Μια διαφορετική Μπιενάλε στην κορυφή του Ψηλορείτη

Μια διαφορετική Μπιενάλε στην κορυφή του Ψηλορείτη Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου - Κρησίλα 5
0

Όποιος φτάσει στον Ψηλορείτη, στην κορυφή Τίμιος Σταυρός, σε μια τοποθεσία άγρια και καθηλωτική, ίσως βρει στον δρόμο του τα έργα μιας Μπιενάλε παντοτινής, τα ίχνη μιας περιπέτειας του επιμελητή Σταμάτη Σχιζάκη που προσκάλεσε καλλιτέχνες έξω από τον «προστατευμένο», ορισμένο τόπο μιας σύγχρονης συνθήκης, για να δουλέψουν εντάσσοντας τα έργα τους σε ένα φυσικό περιβάλλον.

Αν και γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη, ο Σταμάτης Σχιζάκης δεν είχε επισκεφθεί το ορεινό της τμήμα μέχρι πολύ πρόσφατα, ενώ δεν είχε καμία βιωματική σύνδεση με την καταγωγή του. Ο Ψηλορείτης έχει σημαντική θέση στη μυθολογία της αρχαίας Ελλάδας ως το μέρος που ανατράφηκε ο Δίας, κρυφά από τον πατέρα του Κρόνο.

Παρ' όλα αυτά, δεν τον βλέπει σαν ένα από τα συμβολικά βουνά, όπως, π.χ. ο Όλυμπος, το Αραράτ, το όρος Σινά ή το λογοτεχνικό «Όρος Ανάλογο» του Ρενέ Ντομάλ, που να έχει κάποια μυστικιστική ή μαγική σημασία. Είναι ένα απολύτως πραγματικό βουνό, χωρίς τίποτα γραφικό και ψεύτικο, και ένα εξαιρετικό μέρος για να κρυφτείς αν είσαι θνητός.

Βλέποντας τις φωτογραφίες που τράβηξε, τα μόνα αναλλοίωτα τεκμήρια της Μπιενάλε του Ψηλορείτη, εκεί όπου οι Νύμφες τάιζαν τον Δία μέλι και γάλα, στον τόπο που τον τραγουδούν ποιητές και ονειρεύονται να τον κατακτήσουν οι θνητοί, μας αφηγείται το οδοιπορικό του στο βουνό μέσα από την τέχνη και όπως το κατέγραψε στα ημερολόγιά του.

Έχουμε συνδέσει τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με ένα κοσμικό και μητροπολιτικό περιβάλλον, οπότε η υλοποίηση μιας μπιενάλε σε έναν απομακρυσμένο και ακατοίκητο τόπο φαινόταν έως και σαν φάρσα. Όταν ξεκίνησα την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος, το ονόμασα «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» για να αναφερθώ σε αυτό το οξύμωρο.

— Πώς σκέφτηκες να κάνεις αυτή την μπιενάλε, να την ονομάσεις «μπιενάλε» και να την κάνεις στον Ψηλορείτη;

Ανεβαίνοντας για πρώτη φορά στα 2450 μέτρα, στην κορυφή Τίμιος Σταυρός του Ψηλορείτη, και βρίσκοντας τον εαυτό μου για πρώτη φορά σε μια τόσο δυσπρόσιτη και άγρια τοποθεσία, σκέφτηκα την υλοποίηση μιας έκθεσης σύγχρονης τέχνης ως παράδοξο. Έχουμε συνδέσει τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με ένα κοσμικό και μητροπολιτικό περιβάλλον, οπότε η υλοποίηση μιας μπιενάλε σε έναν απομακρυσμένο και ακατοίκητο τόπο φαινόταν έως και σαν φάρσα.

Όταν ξεκίνησα την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος, το ονόμασα «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή μπιενάλε του Ψηλορείτη» για να αναφερθώ σε αυτό το οξύμωρο. Μια έκθεση που ονομάζεται Μπιενάλε, η οποία όμως δεν είναι μπιενάλε, καθώς δεν επαναλαμβάνεται κάθε δυο χρόνια, αλλά είναι παντοτινή, συμβαίνει δηλαδή σε μια αχρονική συνθήκη χωρίς αρχή και τέλος.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά

— Τι σημαίνει ο Ψηλορείτης σε σχέση με τα έργα σύγχρονης τέχνης;

Αξιοποιώ την απόλυτη ελευθερία που μπορεί να βρει κάποιος σε ένα βουνό και μοιράζομαι αυτήν τη συνθήκη με τους καλλιτέχνες. Περιπλανιέμαι σε βοσκοτόπια, κοινούς τόπους δηλαδή που δεν ανήκουν σε κανέναν αλλά ανήκουν σε όλους, και πραγματοποιώ πειραματικές καλλιτεχνικές δράσεις από τη θέση του επιμελητή-παραγωγού, σύμφωνα με τις οδηγίες των καλλιτεχνών. Δεν έχω να λογοδοτήσω σε κανέναν εκτός από τον καλλιτέχνη και τον εαυτό μου, ειδικά εφόσον οποιαδήποτε παρέμβαση κάνω είναι εφήμερη και σχεδόν άυλη.

Με προβληματίζει η μονομερής σύνδεση του σύγχρονου με το αστικό και θεωρώ ότι η «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» μπορεί να συμβάλει στην εκρίζωση αυτής της προκατάληψης και να αποτελέσει μια πλατφόρμα σύγχρονου πολιτισμού της υπαίθρου.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου - Κρησίλα 5

— Σε ποιους καλλιτέχνες απευθύνθηκες και γιατί;

Μέχρι τώρα έχω συνεργαστεί με τη Φοίβη Γιαννίση, την Κατερίνα Κατσιφαράκη, τη Ρένα Παπασπύρου, την Έφη Σπύρου, τη Μαρία Τσάγκαρη, τον Γιώργο Ξένο, τον Παντελή Χανδρή, τον Παναγιώτη Λουκά και τη Μαλβίνα Παναγιωτίδη, καθώς και με τις Αρχιτέκτονες της Φάλαινας. Οι επιλογές αυτές προέκυψαν οργανικά, από συζητήσεις και από πρότερη γνώση του έργου των καλλιτεχνών. Παρόλο που όλοι τους είναι καλλιτέχνες με εντελώς διαφορετική προσέγγιση και πρακτική, πιστεύω πως σε έναν βαθμό έχουν επηρεάσει αυτό το πείραμα ήδη από τη σύλληψη της ιδέας ή έχουν καθορίσει σημαντικά την εξέλιξή του.

Υπάρχει ένα μεγάλο απόθεμα σύγχρονης δημιουργικής σκέψης που δεν βρίσκει την κατάλληλη διέξοδο στους συμβατικούς εκθεσιακούς χώρους, και μέσα από την «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» προτείνω ένα μοντέλο που θα μπορούσε να λειτουργήσει παράλληλα, εναλλακτικά ή και ενάντια στο κυρίαρχο.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Έφη Σπύρου - Ανακλαστική γραμμή
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Οι Αρχιτέκτονες της Φάλαινας - Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων

— Πώς στήθηκαν τα έργα και με ποιο σκεπτικό;

Κάθε έργο προκύπτει από διαφορετικό σκεπτικό και καταλήγει σε μια διαφορετική διαδικασία. Μικρά γλυπτά, όπως του Παναγιώτη Λουκά και της Μαλβίνας Παναγιωτίδη, εγκαταστάθηκαν προσωρινά στην εκκλησία του Τίμιου Σταυρού, στην κορυφή του Ψηλορείτη, και μετά αφαιρέθηκαν. Έργα όπως τα γλυπτά από ζυμάρι της Κατερίνας Κατσιφαράκη εγκαταλείφθηκαν στα στοιχεία της φύσης σαν προσφορά, για όσο κρατήσουν, σε διάφορες περιοχές του βουνού. Μια σειρά από σχέδια του Γιώργου Ξένου με μελάνι σε χαρτί τοποθετήθηκαν μέσα σε προστατευτικές μεταλλικές θήκες πάνω σε σωρούς από πέτρες για να τα ανακαλύψουν περαστικοί.

Άλλες φορές περιφέρω και καταγράφω κάποιο αντικείμενο για τους σκοπούς του έργου, όπως στην περίπτωση του έργου της Ρένας Παπασπύρου, που μου έδωσε ένα κομμάτι ασφάλτου από το Παγκράτι για να το μεταφέρω και να το φωτογραφίσω σε διάφορα σημεία, σε πλαγιές και μονοπάτια, ή στο έργο του Παντελή Χανδρή, που μου έδωσε έναν φωτογραφικό ρεφλέκτορα να τον φωτογραφίσω σε διαφορετικές γωνίες, σαν φεγγάρι κατά την ανάβαση και σαν ήλιο στην πορεία της επιστροφής.

Για το έργο της Έφης Σπύρου, μια εφήμερη παρέμβαση στο τοπίο με ανακλαστική ταινία, έπρεπε να παραμείνω στην ύπαιθρο τη νύχτα για να φωτογραφίσω την αντανάκλαση του φεγγαριού και του φωτογραφικού φλας στο σκοτάδι. Κάποιος που θα περιπλανηθεί λίγο εκτός του μονοπατιού προς την κορυφή θα συναντήσει και τα ίχνη του έργου της Φοίβης Γιαννίση, για το οποίο εγγράφηκαν σε διάφορα σημεία στίχοι από την ποιητική της συλλογή «Χίμαιρα», αλλά και της Ίριδας Λυκουριώτη (Αρχιτέκτονες της Φάλαινας), που μου ζήτησε να ανέβω στην κορυφή, υποβοηθούμενος από μια επανασχεδιασμένη κατσούνα, και να σηματοδοτήσω τα «εραστήρια» που θα έβρισκα στην πορεία μου προς την κορυφή, δηλαδή τα μέρη στα οποία κάποιοι θα μπορούσαν να κάνουν έρωτα.

Για το έργο της Μαρίας Τσάγκαρη ακολούθησα μια σειρά από οδηγίες, τραβώντας φωτογραφίες σε μια πενταήμερη διαμονή στο βουνό, τις οποίες μετά η καλλιτέχνιδα αξιοποίησε για την εικονογράφηση ενός κινηματογραφικού σεναρίου. Με σεβασμό στο περιβάλλον του βουνού, οτιδήποτε δεν είναι απολύτως εφήμερο γίνεται με μια οριακή υλικότητα, όπως η γραφή, μετατόπιση υλικού, βρώσιμα ή βιοδιασπώμενα υλικά.

Μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιηθεί 9 έργα στο πλαίσιο της «Πρώτης, τελευταίας και παντοτινής Μπιενάλε του Ψηλορείτη», ενώ τα επόμενα ετοιμάζονται. Κρατάω σημειώσεις για τις θέσεις των έργων ώστε σε λίγα χρόνια ένας επισκέπτης του βουνού να μπορεί να περιπλανηθεί με τους έντυπους καταλόγους ή έναν χάρτη, αναζητώντας τα ίχνη και τις θέσεις των έργων της Μπιενάλε.

Οι κατάλογοι είναι και το κύριο μέσο διαμεσολάβησης, αφού είναι μάλλον απίθανο κάποιος να προσπαθήσει να επισκεφτεί τα έργα στον Ψηλορείτη, εφόσον μάλιστα πολλά είναι ορατά για ένα απροσδιόριστα μικρό χρονικό διάστημα.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φωτογραφίες κατά την ανάβαση για το έργο των Αρχιτεκτόνων της Φάλαινας – Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων

— Τι είναι αυτή η εμπειρία για σένα;

Είναι μια απελευθερωτική διαδικασία μέσα από την οποία μπορώ να ασκήσω ανεμπόδιστα τις επιμελητικές μου ικανότητες, συνεργαζόμενος με μοναδικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες σε επίπεδο επαγγελματικό αλλά σε πλαίσιο που ορίζεται από την αγάπη, την επιθυμία και την απόλαυση.

Μέσα από την εξάλειψη των συνηθισμένων παρεμβολών στην καλλιτεχνική και επιμελητική εμπειρία, όπως οι επιβεβλημένες συνεργασίες, η οικονομία, οι πολιτικές των θεσμών, η στόχευση κοινού, μπορώ να εστιάσω στη σχέση επιμελητή, καλλιτέχνη και κοινού, ανακαλύπτοντας ξανά την ουσία της επιμέλειας της τέχνης και της τέχνης της επιμέλειας.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κορυφή Τίμιος Σταυρός
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς & Μαλβίνα Παναγιωτίδη - Ελάσσονες κατσικοθεότητες
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Γιώργος Ξένος - Στο βουνό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κατερίνα Κατσιφαράκη – Προσφορά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Οι Αρχιτέκτονες της Φάλαινας - Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φοίβη Γιαννίση - ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΦΡ ΦΡΦΡΦΡ ΚΚΚΚ ΧΕΙΧΕΙΧΕΙ ΤΣΟ ΤΡΤΡΤΡΤΡ ΓΙΕΧΕΧΕΧΕ
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φοίβη Γιαννίση - ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΦΡ ΦΡΦΡΦΡ ΚΚΚΚ ΧΕΙΧΕΙΧΕΙ ΤΣΟ ΤΡΤΡΤΡΤΡ ΓΙΕΧΕΧΕΧΕ
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Έφη Σπύρου - Ανακλαστική γραμμή
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κατάλογοι της «Πρώτης, τελευταίας και παντοτινής μπιενάλε του Ψηλορείτη»
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ίχνη από την εγκατάταση της Φοίβης Γιαννίση όπως διακρίνονται στο μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Οι Αθηναίοι / Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Εικαστική δημιουργός της ύλης του αστικού τοπίου, γεννήθηκε στο Παγκράτι. Είναι η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια της Καλών Τεχνών με δικό της εργαστήριο. Παρουσιάζει στο φουαγιέ της Στέγης την εγκατάσταση «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας – Η άγνωστη όψη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Πολιτισμός / «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Στο ισόγειο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πάνω σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γωνιακό τοίχο τον οποίο σχεδίασε η Ρένα Παπασπύρου,  έχει τοποθετήσει η ίδια διάφορες αποτοιχισμένες επιφάνειες που απέσπασε από μια ερειπωμένη μονοκατοικία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ