Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
0

Την περασμένη Τετάρτη το πρωί, ο Κινέζος καλλιτέχνης απόκτησε ξανά μετά από 600 ημέρες το πολυπόθητο διαβατήριό του, το οποίο του είχαν κατασχέσει οι κινεζικές αρχές. Αμέσως ανέβασε μια φωτογραφία στο Instagram και έγραψε στους 111.000 φόλοουερς: «Σήμερα πήρα το διαβατήριό μου».

Οι θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο γέμισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την ευχάριστη είδηση, ενώ η Lisson Gallery, η οποία αντιπροσωπεύει τον καλλιτέχνη ανακοίνωσε ότι ο καλλιτέχνης μπορεί πια να ταξιδεύει ελεύθερα στο εξωτερικό και έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το γιό του, να πάει στο εργαστήριό του στο Βερολίνο και να επισκεφθεί τις εκθέσεις του σε όλο τον κόσμο ή να μπορεί να επιβλέπει από κοντά τις επικείμενες.

Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.

Ανάμεσα σε αυτές που θα διοργανωθούν σε όλο τον κόσμο, στο Παρίσι, το Ελσίνκι και τη Μελβούρνη,   πιο σημαντική μοιάζει να είναι αυτή στο Λονδίνο, στην Royal Academy. Ωστόσο ο ίδιος πέρα από τα ταξίδια επιθυμεί να εξακολουθήσει να κατοικεί στο σπίτι του στο Πεκίνο.

Το διαβατήριο του Ai Weiwei ανακλήθηκε πριν από 4 χρόνια αφού συνελήφθη από την αστυνομία στο διεθνές αεροδρόμιο του Πεκίνου με την κατηγορία της φοροδιαφυγής. Ολόκληρος ο κόσμος της τέχνης ερμήνευσε αυτή την σύλληψη ως μια προσπάθεια φίμωσης του καλλιτέχνη, καθώς είχε κριτικάρει την θέση της κινεζικής κυβέρνησης σε ότι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και την ελευθερία του λόγου, τόσο μέσα από την τέχνη του και τις προσωπικές δηλώσεις.

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Η κατάσχεση του διαβατηρίου του συνέβη χωρίς δίκη ή άλλη επίσημη εξήγηση και το στούντιό του μπήκε σε επιτήρηση. Παρόλα τα εμπόδια ο  Ai Weiwei  συνέχισε να εκθέτει διεθνώς, και έκανε τη φυλάκιση και τον κατ’ οίκον περιορισμό του έργο τέχνης και εφαλτήριο δημιουργίας, μια πηγή έμπνευσης για την τέχνη του. Το έργο σχετικά με τον εγκλεισμό του, το παρουσίασε στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 2013 με τίτλο S.A.C.R.E.D. (2011-2013).

Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.

Aυτό τον καιρό ο Ai Weiwei  ετοιμάζει την έκθεσή του στην Royal Academy of Arts, όπου θα εγκαταστήσει 90 τόνους χάλυβα. Η έκθεση ανοίγει στις 19 Σεπτεμβρίου και θα είναι η πρώτη μεγάλη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας.

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Εν τω μεταξύ γνωρίζουν το φως της δημοσιότητας άγνωστες και σπάνιες φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 80. Ο Ai Weiwei ζούσε στην Νέα Υόρκη από το 1981-1993 και είχε τραβήξει πολλές φωτογραφίες της πόλης και της ενέργειας που απέπνεε.

Λίγοι γνωρίζουν όμως ότι ο καλλιτέχνης είχε δηλώσει ότι είναι μια πόλη λίγο βαρετή, όπως επίσης το ότι παρόλο που έμενε σε ένα σπίτι χωρίς έπιπλα στο Lower East Side και ήταν πάμπτωχος, νοίκιαζε λιμουζίνα και σοφέρ και πήγαινε στο Atlantic City, όπου έκανε τον γκουρού του μπλακ-τζακ. Υποδυόταν τον σύμβουλο στο παιχνίδι και ήταν τόσο πειστικός που τον θεωρούσαν κορυφαίο παίκτη. Φυσικά αυτό το παιχνίδι το εφηύρε γιατί βαριόταν όπως έχει δηλώσει. Στη διάρκεια της παραμονής του στη Νέα Υόρκη έκανε ένα σωρό δουλειές, δούλευε σε ανακαινίσεις σπιτιών, έκοβε γκαζόν, καθάριζε σπίτια έκανε babysitting. Για να τα βγάλει πέρα έκανε ακόμα και πορτρέτα τουριστών στην Times Square. Είχε πάρε δώσε με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, αλλά δεν διάβασε ποτέ τα ποιήματά του. Το ομολόγησε ο ίδιος σε μια συνέντευξή του το 2007. Το σπίτι του στη Νέα Υόρκη ήταν ένα φιλόξενο καταφύγιο για διάσημους Κινέζους καλλιτέχνες που επισκέπτονταν την Νέα Υόρκη. 

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
O Ai Weiwei με τον Άλλεν Γκίνσμπεργκ
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
O Ai Weiwei στη Νέα Υόρκη το 1986

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Στο Brooklyn το 1983

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Ai Weiwei στο Museum of Modern Art το 1987
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Η Νέα Υόρκη ήταν η τελευταία στάση στην προεκλογική περιοδεία του Μπιλ Κλίντον το 1992
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT