Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
0

 

Ένα καλοκαιρινό πρωινό του 1947, τρεις νεαροί σε μια παραλία της Νίκαιας στη Γαλλία αποφάσισαν να παίξουν ένα παιχνίδι και να μοιράσουν τον κόσμο γύρω τους. Ο ένας επέλεξε το ζωικό βασίλειο, ο άλλος τα φυτά. Ο τρίτος επέλεξε τα ορυκτά και βυθίστηκε σε μία ονειροπόληση του απέραντου μπλε της θάλασσας και του ουρανού που εκτεινόταν μπροστά του. Στη συνέχεια, με την ικανοποίηση κάποιου που μόλις συνειδητοποίησε τον δρόμο που θα ακολουθήσει στη ζωή του, ανακοίνωσε στους φίλους του "Ο γαλανός ουρανός είναι το πρώτο έργο τέχνης μου."

Αυτός ο νεαρός άνδρας ήταν ο Yves Klein, τον οποίο ο Νεοϋορκέζος κριτικός τέχνης Peter Schjeldahl περιέγραψε το 2010 ως τον "τελευταίο Γάλλο καλλιτέχνη μείζονος διεθνούς εμβέλειας." Μέσα σε μία περίοδο ιδιοφυούς δημιουργηκότητας που διήρκεσε από το 1954 ως τον θάνατο του - συνέπεια του τρίτου εμφράγματος - στην ηλικία των 34 το 1962, ο Klein άλλαξε τον ρου της Δυτικής τέχνης.  


Αυτό το πέτυχε χάρη στην εμμονή του στην πνευματικά εξυψωτική δύναμη των χρωμάτων: χρυσό, ροζ, αλλά πάνω απ' όλα το μπλε. Στην πραγματικότητα αυτή η χρωματική του αφοσίωση ήταν τόσο βαθειά, ώστε το 1960 να καταθέσει την ευρεσιτεχνία ενός χρώματος δικής του επινόησης, το οποίο ονόμασε International Klein Blue.

Όταν κανείς εξετάζει την περίπτωση του Klein, είναι σημαντικό να θυμάται πως παρά τα τεχνάσματα του και τις περφόρμανς που επιδίωκαν να αιχμαλωτίσουν την προσοχή του κοινού, ήταν εξίσου αισθησιακός όσο και προκλητικός, κι αυτό εξηγεί την λατρεία του για το χρώμα.


Γεννηθείς εν έτει 1928, παιδί δύο ζωγράφων, ο Klein πάντα είχε μία κλίση στην επίδειξη. Αγαπούσε την μαγεία καθώς και τα αποκρυφιστικά τελετουργικά της μυστικής εταιρείας των Ροδόσταυρων, επιδράσεις που αναδύθηκαν στο ύστερο έργο του. Έπειτα από διαμονή 18 μηνών στην Ιαπωνία στις αρχές του 1950 προκειμένου να κατακτήσει την πολεμική τέχνη του τζούντο, επιστρέφει στο Παρίσι με μία μαύρη ζώνη στις αποσκευές του και αφοσιώνεται στην τέχνη. Η πρώτη του έκθεση μονοχρωματικών πινάκων σε διαφορετικά χρώματα οργανώνεται στην ιδιωτική γκαλερί ενός εκδοτικού οίκου το 1955.

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
"Άλμα στο κενό" (Leap Into the Void)
Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein, Πίνακας φωτιάς - άτιτλο (Peinture de feu sans titre) [F 5]), 1961

Η σύντομη σταδιοδρομία του χαρακτηρίστηκε από πολλές ριζοσπαστικές προτάσεις, συχνά πασπαλισμένες από την αγάπη του στο θέαμα. Προκειμένου να εορτάσει τα θυρανοίξια μίας ατομικής έκθεσης του το 1957, απελευθέρωσε 1.001 μπλε μπαλόνια με ήλιο στο Σαιν Ζερμαίν ντε Πρε. Την επόμενη χρονιά η έκθεση του που πλέον αναφέρεται ως "Το Κενό", δεν αποτελούνταν παρά μόνο από μία άδεια γκαλερί. Ωστόσο προσέλκυσε ένα πλήθος 2.500 ανθρώπων, το οποίο μάλιστα χρειάστηκε να διαλυθεί από την αστυνομία.  


Το "Άλμα στο κενό" (Leap Into the Void), η διάσημη ασπρόμαυρη φωτογραφία του 1960, στην οποία απεικονίζεται ο Klein να ίπταται από το παραπέτο ενός κτηρίου, ως ένας Σούπερμαν της Αριστερής Όχθης. Όπως όλα τα μαγικά τρικ όμως, η φωτογραφία στην πραγματικότητα είναι ένα τέχνασμα, στην συγκεκριμένη περίπτωση οφείλεται σε ένα μοντάζ που κρύβει τον μουσαμά που κρατούσαν φίλοι του προκειμένου να απαλύνουν την πτώση του καλλιτέχνη.  

Η πλέον περίφημη περφόρμανς του ωστοσο έλαβε χώρα το 1960, στα εγκαίνια της έκθεσης του "Ανθρωπομετρίες της Μπλε Εποχής" στο Παρίσι.  Για την περίσταση αυτή ο Klein εμφανίστηκε στο κοινό με σμόκιν και λευκό παπιγιόν. Εννέα μουσικοί εκτελούσαν τη Συμφωνία Μονοτονίας-Σιωπής (μία μοναδική νότα επί 20 λεπτά, ακολουθούμενη από 20 λεπτά σιωπής) όσο ο Klein καθοδηγούσε τρία γυμνά μοντέλα που καλύφθηκαν με κολλώδη μπλε μπογιά πριν αφήσουν αποτυπώματα των σωμάτων τους σε έναν λευκό καμβά. Τα μοντέλα είχαν, σύμφωνα με τον ίδιο, μετατραπεί σε "ζωντανά πινέλα."  

 Απόσπασμα του ντοκιμαντέρ του François Lévy-Kuentz για τον Yves Klein (2007).

Η ιδιοφυΐα του Klein καθίσταται ολοένα και περισσότερο πιο εμφανής" λέει η Catherine Wood, η επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης και περφόρμανς της Tate Modern. "Κάποιοι ιστορικοί της τέχνης τον έχουν απορρίψει ως τσαρλατάνο ή - εξαιτίας των γυμνών μοντέλων - ως συμβατικό και σεξιστή, αλλά οι στρατηγικές του ήταν παιγνιωδώς επικριτικές και αποκτούν μεγαλύτερη σημασία λόγω της επίδρασης τους στην νεότερη γενιά. Θα μπορούσε κανείς να τον αποκαλέσει κριτικό φαρσέρ, ισάξιο του Duchamp."

Παρά την επίδραση του στην εννοιολογική τέχνη, τον Klein απασχολούσε πιο πολύ το χρώμα. Ήδη από τα 1956, κατά τη διάρκεια διακοπών στη Νίκαια, πειραματίστηκε με ένα πολυμερές που διατηρούσε την φωτεινότητα και την υφή πούδρας της ακατέργαστης και συνεπώς ασταθούς μπλε χρωστικής. Το 1960 κατοχύρωσε την ευρεσιτεχνία για την ένωση αυτή υπό το όνομα International Klein Blue (IKB).


Ωστόσο πριν από αυτό είχε ήδη γίνει γνωστός με μία έκθεση του στο Μιλάνο, τον Ιανουάριο του 1957, η οποία αποτελούνταν από 11 πανομοιότυπα μπλε μονοχρωματικά έργα, ένα εκ των οποίων αγοράστηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη Lucio Fontana. Η έκθεση αυτή υπήρξε ο προάγγελος εκείνου που ο ίδιος ο καλλιτέχνης αποκαλούσε την "Μπλε επανάσταση" του. Σύντομα βουτούσε όλων των ειδών τα αντικείμενα όπως σφουγγάρια, υδρογείους και προτομές της Αφροδίτης στο IKB. Ακόμα και τα "ζωντανά πινέλα" του, πασάλειβαν την σάρκα τους με IKB.

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein - Μπλε ανθρωπομετρία - άτιτλο (Anthropométrie bleue sans titre) [ANT 84], 1960.


Οι ιστορικοί της τέχνης ακόμα συζητούν τη σημασία της χρήσης του μπλε από τον Klein. Για κάποιους αντιπροσώπευε μια ρήξη με την αφαίρεση που ήταν δημοφιλής την επαύριο του Β' ΠΠ. Τα επίπεδα, κενά μονοχρωματικά τελάρα του Klein που είχαν ζωγραφιστεί μηχανικά, με τη χρήση ρολού έμοιαζαν να στέκουν στην αντίπερα όχθη της εξπρεσσιονιστικής τέχνης. 

Για άλλους θεωρητικούς της τέχνης όμως, τα αβαθή μονοχρωματικά έργα του και η εμμονή του με το κενό, γίνονταν αντιληπτά ως εκφράσεις της απειλής του πυρηνικού ολοκαυτώματος. "Πρέπει οπωσδήποτε να αντιληφθούμε - κι αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή - ότι ζούμε στην ατομική εποχή" είχε πει κάποτε ο Klein, "όπου η ύλη μπορεί ανά πάσα στιγμή να παραχωρήσει τη θέση της σε εκείνο που μπορούμε να οραματιστούμε ως ότι πιο αφαιρετικό."


Ίσως όμως η αγάπη του για το μπλε να είναι λιγότερο συγκεκριμένη και βαθύτερη. Ο Klein ήταν πιστός καθολικός, και στην θρησκευτική τέχνη το μπλε συχνά αντιπροσωπεύει την αιωνιότητα και το θείο. Για παράδειγμα ο Τζιόττο τον οποίο θαύμαζε βαθιά ο Klein, ήταν ένθερμος θιασώτης του μπλε. Τα ούλτραμαριν μονοχρωματικά έργα του Klein δεν είναι χριστιανικής θεματικής μεν, αλλά είναι σαφές πως χρησιμοποιούσε τον αισθησιασμό του IKB για να υποδηλώσει την πνευματικότητα. Κάποτε είχε πει πως "Εν αρχή ην το κενό, στη συνέχεια βαθειά ανυπαρξία και έπειτα μια μπλε άβυσσος." Είναι σαφές πως τα πλούσια, φαεινά μονόχρωμα έργα του είχαν όλα ένα ιδιαίτερο κοινό χαρακτηριστικό: μια ιλλιγιώδη ποιότητα που μοιάζει σαν να μας τραβάει από την πραγματικότητα προς μία άλλη, άϋλη διάσταση. Η επίδραση που έχουν όταν τα κοιτάζεις δεν διαφέρει από το να διαλογίζεσαι ατενίζοντας τον ατέλειωτο γαλανό ουρανό, κάτι που ο νεαρός Klein πιθανά αναλογίστηκε σε εκείνη την παραλία της Νίκαιας, το 1947. 

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Επί τω έργω, με γυμνά μοντέλα για τις Ανθρωπομετρίες του, 1960.

Όταν κανείς εξετάζει την περίπτωση του Klein, είναι σημαντικό να θυμάται πως παρά τα τεχνάσματα του και τις περφόρμανς που επιδίωκαν να αιχμαλωτίσουν την προσοχή του κοινού, ήταν εξίσου αισθησιακός όσο και προκλητικός, κι αυτό εξηγεί την λατρεία του για το χρώμα. "Για τον Klein, το αγνό χρώμα προσέφερε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την τέχνη όχι ως ένα μέσο απεικόνισης, αλλά ως τρόπο δημιουργίας μιας πνευματικής, σχεδόν αλχημικής εμπειρίας, πέρα από τον χρόνο, προσεγγίζοντας το άυλο" εξηγεί ο Kerry Brougher, επιμελητής της μεγάλης ρετροσπεκτίβας Yves Klein: With the Void, Full Powers στο Hirshhorn Museum της Ουάσιγκτον, το 2010.


"Από όλα τα χρώματα που χρησιμοποίησε ο Klein, το μπλε ουλτραμαρίν κατέστη το πλέον σημαντικό. Σε αντίθεση με πολλά άλλα χρώματα, τα οποία δημιουργούν αδιαφανείς φραγμούς, το ουλτραμαρίν λάμπει και φωτίζει, σαν να ανοίγει άϋλα πεδία. Τα μπλε μονοχρωματικά του Klein δεν είναι πίνακες, αλλά εμπειρίες, δίοδοι που οδηγούν στο κενό."

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein, Pigment pur bleu, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Νίκαια, Γαλλία.

 

Πηγή: BBC

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο τραβεστί Ιππότης ντ' Εόν (που ήταν και κατάσκοπος!)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο τραβεστί Ιππότης ντ' Εόν (που ήταν και κατάσκοπος!)

Σαν σήμερα κάνει το ντεμπούτο του στην Αυλή των Βερσαλλιών το 1777 ο πρώτος επιφανής παρενδυτικός. Ήταν επίσης κατάσκοπος, διπλωμάτης και στρατιωτικός στην υπηρεσία του Λουδοβίκου ΙΕ' της Γαλλίας.
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ