Το σύμπαν του Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες

Το σύμπαν του Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Χουάν Μιρό. Γυναίκα και Πουλιά, 1969. Λάδι σε καμβά, Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη. Ιδιωτική συλλογή, μακροχρόνιος δανεισμός © Successió Miró, 2023
0

Μέσα από έργα που προέρχονται από την τελευταία περίοδο της δημιουργικής πορείας του Μιρό, η έκθεση Miró Universe θα επιτρέψει στους επισκέπτες να γνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης εργάστηκε και εδραίωσε τη δική του γλώσσα, την οποία σταδιακά τελειοποίησε σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του.

Η Miró Universe φτάνει στην Αθήνα μετά από μια επιτυχημένη διεθνή περιοδεία με σταθμούς στη Ρώμη, το Βερολίνο, το Δουβλίνο, τις Βρυξέλλες, το Παρίσι, το Νέο Δελχί, το Πουέρτο Ρίκο και το Μεξικό, χάρη στη συνεργασία του Ιδρύματος Joan Miró με το Υπουργείο Εξωτερικών, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Συνεργασία της Ισπανίας, το Ινστιτούτο Θερβάντες, την AECID και το Ίδρυμα Abertis. 

Αυτή τη φορά, η έκθεση θα περιλαμβάνει νέα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής του Χουάν Μιρό, καθώς και μια ανανεωμένη επιλογή φωτογραφιών από τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη που τραβήχτηκαν από τον Joaquim Gomis και προέρχονται από το Arxiu Nacional de Catalunya (Εθνικό Αρχείο της Καταλονίας). Συγκεκριμένα, οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να δουν τους πίνακες Γυναίκα και Πουλιά (1969), Ζωγραφική (1971-1973) και Κεφάλι, Πουλί (1976) από τις συλλογές του Ιδρύματος Joan Miró. Και τα τρία έργα προέρχονται από την τελευταία περίοδο της δημιουργικής πορείας του καλλιτέχνη, κατά την οποία συνδύαζε πυκνότερες συνθέσεις που έτειναν να καταλαμβάνουν ολόκληρη την εικαστική επιφάνεια με άλλες απλούστερες, πιο παραστατικές και ποιητικές.

Σύμφωνα με τη Véronique Dupas, την επιμελήτρια της έκθεσης και υπεύθυνη για τη συγγραφή του κειμένου της έκδοσης που τη συνοδεύει, "παρά τις διαφορές από τυπική άποψη, οι τρεις πίνακες της έκθεσης μοιράζονται τη χρήση μιας χρωματικής κλίμακας, που περιορίζεται στα βασικά χρώματα και συνοδεύεται από το μαύρο, το οποίο αποκτά δομική λειτουργία".

Σύμφωνα με τη Véronique Dupas, την επιμελήτρια της έκθεσης και υπεύθυνη για τη συγγραφή του κειμένου της έκδοσης που τη συνοδεύει, "παρά τις διαφορές από τυπική άποψη, οι τρεις πίνακες της έκθεσης μοιράζονται τη χρήση μιας χρωματικής κλίμακας, που περιορίζεται στα βασικά χρώματα και συνοδεύεται από το μαύρο, το οποίο αποκτά δομική λειτουργία".

Η προσεκτική επιλογή για το Miró Universe περιλαμβάνει επίσης τα γλυπτά Γυναίκα (1966) και Φιγούρα (1968) από τις συλλογές του Ιδρύματος Joan Miró. Αυτά δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του 1960, όταν ο Miró ξεκίνησε μια πορεία φιλόδοξης γλυπτικής παραγωγής που συνδέεται με το objet trouvé ή, αλλιώς, με το ανευρεθέν αντικείμενο. Όπως επισημαίνει η Dupas, "ο καλλιτέχνης αντλούσε έμπνευση από κάθε είδους υλικά που μάζευε τυχαία από τη φύση κατά τη διάρκεια των περιπάτων του, καθώς και από αντικείμενα που ήταν φτιαγμένα από ανθρώπινα χέρια, τα οποία συνέλεγε στα εργαστήριά του".

Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Χουάν Μιρό. Κεφάλι, Πουλί, 1976. Λάδι σε καμβά. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη. Ιδιωτική συλλογή, μακροχρόνιος δανεισμός. © Successió Miró, 2023

Επιπλέον, το Miró Universe παρουσιάζει μια επιλογή φωτογραφιών που καταγράφουν τις δημιουργικές διαδικασίες και τα περιβάλλοντα εργασίας του καλλιτέχνη. Τα στιγμιότυπα προέρχονται από τον Joaquim Gomis (Βαρκελώνη, 1902-1991), έναν υποστηρικτή της τέχνης και σπουδαίο φίλο του Χουάν Μιρό, ο οποίος φωτογράφιζε το έργο και το δημιουργικό περιβάλλον του καλλιτέχνη καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Ο Gomis ήταν ο πρώτος πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Joan Miró, το οποίο, κατόπιν επιθυμίας των κληρονόμων του, διαχειρίζεται και διαδίδει το φωτογραφικό του αρχείο που φυλάσσεται με μακροχρόνιο δανεισμό στο Arxiu Nacional de Catalunya.

Τα έργα επιτρέπουν στους επισκέπτες να κατανοήσουν πώς ο Μιρό " εξελίχθηκε σε έναν πολυδιάστατο δημιουργό, ικανό να εργάζεται σε διάφορα επίπεδα, από το πυκνό στο ελαφρύ, από τις μεγάλες στις μικρές φόρμες, από τη βία στην ποίηση", καταλήγει η επιμελήτρια.

Για τον Χουάν Μιρό

Βαρκελώνη, 1893 - Πάλμα, 1983

Το σύμπαν του Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Joaquim Gomis. Πορτρέτο του Χουάν Μιρό, 1944. Ιδιοκτησία του Joaquim Gomis, με μακροπρόθεσμο δανεισμό στο Arxiu Nacional de Catalunya.© Herederos de Joaquim Gomis. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη, 2023

Ο Χουάν Μιρό γεννήθηκε στη Βαρκελώνη το 1893, αλλά τα συναισθηματικά τοπία που τον διαμόρφωσαν ως άνθρωπο και καλλιτέχνη ήταν κυρίως αυτά του Mont-roig, του Παρισιού και της 3 Μαγιόρκα, και αργότερα αυτά της Νέας Υόρκης και της Ιαπωνίας. Η μικρή πόλη Mont-roig στην περιοχή Baix Camp της Καταλονίας υπήρξε ο αντίποδας της πνευματικής ζύμωσης της ζωής του με τους υπερρεαλιστές ποιητές στο Παρίσι της δεκαετίας του 1920 και των ερεθισμάτων που τού έδωσε η γνωριμία με τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του '40.

Λίγο αργότερα, στα μέσα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Χουάν Μιρό επέστρεψε από την εξορία στη Γαλλία και εγκαταστάθηκε στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, η οποία έγινε το καταφύγιο και ο χώρος εργασίας του και ο τόπος όπου ο φίλος του Josep Lluís Sert σχεδίασε το ατελιέ των ονείρων του. Η προσκόλληση του Μιρό στο τοπίο του Mont-roig αρχικά και, στη συνέχεια, της Μαγιόρκα ήταν καθοριστική για το έργο του. Η σύνδεσή του με τη γη και το ενδιαφέρον του για τα καθημερινά αντικείμενα και το φυσικό περιβάλλον αποτέλεσαν το υπόβαθρο για ορισμένες από τις έρευνες τεχνικής και φόρμας που πραγματοποίησε.

Στο πλαίσιο της συνεχούς αναζήτησης μιας αυθεντικής, παγκόσμιας τέχνης που δε θα μπορούσε να ενταχθεί σε κανένα κίνημα, ο Μιρό απέφευγε τον ακαδημαϊσμό. Αυτοπεριοριζόμενος στους τρόπους και τις δημόσιες εκφράσεις του, ο Χουάν Μιρό έδειξε μέσω της τέχνης την επαναστατικότητά του και την έντονη ευαισθησία του στα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα που διαδραματίζονταν γύρω του. Αυτές οι αντικρουόμενες δυνάμεις τον οδήγησαν στη δημιουργία μιας μοναδικής και εξαιρετικά προσωπικής γλώσσας που τον καθιστά έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του 20ού αιώνα.

Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Χουάν Μιρό. Ζωγραφική, 1971-1973. Λάδι σε καμβά. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη. Ιδιωτική συλλογή, μακροχρόνιος δανεισμός. © Successió Miró, 2023
Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Χουάν Μιρό. Γυναίκα, 1966. Χαλκός, Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη.© Successió Miró, 2023
Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Χουάν Μιρό. Φιγούρα, 1968. Χαλκός. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη. © Successió Miró, 2023
Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Joaquim Gomis. Προπαρασκευαστικά αντικείμενα για το γλυπτό The Pitchfork στο ατελιέ Son Boter, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, 1961. Ιδιοκτησία του Joaquim Gomis, με μακροχρόνιο δανεισμό στο Arxiu Nacional de Catalunya. © Herederos de Joaquim Gomis. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη, 2023
Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Joaquim Gomis. Ατελιέ του Χουάν Μιρό, Son Abrines, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, 1961. Ιδιοκτησία του Joaquim Gomis, με μακροπρόθεσμο δανεισμό στην Arxiu Nacional de Catalunya. © Herederos de Joaquim Gomis. Ίδρυµα Joan Miró, Βαρκελώνη, 2023
Ο Χουάν Μιρό στο Ινστιτούτο Θερβάντες Facebook Twitter
Joaquim Gomis. Εσωτερικό του ατελιέ του Χουάν Μιρό, Son Abrines, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, 1961. Ιδιοκτησία του Joaquim Gomis, με μακροχρόνιο δανεισμό στο Arxiu Nacional de Catalunya © Herederos de Joaquim Gomis. Ίδρυμα Joan Miró, Βαρκελώνη, 2023

Το κοινό θα μπορεί να επισκεφθεί τη Miró Universe στο Ινστιτούτο Θερβάντες (οδός Σκουφά 31, Κολωνάκι) στην Αθήνα από τις 13 έως τις 27 Ιουλίου. 

Το Miró Universe έρχεται στην Αθήνα στο πλαίσιο μιας επιτυχημένης διεθνούς περιοδείας που ξεκίνησε το 2019, η οποία έχει ταξιδέψει την έκθεση στις πρεσβείες της Ισπανίας στη Ρώμη, το Βερολίνο, το Δουβλίνο, τις Βρυξέλλες, το Παρίσι και το Νέο Δελχί, στην κατοικία του Ισπανού Πρέσβη στην Ουάσινγκτον, στο Centro Cultural de España στο Μεξικό και στο Museo de Arte de Puerto Rico.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

18 εκθέσεις που θα υποδεχτούμε τον Ιουλίο στην Αθήνα

Πολιτισμός / 18 εκθέσεις που θα υποδεχτούμε τον Ιουλίο στην Αθήνα

Ιάννης Ξενάκης στο ΕΜΣΤ, ομαδική έκθεση των φοιτητών και φοιτητριών της ΑΣΚΤ στον χώρο του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, η πρώτη έκθεση φωτογραφίας της κορυφαίας Αμερικανίδας φωτογράφου Diane Tuft στην Ελλάδα και μια σειρά από συναρπαστικά εικαστικά δρώμενα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ