Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
0
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

  

Όταν η Νένα Καζαντζίδου έφτασε στο Λονδίνο για μεταπτυχιακό στο πρόγραμμα «Photography: the image and electronic arts» στο τμήμα Media and Communications του Goldsmiths University, άρχισε να αντιλαμβάνεται διαφορετικά  την έννοια «είμαι μακριά από το σπίτι μου και τους δικούς μου».

Στο χώρο του Πανεπιστημίου, η συντριπτική πλειοψηφία των σπουδαστών είναι από άλλες χώρες και το πρώτο που κατάλαβε είναι ότι δεν είναι μόνη. Ότι δεν είναι η μοναδική «μόνη». Πως άλλοι λιγότερο κι άλλοι περισσότερο έφτασαν εκεί , για να ζήσουν το όνειρό τους και συγχρόνως, μέσω της τεχνολογίας προσπαθούν να εντάσσουν στην καθημερινότητά τους τα  «κομμάτια» που τους λείπουν. Με βίντεο κλήσεις και συνεχείς αποστολές εικόνων και μηνυμάτων.

«Κάποιος που δεν το έχει ζήσει, πιστεύει πως αυτό σε αποσπά από το να ζεις», λέει η Νένα. «Αντιθέτως, το μοίρασμα αυτών που ζεις με όσους αγαπάς και θα τους ήθελες εδώ, κάνει την εμπειρία ακόμη πιο ουσιαστική και σπουδαία. Είναι σα να κλείνεις το μάτι και να λες «κοίτα, έφυγα και λείπει ο ένας στον άλλον, αλλά ζω όλα αυτά τα όμορφα και κάπως σε «έχω» κι εσένα εδώ». Και αντιστρόφως».

Φυσικά, έχασα φίλους. Αν πριν ένα χρόνο μου έλεγες πως εδώ που θα είμαι δε θα επικοινωνώ με κάποιους ανθρώπους που όσο ήμουν στην Ελλάδα αποτελούσαν κομμάτι της καθημερινότητάς μου, θα σου έλεγα, πεισματικά, πως αποκλείεται. Αλλά, έγινε απλά κι αβίαστα και τελικά ήταν λυτρωτικό. Όπως αντίστοιχα, αποκαλύφθηκαν και άνθρωποι που μπορεί να μην είχαμε τόσο στενή σχέση πριν. Η απόσταση έσωσε και ένωσε.

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

Το αντικείμενο της διπλωματικής της έχει τον τίτλο “Fragments of a present absence” και είναι ένα mixed media installation με στοιχεία performance. Το θέμα αποκαλύφθηκε μπροστά της όταν άρχισε να συνδυάζει τα στοιχεία της ζωής στο Λονδίνο και της ζωής στην Ελλάδα, τις επιρροές και τις εμπειρίες μου. Διαπίστωσε πως η έννοια της απόστασης είναι ένας από τους κυριότερους άξονες της ζωής της. Χιλιομετρική, ψυχική, ηλικιακή. Έκλεισε δέκα μήνες στο Λονδίνο και έμαθε ότι πως η ύπαρξη της απόστασης πονάει πολύ κάποιες στιγμές, αλλά είναι ένα σπουδαίο βήμα που πάει τις σχέσεις που πραγματικά μετράνε στο ουσιαστικό παραπέρα.

«Φυσικά, έχασα φίλους», ομολογεί. «Αν πριν ένα χρόνο μου έλεγες πως εδώ που θα είμαι δε θα επικοινωνώ με κάποιους ανθρώπους που όσο ήμουν στην Ελλάδα αποτελούσαν κομμάτι της καθημερινότητάς μου, θα σου έλεγα, πεισματικά, πως αποκλείεται. Αλλά, έγινε απλά κι αβίαστα και τελικά ήταν λυτρωτικό. Όπως αντίστοιχα, αποκαλύφθηκαν και άνθρωποι που μπορεί να μην είχαμε τόσο στενή σχέση πριν. Η απόσταση έσωσε και ένωσε. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι αν κάποιες απώλειες είναι ανεξήγητες, λυτρώνεσαι όταν βλέπεις ξεκάθαρα πως οι άνθρωποι που χάνονται είναι βαρίδια που μόνο σε εμποδίζουν. Ενώ αντιθέτως, οι άνθρωποι που αποκαλύπτονται, ξεδιπλώνουν την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου, δίνοντάς σου την ελευθερία να γίνεσαι και η χειρότερη εκδοχή όταν οι μέρες είναι δύσκολες και θέλεις κάπου να απλώσεις όλο σου το χάος".

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
 

  

Οι φιλίες γίνονται σχετικά εύκολα μιας και το Πανεπιστήμιο είναι ένα «προστατευμένο» περιβάλλον που άμεσα σε φέρνει σε επαφή με πολλούς ανθρώπους. Η πίεση των μαθημάτων και η αυτονομία σε μια τόσο μεγάλη και απαιτητική πόλη, σε συνδυασμό με την ψυχική κόπωση που προκύπτει είναι ικανοί λόγοι για να δεθείς με τους ανθρώπους που γνωρίζεις. Το μοίρασμα εμπειριών, συναισθημάτων, σκέψεων και ονείρων είναι επαρκείς λόγοι. Αδιαμφισβήτητα, αυτός ο χρόνος είναι ένα σπουδαίο κομμάτι στη ζωή όλων όσων βρίσκονται εκεί κι αυτό θα αποτελεί για πάντα έναν ισχυρό δεσμό και ίσως μία πυξίδα.Η Νένα από τα social media γνώρισε αρκετό κόσμο.

«Κυρίως στο πλαίσιο “mutual” επαφών», λέει. «Και είναι ωραίο συναίσθημα τελικά κι ας λογοκρίνεται από πολλούς. Με ανθρώπους που τους αρέσουν τα ίδια πράγματα (like) είναι λογικό και χρήσιμο να τους δίνεται η ευκαιρία να έρθουν σε επαφή και να συζητήσουν. Γι’ αυτό, όλα αυτά τα μέσα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο προς όφελός μας, αν το θελήσουμε. Όφελος διανοητικό και ψυχικό. Σαν μια διαρκής τροφή για σκέψη, που προκύπτει απ’ όσα αναρτούν άνθρωποι που εμπιστεύεσαι και εκτιμάς. Νιώθω πως η διανοητική και ψυχική εγγύτητα που αποκαλύπτεται αβίαστα μέσα από αυτές τις διαδικτυακές επαφές προκαλεί μια ανάγκη ή έστω ένα ενδιαφέρον να υπάρξει και διά ζώσης συνάντηση. Αν η διαδικτυακή επαφή ήταν ειλικρινής, χωρίς τάσεις επίδειξης και επιφανειακού ενδιαφέροντος, πιστεύω πως οι σχέσεις αυτές μπορούν να συνεχιστούν και να τεθούν πλέον σε μια «ρεαλιστική» πραγματικότητα πέρα από την εικονική».

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

Τα κοινωνικά δίκτυα ειδικά τους τελευταίους δέκα μήνες αποτελούν σταθερό κομμάτι της καθημερινότητάς της. Όταν τη ρώτησα, μου είπε πως διαπιστώνει ότι στο facebook λέει τις αλήθειες της, μα στο instagram  τα μυστικά της. «Δε θα διστάσω να γράψω κάτι που μπορεί να έζησα ή να ανεβάσω ένα τραγούδι, υπογραμμίζοντας έναν στίχο του. Οι άνθρωποί μου άλλωστε, ξέρουν πριν δουν την ανάρτηση σε ποια ψυχολογική κατάσταση βρίσκομαι ή σε ποια εμπειρία μπορεί να αναφέρομαι έμμεσα.  Ωστόσο, στο instagram που μιλούν οι εικόνες, νιώθω πως λέω τα πάντα. Με λιγότερες λέξεις, αλλά πληρέστερα, επειδή όσο κι αν αγαπάω τον γραπτό λόγο, τις εικόνες εμπιστεύομαι για τις ιστορίες που θέλω να πω».

Το πρότζεκτ που έκανε έχει σχέση με όλα τα προηγούμενα. Το ονομάζει “Fragments of a present absence” συνδυάζοντας διάφορες τεχνικές, θα παρουσιάσω ένατρίπτυχο φωτογραφιών και new media.

Επειδή μια παρούσα απουσία μόνο σε κομμάτια μπορεί να παρίσταται. Κομμάτια που έχουν το σχήμα οθόνης. Οθόνης κινητού, tablet, laptop. Παρούσες απουσίες είναι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που όσα χιλιόμετρα κι αν μας χωρίζουν, μοιραζόμαστε τον κοινό τόπο του διαδικτύου για να ανταλλάζουμε όλα όσα θα θέλαμε να ζούμε μαζί και δεν μπορούμε. Με την απενεργοποίηση της συνομιλίας και των συσκευών, απενεργοποιείται η «παρουσία». Κι έτσι, ο άλλος που ένιωθες τόσο κοντά σου την ώρα που το μπλε εικονίδιο του skype ήταν ενεργό, ξαφνικά, εξαφανίζεται και μένεις στη σιωπή.

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
 

«Τρεις πτυχές», λέει, «επειδή είναι τρεις οι εκδοχές αυτής της παρούσας απουσίας. Μια πτυχή με φωτογραφίες της ζωής μου οι οποίες αποτυπώνουν στιγμές που όταν της ζούσα, θα ήθελα πολύ να μπορούσα να τις μοιράζομαι με όσους αγαπάω και λείπουν. Μία πτυχή με επιπλέον φωτογραφίες στην οποία αυτοί που απουσιάζουν γίνονται παρόντες στην πραγματικότητά μου, μέσα από τις διάφορες οθόνες. Εκεί που διαβάζω, εκεί που βλέπω μια ταινία ή εκεί που μαγειρεύω, συγχρόνως μέσω μιας εφαρμογής κάποιος που βρίσκεται χιλιόμετρα μακριά,  είναι «εκεί» μπροστά μου και συζητάμε. Και η τρίτη πτυχή αποτελείται από 2 iPads.Στο ένα θα τρέχει μια live video skype κλήση, ακριβώς για να τονίσω πως ακόμη και τώρα κάποιοι που δε βρίσκονται εδώ, μπορούν να αποτελούν τμήμα αυτής της έκθεσης και να την παρακολουθούν. Στο δεύτερο iPad, θα παρουσιάζεται η εφαρμογή που έφτιαξα χρησιμοποιώντας περίπου 500 screenshots από πλατφόρμες όπως skype, viber, whatsapp, faceTime, facebook, και instagram».

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter

Βλέποντας τις φωτογραφίες της έκθεσής της, οι εικόνες εναλλάσσονται και περνούν μπροστά από τον θεατή με μια ορισμένη ταχύτητα, δίνοντάς του τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσει μαζί τους και να επιλέξει αν θέλει να πάει στην προηγούμενη ή στην επόμενη. Σαν μια αλληλουχία, δηλαδή έχουμε την πραγματικότητα, την εικονική πραγματικότητα και το μοίρασμα εμπειριών που αυτή μπορεί να φιλοξενεί, αλλά και τον ρεαλιστικό τόπο στον οποίο αυτή η εικονική πραγματικότητα εντάσσεται.

Είναι μια στιγμιαία ανταλλαγή γεγονότων. Τα γεγονότα μιας ζωής, της εμπειρίας που ανεβαίνουν στις πλατφόρμες. Ο τρόπος να εκμηδενίσει κανείς έστω και εικονικά την απόσταση, την απουσία και την ξενιτειά.

Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
Μια Ελληνίδα στο Λονδίνο κάνει τέχνη την απουσία, την εικονική παρουσία και τα social media Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT