Το μουσείο V&A του Λονδίνου έχει ενώσει τις δυνάμεις του με τους αρχιτέκτονες προκειμένου να δημιουργήσουν μια εικονική γκαλερί με το έργο του καλλιτέχνη Ben Johnson.
Mέσα στον κήπο John Madejski του μουσείου, ο ψηφιακός χώρος περιλαμβάνει δώδεκα περίπτερα, που περιέχουν 10 έργα ζωγραφικής του Τζόνσον, καθώς και μια ματιά στο στούντιο του καλλιτέχνη και τη διαδικασία πίσω από τη δημιουργία κάθε κομματιού. Με σχολαστική λεπτομέρεια, οι πίνακες του Τζόνσον είναι μεγάλης κλίμακας ερμηνείες των αρχιτεκτονικών ορόσημων.
Με αφοσίωση, συγκέντρωση και εμμονή στην τελειότητα, ο Βρετανός ζωγράφος δημιουργεί λεπτομερείς πίνακες αρχιτεκτονικής και τοπίου που απαιτούν τεράστια προσπάθεια και χρόνο για να ολοκληρωθούν.
Η έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός καθώς τα περισσότερα έργα του Τζόνσον βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και για πρώτη φορά ένα ευρύτερο κοινό από όλο τον κόσμο μπορεί να δει τόσα πολλά έργα του μαζί στον ίδιο χώρο.
Η έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός καθώς τα περισσότερα έργα του Τζόνσον βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και για πρώτη φορά ένα ευρύτερο κοινό από όλο τον κόσμο μπορεί να δει τόσα πολλά έργα του μαζί στον ίδιο χώρο.
Γεννημένος το 1946, ο Τζόνσον επικεντρώνεται στην αρχιτεκτονική για πάνω από 50 χρόνια και έχει συνεργαστεί ακόμη και με τον αρχιτέκτονα Norman Foster για τη δημιουργία απεικονίσεων των κτιρίων του για την πρώτη Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το 1991.
«Ο Μπεν μιλάει τόσο αρμονικά για τα κτίρια που τον εμπνέουν - έχει μια πραγματική ενσυναίσθηση για την αρχιτεκτονική», λέει ο Christopher Turner, υπεύθυνος της της αρχιτεκτονικής και της ψηφιακής ανάπτυξης στο V&A. «Στη δική του περιγραφή, οι πίνακές του αποθεώνουν όλα όσα πιστεύει ότι είναι υπέροχα στην αρχιτεκτονική και τη μηχανική - όχι το εγώ των αρχιτεκτόνων, αλλά τις φιλοδοξίες της αρχιτεκτονικής».
Συχνά συγχέεται με τον φωτορεαλισμό, αλλά οι πίνακες του Μπεν Τζόνσον διερευνούν πολύπλοκες προοπτικές, μερικές φορές κατασκευασμένες από μη δυνατές απόψεις και απεικονίζουν χαμένα κτίρια. Με το κρυσταλλικό τους φως, την προσεκτικά επιλεγμένη κορνίζα και την σταθερότητα, δείχνουν την ισχυρή υποκείμενη γεωμετρία των δομών που ο ζωγράφος θαυμάζει περισσότερο. «Βλέπω τη ζωγραφική μου ως διαδικασία διαλογισμού», λέει ο Τζόνσον. «Βλέπω τους πίνακες ως συγκέντρωση της έμπνευσής μου».
Το έργο του Τζόνσον στεγάζεται για την έκθεση σε ένα εικονικό «θησαυροφυλάκιο της σύγχρονης τέχνης» που είναι μια πολύ καινοτόμος πλατφόρμα που είναι μια από τις πιο συναρπαστικές απαντήσεις, νομίζω, στο πρόβλημα της καραντίνας και των προβλημάτων που δημιουργεί η κοινωνική απόσταση. Ο Τζόνσον σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία τέχνης τη δεκαετία του 1960, και στη συνέχεια είχε ως βάση το μουσείο V&A, με το έργο του να είναι εμπνευσμένο από τις συλλογές του μουσείου.
Οι αρχιτέκτονες σχεδίασαν τα ψηφιακά περίπτερα με τον τρόπο που θα έκαναν ένα από τα φυσικά κτίριά τους, αξιοποιώντας όμως τα εργαλεία που παρέχει ο ψηφιακός κόσμος.
Στο μέλλον, η πλατφόρμα VCA θα συνεχίσει να εξερευνά τη σύγχρονη τέχνη, αλλά με ιδιαίτερη έμφαση στην αρχιτεκτονική, τις πόλεις και τα μέρη - τόσο αληθινά όσο και φανταστικά. Οι «τέλειοι χώροι: πίνακες του Ben Johnson» θα προβάλονται έως την 1η Σεπτεμβρίου 2021.
Περισσότερα για την έκθεση Perfect Spaces του Μπεν Τζόνσον εδώ.