Live

Η τέχνη στα εξώφυλλα των βινυλίων

Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Goats Heads Soup, The Rolling Stones Records – COC 59101, USA, 1973. Φωτογραφία: David Bailey, design: Ray Laurence
0

Η έκθεση «For the Record: Photography & the Art of the Album Cover» συγκεντρώνει περισσότερα από 200 εξώφυλλα άλμπουμ, αναδεικνύοντας τον κεντρικό ρόλο που παίζει η φωτογραφία στον καθορισμό της ταυτότητας και της εικόνας κορυφαίων καλλιτεχνών. Άλλωστε τα εξώφυλλα των δίσκων είναι η πρώτη μορφή τέχνης που πέρασε σε εκατομμύρια χέρια χωρίς να επηρεάζει την αξία του προϊόντος.

Αν και πολλά από τα άλμπουμ που παρουσιάζονται είναι εμβληματικά όχι μόνο για τη μουσική αλλά και για την αισθητική τους, συχνά η πολύπλευρη συμβολή των φωτογράφων είναι παραγνωρισμένη.

Με έργα φωτογράφων και καλλιτεχνών όπως οι Andy Warhol, Cindy Sherman, David Bailey, David LaChapelle, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Guy Bourdin, Helen Levitt, Irving Penn, Jeff Wall, Joseph Beuys, Juergen Teller, Lee Friedlander, Nan Goldin, Richard Avedon, William Eggleston κ.ά., πολλοί από τους οποίους ξεκίνησαν την καριέρα τους μέσω των εικόνων των εξωφύλλων τους, η έκθεση εξετάζει επίσης τη συμβολή μιας σειράς εξίσου οραματικών, αν και ίσως λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών, φωτογράφων, γραφιστών και δημιουργών.

Ρίχνοντας φως στους αμέτρητους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε αυτή η πλατφόρμα από καλλιτέχνες και εταιρείες, αυτή η εκτενής παρουσίαση αποτελεί μια ερωτική επιστολή στο πολύτιμο τετράγωνο σχήμα 30cm x 30cm που είναι το εξώφυλλο άλμπουμ, προσφέροντας παράλληλα ένα συναρπαστικό ταξίδι σε σημαντικές στιγμές της μουσικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας. 

Η έκθεση είναι οργανωμένη γύρω από μια σειρά θεματικών κεφαλαίων, τα οποία παρουσιάζουν τα ίδια τα εξώφυλλα, και αποτελούν παράδειγμα τόσο μεμονωμένων όσο και μακροπρόθεσμων δημιουργικών συνεργασιών, όπως η συμβιωτική σχέση του Lee Friedlander με την Atlantic Records (συμπεριλαμβανομένων των εξώφυλλων του για σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Hank Crawford και ο Ray Charles) και η εμβληματική ασπρόμαυρη δουλειά του Francis Wolff με την εταιρεία τζαζ Blue Note (η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις περιλαμβάνει τις πρωτότυπες εκτυπώσεις εργασίας μαζί με τα εξώφυλλα).

Η έκθεση εξετάζει επίσης τη σημασία της οπτικής εικονογραφίας που υιοθετήθηκε από μια σειρά άλλων μουσικών ειδών. Ενώ τα ιδιαίτερα στυλιζαρισμένα γραφικά του γραφείου σχεδιασμού Hipgnosis αποτελούσαν παράδειγμα ενός σουρεαλιστικού και ουτοπικού φανταστικού κόσμου για τους Pink Floyd, άλλες επιλογές έργων τέχνης καταδεικνύουν πώς το εξώφυλλο άλμπουμ επαναχρησιμοποίησε και επαναπροσέγγισε πολλές από τις ανώνυμες εικόνες του Τύπου και του κοινωνικού ντοκουμέντου του αιώνα, οι οποίες απέκτησαν συμβολική υπόσταση πέρα από την αρχική τους σημασία.

Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στη σειρά εξώφυλλων για ιστορικές ηχογραφήσεις μπλουζ που κυκλοφόρησαν από την εταιρεία Yazoo τη δεκαετία του 1960, με εντυπωσιακές εικόνες ντοκουμέντου του Jack Delano και της Dorothea Lange που αντικατοπτρίζουν τις συνθήκες στον βαθύ νότο της Αμερικής.

Ρίχνοντας φως στους αμέτρητους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε το συγκεκριμένο μέσο από καλλιτέχνες και εταιρείες, αυτή η εκτενής παρουσίαση αποτελεί μια ερωτική επιστολή στο πολύτιμο τετράγωνο σχήμα 30cm x 30cm που είναι το εξώφυλλο άλμπουμ, προσφέροντας παράλληλα ένα συναρπαστικό ταξίδι σε σημαντικές στιγμές της μουσικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας. 

Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Love You Live, Rolling Stones Records COC 2-9001, USA, 1977. Φωτογραφία & Design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Rolling Stones, Exile On Main Street, Rolling Stones Records – COC 6910, England, 1972. Φωτογραφία: Robert Frank, design: John Van
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Boz Scaggs, Middle Man, Columbia - FC 36106, USA, 1980. Φωτογραφία: Guy Bourdin
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Grace Jones, Island Life, Island Records – 207 472, France, 1985. Φωτογραφία: Jean-Paul Goude, Design: Greg Porto
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Beatles, Abbey Road, Apple Records – PCS 7088. England, 1969. Φωτογραφία: Iain Macmillan, Design: John Kosh
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Vinyl: Prince, Lovesexy, Paisley Park – 9 25720-1, United States, 1988. Φωτογραφία: Jean-Baptiste Mondino, Design: Laura LiPuma
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Diana Ross, Silk Electric, RCA – AFL1-4384, New York, USA, 1982. For the Record: Photography & the Art of the Album Cover at Photographer’s Gallery 25 March – 12 June 2022, Φωτογραφία και design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records-1-25490, United States, 1986. Φωτογραφία: Irving Penn, Design: EikoIshioka
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Pink Floyd, Atom Heart Mother, Harvest – SHVL 781, UK, 1970. Άγνωστος φωτογράφος, Design: Hipgnosis
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
Paul Anka, The Painter, United Artists Records, USA, 1976. Φωτογραφία: Andy Warhol, Design: Andy Warhol
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
John Coltrane, Blue Train, Blue Note BLP 81577/Universal Music Group International, USA, 1957. Φωτογραφία: Francis Wolff και Design: Reid Miles
Όταν η τέχνη πέρασε στα εξώφυλλα των δίσκων και δημιουργήθηκαν οι νέες εικόνες της εποχής μας Facebook Twitter
The Clash, London Calling, CBS – CLASH 3, UK, 1979. Φωτογραφία: Pennie Smith, Design: Ray Lowry
Εικαστικά
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ