4 νέοι δίσκοι και μία σκέψη

4 νέοι δίσκοι και μία σκέψη Facebook Twitter
Η βόλτα στα δισκάδικα έχει σκοπό τη μουσική ενημέρωση – αλλά δεν είναι μόνο αυτό, φυσικά. Είναι φλερτ και ανταλλαγή βλεμμάτων πάνω από τα βινύλια, είναι ο καβγάς με το αρχέτυπο του πωλητή που μισούμε επειδή μοιάζει υπερβολικά με τον Jack Black στο High Fidelity.
0

Τι καλό κυκλοφορεί;

Jim White vs. The Packway Handle Band
Take it Like a Man
Λένε ότι για να αποκτήσει κάποιος σφαιρική εικόνα των Ηνωμένων Πολιτειών θα πρέπει να ταξιδέψει στην Βible Βelt, στις πολιτείες του Νότου που αποτελούν το προπύργιο του κοινωνικού και θρησκευτικού συντηρητισμού. Ή, τουλάχιστον –θα μου επιτρέψετε να συμπληρώσω–, να δει το ντοκιμαντέρ Searching for the wrong-eyed Jesus, το οποίο βασίζεται στο άλμπουμ του Jim White, «The mysterious tale of how I shouted wrong-eyed Jesus». Ο εκκεντρικός τραγουδοποιός Michael Davis Pratt, γνωστός με το ψευδώνυμο Jim White –πρώην δάσκαλος του σερφ, πρώην φωτομοντέλο–, έπεισε τη Luaka Bop για το ταλέντο του, το οποίο φύτρωσε και άνθισε με τα γκόσπελ και τους εκκλησιαστικούς ψαλμούς στην Πενσακόλα της Φλόριντα. Το τελευταίο του άλμπουμ είναι προϊόν της συνεργασίας του με το bluegrass κουιντέτο των Packway Handle Band από την Αθήνα της Τζόρτζια και εισχωρεί στις πιο βαθιές ρίζες της αμερικανικής μουσικής. Αν υπάρχει ένα είδος μουσικής το οποίο εκπροσωπεί το χωνευτήρι που ενοποίησε τους μετανάστες στον Νέο Κόσμο, αυτό είναι η bluegrass – η ιρλανδέζικη, σκωτσέζικη, αγγλική και ουαλική μουσική παράδοση συνάντησαν τη μαύρη τζαζ κι έγιναν ένας ενιαίος ήχος, απολαυστικός και χορευτικός. Το σουρεαλιστικό χιούμορ του White («Smack dab in a big tornado») ρέει δίπλα στη σοβαρή προσέγγιση των Packway Handle Band («Blood on the fiddle, blood on the bow»), οι μελαγχολικοί κι απόκοσμοι στίχοι γίνονται χορευτικά τρίλεπτα τραγούδια («Sorrow's Shine»). Μουσική που σε αφήνει μ' ένα χαμόγελο στα χείλη και μια φαγούρα στα πόδια.

Bill Wells and Aidan Moffat
The Most Important Place in the World
Ο Malcolm Middleton ήταν ο εγκέφαλος της μουσικής των Arab Strap, αλλά πολλοί από τους θαυμαστές τους θυμούνται τη φωνή του Aidan Moffat όταν τους σκέφτονται. Η ιδιάζουσα σκωτσέζικη προφορά ακούγεται πάντοτε πολύ γοητευτική στ' αυτιά μας (ή ίσως μόνο στα δικά μου). Σχεδόν μια δεκαετία έχει περάσει από τη διάλυση της μπάντας που κατείχε σημαίνουσα θέση στη σκηνή της Γλασκώβης και μετά από αρκετούς πειραματισμούς ο Aidan Moffat φαίνεται ότι βρήκε τον ιδανικό συνεργάτη του. Και ο Bill Wells είναι Σκωτσέζος – μπασίστας, κιθαρίστας, πιανίστας και συνθέτης, ιδρυτής του πειραματικού τζαζ κουιντέτου με το όνομά του, Bill Wells Octet. Ο συνδυασμός αυτών των δύο τόσο διαφορετικών καλλιτεχνών γεννάει ένα γοητευτικό μουσικό αποτέλεσμα – ό,τι κινδυνεύει να γίνει άκρως πειραματικό, το προσγειώνουν η εκφραστική απαγγελία του Moffat και οι electronic/dance αποσκευές του. Το πιάνο του Wells συνοδεύει λακωνικά τον Moffat: άλλοτε χρειάζεται το τικ-τακ ενός ρολογιού για να ολοκληρωθεί το κομμάτι («On the Motorway») κι άλλοτε απαιτείται η συνδρομή μιας τρομπέτας κι ενός κουαρτέτου εγχόρδων («Any οther mirror»). Η θεματολογία είναι το σεξ σε όλες τις παραλλαγές του, το ποτό, ο Θεός και η αμαρτία – τι άλλο θα περίμενε κανείς από τον Moffat; Ωστόσο, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με κοινότοπες ανησυχίες αλλά με ποίηση πρώτης ποιότητας, κάτι που ήταν σαφές από την εποχή των Arab Strap (οι οποίοι όριζαν την αποστολή τους ως wordy experience). Μια εξήγηση γιατί τα αντίθετα έλκονται: για να φτιάχνουν ποιητικούς, slowcore δίσκους.

Kovacs
Shades of Black
Και καθώς η αναζήτηση της διαδόχου της Amy Winehouse συνεχίζεται, μια Ολλανδέζα μπαίνει στην κούρσα της διαδοχής. Η 24χρονη Sharon Kovacs με τη βαθιά soulful φωνή έχει μελετήσει πολύ την ερμηνεία της Amy, αλλά δεν έχει εφάμιλλο υλικό. Και ενώ η Amy έκλινε προς την blue-eyed soul και την τζαζ, η Kovacs τείνει σ' έναν πιο ποπ ήχο που την κάνει ιδανική για τα mainstream ραδιόφωνα – κι εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος για την ίδια. Τα βιολιά πνίγουν την ερμηνεία της και η τσιγγάνικη ατμόσφαιρα που δημιουργούν κοντράρεται με το αίτημα που είναι μια neo-soul της βρετανικής σχολής. Από τον αδύναμο δίσκο ξεχωρίζει το «50 shades of black» που ανοίγει το άλμπουμ, το «The devil you know» και το «He talks that shit» – το οποίο αναδεικνύεται χάρη στην έξυπνη ενορχήστρωσή του.

Ryley Walker

Primrose Green
Θα καταλήξω να πιστέψω στην ύπαρξη μιας σοφής συμπαντικής ισορροπίας (ανεξάρτητης από θεούς και δαίμονες): όταν ο πλανήτης Γη χάνει τον Bert Jansch, εμφανίζεται ο Ryley Walker για να μας παρηγορήσει (το 2011 πέθανε ο πρώτος, την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε το ep του ο δεύτερος). Ναι, αλλά τότε γιατί ο Walker μιμείται συχνά τον Tim Buckley; Ο ίδιος δηλώνει ότι θέλει να ερμηνεύει τα τραγούδια του με τον τρόπο που έπαιζε σαξόφωνο ο John Coltrane. Μεγάλη φιλοδοξία, πράγματι, αλλά ο Walker φαίνεται ότι δικαιούται τον τίτλο του νεότερου εκπροσώπου της folk-jazz που μορφοποίησε ο Van Morrison με το «Astral Weeks», αλλά και η Joni Mitchell στη «Hejira». Το «Primrose Green» δεν είναι μια προσπάθεια folk αναβίωσης αλλά ένα άλμπουμ που θυμίζει παλίμψηστο καλά βιωμένων επιρροών. Η βρετανική σχολή (Nick Drake, Pentagle + Bert Jansch) συναντάει τους Αμερικανούς ομολόγους της που ήταν λιγότερο αιθέριοι και πιο πολιτικοποιημένοι (Phil Ochs, Tim Buckley). Στα παρασκήνια, ο Van Morrison χαμογελάει σαρδόνια, με ικανοποίηση όμως. Ο γραπτός λόγος έχει εγγενείς αδυναμίες στην περιγραφή της μουσικής και δεν είναι δίκαιο να αναλύεις τις επιρροές ενός νέου μουσικού κάνοντας name-dropping, αλλά δεν γίνεται να αποδώσεις με άλλον τρόπο την πολυπλοκότητα του εγχειρήματος του Ryley Walker. Οι τζαζ μουσικοί που τον συνοδεύουν κάνουν αισθητή την παρουσία τους, χωρίς να πνίγουν την ακουστική κιθάρα του. Οι folkies επιστρέφουν με σοβαρές προθέσεις και τσαγανό.

Ένας κόσμος χωρίς δισκάδικα

Δυστοπία. Να προσθέσω τη δυστοπία που τρέμω εγώ: έναν κόσμο χωρίς δισκάδικα. Μια μελλοντική εποχή χωρίς εκείνα τα αντικείμενα που μου χαρίζουν την απόλαυση της μουσικής. Πώς θα είναι τα Σάββατα χωρίς μια στάση στο δισκάδικο της γειτονιάς για ενημέρωση; Πώς θα κατεβαίνει ο καφές χωρίς τη σακούλα με τα πολύτιμα αποκτήματα να περιμένει παρκαρισμένη δίπλα στην καρέκλα, στην ηλιόλουστη πλατεία; Η βόλτα στα δισκάδικα έχει σκοπό τη μουσική ενημέρωση – αλλά δεν είναι μόνο αυτό, φυσικά. Είναι φλερτ και ανταλλαγή βλεμμάτων πάνω από τα βινύλια, είναι ο καβγάς με το αρχέτυπο του πωλητή που μισούμε επειδή μοιάζει υπερβολικά με τον Jack Black στο High Fidelity. Είναι η γάτα του μαγαζιού που θα χαϊδέψω, η συζήτηση για τις καινούργιες ταινίες, η ανταλλαγή πληροφοριών για τον τεχνίτη που διορθώνει στερεοφωνικά.


Επειδή ο άνθρωπος δεν είναι φυτό εσωτερικού χώρου και αναζητάει τη λιακάδα των δίσκων (και των βιβλίων, φυσικά) για να ανθίσει. Το πανηγύρι του Record Store Day μπορεί να μπει στην καθημερινότητά μας. Κι όπως έγραψε πρόσφατα ο Νικ Χόρνμπι με αφορμή την 20ή επέτειο του High Fidelity (Billboard, 6/3/2015): «Οι καλές τέχνες είναι ο πιο περίπλοκος και ο πιο ακριβής τρόπος κοινωνικής δικτύωσης που επινοήθηκε ποτέ, αλλά αν θέλετε να λειτουργήσει σωστά, θα πρέπει να βγαίνετε από το σπίτι σας μερικές φορές και να δείχνετε στους άλλους ποιοι είστε και τι σας αρέσει. Θα πρέπει να πηγαίνετε σε συναυλίες και γκαλερί και βιβλιοπωλεία...». Και στα δισκάδικα, θα προσθέσω. Happy Record Store Day!

Το soundtrack του High Fidelity κυκλοφορεί από την EMI.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ