Το Bordeline Festival ξεκινάει απόψε στην Στέγη

Το Bordeline Festival ξεκινάει απόψε στην Στέγη Facebook Twitter
0

 ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

 

Για τέταρτη χρονιά ξεκινάει σήμερα το Bordeline Festival, το διεθνές μουσικό φεστιβάλ που γίνεται κάθε άνοιξη στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Φέτος, πιο φιλόδοξο από ποτέ συνεχίζει τις αναζητήσεις του στον πειραματικό χώρο με πρωτοποριακές παραστάσεις και αυτοσχεδιαστικές συναυλίες που στόχο έχουν να αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και παραγωγής ήχου. Σύμφωνα με τον Θοδωρή Παπαδάκη, ενός από τους επιμελητές του φεστιβάλ μαζί με τον Χρήστο Καρρά:

«Το βασικό ενδιαφέρον του Bordeline εστιάζεται στις διαφορετικές όψεις της σύγχρονης μουσικής που μπορεί να περιλαμβάνουν από πράγματα πιο DIY προσέγγισης όπως η περίπτωση του Rashad ή πράγματα που συγγενεύουν με την σύγχρονη σύνθεση. Εξερευνά πώς μπορούν να έρθουν όλα αυτά πιο κοντά  αλλά κυρίως αυτό που θέλουμε είναι να τονίσουμε το κοινό σημείο που μπορεί να έχουν. Και πάντα εστιάζουμε και στο κομμάτι της περφόμανς. Στόχος είναι επίσης να εκμεταλευτούμε την Μικρή Σκηνή της Στέγης όσο το δυνατό γίνεται έτσι ώστε να μην έχει μια στατικότητα ή μια απόμακρη σχέση μεταξύ του κοινού και του καλλιτέχνη. Μας ενδιαφέρουν οι συνδέσεις και οι εκπλήξεις που μπορεί να συμβούν εκείνη την στιγμή και το κατά πόσα ο θεατής μπορεί να αποκομίσει και να βγει εμπλουτισμένος μέσα από αυτό και σίγουρα να αναπτυχθεί ένας πνευματικός διάλογος.»

Αναλυτικότερα, φέτος, στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα εμφανιστούν τρεις καλλιτέχνες από την Ελλάδα και 12 από το εξωτερικό. Η  προσοχή επικεντρώνεται στον κορυφαίο Ryoji Ikeda που θα ρίξει την αυλαία του φεστιβάλ με δύο παραστάσεις την Τρίτη 8 και Τετάρτη 9 Απριλίου στην Μεγάλη Σκηνή της Στέγης.

Ο Ikeda που γεννήθηκε στην Ιαπωνία αλλά κατοικεί στο Παρίσι επεξεργάζεται ήχους και εικόνες αναμειγνύωντας μαθηματικoύς όρους, κβαντική φυσική και φυσικά φαινόμενα. Με αυτό τον τρόπο δημιουργεί πολυ-επίπεδες και πρωτόγνωρες ηχητικές εμπειρίες. Η παράσταση ‘Superposition” που θα παρουσιάσει στην Στέγη έχει καθαρά audiovisual χαρακτήρα αλλά για πρώτη φορά θα χρησιμοποιήσει περφόρμερ πάνω στην σκηνή, προκαλώντας τα αισθητικά όρια του ίδιου αλλά και των θεατών.

 

Πριν όμως από αυτό την Παρασκευή 4 Απριλίου, το Bordeline ανοίγουν με εμφανίσεις τους, ο Χρίστος Χονδρόπουλος, ένας νεαρός και αρκετά ταλαντούχος μουσικός που ασχολείται με τα κρουστά και οι Julia Eckhardt και Manu Holterbach - από το Βέλγιο και την Γαλλία αντίστοιχα - που συμπράττουν για να παρουσιάσουν ένα μινιμαλιστικό έργο με επιρροές από τoυς μέντορες τους Phil Niblock και Éliane Radigue. Την βραδιά της Παρασκευής κλείνουν δύο καλλιτέχνες της εταιρείας PAN του Βασίλη Κουλιγκά, ο Αμερικανός συνθέτης και σαξοφωνίστας Andre Vida και ο Rashad Becker. Και οι δυο κατοικούν στο Βερολίνο.

Στην περίπτωση του Becker πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους τεχνίτες του σύγχρονου ηλεκτρονικού ήχου. Αυτοδίδακτος με έμμεσο κοινωνικό σχολιασμό στο έργο του, δεν θεωρεί πώς κάνει πειραματική μουσική.   

Το Σάββατο 5 Απριλίου, θα εμφανιστούν ο Μαρίνος Κουτσομιχάλης με έντονα βιωματικά στοιχεία στο έργο του που περιγράφονται μέσα από τον ήχο και τις προβολές, ο Βρετανός Theo Burt που κάνει ευρεία χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων για να παράγει γεωμετρικούς ήχους και εικόνες μέσα από υπολογιστές και τέλος ο Γάλλος συνθέτης και μπασίστας Kasper T. Toeplitz που ασχολείται με την ακαδημαϊκή ηλεκτρονική σύνθεση και τον θόρυβο. Στην Αθήνα, ο Toeplitz συνεργάζεται με την χορογράφο Myriam Gourfink για μια αφαιρετική περφόμανς κίνησης και ήχου.

Την Κυριακή σειρά έχουν η συνεργασία του Spyweirdos με τον Γάλλο Lionel Marchetti και η Αμερικανίδα συνθέτρια και εικαστικό Marina Rosenfeld που δημιουργεί «ηχητικά γλυπτά». Τα φώτα της βραδιάς πέφτουν πάνω στον Λιβανέζο Tarek Atoui, ένα από τα τρομερά παιδιά του Αραβικού κόσμου με εμμονή στον τραχύ θόρυβο.

 

Τέλος φέτος ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και οι ομιλίες που έχουν δωρεάν είσοδο και θα γίνουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ με πρώτη και καλύτερη του μουσικού ερευνητή Ian Nagoski από την Βαλτιμόρη, ιδιοκτήτη της εταιρείας Canary Records που διασώζει και επανακυκλοφορεί σε ένα μοντέρνο κοινό χαμένα αριστουργήματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής από το παρελθόν αλλά και η εμφάνιση της Γιαπωνέζας μουσικού Tomoko Sauvage που δημιουργεί ήχους από διαφορετικές μορφές νερού την Κυριακή 6 Απριλίου στο χώρο στάθμευσης της Στέγης.    

«Έχουμε σαν προσδοκία πάντα να αντληθεί ένα κοινό από κάπου αλλού που δεν ακούει αυτού του είδους τη μουσική απαραίτητα. Και ουσιαστικό κέρδος θα υπάρξει μελλοντικά αν μπορέσεις να κρατήσεις αυτό το κοινό τα επόμενα χρόνια.», μας τονίζει ο Θοδωρής Παπαδάκης.

Borderline Festival '14
4-9 Απριλίου 2014

21:00 Μικρή Σκηνή

www.sgt.gr

 

ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

PERFORMANCES (Μικρή Σκηνή | 21:00-00:00)

Παρασκευή 4 Απριλίου
Χρίστος Χονδρόπουλος (GR)
Julia Eckhardt (BE) / Manu Holterbach (FR)
André Vida (USA) / Rashad Becker (DE)

Σάββατο 5 Απριλίου
Μαρίνος Κουτσομιχάλης (GR)
Theo Burt (UK)
Kasper Toeplitz / Myriam Gourfink (FR)

Κυριακή 6 Απριλίου
Spyweirdos (GR) / Lionel Marchetti (FR)
Marina Rosenfeld (USA) / Okkyung Lee (KO)
Tarek Atoui (LEB)

Τρίτη 8 & Τετάρτη 9 Απριλίου (Κεντρική Σκηνή | 20:30)
Ryoji Ikeda (JAP)

INSTALLATIONS
Παρασκευή 4 - Tετάρτη 9 Απριλίου (Φουαγιέ +4 | 18:00-00:00)
Semiconductor (UK)

Κυριακή 6 Απριλίου (Υπόγειος χώρος στάθμευσης -9 | 18:00-20:00)
Tomoko Sauvage (JAP) 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρασκευή 4 Απριλίου (Μικρή Σκηνή | 19:30-20:30)
Ομιλία / listening session από τον Ian Nagoski (USA)

Σάββατο 5 Απριλίου
Ομιλία / workshop από τον Rachad Becker (Αίθουσα προβών -3 | 12:00-14:00)
Ομιλία / παρουσίαση από τον Manu Holterbach (Αίθουσα προβών -3 | 19:00-20:00)

Κυριακή 6 Απριλίου 
Workshop με τον Tarek Atoui (Αίθουσα χορού +4 | 13:00-16:00)
Ομιλία / παρουσίαση από την Marina Rosenfeld (Εργαστήριο +4 | 17:00-18:00)

 

 

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT