Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
0
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Takuma Nakahira

Ποιος είναι ο Takuma Nakahira; Ένας φωτογράφος μόνο; Ή ένας φωτογράφος, ένας δοκιμιογράφος, ένας κριτικός φωτογραφίας, ένας πολιτικός ακτιβιστής, ένας φωτογράφος που μιλούσε πολύ, που έχασε τη μνήμη του, που ξέχασε τη μητρική του γλώσσα, ένας μύθος;

Ο Takuma Nakahira, ο οποίος επηρέασε πολλούς φωτογράφους της επόμενης γενιάς με τη ριζοσπαστική γλώσσα και τις εικόνες του, ξαφνικά αρρώστησε το 1977 και σήμερα θεωρείται ως μια θρυλική φιγούρα στον κόσμο της φωτογραφίας.

Ο Nakahira πίστευε ότι η φωτογραφία ήταν ουσιαστικά η αλληλεπίδραση πραγμάτων και σκέψεων των ελεύθερων ανθρώπων, απογυμνωμένες από κάθε προσωπική πινελιά.

Ο Nakahira ήταν εκδότης του περιοδικού New Left το 1963 όταν συνάντησε τον φωτογράφο Shomei Tomatsu. Το αποτέλεσμα της συνάντησης αυτής ήταν να στραφεί στην φωτογραφία. Μέσω του Tomatsu έγινε φίλος με τον Daido Moriyama, ο οποίος του έμαθε τα μυστικά της τέχνης του. Το 1968 ίδρυσε το Provoke με τον κριτικό Koji Taki, τον ποιητή  Takahiko Okada, και τον φωτογράφο Yutaka Takanashi. Ο Nakahira, ενθάρρυνε τον Daido Moriyama που έγινε μέλος αυτής της παρέας από το δεύτερο τεύχος. Με το αίτημα για κοινωνική αλλαγή εκείνη την εποχή στην Ιαπωνία να φτάνει στο απόγειό του, έκαναν ένα κοινό μανιφέστο με το οποίο καλούσαν τους καλλιτέχνες να απελευθερώσουν την τέχνη της φωτογραφίας από τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και να δημιουργήσουν μια νέα γλώσσα.

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Οι γεμάτες κόκκο εικόνες τους εξέφραζαν την αμφιβολία, τα νέα ερωτήματα για το τι είναι φωτογραφία, ποιός γίνεται φωτογράφος και τι βλέπει. Οι θολές, κουνημένες φωτογραφίες απεικόνιζαν την νέα γλώσσα, μακριά από τον κοινωνικό ρεαλισμό, την νέα αισθητική, μια οριστική αντανάκλαση ενός χρόνου του οποίου τα περιγράμματα σιγά-σιγά διαλύονται. Οι εικόνες τους δημιούργησαν και μετέφεραν ένα πιεστικό αίσθημα της σύλληψης του γυμνού κόσμο εκτός της γλώσσας ή της συνείδησης.  Ο Nakahira πίστευε ότι η φωτογραφία ήταν ουσιαστικά η αλληλεπίδραση πραγμάτων και σκέψεων των ελεύθερων ανθρώπων, απογυμνωμένες από κάθε προσωπική πινελιά.

Ο Nakahira είναι ένας από αυτούς τους καταραμένους ευφυείς και πρωτοπόρους που είχε ένα μεγάλο δαίμονα, τον εαυτό του. Βασανίστηκε πολύ μέσα στις ιδέες και τα ερωτηματικά και έφτασε σε σοβαρό αδιέξοδο στα μέσα της δεκαετίας του 70. Ενώ έφτανε στα όριά του ως φωτογράφος, το 1977 υπέστη οξεία δηλητηρίαση από αλκοόλ, χάνοντας έτσι ένα μεγάλο μέρος της μνήμης και το πιο σημαντικό όπλο, τη γλώσσα του. Κρατούσε φωτογραφικό ημερολόγιο, στο οποίο αφηγείται τις δικές του δραστηριότητες έτσι ώστε να μην χάσει την επαφή με τον έξω κόσμο.

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Circulation, Date Place, Events

Στη σειρά φωτογραφιών του A New Gaze (1983) υπάρχουν οι φωτογραφίες που τράβηξε κατά της διάρκεια της πολύχρονης αποκατάστασής του. Είναι κοινότυπα, καθημερινά θέματα, αλλά υπάρχει κάτι ανησυχητικό στις σκηνές που απεικονίζει. Πρόκειται για την αντίληψη του κόσμου που έχει ένας φωτογράφος που ξεχνά καθημερινά πράγματα, ακόμα και τα ονόματα της οικογένειάς του. Έτσι παρουσιάζει έναν κόσμο που γίνεται αντιληπτός όχι μόνο με τα μάτια αλλά και με την αφή. Επιστρέφει στα στοιχειώδη. Η κάμερα είναι το τρίτο μάτι του Nakahira, την χρησιμποποιεί ως αντι-ερμηνευτική διάταξη που καταγράφει τα πάντα μπροστά του χωρίς να το καταλάβετε, ως θεραπεία για την απώλεια μνήμης. «Η φωτογραφία μου είναι μια απόλυτη αναγκαιότητα για μένα, έχοντας ξεχάσει τα πάντα», έλεγε.

Η φωτογραφική δραστηριότητα Nakahira του έμοιαζε με την κατάρτιση ενός χάρτη. Για περισσότερα από 20 χρόνια φωτογράφιζε γύρω από το σπίτι υου και το δρόμο στον οποίο ζούσε. Κάθε φορά που έβγαινε έπαιρνε τις ίδιες φωτογραφίες των ίδιων αντικειμένων στις ίδιες θέσεις. Σαν να ακολουθούσε ξανά και ξανά τα βήματά του. Αλλά γιαυτόν ο κόσμος εμφανιζόταν κάθε μέρα με ένα παρθενικό πρόσωπο. Μια πραγματικότητα που μπορούμε να τη διαλέξουμε.

Ο Takuma Nakahira γεννήθηκε στις 6 Ιουλίου του  1938 και πέθανε την 1η Σεπτεμβρίου του 2015.

 

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
C-120
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
C-020
Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971

Ο θρύλος και η βαθιά επιρροή του Takuma Nakahira στον κόσμο της φωτογραφίας Facebook Twitter
Untitled, 1971
 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ