόμισμα και ρώτησε τους παρευρισκομένους ποια είναι η αξία του χαρτονομίσματος... Σχεδία είναι πρόχειρο πλωτό μέσο, το οποίο συχνά χρησιμοποιείται και ως μέσο διάσωσης... Εγώ, όταν σχεδιάζω, κάνω σχέδια καταχθόνια, σχέδια στρατηγικά, σχέδια παράλογα, σχέδια κινούμενα, σχέδια τολμηρά, σχέδια παραπλανητικά, σχέδια αποτελεσματικά, σχέδια καταστροφικά, σχέδια τρελά, σχέδια δράσης... Προ-σχεδιάζω εγκλήματα και εκτιμώ αφάνταστα τις καλο-σχεδιασμένες γάμπες... Σχέδια που χρόνια «παίζω» μαζί τους, που τα ξεχνώ, που τα παραμελώ, που τα χαρίζω, που τα πετάω. Σχέδια που δεν πραγματοποιούνται ποτέ, αλλά και πολλά από τα οποία «κάτι» προκύπτει. Σχέδια χωρίς φιλοδοξίες, αλλά και με αυτές... Όπως και να έχει το πράγμα, ό,τι σχεδιάζω είμαι εγώ και ό,τι συμβαίνει γύρω μου. Τα σχέδιά μου είναι οι σχεδίες μου στα νερά που ταξιδεύουν οι σολομοί, όπου όμως κολυμπούν και πολλοί κροκόδειλοι....

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter


Όλα τούτα, που φλύαρα και χωρίς συνειρμό σας περιγράφω, είναι μια προσπάθεια να σας αποπροσανατολίσω όσο μπορώ περισσότερο. Να είστε σίγουροι πως όσα θα αποσιωπήσω είναι πολύ σημαντικότερα από αυτά που σας λέω ή από τις εικόνες που θα σας δείξω. Θα αντικρίσετε χιλιάδες σχέδια πολλών δεκαετιών, παρουσιασμένα με ιδιαιτέρως παράδοξο τρόπο. Θα δείτε της Παναγιάς τα μάτια και τα όσα παίρνει ο άνεμος. Θα δείτε μια χάρτινη κοσμοσυρροή από «πεταλούδες» στον τοίχο της γκαλερί, μια πυκνή βλάστηση, ένα δάσος, έναν κατακλυσμό από απομνημονεύματα πολυταξιδεμένων πλοιάρχων, καταρράκτες που κρύβουν μια σπηλιά-κρυψώνα του Ζορρό, ένα τεράστιο ιστό αράχνης που θα έχει παγιδέψει 576 Έλληνες κροίσους, οι οποίοι έχουν περιουσία 88 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Θα υποβληθείτε, άθελά σας, σε κινέζικα μαρτύρια της σταγόνας. Και μόλις διατάξω άμπρα κατάμπρα και χόκους πόκους, θα εμφανιστούν φαντάσματα! Για να σας ξεφύγω, θα επικαλεστώ τη βοήθεια μιας γνωστής μου μάγισσας, η οποία, με τα λάθος ξόρκια της, έστειλε κάποτε έναν ιππότη και τον ιπποκόμο του από τον 12ο στον 21ο αιώνα. Αυτή θα σας μεταμορφώσει σε αγελάδες, σε κατσίκες, σε πρόβατα, σε κουκουβάγιες, σε χιμπαντζήδες, σε ψάρια, κ.λπ. Μετά θα φωνάξω τον Ελβετό γλύπτη Alberto Giacometti (1901-1996) και θα τον βάλω να σας τρυπήσει πολλάκις στα αχαμνά με τη σουβλερή, μπρούντζινη μύτη του... Όσοι αποχωρήσετε βλαστημώντας, μην παραβλέψετε πως η κινητήρια δύναμή μου ήταν η απροθυμία μου να ενωθώ μαζί σας.
Ζούμε σε μια κοινωνία στην οποία το πάθος και η ψυχή έχουν αντικατασταθεί από φτιασιδωμένα «ειδικά εφέ». Όπου οτιδήποτε ασυμβίβαστο θεωρείται ανορθόδοξο. Η ανθρωπότητα έχει πια οργανωθεί και χειραγωγείται σε παγκόσμια κλίμακα από κάποιους υποταγμένους χαρτογιακάδες που μετρούν τη ζωή με το κουταλάκι του καφέ. Έτσι αποκαλούσε ο απροσάρμοστος Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί τους ξινούς τεχνοκράτες και τους ανιαρούς ορθολογιστές. Πώς μπορεί να επαναφέρει κανείς την περιπέτεια του ταξιδιού και το μυστήριο της δημιουργίας; Τη διέξοδο φυγής από την πεζή πραγματικότητα; Πώς μπορούν να εμφανιστούν εκείνες οι εικόνες που τυχαία διαπλέκονται στο φαντασιακό του ατόμου; Πώς μπορεί ένας ζωγράφος, λειτουργώντας ως σύγχρονος αλχημιστής, να συνδυάσει τη μείξη φαντασίας και πραγματικότητας με τη διεκδίκηση του ασυμβίβαστου; Πώς μπορούμε να διανθίσουμε την καθημερινότητά μας με τη μαγεία, με τη συγκίνηση, με το γέλιο και με το αναπάντεχο; Ο γνήσιος καλλιτέχνης, έστω και μέσα από το εργαστήρι-καταφύγιό του, πρέπει να ριχτεί στο άπειρο και να περιοδεύσει σ' αυτό, κοπιάροντας τη δεξιοτεχνία του ταχυδακτυλουργού και του σαλτιμπάγκου. Με όλη την ποιητική διάθεση που διαθέτει. Χωρίς να φοβηθεί τις γκάφες και τις παλαβομάρες. Ίσως και να τις επιδιώξει κιόλας. Τότε όλα θα μπορούν να συμβούν μπροστά στα μάτια μας.

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter


Πάντως, πολλά απ' αυτά τα σχέδια που παρουσιάζω, τα έκρυβα επιμελώς για χρόνια. Γιατί μοιάζουν με βαθιά σκαμμένες, μέσα μου, τρύπες από τυφλοπόντικες. Αποτελούν, όμως, τα κουκούτσια της τέχνης μου. Ποτέ δεν τα έφτυσα, γιατί είναι η Ψυχή της δημιουργίας μου! Μην κάνετε το τραγικό λάθος να πιστέψετε πως πρόκειται για νοσταλγία ή για αναδρομή. Ούτε καν για παρωδία. Υπάρχουν, ασφαλώς, αναφορές στον ντανταϊσμό και τα κολάζ του Κουρτ Σβίτερς ή του Ραούλ Χάουσμαν. Είναι μια ολόφρεσκη, σουρεαλιστική και αντι-φιλοσοφική ματιά στο μέλλον. Είναι ένα ατέρμονο κόμικ. Είναι μια προσπάθεια εξήγησης εικόνων σε νεκρούς λαγούς... Κι αν δεν γνωρίζετε ποιος σκότωσε τον Λίμπερτυ Βάλανς (The man who shot Liberty Valance, John Ford, 1962), τότε άδικα έχασα τον χρόνο μου. Πιο ξεκάθαρος δεν μπορώ να γίνω.

Τάσος Παυλόπουλος
Απρίλιος 2015

Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter
Η «Phantasmagoria» του Τάσου Παυλόπουλου Facebook Twitter

ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Δείτε εδώ περισσότερα έργα

Τάσος Παυλόπουλος

Phantasmagoria

A Faliro House Production

14/5 - 31/7/2015

Δευτ., Σάβ.: 11:00-15:00, Τρ., Πέμ., Παρ.: 11:00-19:00

Kalfayan Galleries
Χάρητος 11, Κολωνάκι, 106 75 Αθήνα
Τηλ. 210 7217679, FAX 210 7217623

www.kalfayangalleries.com

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ