Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter

Τρεις γενιές Φρόιντ σε μια νέα έκθεση στο Λονδίνο

0

Τρεις γενιές συναντιούνται στο γραφείο του Σίγκμουντ Φρόιντ στο 20 Maresfield Gardens, στο Λονδίνο. Εκεί όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ συναντούσε τους ασθενείς του, στο ιδιωτικό του ιατρείο που έχει γίνει σήμερα μουσείο, φιγουράρει σε μια έκθεση έργων του εγγονού του και ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της μεταπολεμικής Βρετανίας, Λούσιαν, η εικόνα της Λούσι, της ξαπλωμένης στο κρεβάτι μητέρας του, συζύγου του γιου του Σίγκμουντ, Ερνστ Φρόιντ, πάνω από τον καναπέ στον οποίο ξάπλωναν οι ασθενείς του Σίγκμουντ κατά τη διάρκεια των συνεδριών ψυχανάλυσης, που τώρα αποτελεί κεντρικό κομμάτι του μουσείου.

Ο ζωγράφος εστιάζει στο γήρας, η εικόνα θυμίζει παραίτηση, αλλά πίσω από αυτή ο επιμελητής της έκθεσης Μάρτιν Γκέιφορντ, ο οποίος γνώριζε τον Λούσιαν Φρόιντ, λέει ότι ο ζωγράφος είχε φροϊδικά «θέματα με τη μητέρα». Όχι επειδή ήταν αυστηρή, αλλά επειδή δεν ήταν. Ήταν μια φιλελεύθερη γυναίκα της Βαϊμάρης που πίστευε στη ριζοσπαστική ανατροφή των παιδιών, κάτι που έκανε τον Λούσιαν να δυσανασχετεί.

Η νέα έκθεση στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ «Lucian Freud: FamilyMatters» θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2023 και σηματοδοτεί την 100ή επέτειο της γέννησης του Λούσιαν Φρόιντ.

Αυτή είναι η πρώτη έκθεση του έργου του Λούσιαν Φρόιντ που θα πραγματοποιηθεί στο σπίτι του παππού του, Σίγκμουντ, και περιλαμβάνει σπάνια σχέδια και επιστολές που ρίχνουν νέο φως στα παιδικά χρόνια του καλλιτέχνη, πίνακες, φωτογραφίες, βιβλία, που προέρχονται από γκαλερί, ιδιωτικές συλλογές, μέλη της οικογένειας και τα αρχεία του Μουσείου Φρόιντ.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Η έκθεση περιλαμβάνει «υλικό που ανακαλύφθηκε πρόσφατα ή που δεν είχε δημοσιευτεί μέχρι σήμερα σχετικά με την παιδική του ηλικία, την εφηβεία και την πρώιμη ενήλικη ζωή του» δήλωσε ο επιμελητής της, ο κριτικός τέχνης Μάρτιν Γκέιφορντ.

«Μια κρύπτη με βιβλία που είχε στην κατοχή του τη δεκαετία του 1930 ήρθε στο φως. Υπάρχει ένα για τα πορτρέτα του [Hans] Holbein, ένα για τα πουλιά, ένα άλλο με γελοιογραφίες ενός άνδρα που ονομάζεται Wilhelm Busch, τον οποίο ο Λούσιαν λάτρευε. Μας δίνουν μια καλύτερη εικόνα για το τι είχε στο μυαλό του όταν ξεκινούσε ως καλλιτέχνης».

Ένα από τα αντικείμενα που έχει εκτεθεί είναι το μοναδικό σωζόμενο γλυπτό του Φρόιντ, το Three-legged Horse, που δημιουργήθηκε όταν ο καλλιτέχνης ήταν έφηβος. «Η ιππασία και τα άλογα ήταν μια από τις μεγάλες του αγάπες μέχρι το τέλος της ζωής του – αν και μάλλον υπάρχουν περισσότερα σκυλιά στο έργο του. Τον ενδιέφεραν πολύ οι σχέσεις μεταξύ ζώων και ανθρώπων» δήλωσε ο Γκέιφορντ.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο εξόριστος Σίγκμουντ Φρόιντ στο Maresfield Gardens το 1938 με δύο από τους εγγονούς του, τον Άντον Γουόλτερ και τον Λούσιαν Φρόιντ. Φωτο: Bourgeron / Bridgeman Images

Η έκθεση περιλαμβάνει αρκετά πορτρέτα της μητέρας του, Λούσι. Είχε περίπλοκα συναισθήματα για τους γονείς του, ιδιαίτερα για τη μητέρα του, η οποία κατά κάποιον τρόπο, όπως έλεγε, ήταν πολύ κοντά του. Ενδιαφερόταν πάρα πολύ για τις υποθέσεις του και για το ότι ήταν καλλιτέχνης. Αφού πέθανε ο πατέρας του, τη ζωγράφιζε πολύ τακτικά.

Ο Λούσιαν είχε «μεγάλη αδυναμία» στον παππού του, δήλωσε ο Γκέιφορντ. «Συνήθιζε να λέει ότι η σχέση του με τον παππού του ήταν πολύ απλή – ήταν η σχέση των άλλων ανθρώπων με τον παππού του που δημιουργεί περιπλοκές ή σύγχυση. Αλλά εξέφραζε επίσης την πλήρη έλλειψη ενδιαφέροντος για την ψυχανάλυση».

Η Κάρολ Σίγκελ, διευθύντρια του Μουσείου Φρόιντ, δήλωσε: «Αυτή η έκθεση φέρνει κοντά τους δύο άνδρες, τον παππού και τον εγγονό, στο τελευταίο σπίτι του Σίγκμουντ Φρόιντ, όπου ο Λούσιαν τον επισκεπτόταν συχνά. Η έκθεση εξετάζει το έργο του Λούσιαν μέσα από την οπτική γωνία των οικογενειακών δεσμών, ένα θέμα για το οποίο ο παππούς του είχε αναπτύξει ριζοσπαστική νέα σκέψη».

Η έκθεση που έχει υπότιτλο «Ο ζωγράφος και η οικογένειά του» έχει πολλά να προσφέρει στην ψυχανάλυση. Ο Φρόιντ έχει απεικονίσει όχι μόνο τη μητέρα του αλλά και τα παιδιά του, την κόρη του να θηλάζει και τον γιο του, που όταν τον ζωγράφισε είχε σοβαρά προβλήματα με τα ναρκωτικά.

Ο Φρόιντ αναγνώρισε 14 παιδιά που απέκτησε από διάφορες σχέσεις και συναντήσεις και άφησε σε δέκα από αυτά κάτι στη διαθήκη του, ενώ η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια με τα απορριφθέντα παιδιά να διεκδικούν μέρος της περιουσίας του ζωγράφου που πέθανε σε ηλικία 83 ετών.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Το ντιβάνι στο ιατρείο του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Άποψη του ιατρείου του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian (αριστερά) με τον πατέρα του Ernst Freud και τους αδελφούς του Clement και Stephen Gabriel, περ. 1930. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud με τα παιδιά του, Rose και Ali Boyt, 1973. Φωτο: Harry Diamond. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Esther and Albie, 1995. Ο Lucian Freud ζωγράφισε τη κόρη και την εγγονή του. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πορτρέτο της μητέρας του Lucian Freud, 1975-76. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud (δεύτερος από δεξιά), ο Stephen Freud (αριστερά) και ο Clement Freud (δεξιά), Βερολίνο, δεκαετία του 1930. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Επιστολή και σχέδιο του Lucian Freud προς τον πατέρα του Ernst Freud, χωρίς ημερομηνία (αρχές της δεκαετίας του 1930). © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Φοίνικας (1944) του Lucian Freud, δώρο στη θεία του Anna. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πίνακας του Lucian Freud με την κόρη του Esther, 1989. Φωτο: Karolina Heller/Freud Museum.
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Φρόιντ, στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ του Λονδίνου. Φωτο: ©-Freud-Museum-London.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Daily / Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η Σόφι Φρόιντ που πέθανε στις αρχές του μήνα στα 97 της ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά. Η ίδια πίστευε πάντως ότι η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ