Δημήτρης Πλατανιάς: «Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι»

Δημήτρης Πλατανιάς: «Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι» Facebook Twitter
Στην τέχνη, τη διάρκεια και την κορυφή δεν μπορεί να σου τις εξασφαλίσει καμία γνωριμία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Από τις χορωδίες Καλαμάτας στο ωδείο της πόλης. Από την ήσυχη επαρχιακή ζωή στην εξωτική Αθήνα. Από τα μαθήματα κιθάρας στην Aγγλική Φιλολογία. Από τα ιδιαίτερα φωνητικής με δασκάλα τη Μαρία Μαρκέτου στην υποτροφία Τριάντη. Και από τα μικρά περιφερειακά θέατρα της Ιταλίας πρωταγωνιστής σε μερικές από τις κορυφαίες όπερες του κόσμου.

Με μικρά βήματα ή άλματα ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς έκανε τα όνειρά του πραγματικότητα, τραγούδησε τους ρόλους που τον ιντρίγκαραν, ταξίδεψε, γεύτηκε αμέτρητες επιτυχίες, είπε τα γενναία «όχι». Με το γνώριμο αποστασιοποιημένο coolness του (αυτό που σε βεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να θυσιάσει τίποτε απ' όσα που τον γεμίζουν χαρά στον βωμό καμίας δόξα) συνεχίζει να συλλέγει συγκινήσεις.

Τα πρωινά κάνει σκληρές πρόβες στην Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς πρωταγωνιστεί στη νέα φιλόδοξη παραγωγή της κωμικής όπερας «Φάλσταφ», που κάνει πρεμιέρα στις 26 Ιανουαρίου σε μουσική διεύθυνση Πιερ-Τζόρτζιο Μοράντι και σκηνοθεσία Στίβεν Λάνγκριτζ.  

Τα βράδια, πάλι, ίσως τον συναντήσετε στη νέα του αγάπη, το Pharaoh, το εστιατόριο που δημιούργησαν μαζί με τον Φώτη Βαλλάτο, τον Perry Παναγιωτακόπουλο και τον Μανώλη Παπουτσάκη και για το οποίο κουβεντιάζει όλη η Αθήνα. «Mπα, μη νομίζεις! Τέσσερις-πέντε φορές έχω έρθει. Δεν μου βρίσκουν τραπέζι, είναι συνεχώς γεμάτο», λέει γελώντας, ενώ με ξεναγεί σε αυτό με καμάρι.

Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτούς τους μύθους τους έχουν πλάσει οι τραγουδιστές ή οι πέριξ αυτών. Ή, για να είμαι πιο ακριβής, έχει περάσει η εποχή που είχαμε ανάγκη τέτοια μυθοπλασία.

Ξυλόφουρνοι και σπιτικό φαγητό, vintage μωσαϊκά και βινύλια, βιομηχανική ατμόσφαιρα και αρχαιοελληνικά σύμβολα, αιγυπτιακές φιγούρες, κάβα γενναιόδωρη. Μα είναι αυτό σκηνικό για να μιλήσεις με έναν βαρύτονο; «Γιατί όχι; Και στον Φάλσταφ αρέσει πολύ το κρασί», λέει κι αρχίζουμε την κουβέντα για το κύκνειο άσμα του Τζουζέπε Βέρντι, που βασίζεται στην κωμωδία του Σαίξπηρ «Οι εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ».

Εκεί ο Πλατανιάς ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο, έναν ξεπεσμένο ιππότη (τον σερ Τζον Φάλσταφ) που πότε κατακρίνει τον άδικο κόσμο και παραδίδει μαθήματα ηθικής, πότε εμφανίζεται ως μέγας καρδιοκατακτητής και πότε καταλήγει περίγελος της τοπικής κοινωνίας.

«Κι όμως, τον αγαπάμε γιατί είναι πεντακάθαρη απεικόνιση ενός μπαγαπόντη που χαίρεται τη ζωή μέχρι τελευταίας σταγόνας και έχει μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του, όπως οι περισσότεροι από μας. Αναγνωρίζουμε σε εκείνον κάτι πολύ δικό μας, ακόμα κι αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε. Είναι ο τελευταίος και πιο ανθρώπινος από τους οπερατικούς ήρωες του Βέρντι».

Πλατανιάς Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Και έχει και μια παράδοξη σιγουριά.
Πράγματι, κυρίως γιατί πιστεύει ότι απολαμβάνει τη σιγουριά των ισχυρών. Αυτό δεν είναι κάτι πολύ οικείο στους περισσότερους; Όλοι σχεδόν δεν απολαμβάνουμε, αν όχι την προστασία, τη βεβαιότητα ότι οι ισχυροί φίλοι, οι γνωριμίες, οι άνθρωποί μας θα μας στηρίξουν όποτε χρειαστούμε; Ο καθένας, στο μέτρο που μπορεί, έχει κάποιον στον οποίο αναζητά παρηγοριά, εμπιστοσύνη, βοήθεια ψυχολογική ή και πρακτική.

— Η όπερα έχει ανάγκη από ανθρώπινους ήρωες ή δεν μπορεί χωρίς το μεγαλείο;
Έχει ανάγκη και τα δύο. Είναι χρήσιμο να φεύγει ο νους από τα γήινα και να ταξιδεύει στο πουθενά, αλλά, κακά τα ψέματα, η οικειότητα και η ταύτιση του θεατή με τον ήρωα είναι πιο δυνατές.

— Εσύ, πάντως, επέλεξες έναν χώρο με τον οποίο δεν είχες την παραμικρή σχέση.
Εγώ, η αλήθεια είναι, δεν γνώριζα ανθρώπους σχετικούς με την όπερα. Ήρθα από την Καλαμάτα, όπου εργαζόμουν ως δάσκαλος κιθάρας, στην Αθήνα γιατί πέρασα Αγγλική Φιλολογία και κατέληξα στο λυρικό τραγούδι.

Δεν μπορούσα να φανταστώ καν το ταξίδι, αλλά για κάποιον λόγο, ίσως και από άγνοια κινδύνου, είχα πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου. Το γεγονός αυτό ίσως με έκανε πιο δυνατό, καθώς στην όπερα, όσες πόρτες κι αν σου ανοίξουν, η σκηνή θα παραμένει ο τόπος όπου κρίνεσαι. Στην τέχνη, τη διάρκεια και την κορυφή δεν μπορεί να σου τις εξασφαλίσει καμία γνωριμία.

— Στη ζωή της Αθήνας ποιοι σε μύησαν;
Επειδή δεν πέρασα στο πανεπιστήμιο με την πρώτη, οι παρέες μου είχαν έρθει νωρίτερα από μένα στην πρωτεύουσα κι έτσι, όταν ανέβηκα, είχα όλη την πληροφορία στο πιάτο. Αρχικά έμενα στους Αμπελόκηπους, μετά την επιστροφή από την Ιταλία εγκαταστάθηκα στου Γκύζη.

Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω όσους δυσκολεύονται στη μετάβαση από την επαρχία στο μεγάλο μέγεθος της Αθήνας. Εγώ περνούσα καταπληκτικά τότε, ίσως μόνο οι αποστάσεις με βασάνισαν. Τίποτε άλλο.

— Έτσι ανέφελη ήταν και η είσοδος στο λυρικό τραγούδι;
Σχεδόν έτσι. Ειλικρινά, δεν έχω δραματικές ιστορίες και δυσκολίες να απαριθμήσω. Θυμάμαι μόνο ότι, όταν επέστρεψα από την Ιταλία, πιστεύοντας ότι είμαι τουλάχιστον ο Παβαρότι, προσγειώθηκα με κάποιες «αναταράξεις», διότι έπρεπε να ακολουθήσω την πορεία ενός πρωτοεμφανιζόμενου.

Ήμουν, βλέπετε, και 32 ετών όταν βρέθηκα στο παιδικό της Λυρικής, οπότε αναρωτιόμουν: «Μα, γιατί να περάσω από αυτό το στάδιο; Δεν γίνεται να το προσπεράσουμε;». Δύσκολη ήταν για μένα και η περίοδος Λαζαρίδη στη Λυρική, καθώς δεν τραγούδησα καθόλου κατά τη θητεία του.

Πλατανιάς Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Πλατανιάς ως σερ Τζον Φάλσταφ. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Ψυχολογικά σε επηρέασε πολύ;
Φυσικά. Μόλις είχα αρχίσει να παίρνω τους μεγάλους ρόλους και ξαφνικά βρέθηκα στο περιθώριο. Αν δεν ήταν η στήριξη της συζύγου μου, ίσως να τα είχα παρατήσει. Βεβαίως, αυτό το ζόρι και η εμπιστοσύνη που εισέπραξα από τη Χριστίνα ήταν το έναυσμα για να αναζητήσω την τύχη μου στο εξωτερικό.

Στην αρχή έκανα κάποιες αποτυχημένες ακροάσεις, έπειτα βρήκα την ατζέντισσα που έχω ακόμα και σήμερα, μου δόθηκε η ευκαιρία να τραγουδήσω σε κάποια μικρά θέατρα της Ιταλίας κι έπειτα τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους.

— Σε αυτήν τη διαδρομή, πάντως, δεν έκανες ποτέ τίποτα για να συντηρήσεις τον μύθο του βαρύτονου που βιώνει φρικτές στερήσεις για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του επαγγέλματος.
Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτούς τους μύθους τους έχουν πλάσει οι τραγουδιστές ή οι πέριξ αυτών. Ή, για να είμαι πιο ακριβής, έχει περάσει η εποχή που είχαμε ανάγκη τέτοια μυθοπλασία.

Κάνω ζωή πρωταθλητή όταν είμαι σε διαδικασία προβών και πρόκειται να τραγουδήσω άμεσα, διότι δεν είναι δυνατό να μπαίνω σε πρόβα με ορχήστρα έχοντας μόλις έρθει από ξενύχτι. Ωστόσο, όταν έχω μεγάλα κενά και ξεκουράζομαι, δεν αισθάνομαι κανέναν περιορισμό και απολαμβάνω όσο τίποτα το φαγητό και το κρασί με φίλους, στο σπίτι και έξω. Ο καθένας μας ξέρει τον εαυτό του.

— Ήταν έτσι ανοιχτό και γεμάτο και το πατρικό στην Καλαμάτα;
Κυρίως τις γιορτές. Οι γονείς μου ήταν εκπαιδευτικοί και οι καθημερινές δεν προσφέρονταν. Αλλά στις γιορτές έχανα το μέτρημα. Η μητέρα μου ήταν σπουδαία μαγείρισσα και απολάμβανε να περιποιείται 30-40 άτομα. Ετοίμαζε πάντα τα τραπέζια της με τρομερή προσήλωση, μεθοδικότητα και χωρίς καμία βοήθεια.

— Το φαγητό στην οικογενειακή εστία τι ρόλο έπαιζε;
Το φαγητό φτιαχνόταν αποβραδίς και ήταν αυτό που έτρωγε μια τυπική οικογένεια σε επαρχιακή πόλη: απλό, ελληνικό, πεντανόστιμο. Ό,τι κι αν είχε ετοιμάσει η μαμά αλλά και ο μπαμπάς, που ήταν μετρ στα λαδερά, τρώγαμε όλοι μαζί, την ίδια ώρα, στο τραπέζι της κουζίνας. Όχι από ένα πιάτο ο καθένας και άντε να φάμε όπου να 'ναι.

Ακόμα και σήμερα, όταν μαζευόμαστε στην Καλαμάτα, τηρούμε το μεσημεριανό ραντεβού στο στρωμένο τραπέζι. Τις Κυριακές τρώμε πάντα όλοι μαζί.

— Τι δεν μαγειρεύει κανείς στον κόσμο σαν τη μαμά σου;
Τους αξεπέραστους κεφτέδες της. Είναι ο λόγος που δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτούς. Αυτή την απλότητα αναζητάμε κι εδώ στο Pharaoh: ένα μαγειρείο με αυτά που εμπνέεται ο Μανώλης Παπουτσάκης, με λίγα ψητά, με έξοχα, αλλά απλά υλικά.  

Πλατανιάς Facebook Twitter
Είναι χρήσιμο να φεύγει ο νους από τα γήινα και να ταξιδεύει στο πουθενά, αλλά, κακά τα ψέματα, η οικειότητα και η ταύτιση του θεατή με τον ήρωα είναι πιο δυνατές. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Η αδυναμία στο καλό κρασί πώς προέκυψε;
Κρασί πίναμε από μικρά, είτε αυτό που φτιάχναμε στα σπίτια είτε της ταβέρνας. Επίσης η μητέρα μου έχει καταγωγή από τη Νάουσα και για την οικογένεια ήταν σχεδόν ιεροτελεστία να επισκεπτόμαστε τον τόπο της. Ταξιδεύαμε ατελείωτες ώρες και διασχίζαμε ολόκληρη τη χώρα με το λεωφορείο για να φτάσουμε. Όταν, πάλι, δεν ανεβαίναμε εμείς, οι συγγενείς μάς έστελναν εμφιαλωμένο κρασί από τη Βόρεια Ελλάδα. Ήταν τρομερή πολυτέλεια τα εμφιαλωμένα ετικέτας και τα κρατούσαμε για τις γιορτές.

Τα τελευταία χρόνια, μέσω διαφόρων παρεών, αλλά και του Perry Παναγιωτακόπουλου μπήκα σε μια διαδικασία να μάθω περισσότερα. Όσο πιο πολλά και διαφορετικά κρασιά πίνεις, τόσο πιο πολύ μαθαίνεις το κρασί.

— Δεν είναι λίγο παράξενο να το λέει αυτό ένας βαρύτονος;
Η μια αγάπη δεν ενοχλεί την άλλη. Κοίταξε, εγώ στο Pharaoh δεν κάνω την πλάκα μου, ούτε είμαι εκατομμυριούχος για να σκορπάω χρήματα, ειδικά σε δύσκολες εποχές. Υπολογίζω τα χρήματα και τον κόπο που ξοδεύτηκε, τα χρήματα που θα δώσει ο κόσμος, και θέλω να φτιάξουμε κάτι καλό. Όχι από ψώνιο ή τρέλα αλλά ως ένα εγχείρημα που θέλω να μοιραστώ με περισσότερους.

— Εκτός από τις χαρές, θέλεις να μοιράζεσαι και τα λάθη με τους δικούς σου ανθρώπους;
Γενικά, προτιμώ να σκέφτομαι μόνος μου τα πράγματα. Καταρχάς, ξέρω πάντα τι φταίει, ακόμα και τη στιγμή που συμβαίνει το λάθος. Αυτό μου δίνει μια σιγουριά ότι μπορώ να το διορθώσω. Η ησυχία είναι πια το ζητούμενο στη ζωή μου. Όσο περνά ο καιρός την αποζητώ περισσότερο. Κυνηγάω τη μοναξιά και την ηρεμία. Δεν αντέχω την πολυκοσμία, απεχθάνομαι τον θόρυβο, στο σπίτι έχω κόψει τα τελευταία χρόνια και τη μουσική, διαβάζω όλο και λιγότερο.

— Δεν ακούς τον εαυτό σου;
Σπανίως το αντέχω, γιατί επικεντρώνομαι μόνο στα λάθη. Αλλά ούτε και άλλους τραγουδιστές θέλω να ακούω.

— Την έχεις προσέξει τη φωνή σου;
Νομίζω αρκετά, και με το ρεπερτόριο και με τον τρόπο ζωής. Όταν προκύπτει θέμα υγείας προτιμώ να μην τραγουδάω καθόλου απ' το να μετανιώνω για μια μέτρια ερμηνεία. Την έχω πατήσει μερικές φορές σε μεγάλα θέατρα που τραγούδησα άρρωστος και μου στοίχισε. Τις δύσκολες αποφάσεις που δεν παίρνουμε τις πληρώνουμε πάντα ετεροχρονισμένα και ακριβότερα. Άλλωστε περνά ο καιρός, περνούν τα χρόνια, δεν μας παίρνει να έχουμε τη φόρα της νεότητας.

Πλατανιάς Facebook Twitter
Τους ρόλους που ήθελα να κάνω τους τραγούδησα όλους. Δεν έχω πια κουράγιο να μάθω άλλο... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, θα έλεγε κανείς ότι χτυπήθηκαν οι δύο μεγάλες σου αγάπες: η συνεύρεση αλλά και η τέχνη. Πώς πέρασες αυτό το διάστημα;
Δεν πέρασα καλά στην πανδημία. Ξεθύμανε πολύ γρήγορα ο ενθουσιασμός του «μένω σπίτι και ησυχάζω». Από το τρίμηνο και μετά άρχισε το εσωτερικό φάγωμα, η προσωπική αγωνία και η επαγγελματική ανησυχία. Με τρέλαινε η σκέψη σε τι θα επιστρέψουμε μετά, πώς θα επανεκκινήσουμε.

— Στο πλαίσιο αυτής της επανεκκίνησης έρχεται και ο Φάλσταφ. Λίγος ακόμα Βέρντι, λοιπόν, στη ζωή σου.
Ο Βέρντι ειναι σίγουρα ο αγαπημένος μου συνθέτης, αλλά με τους ήρωες δυσκολεύομαι. Πώς να επιλέξω ανάμεσα στον Ναμπούκο, στον Οθέλο, στον Ριγκολέτο, στον Σιμόν Μποκανέγκρα; Ο Φάλσταφ σε αυτήν τη λίστα θα είναι μάλλον ο τελευταίος που μελέτησα κι έμαθα. Τους ρόλους που ήθελα να κάνω τους τραγούδησα όλους.  Δεν έχω πια κουράγιο να μάθω άλλο...

— Μη μου πεις ότι βλέπεις το φινάλε αυτής της καριέρας.
Πολύ κοντά. Ή, για να είμαι ακριβής, δεν θα είναι πολύ μακριά. Φτάνει. Χόρτασα κι εγώ, χόρτασε κι ο κόσμος. Δεν χρειάζεται μελόδραμα, άλλωστε η απόφαση θα παρθεί σε ένα δευτερόλεπτο. Αλλά πρέπει σιγά σιγά να το δουλεύω μέσα μου.

Διαβάστε περισσότερα για τον «Φάλσταφ» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτή η τετράδα στήνει το επόμενο talk of the town της Αθήνας

Portraits 2023 / «Pharaoh»: Δημιουργώντας το επόμενο talk of the town της Αθήνας

Ο Φώτης Βαλλάτος, ο Perry Παναγιωτακόπουλος, ο Μανώλης Παπουτσάκης και ο Δημήτρης Πλατανιάς βρίσκονται πίσω από το Pharaoh που από την αισθητική μέχρι το φαγητό και τη μουσική του έχει βασιστεί σε αντιθέσεις και raw στοιχεία.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
 Pharaoh: Τρώγοντας στο wine-bar restaurant που δικαίως συζητάει όλη η Αθήνα 

Γεύση / Pharaoh: Τρώγοντας στο wine-bar restaurant που δικαίως συζητάει όλη η Αθήνα 

Τώρα που δοκιμάσαμε ένα φαγητό χωριάτικο στην πιο ατόφια εκδοχή του, πίνοντας φυσικά κρασιά και ακούγοντας eclectic μουσική από βινύλια, καταλάβαμε πως το Pharaoh ήρθε για να επηρεάσει την έξοδο της πόλης. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ