«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
0


ΠΩΣ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ
 ένα μαρμάρινο κυκλαδικό ειδώλιο γυναικείας μορφής από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η «Αυτοπροσωπογραφία της καλλιτέχνιδος Ida-Sofia Maly» από το Μουσείο του Γκρατς κι ένα  ασβεστολιθικό αγαλματίδιο από την Κύπρο ονόματι «Ο υπηρέτης του ναού» με τους έμφυλους ρόλους και τις ταυτότητες και τις πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών τον 21ο αιώνα;

Τα τρία εν λόγω αντιπροσωπευτικά εκθέματα που επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν στην έκθεση «Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις», την οποία παρουσιάζει αυτό τον καιρό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μπορεί να έχουν διαφορετική προέλευση, ηλικία και τεχνοτροπία, μας δίνουν όμως μια ιδέα για το πώς ορίζονταν οι ταυτότητες φύλου αφενός, οι έμφυλες και οι κοινωνικές διακρίσεις ανά τους αιώνες αφετέρου. Γιατί μπορεί οι παραπάνω όροι να είναι νεωτερικοί, όμως οι προβληματισμοί αυτοί είναι πολύ παλιότεροι από όσο ίσως νομίζουμε, απλώς τίθονταν με διαφορετικούς όρους όπως ο μύθος του ερμαφρόδιτου που απαντάται σε πολλές κουλτούρες ή οι θυελλώδεις αντιπαραθέσεις για το φύλο των αγγέλων στους εκκλησιαστικούς κύκλους της Δύσης κατά τον Μεσαίωνα. 

Οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους».

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα οι έννοιες του φύλου και των κοινωνικών ρόλων, οι πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών, η ανάδειξη της σεξουαλικής και της έμφυλης διαφορετικότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων και ελευθεριών και η άρση κάθε λογής διακρίσεων είναι πιο επίκαιρες από ποτέ και ο λόγος περί αυτών ζωηρός, πυκνός και συμπεριληπτικός. Οι κοινωνίες αλλάζουν και εξελίσσονται, οι έμφυλες σχέσεις αναθεωρούνται, το φάσμα των επιθυμιών και των ανθρώπινων δυνατοτήτων διευρύνεται. Το βιολογικό φύλο δεν ταυτίζεται πλέον απαραίτητα με το κοινωνικό, μιλάμε πια για πολλές διαφορετικές  ταυτότητες και εκφράσεις φύλου. «Καινά δαιμόνια»; Όχι ακριβώς, παρότι οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους», καθώς αναφέρει το δελτίο Τύπου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στα πλαίσια αυτά οποίο έχει, επιπλέον, σχεδιαστεί μια ειδική διαδρομή «Ταυτότητας Φύλου» η οποία οδηγεί τον επισκέπτη σε επιλεγμένα αντικείμενα των τεσσάρων μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου που σχετίζονται με το φύλο, τη διαφορετικότητα και τις διακρίσεις. Τα αντικείμενα αυτά παρουσιάζονται και σε ψηφιακή μορφή στον χώρο της έκθεσης, ενώ παράλληλα υπάρχουν ψηφιακά εργαλεία και δραστηριότητες μέσω των οποίων οι επισκέπτες μπορούν αφενός να εξερευνήσουν τα ίδια τα αντικείμενα, αφετέρου τις προσωπικές τους εμπειρίες και πεποιθήσεις σχετικά με το φύλο και την επιθυμία. 

Τα τρία μουσεία ανέπτυξαν επίσης τρεις ψηφιακές εκθέσεις οι οποίες αποτελούν αντικατοπτρισμό των φυσικών, εμπλουτισμένες με ψηφιακά διαδραστικά εργαλεία αφήγησης, ζωγραφικής και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Αυτές είναι διαθέσιμες εδώ. Παράλληλα, δημιούργησαν μία ψηφιακή συλλογή που περιλαμβάνει και αντικείμενα από άλλα μουσεία από την Ελλάδα και το εξωτερικό με θέμα τις ταυτότητες φύλου, τις κοινωνικές συγκρούσεις, την τέχνη και τις τεχνικές, διαθέσιμη στο σύνδεσμο collection.reinherit-hub.eu.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι Μαρίνα Πλατή, Ελένη Μάρκου και Νεφέλη Μπαντελά από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, οι Catalin Betz, Sibylle Dienesch από το Μουσείο του Γκρατς (Αυστρία) και η Irini Khenkin από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία επιμελούνται από κοινού την έκθεση «ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ReInHerit» και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Horizon2020» της ΕΕ, συνοδεύεται δε από μια σειρά παράλληλες δράσεις

Διαδικτυακή διάλεξη (στα αγγλικά) και συζήτηση υπό τον τίτλο «Αντικρουόμενα συναισθήματα, διαμαρτυρόμενα σώματα», από τη Δρα Χρυσάνθη Παπαδοπούλου (30/3, ώρα 17.00-17.40).  Στη διάρκειά της θα εξεταστούν διαταραχές σωματικών συμπτωμάτων που εμφανίζονταν σε νεαρές γυναίκες κατά τη μεταβατική περίοδο από την εφηβεία στη σεξουαλική ενηλικίωση στην αρχαία Ελλάδα καθώς επίσης στην Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα. Θα παρουσιαστούν, επίσης, «οι σωματόμορφες διαταραχές ενήλικων γυναικών κατά την αναδιαπραγμάτευση των ρόλων τους ως σύζυγοι ή μητέρες». Δηλώσεις συμμετοχής στην ιστοσελίδα, περισσότερες  πληροφορίες στο τηλ. 210 7294220.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

• Στο πλαίσιο του Cycladic Art Café Project θα παρουσιαστούν διαδοχικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που σχετίζονται με το περιεχόμενο της έκθεσης. Ανάμεσά τους, η φωτογραφική εγκατάσταση Family Matters! (1998) του εικαστικού Δημήτριου Αντωνίτση, ενός από τους πρώτους καλλιτέχνες στην Ελλάδα που καταπιάστηκαν με την αισθητική του camp, τις έμφυλες θεματικές και τη σεξουαλικότητα σε συνάρτηση με τον αυτοκαθορισμό του «άλλου» και την κοινωνική του θέση.

Εργαστήριο για εφήβους με τίτλο «Ταυτότητες» από τη Cinemathesis (στις 12 & 19/3 και στις 2 & 9/4 αντίστοιχα). Με τη χρήση της φωτογραφίας, της κινηματογράφησης, του κολάζ, του αυτοπορτρέτου, της ανάλυσης οπτικού και ηχητικού αρχειακού υλικού, βιβλίων, τεκμηρίων και προσωπικών αναφορών, καθώς και μέσα από την  παρακολούθηση αποσπασμάτων από εμβληματικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, οι συμμετέχοντες θα επιχειρήσουν να προσεγγίσουν τη θεματική της ταυτότητας φύλου δημιουργώντας ένα ψηφιακό αποθετήριο προσωπικών έργων τέχνης που θα βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση με τα «επίσημα» εκθέματα.

• Δημιουργικό εργαστήριο με ομάδα νέων υπό τον τίτλο «It’s a Shirt» στις 6/4 σε συνεργασία με την εικαστικό και σχεδιάστρια Χριστίνα Χριστοδούλου και την ειδικό ψυχικής υγείας Λίλη Πέππου. Οι παριστάμενοι θα ενθαρρυνθούν να μοιραστούν τις προσωπικές τους εμπειρίες, να συζητήσουν αλλά και να σχεδιάσουν τα δικά τους, ουδέτερα ως προς το φύλο ή “unisex”, όπως τα λέγαμε παλιότερα, πουκάμισα. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η συμμετοχή σε όλες τις παράλληλες δράσεις είναι δωρεάν ενώ υπάρχουν ξεναγήσεις τόσο διαδικτυακές όσο και στη νοηματική γλώσσα. Αναλυτικές πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Μουσείου www.cycladic.gr.

«ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» , Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 Αθήνα. Διάρκεια από 20/3 έως 8/5/23, είσοδος ελεύθερη, μέρες και ώρες λειτουργίας καθημερινά εκτός Τρίτης 10.00-17.00, Πέμπτη 10.00-20.00, Κυριακή 11.00-17.00




 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ