Ακούσαμε τα καινούρια άλμπουμ του Παύλου Παυλίδη και του The Boy

Ακούσαμε τα καινούρια άλμπουμ του Παύλου Παυλίδη και του The Boy Facebook Twitter
0

 

ΤΗΕ ΒΟΥ

Ακούσαμε τα καινούρια άλμπουμ του Παύλου Παυλίδη και του The Boy Facebook Twitter
Ο Boy γράφει στίχους, πολλούς (ελληνικούς) στίχους –μην το ξεχνάμε αυτό– και πάνω εκεί, στα στιχουργήματά του, συνωθούνται τα «ωραία» που έχει κατά καιρούς να μας πει.

 

Το νέο άλμπουμ του Boy, το «Έτοιμοι Ένα» [Inner Ear, 2016], δεν ξαφνιάζει εξ αρχής, χωρίς να είναι και εντελώς αναμενόμενο. Εννοώ πως από ηχητικής πλευράς δεν καταγράφονται όλες εκείνες οι «αλλαγές», που θα το έκαναν αυτομάτως ξεχωριστό, διατηρεί όμως από τη στιχουργική μεριά τη δύναμη των παλαιότερων αφηγήσεών του.

 

Ο Boy γράφει στίχους, πολλούς (ελληνικούς) στίχους –μην το ξεχνάμε αυτό– και πάνω εκεί, στα στιχουργήματά του, συνωθούνται τα «ωραία» που έχει κατά καιρούς να μας πει. Φυσικά, η στιχουργική του παραμένει αστικής έμπνευσης (με βασικό άξονα τη διάβρωση, κοινωνική, συναισθηματική, περιβαλλοντική, της μεγάλης πόλης), οπωσδήποτε αφαιρετική και, εξ αιτίας αυτού, ενίοτε στριφνή και όχι πάντα εντελώς αποκρυπτογραφημένη. Στο «Έτοιμοι Ένα» υπάρχει concept, το οποίο αποκαλύπτεται ήδη από το site της εταιρείας του:

Πρόκειται για… «μια γυναίκα που κρατάει μια φορτωμένη βαλίτσα και περιμένει κάποιον στο σταθμό του τρένου. Μέσα στη βαλίτσα της κρύβεται όλη της η ζωή. Φωτογραφίες απ’ τα σχολικά χρόνια, σημειωματάρια που καταγράφει τις ερωτικές της φαντασιώσεις, ρούχα με λεκέδες από την ζωή που προσπαθεί να αφήσει πίσω της. Στο βλέμμα της βλέπουμε μόνο το μέλλον της».

Το θέμα δεν είναι να προτείνεις ένα τραγούδι που να μην τραγουδιέται, ώστε να ξεχωρίσεις από τους άλλους, τους «έντεχνους» ας πούμε –αυτό είναι το εύκολο–, αλλά κάτι που να μπορεί αληθινά να συναρπάσει σε κάθε διάσταση, και στο στίχο και στη μουσική και στην ουσία... κάτι, εν τέλει, πιο απαιτητικό και δύσκολο.

Ο Boy επιζητεί να προσέξουμε τους στίχους του και γι’ αυτό το λόγο τούς τυπώνει στις δύο πλευρές τού innersleeve. Χρειάζεται. Γιατί οι στίχοι δεν φανερώνονται πλήρως κατά τη διάρκεια της ακρόασης – αν δεν τους κοιτάς ή έστω αν δεν τους έχει διαβάσει, κάμποσες φορές πριν (πριν την ακρόαση εννοώ), ώστε να πιάσεις ένα κάποιο κεντρικό νόημα. Κι αυτό είναι ένα ζήτημα σε μια τάση τού σύγχρονου αστικού, ας το πούμε έτσι, ελληνικού τραγουδιού.

Έχουν περιοριστεί, εννοώ, οι απλές μελωδικές γραμμές, εκείνες που να μπορεί να μπουν εύκολα στο στόμα, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η κατανόηση σε πρώτο χρόνο – αν είναι τούτο η επιδίωξη ή το ζητούμενο. Εννοώ πως οι μελωδίες, από τη φύση τους, προσφέρουν στην ολοκλήρωση των νοημάτων, με την απουσία τους να δημιουργεί τέτοιου τύπου προβλήματα.

Γιατί το θέμα δεν είναι να προτείνεις ένα τραγούδι που να μην τραγουδιέται, ώστε να ξεχωρίσεις από τους άλλους, τους «έντεχνους» ας πούμε –αυτό είναι το εύκολο–, αλλά κάτι που να μπορεί αληθινά να συναρπάσει σε κάθε διάσταση, και στο στίχο και στη μουσική και στην ουσία… κάτι, εν τέλει, πιο απαιτητικό και δύσκολο. Ο Boy έχει δώσει αξιόλογα τέτοια δείγματα σε προηγούμενα άλμπουμ του – ενώ και εδώ, θα έλεγα, πως μια χαρά τα καταφέρνει.

Υπάρχουν κομμάτια στο «Έτοιμοι Ένα» –και ας ξεκινήσουμε από την πρώτη πλευρά– που δείχνουν και τη δουλειά που έχει προηγηθεί, και το δυνατό τελικό αποτέλεσμα. Και αναφέρομαι κατά πρώτον στα τραγούδια «Απαιτώ» και «Σκονισμένοι μυστικοί πράκτορες» και, κατά δεύτερον σε ορισμένα ρεφρέν να-τα-πω-έτσι, που στέκονται «μόνα τους» και κάπως σαν διδάγματα, πέραν του ρυθμικού υποβάθρου τους. Να, όπως εκείνο από τον «Τέταρτο δρόμο»… «με ξυράφι ν’ αφαιρέσουμε τα σάπια μέλη/ να αποφύγουμε να γίνουμε όλοι ζόμπι ή Έλληνες».

Από την άλλη υπάρχουν λόγια που έχουν τη δική τους σημασία… μαζί-μα-και-χώρια από τη μουσική τους. Του track «Μητέρα» για παράδειγμα, που με παρέπεμψαν στη… γνώση της μήτρας, του ψυχεδελικού γιατρού Αθανάσιου Καυκαλίδη («Αλήθεια μου λείπεις απ’ τη στιγμή που με έκλεψαν από μέσα σου μάνα/ Έκλαιγα»).

Μα και στην δεύτερη πλευρά ο Boy δεν το βάζει κάτω, καταθέτοντας καίρια λόγια – άλλοτε… συνοδευτικώς επιτυχημένα και άλλοτε λιγότερο. Στον «Αγνό Γκάλη» φερ’ ειπείν υπάρχουν ενδιαφέροντες στίχοι, που περισσότερο απαγγέλλονται πάνω σ’ ένα τέμπο παρά τραγουδιούνται. Απεναντίας η «Επιχείρηση Αρετή» θα μπορούσε να ήταν ένα βαρύ κι ασήκωτο μεταλλικό κομμάτι. Κι έτσι, όμως, είναι βαρύ κι ασήκωτο ως… ηλεκτρορόκ (με το earworm δίστιχο «Οι σατανιστές/ Ο Σάκης Ρουβάς» που επαναλαμβάνεται συνεχώς, επειδή… «η επαναληπτικότητα στις λέξεις είναι η παντοδύναμη ποπ Επιχείρηση Αρετή»). Ωραία η μπαλάντα στη μέση της πλευράς (στη «Φλέβα» αναφέρομαι), πριν την πιο μαύρη συνέχεια… κι ένα κάποιο φωτάκι στο τελευταίο τραγουδάκι.

Στο «Κακό μυστικό» έχουμε ίσως ένα από τα ωραιότερα κομμάτια τού «Έτοιμοι Ένα», καθώς εδώ ανιχνεύεται ωραία φωνητική επεξεργασία και στιχάκια σαν και τούτα… «Ο θάνατος όλο σφυράει ένα σκοπό, που είναι ποπ όσο δεν πάει/ θα βλέπουμε όλοι MTV γράφοντας στίχους για τη “νέα ζωή”», με το «Ντρεντ» που ακολουθεί να παραπέμπει, από την αρχή του κιόλας, στα Παιδιά της Παλαιότητας (και όχι μόνο ως προς το στίχο). Το τραγούδι είναι βαρύ, σκληρό και αδυσώπητο, και στίχοι όπως οι καταληκτικοί μοιάζει να μην αφήνουν πολλά περιθώριο ανάτασης («Πάρτο χαμπάρι/ Αυτή η πόλη είναι πια ο δικαστής/ Που μάτια δεν έχει/ Τρόμος/ Παντού πανικός/ Μάτια δεν έχει/ Φεύγα όσο είναι καιρός»). Όντως αδυσώπητο;

Ίσως όχι, μιας και στο έσχατο «Το αγαπημένο σου», που είναι μια ήσυχη μπαλάντα, ο Boy βρίσκει τον τρόπο να κοιτάξει απ’ τις γρίλιες βρίσκοντας νόημα σε κάτι απλό, που συμπυκνώνει το νόημα της καθημερινής ζωής.

Το αν σωζόμαστε τελικά ή όχι παραμένει, μάλλον, ένα ερώτημα χωρίς απάντηση…

[Μουσική, στίχοι, αντρική φωνή, πιάνο: The Boy. Παραγωγή-Όργανα: Κτίρια Τη Νύχτα. Γυναικεία Φωνή: Δεσποινίς Τρίχρωμη. Το mastering έγινε από τον Γιάννη Χριστοδουλάτο στα Sweetspot Studios. Το artwork έγινε από τους Roleplay. Το «Έτοιμοι Ένα» κυκλοφορεί σε βινύλιο, CD και digital album από την Inner Ear]

 

 

 

ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ & Β-MOVIES

Ακούσαμε τα καινούρια άλμπουμ του Παύλου Παυλίδη και του The Boy Facebook Twitter
Ο Παυλίδης, όπως είναι γνωστό εγώ θα πω, εξακολουθεί να πλέει στιχουργικώς σ’ έναν ωκεανό «συμβόλων».

Τι προηγείται του τραγουδιού; Ο στίχος ή η μουσική; Ή μήπως κυλάνε και τα δυο μαζί; Ο Παύλος Παυλίδης εδώ και χρόνια, από τότε που ξεκίνησε την πιο προσωπική διαδρομή του, φαίνεται πως έχει αποφασίσει (για την πάρτη του πρώτα-πρώτα).

Χωρίς δικό του, βασικά, στιχουργικό υλικό δεν κουνιέται ρούπι. Έτσι νομίζω. Όλη η προσπάθειά του συμπυκνώνεται στο πώς θα πει εκείνα που θέλει να πει, με ποιον τρόπο θα γράψει εκείνα που θέλει να γράψει, πώς ακριβώς θα τα διατυπώσει. Πώς θα μετρήσει το βάρος των λέξεων, ώστε εκείνο που θα προκύψει να μπορεί να σταθεί αρχικώς με μιαν αυτονομία, και εν συνεχεία με τη βοήθεια της μουσικής να πάει παραπέρα. Ίσως γι’ αυτό τα στιχάκια του είναι τραγούδια, πριν ακόμη τα μελοποιήσει. Ίσως γι’ αυτό είναι τραγούδια ακόμη και όταν διαβάζονται (τα στιχάκια του) στο τυπωμένο innersleeve τού πιο πρόσφατου LP του, τού «Πυρκαγιά Σ’ Ένα Σπιρτόκουτο» [Inner Ear, 2016].

Ένα από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ποίησης, της ποίησης του συμβολισμού, είναι η χρήση αντικειμένων και κυρίως στοιχείων της φύσης στα εκφραστικά καθέκαστα, που συνήθως αφορούν σε συγκεκριμένες «εσωτερικές» καταστάσεις και διαθέσεις (του ποιητή).

Ο Παυλίδης, όπως είναι γνωστό εγώ θα πω, εξακολουθεί να πλέει στιχουργικώς σ’ έναν ωκεανό «συμβόλων». Τα λόγια του προβάλλουν μιαν ανεπαίσθητη, λεπτή μελαγχολία, ακόμη και όταν αναφέρονται σε ό,τι φωτεινότερο, επηρεασμένα από το νεορομαντικό κλίμα των (ελλήνων) ποιητών του Μεσοπολέμου (Κώστας Καρυωτάκης, Κώστας Ουράνης, Pώμος Φιλύρας, Μήτσος Παπανικολάου, Τέλλος Άγρας, Ναπολέων Λαπαθιώτης…).

Δείγμα: «Πουλί του παραδείσου/ πετάς μεσ’ στα όνειρά μου/ έλα κοντά μου/ έλα κοντά. Θυμίζεις καταιγίδα/ διψάει η καρδιά μου/ έλα κοντά μου/ έλα κοντά».

Ένα από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ποίησης, της ποίησης του συμβολισμού, είναι η χρήση αντικειμένων και κυρίως στοιχείων της φύσης στα εκφραστικά καθέκαστα, που συνήθως αφορούν σε συγκεκριμένες «εσωτερικές» καταστάσεις και διαθέσεις (του ποιητή). Τα λόγια του Παυλίδη βρίθουν από τέτοια σύμβολα (λουλούδι, πουλί, παράδεισος, καταιγίδα, ποτάμι, αστέρι, φως, σπιρτόκουτο, πάγος, χιόνι, ομίχλη, καπνός, φεγγάρι, γερανός κ.ο.κ.), επιβεβαιώνοντας έναν ευμετάβλητο, οπωσδήποτε, κόσμο διαθέσεων και αισθημάτων.

Αυτή η επιμονή στη διατύπωση, δεν δηλώνει αδιαφορία για τη μουσική – αν αφήσαμε κάτι τέτοιο να εννοηθεί. Το αντίθετο θα λέγαμε. Ο Παυλίδης είναι, εξάλλου, πάνω απ’ όλα τραγουδοποιός, δεν είναι ποιητής – δεν είναι πρωτίστως ή κυρίως ποιητής. Έτσι, και με τη βοήθεια της μπάντας του, των B-Movies (Αλέκος Σπανίδης ντραμς, κιθάρες, Τόλης Δεληγιάννης μπάσο, Ορέστης Μπενέκας πλήκτρα, Σάκης Αζάς κιθάρες, Θανάσης Τζίνγκοβιτς κιθάρες…) κάνει εκείνο που ξέρει να κάνει καλύτερα απ’ όλα. Να φτιάχνει τραγούδια που να κολλάνε αμέσως στο στόμα – πράγμα όχι προφανές και σύνηθες την σήμερον. Και αυτό είναι μαγκιά – ικανότητα πείτε το.

Βασικά είναι αυτή η πολύ ιδιαίτερη μέθοδος ερμηνείας του. Οι λέξεις, εννοώ, κυλάνε στη γλώσσα τού Παυλίδη μ’ έναν εντελώς… ανήκουστο τρόπο. Υπάρχει μια ροή, μια προσωδία, που ενσωματώνει κάθε συλλαβικό σκαμπανέβασμα, πολλαπλασιάζοντας τις αξίες των σημασιών. Ακούστε την «Γοργόνα» ας πούμε ή «Το τέλος του κόσμου»… και κυρίως προσπαθήστε να τραγουδήσετε, εσείς, τα συγκεκριμένα άσματα, για να δείτε τι εννοώ. Πόσο δύσκολο είναι να αναπαραχθεί αυτή ακριβώς η ίσια ροή, με τα ανεπαίσθητα «όρη» και τις ακόμη πιο ανεπαίσθητες «κοιλάδες».

Η γνώμη μου είναι πως δεν υπάρχει άλλος έλληνας ερμηνευτής, που να μπορεί να τραγουδήσει όπως ο Παύλος Παυλίδης – και αυτό έχει μιαν αναντίρρητη αξία. Δεν ξέρω αν έχει ασκηθεί επί τούτου ή αν πρόκειται για ταλέντο. Ίσως να είναι και τα δύο. Θέλω να πω πως εδώ υπάρχει μια τεχνική, μαζί με μια φυσική ικανότητα… στο να μπορείς να μεταφέρεις με ακρίβεια χιλιοστού την πληρότητα του διαβάσματος με τα μάτια (σ’ ένα δωμάτιο, στο δωμάτιό σου), στο τραγούδισμα σ’ ένα στούντιο ή στο live.

Σ’ αυτή τη διαδικασία μπορεί να χαθούν –και συνήθως χάνονται– δεδομένα ή τα πάντα. Στην περίπτωση του Παυλίδη δεν χάνεται τίποτα.

[Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν στη Θεσσαλονίκη το 2015, ενώ η μίξη και το mastering έγιναν το 2016 στην Αθήνα. Το artwork του άλμπουμ βασίζεται στα ζωγραφικά έργα του Στέφανου Ρόκου «Παρατηρώντας τους Κύκλους» και «Μηχανές». Κυκλοφορεί από την Inner Ear σε βινύλιο, special edition CD και digital album]

 

 

 

Επαφή: www.inner-ear.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ