Οι καλλιτέχνες David Shilinglaw και Malarko Hernandez δουλεύουν συχνά μαζί στους δρόμους του Λονδίνου το οποίο αποτελεί τη βάση τους, αλλά και για έργα που παρουσιάζουν σε γκαλερί όλου του κόσμου. Εδώ και λίγες μέρες βρίσκονται στην Αθήνα, όπου ετοιμάζουν πυρετωδώς μια σειρά από site specific εγκαταστάσεις και έργα, τα οποία θα παρουσιάσουν στα εγκαίνια του πρότζεκτ You Win Some You Lose Some την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου στην γκαλερί @Sarri.
Ο εικαστικός Αντωνάκης Χριστοδούλου που επιμελείται το πρότζεκτ μου περιγράφει πόσο ενθουσιασμένοι αλλά και "πνιγμένοι" από την έμπνευση που τους παρέχει η πόλη νιώθουν οι δύο Λονδρέζοι καλλιτέχνες κατά την παραμονή τους εδώ. Μάλιστα, έχουν εστιάσει σε σκουπίδια και άλλα αντικείμενα που ανακαλύπτουν στους δρόμους της Αθήνας, καθώς επιχειρούν να "προσεγγίσουν το συνηθισμένο και να το μετατρέψουν σε αξιοσημείωτο". Μίλησα μαζί τους λίγες ώρες πριν τα εγκαίνια και μου απάντησαν στις ερωτήσεις μου με ιδιαίτερα χιουμοριστική διάθεση.
Η Αθήνα φαίνεται μια πόλη γεμάτη παράδοξα, ελευθερία μαζί με καταπίεση. Λαμβάνουμε τα vibes της ακόμα και από τα πιο απλά πράγματα, όπως το σχήμα και η υφή των σκουπιδιών.
Τι θυμάστε από την ημέρα που γνωριστήκατε;
[David Shilinglaw] Έβαφα έναν τοίχο το καλοκαίρι του 2013 και ο Mark μου έφερε μια παγωμένη μπίρα.
[Malarko Hernandez] Ναι, θυμάμαι βρισκόμουν σε μια έκθεση, πήγα να πάρω δωρεάν ποτά, εκείνος ζωγράφιζε κάτω από ντάλα ήλιο και ζέστη και μου έδωσε τη σκαλωσιά του για να πάω κι εγώ να βάψω σε μια ταράτσα. Γαμάτος!
Τι γουστάρετε περισσότερο όταν δουλεύετε μαζί; Πρόκειται για κανονική συνεργασία ή είστε περισσότερο δυο διακριτές μονάδες που προσπαθούν να βρεθούν κάπου στη μέση;
[DS] Η φάση αλλάζει, εξελίσσεται, εξαρτάται από τον χώρο και τις περιστάσεις. Αυτά που κάνουμε είναι διαφορετικά αλλά έχουν το ένα θέση δίπλα στο άλλο, ενώ κάποια άλλα είναι πιο συνεργατικά. Είναι ωραίο να ζωγραφίζεις μαζί με άλλους, ακόμα κι αν απλά κάνεις το δικό σου κομμάτι. Είναι σαν να έχεις έναν συνάδελφο σε καλλιτεχνικό στούντιο - ο δρόμος είναι εξάλλου ένα άλλου είδους στούντιο.
[MH] Μου αρέσουν και τα κοινά μας και οι διαφορές μας, οι σκοτεινές μας αναφορές και οι παλαβοί συνδυασμοί μας. Είναι σαν αγώνας μποξ η ζωγραφική, πολλή ενέργεια, πολύ πέρα δώθε, και στο τέλος θέλω απλά να τον διαλύσω.
Τι θαυμάζετε και τι μισείτε ο ένας στον άλλο;
[DS] Θαυμάζω τις ικανότητες του Mark στο σκαρφάλωμα και το χάρισμα του μπλα-μπλα που διαθέτει. Φροντίζει πάντα να διασκεδάζει όσο μπορεί περισσότερο, χωρίς να χάνει την ουσία και το κριτικό βλέμμα του καλλιτέχνη, είτε βρίσκεται σε κάποια γκαλερί είτε στον δρόμο.
[MH] Ο David είναι σαν μια τεράστια σαλάτα γεμάτη με απίστευτες γνώσεις και άχρηστες πληροφορίες, πράγμα που μπορεί να είναι φανταστικό. Απλά μην τον αφήσεις να πιει πάνω από 2 καφέδες.
"You Win some you lose some": Τι κερδίζετε και τι χάνετε με την ενασχόλησή σας με την τέχνη και πιο συγκεκριμένα με τη street art;
[MH] Κάθε φορά που βγαίνεις έξω για να ζωγραφίσεις, χάνεις άλλο ένα μικρό κομμάτι της ικανότητάς σου να νιώθεις λογικός και φυσιολογικός και καθιστάς τον εαυτό σου στην ουσία άνεργο σε οποιαδήποτε άλλη πρακτική. Είναι τέλειο αυτό γιατί έτσι κερδίζεις την ελευθερία του να κάνεις αυτό ακριβώς που γουστάρεις. Όλοι την έχουν αλλά με αυτό τον τρόπο το αισθάνεσαι πραγματικά όταν γίνεται μέρος της δουλειάς σου.
[DS] Δεν υπάρχει κάτι να χάσεις με το να είσαι καλλιτέχνης, ενώ κερδίζεις ακόμα περισσότερα βγάζοντας την τέχνη σου στον δρόμο. Όσα περισσότερα ρίσκα παίρνεις, τόσες ευκαιρίες έχεις να ανακαλύψεις κάτι. Εγώ βλέπω τη δουλειά στον δρόμο ως μια συνεργασία με το ίδιο φυσικό περιβάλλον.
Η δουλειά που θα παρουσιάσετε στην Αθήνα εμπνέεται από τις έννοιες του παιχνιδιού και της ήττας. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερές αποτυχίες στις ζωές σας και πώς καταφέρατε να τις αντιμτωπίσετε;
[DS] Όλοι μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Δεν διαχωρίζω την επιτυχία από την αποτυχία, είναι όλα μέρος μιας κοινής διαδικασίας.
[MH] Συμφωνώ. Οι αποτυχίες είναι σημαντικό κομμάτι στη ζωή, χωρίς αυτές οποιαδήποτε επιτυχία δεν θα ήταν τόσο γλυκιά. Πάντα έλεγα ότι δεν μπορείς μονίμως να κερδίζεις, και γιατί άλλωστε να επιδιώκεις κάτι τέτοιο;
Πρόκειται για ένα site specific καλλιτεχνικό κόσνεπτ, που δημιουργείτε αποκλειστικά για το αθηναϊκό κοινό. Πόσο καιρό βρίσκεστε στην Αθήνα; Νιώθετε οικεία με την πόλη ώστε να δουλέψετε εδώ;
[DS] Κινούμαστε σε μια σχετικά μικρή περιοχή γύρω από την γκαλερί και είμαστε αρκετά απασχολημένοι ως τώρα ετοιμάζοντας την έκθεση. Ωστόσο νιώσαμε αμέσως σαν στο σπίτι μας, ο κόσμος είναι φιλικός και χαιρόμαστε καθημερινά με απλά πράγματα. Υπάρχουν τόσα πολλά που μας εμπνέουν εδώ, βρομιά και ομορφιά δίπλα δίπλα. Είναι η πρώτη μας φορά στην Αθήνα.
[MH] Φαίνεται μια πόλη γεμάτη παράδοξα, ελευθερία μαζί με καταπίεση. Την αγαπώ, είναι τέλεια ως τώρα και λαμβάνουμε τα vibes της ακόμα και από τα πιο απλά πράγματα, όπως το σχήμα και η υφή των σκουπιδιών.
Τι σας έχει εμπνεύσει περισσότερο όσο καιρό βρίσκεστε εδώ;
[DS] Το χοιρινό και η φέτα. Τα άδεια δοχεία για λάδι. Καλό και κακό γράφιτι, σκύλοι και γάτες. Η μπίρα Fix.
[ΜΗ] Πολύς γύρος χοιρινός.
Ένα από τα στοιχεία που χρησιμοποιείτε στην τέχνη σας είναι τα σκουπίδια του δρόμου. Η Αθήνα είναι βρόμικη πόλη συγκριτικά με όσες έχετε επισκεφθεί παλιότερα;
[DS] Από την εμπειρία μου, κάθε πόλη έχει μια βρόμικη πλευρά και καθαρά, όμορφα σημεία. Εκεί που μένουμε υπάρχουν μερικές πολύ βρόμικες γωνιές αλλά συχνά πρέπει να σκάψεις σε αυτές για να ανακαλύψεις κρυμμένους θησαυρούς.
[MH] Μη σκάψεις πολύ όμως σε εκείνους τους κάδους των στενών, πραγματικά ζέχνουν.
Είναι σαν αγώνας μποξ η ζωγραφική, πολλή ενέργεια, πολύ πέρα δώθε, και στο τέλος θέλω απλά να τον διαλύσω.
Από ποια άποψη είναι διαφορετική η street art στο Λονδίνο και την Αθήνα;
[MH] Γεωγραφικά είναι πολύ διαφορετική.
[DS] Από ότι φαίνεται όμως, υπάρχουν περισσότερα γκράφιτι στην Αθήνα, ή ίσως είναι απλά πιο συγκεντρωμένα. Έχεις πολύ πράγμα να χαζέψεις και να ανακαλύψεις.
David, σε ενδιαφέρουν η ιστορία και η μυθολογία, προσπαθείς να εισάγεις στοιχεία τους στην τέχνη σου και να τα κάνεις να δείχνουν πιο μοντέρνα. Πιστεύεις ότι οι νέοι ενδιαφέρονται να γνωρίσουν το παρελθόν;
[DS] Στεκόμαστε πάνω στους ώμους γιγάντων. Είμαστε μηχανές και το καύσιμό μας είναι το παρελθόν. Η μυθολογία βρίσκεται παντού σήμερα, με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να συγκρίνω πράγματα, να χρησιμοποιώ αρχαία στοιχεία για να ταυτοποιήσω σύγχρονα. Όλα συνδέονται. "Βάρα τους ζωνταντούς με τα κόκαλα των νεκρών".
David, γεννήθηκες στη Μέση Ανατολή. Έλαβες στοιχεία από την κουλτούρα και τα καλλιτεχνικά κινήματα εκεί; Έχεις επίσης δουλέψει και ταξιδέψει στην Άπω Ανατολή, την Κωνσταντινούπολη, τη Νότια Αφρική. Τι σου έχει μείνει πιο έντονα από τόσο διαφορετικούς πολιτισμούς, ανθρώπους και νοοτροπίες;
[DS] Λαμβάνω πολιτιστικές επιρροές από κάθε μέρος στο οποίο πηγαίνω. Μια εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη είναι να βάφω δίπλα σε έναν τοίχο που ζωγραφίστηκε πρόσφατα από τον Keith Haring στο Άμστερνταμ.
Malarko, μεγάλωσες στο νότιο Λονδίνο. Το Λονδίνο θεωρείται η γεννέτειρα πολλών καλλιτεχνικών ρευμάτων και φυσικά η πόλη από την οποία ξεκινά η ποπ κουλτούρα. Τι σε επηρέασε περισσότερο στην εφηβεία;
[MH] Το σκέιτ και τα εξώφυλλα των δίσκων. Δεν ενδιαφερόμουν ιδιαίτερα τότε για την παραδοσιακή τέχνη, ήμουν τυφλός από το πάθος μου για το σκέιτ.
Malarko, μπορούμε να πούμε ότι η τέχνη σου είναι συμβολική και η εξήγησή της είναι μερικές φορές περίπλοκη. Σου αρέσει να παρακολουθείς τις αντιδράσεις του κοινού καθώς προσπαθούν να προσεγγίσουν τη δουλειά σου;
[MH] Φυσικά, και μάλιστα βρίσκω τις αντιδράσεις των παιδιών πιο ενδιαφέρουσες, επειδή είναι ειλικρινείς και μη στρατευμέμνες. Ανεξάρτητα από το δικό μου κίνητρο, τα παιδιά φτάνουν στην καρδιά της κάθε δημιουργίας.
Info
You Win Some You Lose Some
Gallery @Sarri (Σαρρή 12, Ψυρρή)
20/11-21/12
Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Κυρ. 12:00-17:00
Εγκαίνια: 20/11, 20:00-23:00
σχόλια