Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
To ζεύγος Μακλόου και δεξιά ένα έργο της συλλογής τους
0

Η δεύτερη παρτίδα του «θησαυρού» του ζεύγους Λίντα και Χάρι Μακλόου, μιας από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων τέχνης που έχουν βγει σε δημοπρασία μόλις ολοκληρώθηκε και μπορεί να μπει άνετα σε ένα βιβλίο Γκίνες για την τέχνη, αφού είναι η πιο πολύτιμη συλλογή που έχει πωληθεί ποτέ σε δημοπρασία, αποφέροντας το εντυπωσιακό ποσό των 922,2 εκατ. δολαρίων.

Η πρώτη δημοπρασία, τον Νοέμβριο του 2021, απέφερε 676,1 εκατ. δολάρια, το μεγαλύτερο συνολικό ποσό για μία μόνο πώληση στην 277χρονη ιστορία του οίκου δημοπρασιών και η δεύτερη 246,1 εκατ. δολάρια με 65 έργα. Μετά την πικρή σάγκα του διαζυγίου τους οι Μακλόου απέκτησαν τον τελευταίο μάλλον τίτλο από κοινού, αυτόν των κατόχων της πιο ακριβής συλλογής τέχνης, αφού ξεπέρασαν ακόμα και τις πωλήσεις έργων από την περιουσία της Πέγκι και του Ντέιβντ Ροκφέλερ από τον οίκο Christie's το 2018, οι οποίες έφτασαν τα 835,1 εκατομμύρια δολάρια.

Η συλλογή των Μακλόου είναι αντιπροσωπευτική της ακμής του μεταπολεμικού μοντερνισμού, της αφαίρεσης και της εννοιολογικής τέχνης. Έργα του Ρόι Λίχτενστάιν και της Άγκνες Μάρτιν, του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, του Ρόθκο, του Πόλκε, του Γουόρχολ προκάλεσαν μια μη αναμενόμενη φρενίτιδα στους πλειοδότες.  

Toν Ιούνιο του 2016, μετά από εβδομάδες ψιθύρων σε όλο το Upper East Side και σε όλο το East End του Long Island, η Νέα Υόρκη φάνηκε να έχει επισήμως ένα διαζύγιο δισεκατομμυρίων δολαρίων στα δικαστήριά της.

Η συλλογή των Μακλόου είναι αντιπροσωπευτική της ακμής του μεταπολεμικού μοντερνισμού, της αφαίρεσης και της εννοιολογικής τέχνης. Έργα του Ρόι Λίχτενστάιν και της Άγκνες Μάρτιν, του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, του Ρόθκο, του Πόλκε, του Γουόρχολ προκάλεσαν μια μη αναμενόμενη φρενίτιδα στους πλειοδότες.  

Μετά από 57 χρόνια γάμου, ο μεγιστάνας των ακινήτων Χάρι Μάκλοου κατέθεσε αίτηση διαζυγίου από τη σύζυγό του, Λίντα, εκ των διαχειριστών του Ιδρύματος Γκούγκενχαϊμ και επίτιμη επίτροπο του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, η οποία ήταν παθιασμένη με τη συλλογή έργων μοντέρνας τέχνης.

Λίγο καιρό νωρίτερα η «New York Post» είχε δημοσιεύσει φωτογραφίες του σε περιπτύξεις με μια νεότερή του ξανθιά γυναίκα που τελικά αποκαλύφθηκε ότι ονομάζεται Πατρίσια Λαντό –σήμερα είναι η δεύτερη σύζυγός του. Για την ιστορία, όποιος δεν τη γνώριζε την έμαθε από μια γιγαντιαία φωτογραφία της, που ο Μακλόου φρόντισε να κρεμάσει δίπλα στη δική του, στην πλευρά ενός πολυτελούς κτιρίου διαμερισμάτων που έχτιζε στο Μανχάταν.

Πίσω στο 2016, όταν ο Μακλόου, από το πουθενά, ανακοίνωσε στη σύζυγό του ότι την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα την οποία είχε στεγάσει σε ένα αριστοκρατικό κτίριο της Park Avenue για δυο ολόκληρα χρόνια και αμέσως μετά αποχώρησε από την κοινή τους κατοικία, για να κάνει διακοπές με τη νέα του σύντροφο στα Χάμπτονς ως ευτυχισμένο ζευγάρι, το Σαββατοκύριακο της Memorial Day.

Πολλοί έχουν ψιθυρίσει ότι ο έρωτας μεταξύ του 79χρονου τότε Χάρι (σήμερα είναι 85 ετών) και της νέας του αγαπημένης, που ήταν πρόεδρος του Μουσείου Γάλλων Φίλων του Ισραήλ, πρέπει να ήταν η από αυτούς που τυφλώνουν, γιατί λέγεται ότι με τη Λίντα δεν έχουν προγαμιαίο συμβόλαιο.

Αλλά για τον μεγιστάνα ων ακινήτων, που ανάμεσα σε άλλα είχε στην ιδιοκτησία του το κτίριο της G.M. και ανέπτυξε το γυάλινο κουτί ενός καταστήματος της Apple στην Πέμπτη Λεωφόρο, ο δρόμος προς το διαζύγιο προμήνυε έναν πολύ οδυνηρό, ταραχώδη χωρισμό, που φάνηκε και από το πώς διαμελίστηκε κυριολεκτικά η συλλογή έργων τέχνης τους.

Το πολύκροτο διαζύγιο των Μακλόου ήταν συνέχεια του άλλου έπους διαζυγίου της οικογένειας, με την κόρη των Μακλόου να έχει χωρίσει άσχημα με τον εργολάβο σύζυγό της Κεντ Σουίγκ, σε μια αντιδικία που κράτησε πέντε χρόνια και που μπροστά του ο «Πόλεμος των Ρόουζ» μοιάζει με κόμικ για ανήλικα.

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Η Λίντα και ο Χάρι Μακλόου με φόντο μερικά από τα πολύτιμα έργα της συλλογής τους.

Πριν από τη δημοπρασία των έργων τέχνης, υπήρχε ένα διαμέρισμα αξίας 72 εκατομμυρίων δολαρίων, τόσο μεγάλο που εκτείνεται σε όλο το μήκος της μιας πλευράς του ξενοδοχείου Plaza, με παράθυρα που βλέπουν στο Central Park. Ένα δεύτερο διαμέρισμα στο Μανχάταν, σε ένα από τα ψηλότερα κτίρια στο δυτικό ημισφαίριο, κατά μήκος της λεγόμενης Millionaire's Row. Ένα σπίτι 19 εκατομμυρίων δολαρίων στο Χάμπτονς του Λονγκ Άιλαντ με γείτονεw όπως η Μάρθα Στιούαρτ και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ. Ένα γιοτ αξίας 23,5 εκατομμυρίων δολαρίων και η συλλογή έργων τέχνης, ένας τεράστιος θησαυρός αριστουργημάτων την οποία ο δικαστής που προεδρεύει στο διαζύγιο χαρακτήρισε «εξαιρετική» και «διεθνούς φήμης» και που είχε γίνει το τελευταίο κεφάλαιο στο φρικτό ξεκατίνιασμα των πρώην. Ανάμεσα στα περισσότερα από 150 έργα περιλαμβάνονταν πολλά έργα των Πάμπλο Πικάσο, Τζεφ Κουνς, Γουίλεμ ντε Κούνινγκ και Μαρκ Ρόθκο.

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Υπάλληλοι του οίκου Sotheby's κρατούν το έργο του Άντι Γουόρχολ "Nine Marilyns", 1962, το οποίο ανήκει στη συλλογή Μακλόου. Φωτο: EPA/JASON SZENES

Οι δικηγόροι των δυο πλευρών στο διαζύγιο αυτό, που είναι το πιο ποσυζητημένο γεγονός στον κόσμο του χρήματος της Νέας Υόρκης, συμφώνησαν να βγει σε δημοπρασία η συλλογή του ζεύγους.

Ο Χάρι Μακλόου είναι ένας σκληρός επιχειρηματίας, μπλεγμένος με ύποπτες εργολαβίες, που έχει περάσει στιγμές δόξας και μεγάλες ήττες, όπως όταν στη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008 αναγκάστηκε να πουλήσει το κτίριο της General Motors στο Μανχάταν. Ο Μακλόου ήταν ο 239ος στη λίστα του 2007 του περιοδικού «Forbes» με τους 400 πλουσιότερους Αμερικανούς, με καθαρή αξία περιουσίας  2 δισεκατομμυρίων δολαρίων (2,48 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα). Αυτό συνέβαινε όταν του ανήκε ακόμη το κτίριο της G.M. Από τότε δεν έχει μπει στη λίστα του «Forbes».

Η Λίντα φιγουράριζε συχνά σε γκαλά και το ζευγάρι ανήκε στις εξέχουσες διασημότητες  του Μανχάταν για χρόνια και φωτογραφίζονταν από γκαλά σε γκαλά, ως φιλάνθρωποι και φιλότεχνοι.

Είναι προφανές ότι η Λίντα Μακλόου –81 ετών σήμερα– δεν θα μπορούσε να διαχειριστεί παρά μόνο με τη δέουσα σκληρότητα το διαζύγιο και αμέσως του πήρε το περίφημο διαμέρισμα στο Plaza και τα εκεί έργα τέχνης, αξίας 39 εκατομμυρίων δολαρίων, τα ασημικά αξίας 409.500 δολαρίων, κοσμήματα αξίας 3,8 εκατομμυρίων δολαρίων και βιβλία αξίας 85.500 δολαρίων, ενώ ο Μακλόου πήρε το γιοτ και τα αυτοκίνητα που η δικαστής είπε ότι αξίζουν 385.000 δολάρια.

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Gerhard Richter, Seestück (Seascape), 1975. Courtesy Sotheby's

Γιατί πουλήθηκε η απίστευτη αυτή συλλογή έργων τέχνης;

Ο David Boies, δικηγόρος που εκπροσώπησε τον Μακλόου, είπε στο εφετείο ότι οι πρώην σύζυγοι έπρεπε να ξεφορτωθούν την τέχνη «για να συντηρήσουν τον τρόπο ζωής τους». «Δεν έχουν τα μετρητά», είπε ο κ. Boies, σημειώνοντας ότι το 60 έως 75 τοις εκατό των περιουσιακών τους στοιχείων ήταν δεσμευμένο στη συλλογή έργων τέχνης.

Τα χρόνια που είχαν προηγηθεί, οι Μακλόου περιγράφονται σε ένα βιβλίο της Vicky Ward ως αχώριστο ζευγάρι, ωστόσο ο γάμος τους ήταν «μια σχέση που μπορεί να συγκριθεί με ένα θεατρικό έργο του Έντουαρντ Άλμπι» (εννοεί προφανώς το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ»), ενώ συχνά είχαν ακουστεί να υποτιμούν ο ένας τον άλλον και τον γάμο τους, βίαια και δημόσια.

Η συλλογή έργων τους ξεκίνησε σαν μια «ήσυχη ενασχόληση», αλλά τελικά «έγινε πραγματικά η κυρίαρχη κινητήρια δύναμη» στη ζωή της Λίντα Μακλόου, που της έδινε λόγο ύπαρξης, βάζοντάς την στον κόσμο της τέχνης, τη συγκίνηση των δημοπρασιών και τις συναναστροφές στις δεξιώσεις των γκαλερί.

Ο Χάρι Μακλόου μάλιστα «ανέπτυξε σχέσεις με καλλιτέχνες και ιδιοκτήτες γκαλερί, συμπεριλαμβανομένης της παροχής βοήθειας σε ανθρώπους του κόσμου της τέχνης για συναλλαγές ακινήτων».

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Agnes Martin, Untitled #11, 1985. Courtesy Sotheby's

Οι Μακλόου απέκτησαν τόσους πολλούς πίνακες και γλυπτά που το διαμέρισμά τους στο Plaza δεν μπορούσε να τα χωρέσει, έτσι ορισμένα έργα πήγαν στο σπίτι τους στο Χάμπτονς και άλλα σε αποθήκες.

Όταν έφτασαν στα δικαστήρια η Λίντα Μακλόου ζήτησε όλα τα σημαντικά έργα τέχνης να πάνε σε αυτήν, που ήταν και η επιμελήτρια της συλλογής, και εκείνη θα αποφάσιζε τι θα πουλούσε και πότε θα το πουλούσε. Ο σύζυγος θα έπρεπε να πληρώσει φόρους για ό,τι θα πωλούνταν, διότι η αξία που θα αποδιδόταν στα έργα θα ήταν η αξία μετά τη φορολογία. 

Η πλευρά του Μακλόου δεν δέχθηκε ποτέ αυτόν το διακανονισμό και το δικαστήριο με τη σύμφωνη γνώμη των δικηγόρων τους αποφάσισε να καλέσει ανεξάρτητο εκτιμητή πριν κονταροχτυπηθούν οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών, που μυρίστηκαν «αίμα» σε μια συλλογή με σπάνια εμφανιζόμενα σε δημοπρασίες έργα τέχνης, όπως οι «Εννέα Μέριλιν» του Άντι Γουόρχολ, πίνακες του Πάμπλο Πικάσο, έργα του Αλμπέρτο Τζακομέτι, του Μάρκ Ρόθκο, του Γουίλιαμ Ντε Κούνιγκ, του Σάι Τουόμπλι και του Τζεφ Κουνς.

Το ζευγάρι των μεσοαστών Εβραίων που υπήρξαν κάποτε οι Μακλόου, που από το 1959 ξεκίνησαν να κάνουν συλλογή έργων τέχνης, χάθηκε μέσα σε μια μικροπρεπή ιστορία χωρισμού με τα έργα ως απόλυτο τρόπαιο της κοινής τους ζωής. Θα μοιραστούν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο, λίγο περισσότερο από όσο είχαν εκτιμήσει οι ίδιοι τα έργα και έτσι έπεσαν οι τίτλοι τέλους σε τουλάχιστον δυο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων. Στην ένατη δεκαετία της ζωής τους, οι Μακλόου αντιμετωπίζουν εντελώς διαφορετικά το μέλλον. Ο νεόνυμφος Χάρι κάνει σχέδια με τη νέα του σύζυγο, ενώ η Λίντα, κλεισμένη στο σπίτι, δεν μοιάζει διατεθειμένη να κάνει καμία συζήτηση για όσα έχουν συμβεί.

Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Mark Rothko, Untitled, 1960. Courtesy Sotheby's
Η πιο ακριβή συλλογή έργων τέχνης στον κόσμο και η πικρή ιστορία ενός πολύκροτου διαζυγίου Facebook Twitter
Andy Warhol, Self Portrait, 1986. Courtesy Sotheby's
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση

Εικαστικά / Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση

Τα διάσημα πρόβατα του Φρανσουά Ξαβιέ Λαλάν και τα διάσημα ζώα της Κλοντ Λαλάν θα χρηματοδοτήσουν το παράρτημα του μουσείου για την αρχειοθέτηση και την έρευνα της τέχνης του 19ου αιώνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θα καταφέρει το Λούβρο να βρει 22 εκατομμύρια ευρώ για ένα καλάθι άγριες φράουλες;

Εικαστικά / Θα καταφέρει το Λούβρο να βρει 22 εκατομμύρια ευρώ για ένα καλάθι άγριες φράουλες;

Ενώ η αγορά του «Καλαθιού με άγριες φράουλες» από το Μουσείο Τέχνης Kimbell στο Τέξας είχε ολοκληρωθεί, το Λούβρο ζήτησε να χαρακτηριστεί το έργο του Ζαν-Σιμεόν Σαρντέν «εθνικός θησαυρός» και να παγώσει η εξαγωγή του για 30 μήνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρολάν Πετί και Ζιζί Ζανμέρ: Η συλλογή τους στο σφυρί (κι ένας Φασιανός)

Εικαστικά / Ρολάν Πετί και Ζιζί Ζανμέρ: Η συλλογή τους στο σφυρί (κι ένας Φασιανός)

Τα έργα της συλλογής του διάσημου ζευγαριού του χορού αντικατοπτρίζουν τα χρόνια της διεθνούς καριέρας τους από το Παρίσι και το Λονδίνο έως το Μπρόντγουεϊ και το Χόλιγουντ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Το «Κόκκινο Στούντιο» του Ματίς: Η ιστορία και τα μυστικά ενός μοναδικού έργου τέχνης

Το αριστουργηματικό έργο του Ανρί Ματίς «L'Atelier Rouge» οι έξι πίνακες ζωγραφικής, τα κεραμικά και τα τρία γλυπτά που έχουν διασωθεί και απεικονίζονται σε αυτό αποτέλεσαν το υλικό μιας έκθεσης στο MoMA που τώρα μεταφέρθηκε στην Κοπεγχάγη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ