Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Anemones 1:26pm", 2021

Λουλούδια που θυμίζουν ανθρώπινα σώματα δεμένα με την πρακτική Shibari

0

Κρίνοι, ανεμώνες, ζέρμπερες, τουλίπες, πρωτέες, γαρύφαλλα και τριαντάφυλλα δεμένα με σχοινιά ανακαλούν λυγισμένα και ζορισμένα σώματα δεμένα με κόμπους σαν αυτούς που χρησιμοποιούν οι εραστές οι οποίοι επιστρατεύουν την πρακτική του ερωτικού δεσίματος της ιαπωνικής παράδοσης Shibari.

Φωτογραφημένα με τέτοιο τρόπο θυμίζουν ανθρώπινα σώματα και όργανα που ξεχειλίζουν από αισθησιασμό και ερωτισμό χάρη στο τελετουργικό παιχνίδι μαρτυρίου και έκτασης. Ένα πρότζεκτ που εμπνεύστηκε και εκπόνησε ο Ιταλός φωτογράφος Leonardo Pucci μέσα στο σπίτι του, κατά την περίοδο του εγκλεισμού του πρώτου lockdown της άνοιξης του ’20.

Ο Leonardo Pucci γεννήθηκε στην Πίζα και έφηβος ονειρευόταν να σπουδάσει σκηνοθεσία στη Ρώμη, στο διάσημο Centro Sperimentale, θεωρώντας φυσική εξέλιξη την αγάπη του για τις τέχνες, τη φωτογραφία (που ο πατέρας του εξασκούσε ερασιτεχνικά επηρεάζοντας τον καθοριστικά) και φυσικά τον κινηματογράφο. Τελικά βρέθηκε να σπουδάζει οικονομία και φιλοσοφία στο Μιλάνο.

Ως φοιτητής, ζώντας στο κέντρο της μόδας της Ιταλίας, ξεκίνησε να εργάζεται ως buyer σε διάφορα καταστήματα πολυτελείας και σύντομα συνειδητοποίησε ότι ήταν ένας επαγγελματικός χώρος στον οποίο μπορούσε να εφαρμόσει όλα όσα μάθαινε στο πανεπιστήμιο. Πώς αλλιώς, όταν η πτυχιακή σου μπλέκει την οικονομία με την ελληνική μυθολογία και τον γάμο του Κάδμου και της Αρμονίας με το μάρκετινγκ; Ήταν άλλωστε και η εποχή της εκτίναξης του lifestyle και της πολυτέλειας, της ελευθερίας της έκφρασης και της δημιουργικής τρέλας… 

Ένα ανθρώπινο κορμί, αν το δέσεις, υπόκειται σε ένα είδος υποταγής. Στο shibari έχει ενδιαφέρον πώς αντιδράει το σώμα, τι συναισθήματα εκφράζει. Εφαρμόζοντας το σε λουλούδια, ξαφνικά αποκαλύφθηκε ένας απρόσμενος αισθησιασμός, μια περίεργη σεξουαλικότητα. 

Η στενή σχέση με μερικούς από τους σημαντικότερους δημιουργούς και ανανεωτές της υψηλής ραπτικής και του στυλ, από τη Μιούτσια Πράντα και τον Τόμας Μάιερς μέχρι τον Τζιανφράνκο Φερέ και τον Τζον Γκαλιάνο, αλλά και με το σύστημα γενικότερα, τον έκανε να καταλάβει ότι η μόδα είχε ανάγκη όλα όσα τον ενδιέφεραν, ιστορία της τέχνης, κοινωνιολογία και φιλοσοφία.

Έμαθε να εξασκεί το μάτι του στη σύνθεση, στην αισθητική, στη χρήση της εικόνας, να τα συγκεντρώνει όλα αυτά και να τα μεταφράζει σε νέες τάσεις, στη μόδα της εποχής μας. Καθώς φλέρταρε πια ο ίδιος με τη δημιουργία, πέρα από την προώθηση και την προβολή νέων προϊόντων, η εμπειρία αυτή αποδείχθηκε τεράστιας σημασίας, προσφέροντάς του και την πολυτέλεια να αναρωτηθεί σχετικά με την πραγματικότητα και τον κόσμο. 

Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Το lockdown ήρθε να με βγάλει από μια κρίση δημιουργικότητας που περνούσα εκείνη την περίοδο.

Μέχρι που μια προσωπική κρίση το 2006 τον έκανε να τα παρατήσει όλα, προσφέροντας στον εαυτό του ένα διάλειμμα και ξεκινώντας μια περιπλάνηση στην Αφρική αρχικά και αργότερα στην Ινδία, με σκοπό να «φρεσκάρει το μάτι» του, όπως συνηθίζει να λέει. Έτσι ξεκίνησε και η εμπλοκή του με τη φωτογραφία. Φωτογράφισε εγκαταλελειμμένους ανθρώπους στους δρόμους του Δελχί, στο Βαρανάσι, στη Βομβάη, σε κατάσταση απόλυτης ακύρωσης της ανθρώπινης υπόστασηής τους, αφημένους στη μοίρα και στα χέρια του Θεού.

«Ένιωθα κι εγώ μια απόρριψη της μέχρι τότε ζωής μου, περίπου βρισκόμουν σε μια ταύτιση με αυτά τα παρατημένα κορμιά, με το φωτογραφικό μου θέμα εκείνης της περιόδου» θυμάται σήμερα. «Ξαφνικά η κάμερα αποτέλεσε το προσωπικό μου ταξίδι αυτοβελτίωσης», συμπληρώνει.

Μέχρι που χαμένος στην έρημο του Ρατζαστάν, κατά την περίοδο ενός πολύχρωμου θρησκευτικού φεστιβάλ, ένιωσε μια γλυκιά νοσταλγία για την πατρίδα που είχε αφήσει πίσω. Και ήταν ακριβώς εκείνη τη στιγμή που μια επαγγελματική πρόταση από το Παρίσι και τον Dior τον έφερε πίσω στην Ευρώπη και τη μόδα. Έκτοτε ζει στη γαλλική πρωτεύουσα και εργάζεται ως υπεύθυνος στον τομέα δερμάτινων ειδών του διάσημου οίκου. 

Κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας, την άνοιξη του 2020, παγιδευμένος όπως όλοι μας μέσα στο σπίτι του, ξεκίνησε μια ενδιαφέρουσα σειρά φωτογραφιών με μοντέλα του τα λουλούδια. Τα ανθοπωλεία ήταν τα μόνα ανοιχτά μαγαζιά εκείνη την εποχή, λόγω των κηδειών όσων πέθαιναν από κορωναϊό. 

Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Anemone 5:31am", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Calla Lilies 11:17pm", 2021

— Παράλληλα με τη μόδα, η φωτογραφία αποτελεί για σένα μια δραστηριότητα καλλιτεχνικής έκφρασης. Μίλησέ μου για τις αναζητήσεις που σε έφεραν μέχρι το τωρινό σου πρότζεκτ.

Η προηγούμενή μου σειρά, που κατά κάποιον τρόπο σχετίζεται με τις φωτογραφίες που τράβηξα στην Ινδία, έχει τίτλο «Episodes (without a real order)» είχε να κάνει με θραύσματα ζωής, άνθρωποι σε προσωπικές τους στιγμές, στιγμές που κατέγραφα με την κάμερά μου εν αγνοία τους, χωρίς να φαίνονται τα πρόσωπά τους.

Οι προσωπικές τους στιγμές, συνήθως μέσα στα σπίτια τους, μέσα από τα παράθυρά τους, αποσπώντας ένα είδος αισθησιασμού από αυτούς. Ήταν το αποτέλεσμα μιας έρευνας που κράτησε τέσσερα χρόνια. Η δουλειά που παρουσιάζω τώρα με τα λουλούδια σχετίζεται άμεσα με εκείνο το πρότζεκτ, καθώς ένιωθα κατά το πρώτο lockdown ότι τα σώματα όλων μας βρισκόντουσαν σε μια κατάσταση εγκλεισμού στον προσωπικό μας χώρο που ήταν μεν το σπίτι μας αλλά που είχε γίνει πια για μας σχεδόν φυλακή.

— Πώς οδηγήθηκες σε αυτό; 

Το lockdown ήρθε να με βγάλει από μια κρίση δημιουργικότητας που περνούσα εκείνη την περίοδο. Βρήκα στη βιβλιοθήκη μου ένα εγχειρίδιο σχετικά με την ιαπωνική πρακτική ερωτικού δεσίματος shibari κι άρχισα να πειραματίζομαι με κόμπους επάνω σε λουλούδια. Ήμουν μόνος μου, δεν είχα κανέναν άλλον να δέσω, και αναγκαστικά, καθώς τα ανθοπωλεία ήταν ανοιχτά και μπορούσα να προμηθευτώ λουλούδια, το έκανα με τουλίπες, ζέρμπερες και κρίνα.

Ένα ανθρώπινο κορμί, αν το δέσεις, υπόκειται σε ένα είδος υποταγής. Στο shibari έχει ενδιαφέρον πώς αντιδράει το σώμα, τι συναισθήματα εκφράζει. Εφαρμόζοντας το σε λουλούδια, ξαφνικά αποκαλύφθηκε ένας απρόσμενος αισθησιασμός, μια περίεργη σεξουαλικότητα. 

Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Anthuriums 4:20pm", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Gerberas 10:42pm", 2021

— Θα έλεγες ότι το shibari είναι μια ανομολόγητη μόδα στην κρυφή ζωή των Παριζιάνων; 

Όχι απαραίτητα. Τα περισσότερα που γνωρίζουμε σχετικά με το shibari προέρχονται από τον Αράκι, άνθρωποι που δένουν άλλους ανθρώπους. Αλλά και στον δικό μας πολιτισμό, δεν θα λέγαμε ότι οι δεσμοί μεταξύ μας, κάθε τύπου, ερωτικοί, επαγγελματικοί, κοινωνικοί, αποτελούν ένα είδος δεσίματος; Είναι σαν μέρος της φύσης μας, κι όταν βρεθούμε μπροστά σε μια ανάλογη συνθήκη, όπου κάποιος δένει έναν άλλον, αποδεικνύεται συναρπαστικό, εμπεριέχει έναν εκστασιασμό, ακόμα κι αν περιέχει βία. 

— Η βία αποτελεί μάλλον προϋπόθεση του άλλου βιβλίου από το οποίο πήρες ιδέες, του «Hojōjutsu» που είναι εγχειρίδιο πολεμικών τεχνών.

Ναι, δεν στάθηκα πολύ σε αυτό, γιατί όσο και αν περιέχει υψηλή αισθητική, εφαρμοζόταν περισσότερο για βασανιστήρια. Νομίζω επηρεάστηκα περισσότερο από ένα άλλο βιβλίο που είχα στη διάθεση μου, το «The Japanese way of thinking», όπου αποκαλύπτονται υπέροχες περιγραφές και μυρωδιές και πλευρές σχετικά της ιαπωνικής παράδοσης. Πραγματική πηγή για γνώση και σκέψη. Νομίζω ότι από εκεί πήρα τις περισσότερες ιδέες για τις φωτογραφίες μου.

— Φωτογραφίες όπου λουλούδια, χάρη στον τρόπο που τα έδεσες και «συνομιλούν» μεταξύ τους, βγάζουν μια «ανθρωπίλα» και μια απίστευτη σεξουαλικότητα. 

Αρχικά μοιάζουν αθώα, αλλά πράγματι οι κόμποι μέσα από τους περιορισμούς φέρνουν στην επιφάνεια έναν αισθησιασμό, μαζί με υγρασία και ρευστότητα. Το πρότζεκτ μου αυτό έχει να κάνει με την ομορφιά και τη χειραγώγηση. Την ιδέα που αποκόμισα μέσα από μια έρευνα πως η ομορφιά μπορεί να μας περιορίσει. Έχω καταλήξει ότι όταν περιορίζεις το σώμα σου, η δύναμη του αισθησιασμού εκτοξεύεται. 

Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Poppies 10:57pm", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Proteas 10:05am", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Tulip 1:15pm", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Tulips 11:13pm", 2021
Leonardo Pucci/FLOWERS Facebook Twitter
Leonardo Pucci, "Tulips 1:57am", 2021

Leonardo Pucci - «Flowers»

Crux Galerie, Σέκερη 4, Κολωνάκι, 2130458911 

Έως 31 Δεκεμβρίου

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ