Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η έκθεση εκτυλίσσεται στο παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Παρά την ασταμάτητη βροχόπτωση, στοιχείο, ωστόσο, μάλλον αναμενόμενο και ταιριαστό με την πόλη των Ιωαννίνων, ακόμα και για τα μέσα Ιουνίου, η πολυαναμενόμενη έκθεση – εγκατάσταση – «σειρά συμβάντων» «Plásmata II: Ioannina» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, συνέχεια της περσινής αντίστοιχης δράσης στο Πεδίον του Άρεως, καλωσόρισε δημοσιογράφους και καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τοπικούς φορείς και βέβαια το κοινό της πόλης, στο οποίο και πρωτίστως απευθύνεται. 

Όσοι (πολλοί) είχαμε θαυμάσει την εξαιρετική δουλειά σε επιμελητικό και τεχνικό επίπεδο που είχε γίνει πέρσι και πρόπερσι στο Πεδίον του Άρεως, με τα πρώτα «Plásmata» και το «You and AI» αντίστοιχα, ξέραμε τι περίπου να περιμένουμε, αν και εδώ τα στοιχήματα είναι μάλλον περισσότερα και πιο σύνθετα. 

Το μεγαλύτερο, ίσως, όλων, όπως τόνισαν πολλές φορές τόσο στην πρώτη ξενάγηση της Πέμπτης όσο και στη χθεσινή συνέντευξη τύπου η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση και καλλιτεχνική διευθύντρια της έκθεσης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, και οι επιμελητές Πρόδρομος Τσιαβός, Γιώργος Τζιρτζιλάκης και Δάφνη Δραγώνα, ήταν να μην προσγειωθούν απλά τα έργα (και βέβαια η τεράστια ομάδα της Στέγης που εργάζεται εδώ και πάνω από έναν χρόνο) στον δημόσιο χώρο, να μη «φορεθούν»-επιβληθούν στο παραλίμνιο μέτωπο, στην πιο εμβληματική διαδρομή των Ιωαννίνων όπου αναπτύσσονται, αλλά να υπάρξει μια αμοιβαία οικειοποίηση του χώρου, των καλλιτεχνών και των έργων, όπως επεσήμανε χθες και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου.

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Και το κατάφεραν – τουλάχιστον στον βαθμό που ένας επισκέπτης, όπως εγώ, μπορεί να κρίνει. Δεκαεννιά έργα σύγχρονης τέχνης, έντεκα από τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για τα Ιωάννινα (με τρόπους, ωστόσο, στους οποίους η έννοια του «ψηφιακού» αποδεικνύεται ευρύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα εγχειρήματα: εδώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου η πρώτη ματιά «φωνάζει» για αναλογικότητα, όμως η επεξεργασία και η συλλογή δεδομένων που οδήγησαν στην τελική πραγμάτωση του έργου έχει γίνει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και, γενικότερα, με την πιο σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία), καθώς και δέκα τοπόσημα που επανασυστήνονται στους κατοίκους, συντελούν αυτά τα νέα ανήσυχα Plásmata. 

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«ΜΑΝΑ» των Αφροδίτης Παναγιωτάκου και Μανώλη Μανουσάκη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Στην αρχική μου ξενάγηση ξεχώρισα την πρώτη, εντυπωσιακή οθόνη με τη φιγούρα που αλλάζει συνεχώς μορφές («Transfiguration» των Universal Everything), τη διονυσιακή περφόρμανς «#thehead / Zéte» του Πάνου Σκλαβενίτη, το «BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη, μια βερσιόν του οποίου έχουμε δει και στο ONX, τον ψηφιακό επιταχυντή του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, την εντυπωσιακή βίντεο εγκατάσταση «Flare» του John Gerrald, που μοιάζει να είναι τοποθετημένη μέσα στη λίμνη, την ηχητική εγκατάσταση «The Passing» των Maenads, που ψηφιοποιεί αλγοριθμικά το παραδοσιακό ηπειρώτικο μοιρολόι, και βέβαια το έργο «ΜΑΝΑ» που δημιούργησε η ίδια η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, σε συνεργασία με τον Μανώλη Μανουσάκη, μια πολύ προσωπική εξομολόγηση διάρκειας δεκαπέντε περίπου λεπτών που εκτυλίσσεται στις σήραγγες ενός παροπλισμένου καταφυγίου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η έκθεση θα πλαισιώνεται τις ερχόμενες τρεις εβδομάδες της διάρκειάς της από ένα μεγάλο μουσικό μέρος, που έχει επιμεληθεί το Movement Radio, ο διαδικτυακός ραδιοφωνικός σταθμός της Στέγης, διοργανώνοντας live και DJ sets σε διαφορετικά εμβληματικά σημεία της πόλης και εστιάζοντας ιδιαίτερα στην εγχώρια μουσική σκηνή. Δυστυχώς, λόγω καιρού, οι μουσικές δράσεις της Παρασκευής ακυρώθηκαν. Συζητήσεις, performances και workshops συμπληρώνουν το καθημερινό πρόγραμμα.

Σημειώνεται ότι η έκθεση είναι αφιερωμένη στον Κώστα Αλεξίου, επικεφαλής μηχανικό φωτισμού της Στέγης, που πέθανε αιφνιδίως πριν από μερικές ημέρες.

Περισσότερα για τα «Plásmata II: Ioannina», αναλυτική παρουσίαση των έργων, συνεντεύξεις με τους συντελεστές, καθώς και ένα μεγάλο αφιέρωμα στα πρόσωπα της πόλης των Ιωαννίνων στο επόμενο τεύχος της LiFO που κυκλοφορεί την Πέμπτη.

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Ξενάγηση στην έκθεση υπό βροχή. Φωτ.: Αλέξανδρος Διακοσάββας/LiFO
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«Transfiguration» των Universal Everything. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η γλυπτική εγκατάσταση «Pamvotis» της Στεφανίας Στρούζα. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Κατερίνα Κομιανού, Μαρία Λουίζου, Αφροδίτη Παναγιωτάκου & Μανώλης Μανουσάκης, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Πάνος Σκλαβενίτης, Στεφανία Στρούζα, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Entangled Others, Matthias Fritsch, John Gerrard, Alexandra Daisy Ginsberg, Christian Mio Loclair, Maenads, Matthew Niederhauser & Marc Da Costa, slow immediate, Universal Everything, WordMord

Plásmata II: Ioannina
Έως 9/7, καθημερινά 18:00-00:00, είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.onassis.org/el/whats-on/plasmata-ii-ioannina-exhibition

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ