Κυβισμός Facebook Twitter
Juan Gris, The Bottle of Banyuls, 1914. Hermann und Margrit Rupf-Stiftung, Kunstmuseum Bern. Courtesy of Kunstmuseum Bern

Κυβισμός: Η ομορφιά και τα σκουπίδια στο ίδιο τελάρο

0

Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος περιγράφει ένα περιστατικό οφθαλμαπάτης στον διαγωνισμό μεταξύ δυο διάσημων ζωγράφων, του Ζεύξη και του Παρράσιου. Ο Ζεύξης ζωγράφισε μια εικόνα με σταφύλια τόσο ρεαλιστικά ώστε τα πουλιά πέταξαν κάτω για να τα τσιμπήσουν, όμως στη συνέχεια εξαπατήθηκε και ο ίδιος όταν ζήτησε να αφαιρεθεί η κουρτίνα μπροστά από τον πίνακα του Παρρασίου, που δεν ήταν πραγματική αλλά ψευδαισθητική. Και ομολόγησε ότι εκείνος μπόρεσε να εξαπατήσει τα πετεινά του ουρανού και όχι έναν καλλιτέχνη. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι κουρτίνες και τα σταφύλια εμφανίζονται σε πίνακες των κυβιστών σε καίριες στιγμές της εξέλιξης του κινήματος.

Τον αγώνα Ζεύξη - Παρρασίου τον επανέλαβαν στις αρχές του 20ού αιώνα ο Πάμπλο Πικάσο, ο Ζορζ Μπρακ και ο Χουάν Γκρις, γνωρίζοντας καλά τη ρητορική και  την ανταγωνιστική πρακτική του trompe l'oeil, έχοντας μελετήσει από τον Πολ Σεζάν, τον ήρωά τους, τι σημαίνει διάσπαση, επανασύνθεση και πολλαπλές προοπτικές.

Είναι η εποχή που μελετούν τα αφρικανικά γλυπτά, αποσαφηνίζοντας τη γεωμετρία των σωμάτων, πυροδοτώντας ένα κίνημα που κράτησε μέχρι το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και άλλαξε την ιστορία της δυτικής τέχνης με ένα νέο είδος εικόνας για πρώτη φορά μετά από 500 χρόνια, που ξεκίνησε από το «Maisons à l'Estaque» (1907) του Ζορζ Μπρακ, και προχωρούσε στη σφυρηλάτηση μιας ακόμη πιο ριζοσπαστικής μορφής, του κολάζ, που «μόλυνε» τον χώρο της καλής τέχνης με απορρίμματα από τις εφημερίδες και τα μαγαζιά.

Ενώ ο Πικάσο και ο Μπρακ απολάμβαναν να καταστρέφουν τις συμβάσεις της ζωγραφικής, ο κύριος στόχος του Γκρις ήταν να ευχαριστήσει το μάτι. Όπως το έθεσε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «προτιμώ το συναίσθημα που διορθώνει τον κανόνα». Παρά τη ριζοσπαστική του αντιμετώπιση του εικαστικού χώρου, οι ισορροπημένες συνθέσεις, τα κορεσμένα χρώματα και τα παραδοσιακά θέματα έκαναν τα έργα του δημοφιλή.

Η δημιουργική αναμέτρηση των Πικάσο, Μπρακ και Γκρις και η χρήση της δεξιοτεχνίας του παρελθόντος για να σπάσουν κάθε δεσμό με την παράδοση είναι το θέμα της έκθεσης του Μητροπολιτικού Μουσείου Νέας Υόρκης «Ο κυβισμός και η παράδοση Trompe L'Oeil», μιας έκθεσης που «κλείνει το μάτι» στον επισκέπτη και ξεκινά από τα στούντιο των καλλιτεχνών στη Μονμάρτη για να τον ξεγελάσει με αντιληπτικά και ψυχολογικά παιχνίδια που περιπλέκουν τους ορισμούς της αλήθειας και της μυθοπλασίας.

Κυβισμός Facebook Twitter
Georges Braque, Maisons à l'Estaque, 1908, Kunst Museum Bern.

Πολλές ιδιότητες που θεωρούνται διακριτές στον κυβισμό, στην πραγματικότητα αξιοποιήθηκαν από τους ειδικούς του trompe l'oeil κατά τη διάρκεια των αιώνων και οι νεαροί καλλιτέχνες των αρχών του 20ού αιώνα επινόησαν νέους τρόπους για να μπερδέψουν τον θεατή, τόσο παρωδώντας όσο και αποτίνοντας φόρο τιμής στα κλασικά τεχνάσματα trompe l'oeil, αμφισβητώντας τη φύση της αναπαράστασης, θέτοντας φιλοσοφικά ερωτήματα σχετικά με το πραγματικό και το ψεύτικο, το εφήμερο και το διαρκές, τα οποία αντηχούν έντονα σήμερα.

Κυβισμός Facebook Twitter
Georges Braque, Violon et Palette, 1909. Artists Rights Society (ARS), New York/ADAGP, Paris; via Solomon R. Guggenheim Museum

Στο Παρίσι, λίγα χρόνια πριν από τη συντριβή της Ευρώπης, ο Ζορζ Μπρακ και ο Πικάσο δεν είναι ούτε τριάντα ετών και φτιάχνουν πίνακες που δεν μοιάζουν με τίποτα προηγούμενο. Το αντικείμενο απεικονίζεται απ' όλες τις πλευρές του, οι οποίες παρουσιάζονται ως μικρές επιφάνειες, η παλέτα των χρωμάτων είναι περιορισμένη. Ο Μπρακ φτιάχνει τα «Violin et Palette» και «Piano et Mandore», ο Πικάσο το «Le Joueur de guitare». Λίγο αργότερα χρησιμοποιούν έντονα χρώματα και την τεχνική των κολάζ

Το πρώτο κολάζ είναι ένα έργο του Μπρακ το οποίο ονόμασε «Compotier et Verre» (1912). Ο ζωγράφος επιλέγει με προσοχή τις πλευρές του αντικειμένου που θα προβάλει στον πίνακα και ενσωματώνει στοιχεία της πραγματικότητας. Η χρήση των υλικών όπως ψεύτικο ξύλο και μάρμαρο κάνει τον Πικάσο να κατασκευάσει κάτι παρόμοιο, το «Guitare et Bouteille de Bas». Ο Πικάσο προτείνει μία τολμηρή και καινοτόμα λύση: τη συγκέντρωση και συγχώνευση φτωχών υλικών όπως το χαρτόνι, το ξύλο και η κλωστή.

Αυτά που σήμερα θεωρούμε κυβιστικά αριστουργήματα είναι τα έργα που δημιούργησαν έναν αποκαλυπτικό διάλογο σχετικά με τις στρατηγικές κατασκευής και αποδόμησης του επιπέδου της εικόνας και τα παράδοξα της οπτικής ψευδαίσθησης και της εξαπάτησης. Το status quo των έργων αλλάζει, υποκλίνεται στη ριζοσπαστική εφεύρεση και η απόρριψή του μπορεί να συμβαδίζει με την εκ νέου ανακάλυψη παλαιότερων καλλιτεχνικών παραδόσεων.

Ο κυβισμός ανθίζει σαν κίνημα, διακόπτεται από τον πόλεμο και εμφανίζεται ξανά το 1917 χάρη στον Ζορζ Μπρακ, τον Χουάν Γκρις και στην υποστήριξη του έμπορου τέχνης Λεόνς Ρόζενμπεργκ και διαρκεί μέχρι τη δεκαετία του '20, όταν κάνουν τη σαρωτική τους εμφάνιση ο σουρεαλισμός και η αφηρημένη τέχνη.

Κυβισμός Facebook Twitter
Juan Gris, Flowers (1914). The Metropolitan Museum of Art

Η νέα άποψη για τη ζωγραφική για καθέναν από τους καλλιτέχνες έχει άλλη αφετηρία εκκίνησης. Ο Πικάσο αισθάνεται λιγότερη ικανοποίηση από τη «ροζ περίοδο», αναζητά να μελετήσει τη μονολιθική επιβλητικότητα της βαρβαρικής, ιβηρικής και κέλτικης γλυπτικής, που τον οδηγεί στην αναπαράσταση μορφών που περιορίζονται στα στοιχειώδη γνωρίσματά τους.

ου κινούν το ενδιαφέρον οι μεγάλες συνθέσεις και το αριστούργημα αυτής της περιόδου, «Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν», που σήμερα θεωρείται κομβικό έργο στην ανάπτυξη τόσο του κυβισμού όσο και της σύγχρονης τέχνης, αντλεί από τις ανθρώπινες υπεραπλουστευμένες μορφές. Όταν συνεργάζεται με τον Μπρακ αρχίζουν να πειραματίζονται κολλώντας αντικείμενα, υφάσματα και χαρτιά στα έργα τους.

Το 1912 ο Πκάσο τοποθετεί ένα κομμάτι ύφασμα στο έργο του «Still Life with Chair Caning», ο Μπρακ πειραματίζεται διαρκώς, ακόμα και όταν επέστρεψε από τον πόλεμο θεμελιώνοντας τον συνθετικό κυβισμό. Χρησιμοποιεί γεωμετρικό λεξιλόγιο, αντιρρεαλιστικά χρώματα, σχηματοποιεί τις μορφές, χρησιμοποιεί πουλιά και σύμβολα.

Πολλοί πιστεύουν ότι ήταν στη σκιά του Πικάσο, ότι το έργο του υποτιμήθηκε. Σήμερα, έχει αποτιμηθεί αλλιώς, ο τρόπος που παρουσιάζει τα αντικείμενα στα έργα του γίνεται αφετηρία νέων συζητήσεων, όπως γίνονταν ορατά στον θεατή από διάφορες οπτικές γωνίες και θέσεις μέσα στον χώρο. Άλλωστε και ο ίδιος υποστήριζε ότι «δεν υπάρχει στην τέχνη παρά ένα πράγμα που αξίζει: αυτό που δεν μπορεί να εξηγηθεί».

Κυβισμός Facebook Twitter
Picasso, Still Life with Chair Caning, 1912. Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS), New York; via Musée National Picasso-Paris

Ενώ ο Πικάσο και ο Μπρακ απολάμβαναν να καταστρέφουν τις συμβάσεις της ζωγραφικής, ο κύριος στόχος του Γκρις ήταν να ευχαριστήσει το μάτι. Όπως το έθεσε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, "προτιμώ το συναίσθημα που διορθώνει τον κανόνα". Παρά τη ριζοσπαστική του αντιμετώπιση του εικαστικού χώρου, οι ισορροπημένες συνθέσεις, τα κορεσμένα χρώματα και τα παραδοσιακά θέματα έκαναν τα έργα του δημοφιλή.

Όπως ο Πικάσο και ο Μπρακ, ενσωμάτωσε στο έργο του εφημερίδες και διαφημίσεις. Ενώ όμως εκείνοι είχαν την τάση να κόβουν αυτά τα στοιχεία σε κομματάκια, εκείνος αφήνει περισσότερα από τα αρχικά κομμάτια των διαφημίσεων και των εφημερίδων ανέπαφα, σαν να ήθελε να διατηρήσει την ακεραιότητα των πρωτοτύπων. Ο Γκρις απογείωσε την ποπ κουλτούρα στη σφαίρα της υψηλής τέχνης και αποτελεί σημαντικό πρόδρομο των καλλιτεχνών του νταντά και της ποπ αρτ, όπως οι Μαρσέλ Ντισάν, Στιούαρτ Ντέιβις και Άντι Γουόρχολ. Ήταν οραματιστής και η δέσμευσή του στη διεπιστημονική συνεργασία ήταν μια ιδέα που απέκτησε δυναμική και έγινε κεντρική στη σύγχρονη τέχνη.

Κυβισμός Facebook Twitter
William Michael Harnett, Violin and Music, 1888. The Metropolitan Museum of Art

Πικάσο, Μπρακ και Γκρις δείχνουν με το έργο τους ότι τα «ταπεινά» θέματα μπορούν να έχουν βαθιά νοήματα. Ότι τα αντικείμενα που έχουν επιλεγεί μπορεί να αντικατοπτρίζουν μια υψηλότερη φιλοσοφική πολυπλοκότητα από την προφανή. Όταν ο Πικάσο και  Μπρακ φτιάχνουν νεκρές φύσεις, καταργούν τον τρόπο του Σεζάν και πηγαίνουν στις ρίζες της ολλανδικής τέχνης, με όργανα, ποτήρια και διακοσμητικά στοιχεία των ανθρώπων που ζουν εκεί, κοντά στα έργα, δίπλα στα ξεθωριασμένα λουλούδια, μια μελαγχολική αναφορά στην ιδέα του θανάτου και της ματαιότητας. Και λίγο αργότερα, κινέζικες πορσελάνες, μπουκάλια κρασιού και εφημερίδες μπερδεύονται σε μια επιφάνεια, σαν υπενθύμιση θανάτου και εφήμερου των χθεσινών ειδήσεων.

Με την εφεύρεση του κολάζ το 1912, οι κυβιστές άνοιξαν έναν δεύτερο δρόμο για τον μοντερνισμό, θόλωσαν τα όρια, αναστάτωσαν την ακαδημαϊκή ζωγραφική, έκαναν το φτηνό ακριβό και το αντίθετο. Έκαναν αυτό που κάνει η τέχνη σήμερα, επαναχρησιμοποιεί και νοηματοδοτεί ξανά το έργο και το αντίγραφο, σαν μέρος της κυβιστικής ψευδαίσθησης, μιας απάτης σε ένα νέο σχήμα εικόνων για έναν κόσμο που κινείται ταχύτερα από ποτέ.

Η απόλυτη δέσμευσή τους σε μια εικόνα αντάξια της εποχής τους, με την ομορφιά και τα σκουπίδια στο ίδιο τελάρο, αντικατοπτρίζει πολλά περισσότερα από έναν νέο κόσμο. Τον συγκροτεί μέσα στα έργα τέχνης ζωντανό και θραυσματικό και τρομακτικό για να φανερώσει τη νέα όψη, που κλείνει το μάτι σε κάθε βεβαιωμένη πραγματικότητα.

Κυβισμός Facebook Twitter
Picasso, Still Life with Compote and Glass, 1914-15. Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS), New York, via Columbus Museum of Art
Κυβισμός Facebook Twitter
Georges Braque, Violin and Sheet Music, 1913. Artists Rights Society (ARS), New York/ADAGP, Paris, via the Metropolitan Museum of Art
Κυβισμός Facebook Twitter
Juan Gris, Violin and Engraving, 1913. The Metropolitan Museum of Art
Κυβισμός Facebook Twitter
Juan Gris, 1914. The Museum of Modern Art/Licensed by SCALA/Art Resource, NY
EPEJERGASIA Κυβισμός Facebook Twitter
Juan Gris, The Bottle of Banyuls, 1914. Hermann und Margrit Rupf-Stiftung, Kunstmuseum Bern. Courtesy of Kunstmuseum Bern All rights reserved.
Κυβισμός Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Ο κυβισμός και η παράδοση Trompe L'Oeil», όπου πίνακες και κολάζ των Picasso, Braque και Gris κρέμονται ανάμεσα σε παλαιότερα έργα. Φωτο: Paul Lachenauer, via the Metropolitan Museum of Art
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η «Γυναίκα που ταξιδεύει» της Λιουμπόβ Ποπόβα στο MOMus - Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη

Το Μεγάλο Ελληνικό Μουσείο / Η «Γυναίκα που ταξιδεύει» της Λιουμπόβ Ποπόβα στο MOMus - Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη

Η αν. γενική διευθύντρια του MOMus και διευθύντρια του MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη, κ. Μαρία Τσαντσάνογλου, γράφει για έναν εμβληματικό πίνακα της συλλογής.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT