Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Άλις Νιλ: Το πορτρέτο της Muriel Gardiner Buttinger.

Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

0

Όταν το 1985 πέθανε η ψυχαναλύτρια Muriel Gardiner Buttinger, στη νεκρολογία της οι «ΝΥΤ» έγραψαν στην πρώτη σειρά για τη δράση της όταν ήταν φοιτήτρια ακόμα στη Βιέννη. Η Γκάρντινερ φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.

Γεννημένη στο Σικάγο το 1900, με τεράστιο πλούτο και από τις δυο οικογένειες των γονιών της, όταν αποφοίτησε από το Wellesley College σπούδασε λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και στη συνέχεια αποφάσισε να ταξιδέψει στη Βιέννη για να δει αν ο Φρόιντ θα τη δεχόταν ως ασθενή. Ο Φρόιντ δεν μπορούσε, αλλά, εκείνη, γοητευμένη από την ψυχανάλυση, γράφτηκε στην ιατρική σχολή. Ήταν φοιτήτρια το 1932, όταν είδε τους Ναζί να εισβάλλουν στη σχολή και να πετούν Εβραίους φοιτητές από τα παράθυρα.

Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση και, χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary, προσέφερε το σπίτι της ως καταφύγιο για τους αντιφρονούντες. Για όσους έπρεπε να διαφύγουν, έφερνε λαθραία στην Αυστρία πλαστά διαβατήρια, συνήθως κολλημένα στο εσωτερικό του κορσέ της, και τους παρείχε τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για το ταξίδι.

Το 1983, όταν η δρ Γκάρντινερ έγραψε τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Κωδικό όνομα Μαίρη», ο εκδότης της είπε ότι τα κατορθώματά της στην αντιφασιστική αντίσταση ήταν η βάση για το πορτρέτο της Τζούλια από τη Λίλιαν Χέλμαν στα απομνημονεύματά της «Pentimento», που είχαν γίνει ταινία. Η Χέλμαν αρνήθηκε τη σύνδεση αλλά η Γκάρντινερ επισήμανε ότι οι ομοιότητες στις αφηγήσεις τους ήταν αξιοσημείωτες και σημείωσε ότι, ενώ εκείνη και η Χέλμαν δεν είχαν συναντηθεί ποτέ, είχαν τον ίδιο δικηγόρο για πολλά χρόνια.

Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση και, χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary, προσέφερε το διαμέρισμά της ως καταφύγιο για τους αντιφρονούντες. Για όσους έπρεπε να διαφύγουν, έφερνε λαθραία στην Αυστρία πλαστά διαβατήρια, συνήθως κολλημένα στο εσωτερικό του κορσέ της, και τους παρείχε τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για το ταξίδι.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η δρ Γκάρντινερ, μια λεπτή, κομψή γυναίκα με αιχμηρό πνεύμα, έκανε διακεκριμένη καριέρα ως ψυχαναλύτρια, με ειδίκευση στη θεραπεία διαταραγμένων παιδιών. Το 1976 συγκέντρωσε τα ιστορικά περιπτώσεων 10 νεαρών δολοφόνων σε μια μελέτη για την εφηβική βία με τίτλο «Οι θανάσιμοι αθώοι».

Τα τελευταία χρόνια της ζωής της τα αφιέρωσε στη δημιουργία του Μουσείου του Σίγκμουντ Φρόιντ στο σπίτι στο οποίο είχαν ζήσει ο Φρόιντ και η κόρη του Άννα στο Χάμπστεντ της Αγγλίας. Η δρ Γκάρντινερ ήταν παντρεμένη με τον Joseph Buttinger, ο οποίος ήταν ηγέτης των Αυστριακών Επαναστατικών Σοσιαλιστών.

Η εικόνα και τα επιτεύγματά της υπάρχουν σε δυο εκθέσεις, στην έκθεση της Άλις Νιλ στη βελγική γκαλερί Xavier Hufkens. Μετά τη θριαμβευτική έκθεση της Νιλ «People Come First», στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, άρχισαν να παρουσιάζονται οι ιστορίες πίσω από τα πρόσωπα που είχε απαθανατίσει στους πίνακές της.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Πορτρέτο της Muriel Gardiner Buttinger | Freud museum

Η Άλις Νιλ ζωγράφιζε συνήθως τα εκφραστικά πορτρέτα των φίλων και γειτόνων της στο διαμέρισμά της στο Μανχάταν. Για την Γκάρντινερ έκανε μια εξαίρεση. Το 1966 πήγε στην άλλη μεριά της πόλης στο σπίτι της ψυχαναλύτριας στο Upper East Side. Στη συνέχεια πήρε τον καμβά στο σπίτι της, όπου παρέμεινε στην κατοχή της χωρίς να εκτεθεί ποτέ. Τη ζωγράφισε να κάθεται σε μια πολυθρόνα με το καρό κοστούμι της και φόντο έναν λαμπερό κίτρινο τοίχο.

Το πορτρέτο κάνει το ντεμπούτο του στην έκθεση στο Βέλγιο με τίτλο «Seeing who we are», η οποία αποτελείτε από δέκα έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ δημοσίως.

Η Γκάρντινερ ήταν ευεργέτης της Άλις Νιλ και πολλοί από τους πίνακες που δημιούργησε έγιναν επειδή η Γκάρντινερ πίστεψε και στήριξε τη συνομήλική της ζωγράφο, δίνοντας της μια ετήσια υποτροφία 6.000 δολαρίων, χρήματα που συνέχισε να δίνει μέχρι τον θάνατο της Νιλ. Η ζωγράφος ήταν ανάμεσα σε πολλούς καλλιτέχνες που στήριξε η Γκάρντινερ, χρησιμοποιώντας συχνά τα κεφάλαια που κληρονόμησε από την εύπορη οικογένειά της στο Σικάγο.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
H Muriel Gardiner Buttinger στα βουνά της Αυστρίας.

Η δεύτερη έκθεση που προβάλει το έργο της Γκάρντινερ γίνεται στο Λονδίνο, στο Μουσείο Φρόιντ. Έχει τίτλο «Κωδικό όνομα Mary» και παρουσιάζει ανέκδοτα έγγραφα, φωτογραφίες και πίνακες ζωγραφικής, δάνεια από την οικογένεια της Γκάρντινερ που αφηγούνται τις προσπάθειές της κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 να φυγαδεύσει Εβραίους και αντιφασίστες από τη ναζιστική Αυστρία, σώζοντας εκατοντάδες ζωές. Το ίδρυμα της Γκάρντινερ στηρίζει το Μουσείο Φρόιντ από την ίδρυσή του το 1986 μέχρι το 2020.

Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες που αγόρασε η Γκάρντινερ από τον Sergei Pankejeff, γνωστότερο ως τον διάσημο ασθενή του Φρόιντ, τον «Λυκάνθρωπο», για να τον στηρίξει όταν ήταν φτωχός, και έργα που αγόραζε στη διάρκεια της ζωής της.

Παρά το γεγονός ότι ήταν πλούσια, η Γκάρντινερ έκανε διακριτική ζωή, αγόραζε ρούχα μαζικής κατανάλωσης και οι πίνακες στο σπίτι της ήταν αναπαραγωγές. Σε όλη της τη ζωή περιφρόνησε τα υλικά αγαθά, τις συλλογές έργων τέχνης και αφοσιώθηκε στην επιστήμη της.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Πολλοί αντιστασιακοί συχνά κρύβονταν στο εξοχικό σπίτι της Gardiner | Freud museum
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary | Freud museum
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
H Muriel Gardiner Buttinger | Freud museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άλις Νιλ: ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ου αιώνα

Εικαστικά / Άλις Νιλ: Ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ού αιώνα

Η Άλις Νιλ επανεξέτασε την έννοια της ταυτότητας και της προσωπικής ιστορίας, ζωγραφίζοντας έγχρωμους, φτωχούς, ηλικιωμένους, παιδιά, μετανάστες, γκέι και τρανς, εργαζόμενους, καλλιτέχνες και πολιτικούς ακτιβιστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

Πολιτισμός / Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

To νέο βιβλίο που κατονομάζει έναν Εβραίο συμβολαιογράφο ως ύποπτο έγινε πρωτοσέλιδο. Τώρα που οι ειδικοί του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος επανεξετάζουν την υπόθεση, αμφιβάλλουν για τα συμπεράσματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στα ίχνη των Εβραίων της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ο Ισαάκ Γιουσουρούμ και οι Εβραίοι της Αθήνας

Με αφετηρία την οικογένεια του Ισαάκ Γιουσουρούμ, η οποία εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Ψυρρή στα μέσα του 19ου αιώνα, η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Αναστασία Λουδάρου, για τους Εβραίους της Αθήνας, τις συνήθειες και τις παραδόσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ