To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter
0
To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

 

Αντιγράφω από το site του γκρουπ: «Το σύνολο ARTéfacts ensemble ιδρύθηκε το 2007 στην Αθήνα και πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση τον Ιανουάριο του 2008. Λειτουργεί με έναν βασικό πυρήνα 7 μελών και έναν σταθερό κύκλο εξωτερικών συνεργατών, μουσικών αλλά και καλλιτεχνών από διάφορους τομείς. Η ευέλικτη δομή του, αλλά κυρίως η παρουσία σκηνοθέτη στον πυρήνα των μελών του, του προσδίδει ποικίλες δυνατότητες για μια πιο φρέσκια, προσιτή και πλούσια παρουσίαση του σύγχρονου ρεπερτορίου».

 

Τι έχουμε επί του παρόντος; Ένα CD των ARTéfacts ensemble υπό τον τίτλο «THIVA Km102» [Puzzlemusik, 2015] που περιλαμβάνει έξι θέματα ισάριθμων συγχρόνων συνθετών (Laurent Durupt, Balázs Horváth, Maurilio Cacciatore, Branka Popović, Νικόλας Τζώρτζης, Δημήτρης Ανδρικόπουλος), γραμμένα ειδικά για το σχήμα. Όλα τα έργα συνδέονται μεταξύ τους, προβάλλοντας συγκεκριμένο concept. Με τι έχει να κάνει αυτό; Με τη ζωή των κρατουμένων (γυναικών) στις γυναικείες φυλακές Θηβών.

Μέσω των έργων που αποδίδει το ARTéfacts ensemble θίγονται διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των εγκλείστων στις γυναικείες φυλακές της Θήβας, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

Το πρότζεκτ εξελίχθηκε στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος, που θέτει ως στόχο την επικοινωνία «καταστημάτων κράτησης» και κοινωνίας με άξονα την καλλιτεχνία. Ήδη οι συνθέσεις έχουν παρουσιαστεί από το ARTéfacts ensemble στο κτήριο των γυναικείων φυλακών της Θήβας, τον Σεπτέμβριο του ’14, ενώ την ίδιαν εποχή ηχογραφήθηκε και το σχετικό CD στο στούντιο Sierra.

Μέσω, λοιπόν, των έργων θίγονται τα ειδικότερα ζητήματα που σχετίζονται με τη ζωή των κρατουμένων, όπως είναι η πολύ ειδική καθημερινότητα, η συνεχής επίβλεψη (πανοπτισμός), η ρουτίνα των δράσεων, οι ψυχολογικές διαθέσεις της στιγμής κ.λπ., κάτι που επιτυγχάνεται άμεσα μέσω των ενσωματωμένων αφηγήσεων, και έμμεσα μέσω των αγχωτικών και τεταμένων μουσικών-θεματικών αναπτύξεων.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Έτσι, το ARTéfacts ensemble (Ζωή Ζενιώδη διεύθυνση, Ai Motohashi-Σιδέρη πιάνο, Σπύρος Τζέκος κλαρινέτο, Guido De Flaviis σαξόφωνα, Λαέρτης Κοκολάνης βιολί, Μάριος Δαπέργολας βιόλα, Κώστας Σερεμέτης κρουστά, Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά) επικεντρώνεται σε συνεπείς με την… 40χρονη avant ερμηνείες, υποστηρίζοντας ένα υλικό, που άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε… καθόλου φέρνει στη μνήμη δύο κάπως ανάλογα έργα του παρελθόντος – και αναφέρομαι στα θρυλικά «Coming Together» και «Attica» του Frederic Rzewski (γνωστότερος ως ιδρυτικό μέλος των Musica Elettronica Viva) πίσω στα early seventies. (Τα έργα του Rzewski, να υπενθυμίσω, ήταν εμπνευσμένα από την εξέγερση στις φυλακές Attica, στην ομώνυμη πόλη της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, τον Σεπτέμβριο του 1971).

Το «Panakoustikon» του Laurent Durupt είναι συντεθιμένο για κλαρινέτο, βιολί, πιάνο και ηλεκτρονικά και είναι εμπνευσμένο από το Πανοπτικό, τον τύπο κτιρίου-φυλακής που σχεδιάστηκε από τον άγγλο φιλόσοφο, νομικό κ.λπ. Jeremy Bentham, προς το τέλος του 18ου αιώνα, αλλά και από το βιβλίο του Michel Foucault «Surveiller et punir: Naissance de la Prison» (1975), που έχει τυπωθεί και στη γλώσσα μας ως «Επιτήρηση και τιμωρία/ Η γέννηση της φυλακής». Η εντατική κατάσταση υποβοηθείται από τη χρήση των ηλεκτρονικών και τα αγχωτικά φωνητικά σπαράγματα.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Στο «Broken Con(sor)tinuity» για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά του Balázs Horváth η φράση-κλειδί μιας εγκλείστου («φανταστείτε άκουγα και τις τέσσερις καρδιές μας να χτυπούν στον ίδιο ρυθμό»), και βεβαίως η… κομμένη και ραμμένη επεξεργασία της, αποτελεί τη βάση μιας σύνθεσης που μπορεί να ιχνογραφεί με μέτρο το κλειστοφοβικό περιβάλλον.

Το 5λεπτο «Radio Jail» του Maurilio Cacciatore (για άλτο σαξόφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) είναι μία… συμβατική/ηλεκτρονική σύνθεση, σαφούς υποβολής. Η χρήση του προηχογραφημένου υλικού, που θυμίζει μπάντα ραδιοφώνου, συμβάλλει στην ηχητική αποτύπωση μιας επαφής με τον «έξω κόσμο».

Η Branka Popović στο «Inside/Waltz» (για κλαρινέτο, βιολί, κρουστά και ηλεκτρονικά) χρησιμοποιεί/αποδομεί τον «κλειστό» χορό βαλς (με τα συγκεκριμένα… ρουτινιάρικα βήματα), προκειμένου να καταδείξει την αέναη επαναληπτικότητα της έγκλειστης ζωής. Η σύνθεσή της έχει πολύ περισσότερη περιπέτεια, απ’ όση υποδηλώνει ο τίτλος της.

To ARTéfacts ensemble ερμηνεύει έργα εμπνευσμένα από τη ζωή στις γυναικείες φυλακές Θηβών Facebook Twitter

Το 11λεπτο «Dehors» (για κλαρινέτο, σαξόφωνο, βιολί, βιόλα, βιμπράφωνο, κρουστά, πιάνο και ηλεκτρονικά) του Νικόλα Τζώρτζη επιχειρεί να προσομοιώσει στο πεντάγραμμο όψεις της ζωής στη φυλακή. Το επιτυγχάνει μέσα από την προσέγγιση μιας «έντασης» που αυξάνεται και απλώνεται με το χρόνο, γεμίζοντας το άπαν.

 

Το άλμπουμ των ARTéfacts ensemble θα ολοκληρωθεί με το 13λεπτο «Traces» του Δημήτρη Ανδρικόπουλου – πρόκειται, αναμφισβήτητα, για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα tracks τού «THIVA Km102». Η σύνθεση ξεκινά με ηλεκτρονικό τρόπο, δημιουργώντας ένα πρώτο… και τελευταίο πλαίσιο «αναμονής», πάνω στο οποίο θα επέμβουν πνευστά, έγχορδα και κρουστά δημιουργώντας ένα δυναμικό και δονούμενο περιβάλλον. Το «Traces» μπορεί να μην εμπεριέχει, φανερά, κάτι που να το συνδέει με το πρότζεκτ, δημιουργήθηκε όμως στη βάση των καταγραμμένων ιστοριών των εγκλείστων και αυτό έχει τη σημασία του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ