Το 2000 μία έρευνα του περιοδικού «Life» για τους καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει την παγκόσμια τέχνη έφερνε τον Χοκουσάι (1760-1849) στη 17η θέση. O Katsushika Hokusai θεωρείται σήμερα ο πιο διάσημος Ιάπωνας καλλιτέχνης στον κόσμο. Οι συνθέσεις του αντανακλούν τις παραδοσιακές αρχές της ιαπωνικής τέχνης και τις δυτικές επιρροές. Τα ζωγραφικά και χαρακτικά του έργα αναδεικνύουν την πνευματικότητα της χώρας του. Στην μεγάλη έκθεση έργων του στο Grand Palais στο Παρίσι παρουσιάζονται 500 έργα πολλά από τα οποία δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν ποτέ την Ιαπωνία μετά την ολοκλήρωση και τα εγκαίνια του Ινστιτούτου Χοκουσάι στο Τόκιο, την άνοιξη του 2015. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην έκθεση ορισμένα «ευαίσθητα» έργα του, θα εκτίθενται για λίγες ημέρες ενώ θα τα αντικαθιστούν εκτυπώσεις, προκειμένου να μην αλλοιωθούν. Έτσι, στην έκθεση θα υπάρξει ένα μικρό διάλειμμα ανάμεσα στις 21 και 30 Νοεμβρίου.
Στην έκθεση ορισμένα «ευαίσθητα» έργα του, θα εκτίθενται για λίγες ημέρες ενώ θα τα αντικαθιστούν εκτυπώσεις, προκειμένου να μην αλλοιωθούν.
Η ανάπτυξη της χαρακτικής του τοπίου απαντάται σε δυο διάσημους εκπροσώπους αυτού του είδους, τον Κατσουσίκα Χοκουσάι (1760-1849) και τον Άντο Χιροσίγκε (1797-1858). Ο Χοκουσάι έστρεψε και μοίρασε το ενδιαφέρον του ανάμεσα στο τοπίο και την ανθρώπινη μορφή. Τα σχέδιά του έγιναν περιζήτητα στη Δύση ενώ πασίγνωστη και δημοφιλής παραμένει πάντα η σειρά "36 Όψεις του Όρους Φούτζι". Σε μεγάλη ηλικία αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο τις γκέισες, ήταν 58 ετών, ενώ όταν ζωγραφίζει το περίφημο «Κύμα» βρίσκεται στην έβδομη δεκαετία της ζωής του. Ο Χοκουσάι ζωγράφιζε μέχρι τα 90 του χρόνια και το μεγαλύτερο μέρος των έργων του που είναι γνωστά, τα δημιούργησε μετά τα 60. Εντυπωσιακός είναι ο αριθμός των σχεδίων που μας άφησε, καθώς ξεπερνούν τις 30.000. Όταν γνώρισε τον ευρωπαϊκό τρόπο της απεικόνισης του τοπίου, εισήγαγε την προοπτική και τη φωτοσκίαση στα έργα του. Γύρω στα 1880 τα ιαπωνικά χαρακτικά έγιναν μόδα στην Ευρώπη. Τα έργα του Χοκουσάι μελετήθηκαν από τους δυτικούς καλλιτέχνες όπως ο Βαν Γκογκ, ο Ντεγκά, ο Μανέ. Το στιλ της αναπαράστασης που προέκυψε στην τέχνη ονομάστηκε "ιαπωνισμός."
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Ιανουαρίου 2015.
σχόλια