Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
0

Τι είναι τελικά ο David Shrigley; εικαστικός, εικονογράφος, γελοιογράφος, γλύπτης; Στην περίπτωσή του η απάντηση δε μπορεί να δοθεί με ευκολία. Αν ρωτούσαμε τον ίδιο, πιθανότητα θα παίρναμε μια απάντηση με το γνωστό χιούμορ του, αυτό με το οποίο αφήνει κόκκαλο ακόμα και τους Βρετανούς δημοσιογράφους. Ας ξεκινήσουμε την ιστορία με ένα παράδειγμα: Το έργο του Really Good,  ένας μπρούτζινος αντίχειρας με ύψος 32 πόδια θα καταλάβει τη θέση της Τέταρτης Πλίνθου στην Τραφάλγκαρ, το 2016.

«Τι πιστεύετε για το έργο σας;» τον ρωτούν. «Έχω την ελπίδα ότι αυτό το κομμάτι θα κάνει την Trafalgar Square, το Λονδίνο, το Ηνωμένο Βασίλειο και τον κόσμο ολόκληρο ένα καλύτερο μέρος», απαντά στους δημοσιογράφους, οι οποίοι αναρωτήθηκαν για άλλη μια φορά εάν πρόκειται για μια σοβαρή ή ειρωνική δήλωση και έσπευσαν να σημειώσουν τη φράση που συνήθως τον ακολουθεί «...ο γνωστός για το χιούμορ του Βρετανός καλλιτέχνης». 

Και πρόσθεσε, μπερδεύοντας εντελώς τα πράγματα: «Δε μπορώ να σταματήσω να σκέφτομαι ότι είναι πραγματικά μια μεγάλη ιδέα. Το πράγμα που έχω κάνει είναι κατά κάποιο τρόπο πραγματικά ηλίθιο».

Αν και πολλοί δε μπορούν να πάρουν την τέχνη του στα σοβαρά, η υποψηφιότητά του για το Turner Prize έκανε όσους μέχρι τότε απλώς χαμογελούσαν μαζί του, να τον κατατάξουν στους ξεχωριστούς Βρετανούς γλύπτες.

O David Shrigley έχει το δικό του μοναδικό τρόπο και είναι ένας από τους λίγους ανθρώπους που τραβάει μια απλή μολυβιά και συνδέει την τέχνη με το κόμικ.

Αν και πολλοί δε μπορούν να πάρουν την τέχνη του στα σοβαρά, η υποψηφιότητά του για το Turner Prize έκανε όσους μέχρι τότε απλώς χαμογελούσαν μαζί του, να τον κατατάξουν στους ξεχωριστούς Βρετανούς γλύπτες.

O David Shrigley γεννήθηκε το 1968 στο Macclesfield. Ζει από παιδί στην στη Γλασκώβη και σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης. Μπορεί να μην ξέρει κάποιος το όνομά του, αλλά είναι σίγουρο ότι έχει δει έστω μια φορά τα σκίτσα του. Το φανατικό κοινό του τον έβρισκε τα σκίτσα του στην σαββατιάτικη έκδοση της Γκάρντιαν, σε κάρτες, ακόμα και σε στούντιο των tattoo-artists. Μπορείς να αγαπήσεις ή να μισήσεις τα σχέδιά του. Ή να τα βρεις ανησυχητικά.

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Η τεχνική με την οποία έχει επιλέξει να σχολιάσει το ασήμαντο, το ανώφελο και το παράξενο είναι περιορισμένη. Ένα χαρτί και ένα μολύβι. Αυτό το στιλ, το σχεδόν παιδικό με την κωμική επίδραση ή την πικρή διαπίστωση αποκλείεται να αγνοηθεί τελικά. όπως και η φράση που το συνοδεύει. Το σχέδιο του Shrigley είναι σκωπτικό, σκοτεινό, βαθύ. Είναι μια μορφή τέχνης με την πιο απλή μορφή και φόρμα. Απλώς αμίμητο. «Kακώς είχε αγνοηθεί για μεγάλο διάστημα το στιλ του», λέει η διευθύντρια της Tate Britain, Penelope Curtis. «Το έργο του ήταν πάντα αστείο και ως εκ τούτου περιθωριακό. Ακριβώς επειδή είναι αστείο, δε σημαίνει ότι δεν είναι και καλό». Ο ανήσυχος αυτός καλλιτέχνης δεν περιορίζεται στα σκίτσα του. Ασχολείται με τη γλυπτική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Με τον ίδιο τρόπο, δημιουργώντας έργα υψηλής νοημοσύνης και  μακάβριου χιούμορ. Αν και έχει το ένα του πόδι στην ποπ κουλτούρα, κανείς δε μπορεί να τον χαρακτηρίσει ποπ καλλιτέχνη.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
cocaine and heroin, αλάτι και πιπέρι

 Όταν η Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης έπιασε φωτιά, τουϊτάριζε με μανία, θρηνώντας τη σχολή του. Για τους καθηγητές του είχε πει ότι «είναι εντελώς άσχετοι με την τέχνη». Ο ίδιος το έχει εξηγήσει πολλές φορές το πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσει στον κόσμο των καλών τεχνών ένας κομίστας. Ειδικά της κατηγορίας του. Μιας κατηγορίας που χρησιμοποιεί σαν εργαλείο κυρίως την ειρωνεία και όχι το αστείο. Σε μια εποχή που στην Γλασκώβη δεν υπήρχε τίποτα άλλο από παραστατική ζωγραφική, ο Shrigley δεν ήθελε να γίνει άλλος ένας ζωγράφος με λαδωμένο μαλλί. Ήθελα να γίνει ο Άντι Γούρχολ ή ένας ντανταϊστής, ένας Μαρσέλ Ντισάν. Όταν μοιραζόταν ένα φλατ με τον Jonathan Monk, έκαναν εκθέσεις στην τουαλέτα με προσκαλεσμένους καλλιτέχνες τον Douglas Gordon και τον  Richard Wright. Την γκαλερί-τουαλέτα την αποκαλούσαν My Little Toilet.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Τατουάζ με σκίτσο του Shrigley

Η ανθρώπινη συμπεριφορά όσο περνάνε τα χρόνια τον εκπλήσσει όλο και λιγότερο και τον απογοητεύει όλο και περισσότερο. «Σε μια πτήση για Λονδίνο διάβαζα τη Daily Mail. Αυτή η εφημερίδα είναι σχεδόν αυτό που θα ήθελα να πλάσω ως χαρακτήρα. Υπάρχει μέσα όλος ο παραλογισμός του Ηνωμένου Βασιλείου: παραφροσύνη και άνθρωποι που ζουν ΄έχοντας μια εντελώς παραποιημένη εικόνα του κόσμου. Είναι ξεκαρδιστικό, αλλά οι άνθρωποι που διαβάζουν αυτή την εφημερίδα δεν  το βλέπουν σαν παράξενη κωμωδία. Αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο ζούμε».

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
'Life Model 2012' η υποψηφιότητά του για το Turner Prize, 2012

239 σχέδια του, τα οποία επέλεξε ανάμεσα σε 800  κοσμούν από τις 6 Ιουνίου, το εστιατόριο Sketch στο  Mayfair, ένα γεωργιανό αρχοντικό με πολυτελή μπαρ και εστιατόρια, που μετατρέπεται σε γκαλερί τέχνης από το 2012, όταν εγκαινίασε μια συνεργασία με εικαστικούς καλλιτέχνες. Το 2012, υπεύθυνος για την μεταμόρφωση του Sketch ήταν ο Μartin Greed. Τα θέματά του, ο θάνατος, η βία, η σεξουαλική διαστροφή δεν είναι ό,τι καλύτερο για απογευματινό τσάι, έτσι αυτή τη φορά υπήρξε λίγο πιο «προσεκτικός». Καλού κακού έφτιαξε μερικά σχέδια για να αντικαταστήσουν κάποια άλλα σε περίπτωση που οι πελάτες διαμαρτυρηθούν.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Τα τελευταία χρόνια δουλεύει σκληρά και βρίσκει ανακουφιστικό να ξέρει ότι κουβαλάει μαζί του τα αγχολυτικά που δεν παίρνει ποτέ. «Tο καλύτερο που μπορεί να μου συμβεί είναι να δουλεύω και να κάνω ήρεμα τα σχέδια μου ή ένα γλυπτό χωρίς το άγχος του dead line”.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Scetch restaurant

Ελάχιστοι καλλιτέχνες σήμερα, μπορούν να συνδυάσουν  στο έργο τους τα στοιχεία του Shrigley. Την ορθογραφία και την ανορθογραφία του κόσμου, μια σύνθετη αλλά όχι επίπλαστη αφέλεια, το παιδί που συναντάει με την ευφυΐα του την ευφυΐα ενός ενήλικα, το σωστό και το λάθος. Δεν ακολουθεί κανένα πρότυπο σκιτσογράφου, κανέναν ήδη γνωστό κανόνα. Αντιθέτως: γδέρνει την επιφάνεια της πραγματικότητας και της ευταξίας με τον παχύ μαύρο μαρκαδόρο του. Και με το ίδιο του το σχέδιο, με την αμεσότητά του  ακυρώνει την έπαρση του σύγχρονου εννοιολογικού καλλιτέχνη, το ύφος τύπου Χιρστ και Λούκας καθώς αρνείται πεισματικά να μπει στην ίδια βιομηχανία. «Το σχέδιο ήταν διασκεδαστικό όταν ήμουν στο νηπιαγωγείο, εξακολουθεί να είναι και σήμερα που είμαι ενήλικας», λέει συχνά. Αυτή είναι η άποψή του και για τον κόσμο της τέχνης. Τον θεωρεί μια φούσκα.

 

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
tea time στο Scetch

 Κάνοντας ένα ακόμη ειρωνικό σχόλιο για τη φύση της δικής του «ανείπωτης» γραμμής υποστηρίζει ότι υπάρχει μόνο ένα τσιγαρόχαρτο που χωρίζει την αποδεκτή από τη μη αποδεκτή συμπεριφορά. Ο ίδιος απλώς τεκμηριώνει την πραγματικότητα δίνοντας ένα προκλητικό χτύπημα, αλλά αυτό είναι το είδος του παράλογου που τον ενδιαφέρει. Σε έναν κόσμο κορεσμένο με εικόνες, τα έργα του έχουν καταφέρει να είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Μπορεί κάποιος να μην έχει πατήσει ποτέ σε γκαλερί και να έχει πάρει μια ευχετήρια κάρτα με ένα σχέδιο του Shrigley, να έχει δει τα βίντεο των Blur και των Bonnie 'Prince' Billy ή τα κινούμενα σχέδια για την μάρκα ρούχων Pringle.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Η τέχνη για τον Shrigley, είναι ένα αισιόδοξο ελπιδοφόρο πράγμα. Η φιλοσοφία πίσω από τα ανθρωπάκια του, πασπαλίζει με άχνη ζάχαρη τις σκοτεινότερες περιοχές της ανθρώπινης ψυχής με διαβρωτικό χιούμορ.Θέλετε να μάθετε την τελευταία του θεωρία; "Λιγότερος θάνατος, λιγότερο χέσιμο. Λιγότερες προσβλητικές λέξεις. Πολλά πράγματα για το μαγείρεμα".

Pringle of Scotland Animation από τον  David Shrigley 

 

 

Bonnie 'Prince' Billy - Agnes Queen Of Sorrow (2004) 

 

How Are You Feeling?  David Shrigley 

 

 

David Shrigley και  Blur.

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter
Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του David Shrigley Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ