—Πες μας λίγα πράγματα για εσένα;
Είμαι ζωγράφος και illustrator ζω στην Αγγλία και έχω εκθέσει την δουλειά μου στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, την Αυστραλία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά τα τελευταία 6-7 χρόνια. Αναλαμβάνω τόσο εμπορικές όσο και ιδιωτικές παραγγελίες που έχουν σχέση με την ζωγραφική και την εικονογράφηση.
—Γιατί έγινες καλλιτέχνης;
Συνήθιζα να σχεδιάζω ασταμάτητα ως παιδί, κανένας δεν με σταμάτησε, έτσι φυσικό ήταν συνεχίζοντας να φτάσω εδώ που είμαι!
—Ποια είναι η πιο ζωντανή ανάμνηση που έχεις από την παιδική σου ηλικία;
Θυμάμαι αρκετά καλά κάποιες από τις πρώτες μας οικογενειακές διακοπές στη Lego Land της Δανίας. Δεν θυμάμαι ακριβώς, θα πρέπει να ήμουν 4 ή 5 ετών. Ήμουν τόσο απορροφημένος από την μικρή πολύχρωμη μινιατούρα του κόσμου έτσι ώστε απομακρύνθηκα από τους γονείς και χάθηκα. Ευτυχώς χωρίς να το γνωρίζω, ενώ οι γονείς μου είχαν φρικάρει εντελώς
—Πιστεύεις ότι ένας καλλιτέχνης έχει κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία;
Δεν είμαι σίγουρος για αυτό, πιθανόν όχι. Αισθάνομαι προσωπικά τόσο υποχρεωμένος όσο ένας κωμικός, ένας μουσικός, ένας κινηματογραφιστής κ.τ.λ όπως θα έλεγαν κάποιοι που διάλεξαν να κερδίζουν τα προς το ζην με τον εκφράζουν την δημιουργικότητα τους, έχεις μια ευκαιρία να κάνεις ένα σχόλιο μέσω της τέχνης σου για γεγονότα της επικαιρότητας και για καταστάσεις της κοινωνίας εάν σου ταιριάζει αυτό που κάνεις και προσπαθείς να το πετύχεις κάθε φορά. Όμως έχεις και την επιλογή να προσπαθήσεις να πας κάτω από την επιφάνεια αυτού που συμβαίνει, να εκφράσεις το στίγμα των καιρών και να δημιουργήσεις κάτι παγκόσμιο και διαχρονικό. Εάν μπορείς να κάνεις και τα δυο αυτά ταυτόχρονα λογικά οι άνθρωποι θα δώσουν σημασία στα έργα σου.
Για να είμαι ειλικρινής ως καλλιτέχνης δεν αισθάνομαι ότι έχω πολλά να πω για τα έργα που δημιουργώ, αυτό που δημιούργησα το δημιούργησα και τέλος. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το περιβάλλον στο οποίο ζούμε ασκεί επιρροή σε αυτό που κάνουμε, ακόμα και εάν δεν είναι αυτή η πρόθεση μας. Μπορεί πράγματι να αισθάνεσαι ότι μέσω των έργων σου δημιουργείς κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό σου και υπάρχει μια δύναμη που σε σπρώχνει να εκφράσεις αυτή την υποχρέωση σου στην κοινωνία- δεν είμαι όμως σίγουρος ότι αυτό βοηθάει το ρεύμα της δημιουργίας, περισσότερο θα έλεγα ότι σε ξενερώνει. Τέλος πάντων αυτή είναι η εμπειρία μου σε αυτό το ζήτημα.
—Πιστεύεις ότι ένας αληθινός καλλιτέχνης θα πρέπει να είναι φτωχός;
Όσο αφορά εμένα ζω χωρίς οικονομική ασφάλεια, μεροδούλι-μεροφάι, και ποτέ δεν έχω γνωρίσει τι θα πει να έχεις αρκετά λεφτά για ξόδεμα, έτσι δεν βλέπω κάποια διαφορά στον τρόπο που ζω μέσω της τέχνης. Όμως για εμένα είναι απλό, τα λεφτά είναι χρόνος, όταν έχω λεφτά έχω περισσότερο χρόνο να κάνω περισσότερη δουλειά. Το να είσαι φτωχός είναι ένα κίνητρο να πιέσεις τον εαυτό σου όσο πιο σκληρά μπορείς-να πάει κάπου, οπουδήποτε- απλά να βγει από την τρύπα που βρίσκεσαι την δεδομένη στιγμή. Δεν έχεις τίποτα να χάσεις. Ο καθένας είναι διαφορετικός και δεν πιστεύω πραγματικά ότι πρέπει να είσαι φτωχός για να είσαι ένας αληθινός/ αποδεκτός καλλιτέχνης. Αυτό εξαρτάται από εσένα, δεν έχει σημασία ποιος είσαι, πόσο φτωχός ή πλούσιος είσαι και ποιο είναι το background σου.
—Όταν δεν δουλεύεις σε καινούρια προτζεκτ αισθάνεσαι ότι χάνεις κάτι;
Για να είμαι ειλικρινής μου λείπει ο ελεύθερος χρόνος όταν είμαι κολλημένος με την δουλειά περισσότερο από ότι μου λείπει η δουλειά όταν έχω ελεύθερο χρόνο. Στις μέρες μας ο ελεύθερος χρόνος είναι κάτι σπάνιο, έτσι εκτιμώ τον χρόνο που είμαι μακριά από την δουλειά.
—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες και ένα σύντομο σχόλιο για τον καθένα;
1. Miro
Ένας από τους καλύτερους όλων των εποχών, από τις μέρες που ήμουν μαθητής μέχρι το σήμερα, η δουλειά του έχει υπάρξει μια μόνιμη πηγή έμπνευσης
2. Kyffin Williams
Ένας απίθανος ζωγράφος από την Ουαλία, ο οποίος χρησιμοποίησε ως επί το πλείστον για τους πίνακες του μια παλέτα-μαχαίρι. Με τις επιστρώσεις υπέροχου χρώματος στους πίνακες του συνέθεσε την καθαρή και σκληραγωγημένη φύση της Ουαλίας και των ανθρώπων της.
3. Caravaggio
Θα θυμάμαι πάντοτε ότι είχα δει δουλειές του κατά την διάρκεια μιας σχολικής εκδρομής στη RA του Λονδίνου. Δεν ήταν η κύρια έκθεση , υπήρχαν σε μια μικρή αίθουσα 3-4 πίνακες του όμως με συνεπήραν εντελώς. Δεν θυμάμαι να έχω δει από τότε τη δουλειά κάποιου άλλου και να παραμένει τόσο ζωντανή στην μνήμη μου.
4. Pablo Palazuelo
Ένας Ισπανός ζωγράφος και γλύπτης που η αφηρημένη του τέχνη έχει μια δυνατή αρχιτεκτονική και γλαφυρή αισθητική και επιπλέον έχει απλότητα και δύναμη. Ένας καλλιτέχνης που τον ανακάλυψα όταν ήμουν σπουδαστής και συνεχίζει να με επηρεάζει μέχρι και σήμερα.
5. Chuck Jones
Τα Looney Tunes ήταν τα καρτούν που παρακολουθούσα κυρίως ως παιδί. Ο animator/art dicertor πίσω από τα καλύτερα ήταν κατά την γνώμη μου ο Chuck Jones. Υπήρχε πάντα κάτι διαφορετικό στα επεισόδια που σκηνοθετούσε και μπορούσα να το αναγνωρίσω ακόμα και όταν ήμουν παιδί. Έτσι με επηρέασε στο σχέδιο και έμεινα κολλημένος σε αυτή την αισθητική.
—Διάβασες κάποτε ένα βιβλίο που να σου άλλαξε την ζωή για πάντα;
Δεν θα έλεγα ότι είχα μια εμπειρία που να μου άλλαξε την ζωή μέσα από την ανάγνωση ενός βιβλίου, για να είμαι ειλικρινής θα έλεγα ότι κάποια από τα εικονογραφημένα βιβλία που διάβασα ως παιδί με επηρέασαν στην αρχή. Όμως σήμερα, αυτό ακούγεται άσχημο, δεν είμαι κανένας φανατικός αναγνώστης. Εννοώ ότι απολαμβάνω ένα βιβλίο και μένω κολλημένος σε αυτό όταν κάνω διακοπές ή όταν κάνω κάποιο διάλλειμα από την δουλειά. Ο αδερφός μου και η νύφη μου(η οποία είναι από την Θεσσαλονίκη) είναι και οι δυο βιβλιόφιλοι, έτσι κάποιες φορές ακούω τις προτάσεις τους και μου δίνουν τα βιβλία που έχουν διαβάσει.
—Θα αντάλλασσες την ικανότητα σου να δημιουργείς τέχνη με κάτι άλλο;
Πάντα είχα την λαχτάρα να κάνω κάτι περισσότερο δραστήριο στην φύση το οποίο να περιλαμβάνει ταξίδια και περιπέτεια. Κάτι σαν ταξιδιωτικός συγγραφέας/εξερευνητής/ φωτογράφος άγριας ζωής/ πρωταθλητής στο surfing
—Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στον χρόνο που συναντά τον 16χρονο εαυτό σου τι θα του έλεγες;
Αυτό είναι εύκολο. Θα του έλεγα να δώσει περισσότερη προσοχή στο σχολείο στο μάθημα των Γαλλικών . Θα σε βοηθήσει αρκετά στο μέλλον jon! Πιθανόν ο νεαρός εαυτός μου δεν θα έκανε τελικά αυτό που θα του έλεγα.
—Τα μελλοντικά σου σχέδια;
Στο άμεσο μέλλον η επόμενη έκθεση μου θα είναι σε ένα ομαδικό show στην Spoke Art του San Francisco η οποία θα έχει αρκετή διασκεδαστική. Έχει τον τίτλο «Suggestivism», curator είναι ο Nathan Spoor και θα περιλαμβάνει πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες. Υπάρχουν στον ορίζοντα πολλά συναρπαστικά πράγματα που ετοιμάζομαι να κάνω αλλά είναι νωρίς να μιλήσω για αυτά. Εκτός από την δουλειά πρέπει να βρω ένα καινούριο σπίτι και να οργανώσω ένα γάμο.
Όλες οι εικόνες της συνέντευξης παραχωρήθηκαν απο τον Jon Fox για αποκλειστική χρήση απο το LIFO.gr
Info
Περισσότερα για τον Jon Fox εδώ