Κάουφμαν Facebook Twitter

Γιόνας Κάουφμαν: Ποιος είναι ο «βασιλιάς των τενόρων» που έρχεται για πρώτη φορά στο Ηρώδειο

0

Το πρώτο που σκέφτεται κάποιος όταν βλέπει τον Γιόνας Κάουφμαν είναι πως είναι εξαντλητικά όμορφος. Ο βασιλιάς των τενόρων, ο σούπερ σταρ της όπερας, το πρόσωπο που κυριαρχεί στον κόσμο της κλασικής μουσικής και με κάθε του εμφάνιση γίνεται sold out, με χαρίσματα που φτάνουν σε υπερθετικό βαθμό, έρχεται στην Αθήνα στην ακμή της καριέρας του για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση στο Ηρώδειο τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου.

Το αθηναϊκό κοινό θα καλωσορίσει τον Γερμανό τενόρο, που θα ερμηνεύσει με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπό τον μαέστρο Γιόχεν Ρίντερ, άριες από όπερες των Τζάκομο Πουτσίνι, Τζουζέπε Βέρντι, Ζορζ Μπιζέ, Πιέτρο Μασκάνι, Ζιλ Μασνέ, Ουμπέρτο Τζορντάνο.

Για περισσότερα από είκοσι χρόνια ο Κάουφμαν είναι κυρίαρχος και πρωταγωνιστής της σκηνής στα κλασικά θέατρα του κόσμου, με κάθε εμφάνισή του να αποτελεί γεγονός. Δεν είναι μόνο οι opera goers που τον ακολουθούν πιστά αλλά και το μεγάλο κοινό της μουσικής που κάνει κάθε δίσκο του μπεστ-σέλερ και τα εισιτήρια για κάθε του εμφάνιση να εξαφανίζονται κυριολεκτικά μέσα σε λίγες ώρες.

Ο τίτλος «νέος βασιλιάς των τενόρων» που του έδωσαν οι κριτικοί μετά το ντεμπούτο του στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης ως Αλφρέντο στην «Τραβιάτα» το 2006, επιβεβαιώνεται με κάθε του εμφάνιση, που είναι μια αξεπέραστη εμπειρία. Γιατί ο Κάουφμαν, εκτός από τις μοναδικές ποιότητες της φωνής του, με τις οποίες έχει κατακτήσει ένα πολύ ευρύ ρεπερτόριο και έχει ερμηνεύσει συγκλονιστικά τους πιο σημαντικούς ρόλους του γαλλικού, του ιταλικού και του γερμανικού ρεπερτορίου της όπερας, δίνει στους ρόλους του υποκριτική και θεατρική διάσταση, μια νέα σκηνική υπόσταση.

Ο Κάουφμαν, εκτός από τις μοναδικές ποιότητες της φωνής του, με τις οποίες έχει κατακτήσει ένα πολύ ευρύ ρεπερτόριο και έχει ερμηνεύσει συγκλονιστικά τους πιο σημαντικούς ρόλους του γαλλικού, του ιταλικού και του γερμανικού ρεπερτορίου της όπερας, δίνει στους ρόλους του υποκριτική και θεατρική διάσταση, μια νέα σκηνική υπόσταση.

Ο Γιόνας Κάουφμαν είναι ένας τραγουδιστής-φαινόμενο, που στο πέρασμα του χρόνου έχει αποδείξει τη μοναδική του αξία και τη διαχρονικότητά του. Ίσως είναι ο μόνος που το κοινό συγχωρεί όταν ακυρώνει παραστάσεις για λόγους υγείας, όπως όταν ακύρωσε τρεις παραστάσεις στη Νέα Υόρκη λόγω ασθένειας, ή επειδή επιθυμεί να περάσει περισσότερο χρόνο με την οικογένειά του, και τον αποκαλεί «Mr. Elusive».

Αν αντιπαθεί κάτι, είναι να τραγουδά όταν δεν είναι καλά. Λέει πως πάντα κάποιος θα βρεθεί στο κοινό να τον ηχογραφήσει και να το ανεβάσει στο YouTube ‒ μια κακή παράσταση που θα τον κάνει να νιώσει χάλια. Αντιπαραβάλλει την κριτική που ασκείται στους τραγουδιστές που ακυρώνουν παραστάσεις στην ανοχή με την οποία αντιμετωπίζονται οι ποδοσφαιριστές σε αντίστοιχες περιπτώσεις. «Αν οι ποδοσφαιριστές τραυματιστούν, ή έχουν προβλήματα, ή μπορούν να παίξουν μόνο το μισό παιχνίδι επειδή δεν είναι σε φόρμα, όλοι λένε: “Αχ! ο καημένος». Δεν λένε: “Κάθαρμα! Γιατί δεν έκανες σωστό ζέσταμα;”».

Ο παντρεμένος σε δεύτερο γάμο με τη σκηνοθέτιδα της όπερας Christiane Lutz, Κάουφμαν, ζει με τα τέσσερα παιδιά του ‒τα τρία από τον προηγούμενο γάμο του‒ έξω από το Μόναχο. Έχει ομολογήσει ότι το βάρος της φήμης, το βαρύ πρόγραμμα και οι συχνές απουσίες συντέλεσαν στη διάλυση του πρώτου του γάμου με τη μέτζο σοπράνο Margarete Joswig.

Κάουφμαν Facebook Twitter
Ο λαμπερός, υψηλού προφίλ τενόρος και αγαπημένος των μέσων ενημέρωσης ξέρει να μιλά ωραία και να απαντά στις συνεντεύξεις με ευχέρεια σε διάφορες γλώσσες, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά ή γερμανικά, οι οποίες χρωματίζονται με μια πολύ μικρή προφορά του γερμανικού Νότου. Φωτο: CHRISTIAN BRUNA/EPA

Ο λαμπερός, υψηλού προφίλ τενόρος και αγαπημένος των μέσων ενημέρωσης ξέρει να μιλά ωραία και να απαντά στις συνεντεύξεις με ευχέρεια σε διάφορες γλώσσες, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά ή γερμανικά, οι οποίες χρωματίζονται με μια πολύ μικρή προφορά του γερμανικού Νότου.

Μπορεί να είναι από τα μεγαλύτερα ονόματα της όπερας, αλλά δεν εφησυχάζει, ακόμα και μετά από είκοσι πέντε και πλέον χρόνια στη σκηνή. Γιατί έχει τόσο πυκνό πρόγραμμα; «Δεν θα δούλευα τόσο σκληρά, αν δεν πίστευα βαθιά μέσα μου ότι με τη δουλειά μου μπορώ να ασκήσω κάποια επιρροή. Ακόμα κι έτσι, όμως, κανείς δεν μπορεί ποτέ να εξαρτάται πραγματικά μόνο από την επιτυχία» έχει πει σε μια συνέντευξη που έδωσε στο «Der Spiegel».

Ο Γιόνας Κάουφμαν είναι σήμερα πενήντα δύο ετών. Σε όλες σχεδόν τις συνεντεύξεις, ειδικά μετά τα πενήντα, του ζητούν να αναλογιστεί μια καριέρα που τον έχει φέρει στο απόγειο του επαγγέλματός του. Μήπως αυτό το ορόσημο των πενήντα σημαίνει μια επιβράδυνση της καριέρας του; Ο ίδιος το διαψεύδει με τις εμφανίσεις του.

«Σκοπεύω να συνεχίσω να τραγουδώ όσο το δυνατόν περισσότερο, που νομίζω ότι θα είναι άλλα δέκα ή δεκαπέντε χρόνια. Είναι πολύ λυπηρό να κρατά κάποιος μια θέση μόνο λόγω του ονόματός του και να το παρακολουθεί και το κοινό αυτό. Αλλά προς το παρόν είμαι ικανός, πιστεύω, να κάνω το 99% αυτού που μπορούσα να κάνω όταν ήμουν νέος, και πολύ περισσότερο, προσθέτοντας κι άλλα πράγματα. Η φωνή μου είναι ακόμα φρέσκια και ευέλικτη, μπορώ να τραγουδήσω όλα τα είδη με αυτήν. Δεν βλέπω ακόμα τα όρια λόγω γήρατος ή κάτι παρόμοιο» λέει.

Ο Κάουφμαν προσπαθεί κάθε χρόνο να προσθέτει και έναν νέο ρόλο στο ρεπερτόριό του. Ποτέ δεν είχε τη φιλοδοξία να είναι ερμηνευτής ενός συνθέτη και λέει ότι: «Αυτό δεν είναι must για μένα. Αν σημαίνει ότι πρέπει να περιοριστώ με άλλους τρόπους, για παράδειγμα να μη δίνω τα ρεσιτάλ λίντερ όπως τώρα, τότε δεν θα το κάνω».

Γεννημένος στο Μόναχο το 1969, ο Κάουφμαν μεγάλωσε σε μια οικογένεια που εγκατέλειψε την Ανατολική Γερμανία τη δεκαετία του 1960. Έχει όμορφες αναμνήσεις από τον παππού του, που έπαιζε Βάγκνερ στο πιάνο όταν ήταν παιδί.

Ήταν μόλις επτά χρονών όταν οι γονείς του τον πήγαν να δει τη «Madama Butterfly» του Πουτσίνι στο Μόναχο. «Δεν ξέρω αν ήταν μια καλή παράσταση, αλλά για μένα ήταν μια κρίσιμη εμπειρία. Με συγκίνησαν βαθιά η μουσική και οι τραγουδιστές. Αυτή ήταν η στιγμή που σκέφτηκα ότι το να είσαι μέρος αυτού του κόσμου πρέπει να είναι παράδεισος». Ήταν τόσο εντυπωσιασμένος, είχε πιστέψει ότι όλα ήταν αληθινά και έπαθε σοκ όταν είδε ότι η Μπατερφλάι ήταν ζωντανή και βγήκε να χαιρετήσει το κοινό.

Κάουφμαν Facebook Twitter
Ο Γιόνας Κάουφμαν με την Άννα Νετρέμπκο. Φωτο: SVEN HOPPE/ΑΠΕ

«Ο πατέρας μου είχε μια μεγάλη συλλογή δίσκων». Ένα ράφι γεμάτο βινύλια αφιερωμένο στους Μπρούκνερ, Mάλερ, Σοστακόβιτς, Ραχμάνινοφ και Βάγκνερ. «Ήταν ένα είδος οικογενειακής παράδοσης η αδελφή μου κι εγώ να καθόμαστε στον μεγάλο καναπέ στο σπίτι, ακούγοντας συμφωνίες και όπερες» λέει.

Του άρεσε να τραγουδάει σε χορωδίες και ανησυχούσε πως αν έκανε σπουδές επαγγελματία τραγουδιστή θα έχανε τη χαρά του τραγουδιού. Ο πατέρας ήταν ασφαλιστής, η μητέρα του δασκάλα κι εκείνος, αρχικά, σκόπευε να σπουδάσει μαθηματικά. Αυτό άλλαξε γρήγορα και το καλοκαίρι του 1989 ξεκίνησε σπουδές φωνητικής στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του τραγούδησε κάποιους μικρούς ρόλους στη Βαυαρική Κρατική Όπερα.

«Ακόμα και όταν ήμουν μικρός μού άρεσε η υποκριτική, μου άρεσε να παίζω ρόλους. Ως παιδί διασκέδαζα τους γονείς μου και τους φίλους τους. Και πάντα τραγουδούσα. Αλλά ποτέ δεν σχεδίαζα να γίνω τραγουδιστής. Ούτε που ήξερα ότι υπήρχε αυτό. Ξεκίνησα να σπουδάζω μαθηματικά, γιατί αυτό ήταν κάτι σωστό και σταθερό, με μέλλον και ίσως κάποια εγγύηση για να βρω δουλειά, σε αντίθεση με το τραγούδι, όπου κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να έρθει, αν θα έχεις επιτυχία ή όχι. Όταν ήμουν δεκαπέντε ετών έκανα τα πρώτα μου μαθήματα στο τραγούδι και ο δάσκαλός μου μού πρότεινε να πάω στο ωδείο, στο Μόναχο. Τότε μόνο συνειδητοποίησα ότι μπορούσες να σπουδάσεις τραγούδι, όπως κάθε άλλο μάθημα στο πανεπιστήμιο. Δεν είχα ιδέα μέχρι τότε», λέει.

Αποφοίτησε από τη σχολή το 1994, αλλά έναν χρόνο αργότερα, καθώς παρουσιάστηκε ένα πρόβλημα στη φωνή του, μια κρίση, ζήτησε τη βοήθεια του Αμερικανού βαρύτονου Mάικλ Ρόουντς, που τον δίδαξε έναν «νέο τρόπο απόδοσης τραγουδιού» και πώς να γίνει «πιο άνετος με τη φωνή του και τον εαυτό του».

Σήμερα λέει ότι υπήρξε πολύ τυχερός που συνάντησε τον Ρόουντς, γιατί ο τρόπος με τον οποίο είχε εκπαιδευτεί να τραγουδά μέχρι τότε τον έκανε να μην έχει αξιόπιστο όργανο, ενώ με τον Ρόουντς, που έπρεπε ξεκινήσει ξανά από το μηδέν και να βρει την πραγματική του φωνή, έμαθε έναν νέο τρόπο τραγουδιού, που ήταν δύσκολος, είχε μειονεκτήματα, αλλά ήταν ο μόνος για να τραγουδά και να μην κουράζεται ποτέ. Ο Κάουφμαν πίστεψε σε αυτήν τη μέθοδο, «κόλλησε» με αυτήν και την τελειοποίησε. «Ήταν σαν να μαθαίνω να οδηγώ για δεύτερη φορά», λέει. «Ήταν η αρχή της πραγματικής μου καριέρας».

Κάουφμαν Facebook Twitter
Στην «Αριάδνη στη Νάξο», όπερα του Στράους που ανέβηκε στο Salzburg Festival το 2014. Φωτο: BARBARA GINDL/ΑΠΕ

Το ρεπερτόριο του Κάουφμαν είναι ασυνήθιστα ευρύ, είναι ένας από τους λίγους τραγουδιστές που τον ζητούν για να τραγουδήσει τόσο Βέρντι όσο και Βάγκνερ. «Εάν κάνεις μόνο το ένα από τα δύο είναι βαρετό και επίσης επικίνδυνο για τη φωνή του», λέει. «Υπάρχουν πάντα νέες κορυφές για να ανέβεις». Πάντως, κατά γενική ομολογία έχει τραγουδήσει όσα θα έφταναν για να καλύψουν πολλές καριέρες.

«Δεν είμαι ποτέ νευρικός, σε αντίθεση με κάποιους άλλους, που βλέπουν το κοινό ως κριτικό, ίσως και ως εχθρό και φοβούνται τις απόψεις και την κρίση του. Ξέρω ότι δεν έρχονται για να με κοροϊδέψουν. Έρχονται για να διασκεδάσουν και το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να τους το δώσεις. Νομίζω ότι είναι αρκετά απλό», λέει.

Τη νέα χιλιετία ο Κάουφμαν κατέκτησε σταδιακά τις μεγάλες σκηνές όπερας του κόσμου, από το Παρίσι, τις Βρυξέλλες, το Μιλάνο και το Μόναχο μέχρι το Σάλτσμπουργκ, τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, τη Βιέννη και το Βερολίνο. Ξεκινώντας με λυρικούς ρόλους, προχώρησε σταδιακά στην κατηγορία των ηρωικών τενόρων: από τον Μότσαρτ και τον Βέρντι στον Βάγκνερ, κυρίως στην πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Μπαϊρόιτ 2010, στον ρόλο του Λόενγκριν.

Για μερικούς, η φωνή του δεν θα μπορέσει να δώσει ποτέ τη σπλαχνική συγκίνηση που έχει δώσει ένας Παβαρότι, αλλά ο Κάουφμαν λέει ότι πολλές σταδιοδρομίες τενόρων έχουν καταστραφεί στην προσπάθεια αντιγραφής του Παβαρότι. «Ήταν μοναδικός. Ήταν μια μηχανή. Είχε μια δική του τεχνική και μια δική του φωνή». Προτιμά να συγκρίνει τον εαυτό του με τον Φράνκο Κορέλι, έναν θαυμάσιο Ιταλό τενόρο της δεκαετίας του ’50 και του ’60.

Jonas Kaufmann - Nessun Dorma

Μιλώντας για τα ρεσιτάλ, λέει ότι του δίνουν ενέργεια, καλλιτεχνική ελευθερία που δεν περιορίζεται από τις προσδοκίες των άλλων. «Αν ρωτήσετε τον μέσο διοργανωτή ή το κοινό της συναυλίας τι προτιμούν, πιθανότατα θέλουν να τραγουδήσω το “Nessun dorma”, και καταλαβαίνω γιατί συμβαίνει αυτό, επειδή πουλάει εισιτήρια. Αλλά δεν έχει νόημα να ακούτε τον ίδιο καλλιτέχνη να τραγουδά τις ίδιες άριες ξανά και ξανά ‒ θέλω να ακούσω κάτι άλλο, να δω διαφορετικές πτυχές, διαφορετικές γωνίες. Γι’ αυτό αρνούμαι να κάνω μια όπερα, όπως η “Τόσκα”, ξανά και ξανά. Λατρεύω αυτήν τη μουσική, αλλά αν την τραγουδάω πολύ συχνά, η ποιότητα πέφτει, επειδή δεν τη βλέπω ως κάτι το ιδιαίτερο. Γίνεται μια ρουτίνα και τελικά καταστρέφεται η μαγεία. Όλα αυτά με βοήθησαν να διατηρηθώ σε φόρμα και να είμαι φωνητικά υγιής. Και επίσης να απολαμβάνω ψυχικά αυτό που κάνω και να μη βαριέμαι. Αλλά και πάλι, αυτό είναι κάτι που η φωνή μου ήταν ικανή να κάνει. Πρέπει να αποδεχτείς αυτό που έχεις και όχι απλώς να πεις “θέλω, θέλω, θέλω” μέχρι αυτή η φωνή να σπάσει».

Για τον Κάουφμαν, το να τραγουδά εξακολουθεί να είναι διασκεδαστικό μέχρι σήμερα. Πιστεύει ότι «το να είσαι τραγουδιστής είναι φανταστικό επειδή είσαι το όργανο. Δεν υπάρχει άλλο όργανο στον κόσμο που να έχει στενότερη σύνδεση με τις σκέψεις και τα συναισθήματά από τη φωνή. Εάν κυριαρχείς στο όργανό σου, αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να προβάλλεις συνεχώς τα συναισθήματά σου, βάζοντάς τα στον ήχο. Κανένα άλλο όργανο δεν είναι ικανό να το κάνει αυτό με τόσο έντονο τρόπο».

Κάουφμαν Facebook Twitter
Με την Elena Manistina στην όπερα «Τροβατόρε» του Βέρντι. Φωτο: Matthias Schrader/ AP
Κάουφμαν Facebook Twitter
«Φάουστ» με τη Marina Poplavskaya στη Νέα Υόρκη.

Στον Κάουφμαν δεν αρέσει καθόλου να δεσμεύεται για το τι θα κάνει πέντε χρόνια πριν, εκτός αν πρόκειται για την πατρίδα του, το Μόναχο, όπου τραγουδάει κάθε χρόνο, το Met στη Νέα Υόρκη και το Covent Garden, με τα οποία έχει ισχυρούς δεσμούς και επιμένουν σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.

Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δεν γνωρίζει ακριβώς τι θέλει να τραγουδήσει για να το οργανώσει τόσο νωρίς και αυτό τον βοηθά να διατηρεί μια ευελιξία στο πρόγραμμά του, που του δίνει χαρά, και δεν πιστεύει ότι πρέπει να αρπάζει μια ευκαιρία αν δεν είναι καλά προετοιμασμένος. «Παίρνοντας μια σειρά λανθασμένων αποφάσεων μπορεί να καταστρέψεις μια καριέρα. Αυτό είναι κάτι που πολύ δύσκολα διδάσκεται σε νέους τραγουδιστές, γιατί δεν μπορείς να τους πεις απλά: “Μην παίρνεις τις ευκαιρίες σου”. Αυτό θα ήταν λάθος. Πρέπει να εμπιστεύεσαι το ένστικτό σου».

Ο Κάουφμαν συμπεριφέρεται περισσότερο σαν ένας συνηθισμένος τύπος παρά σαν σούπερ σταρ. Η σοβαρότητά του, γράφει η «Guardian», είναι «υπέροχα γερμανική».

«Πρέπει να είμαι πολύ προσεκτικός», λέει. «Αν συναντήσω κάποιους θαυμαστές στον δρόμο, δεν μπορώ να είμαι αγενής και να αρχίσω να τρέχω μακριά. Μερικές φορές θέλεις να πεις: “Mπορώ να έχω μια ελεύθερη στιγμή, παρακαλώ;”. Αλλά τους χρειαζόμαστε όλους. Θέλω οι άνθρωποι να μπορούν να απολαμβάνουν ζωντανή κλασική μουσική σε εκατό χρόνια από τώρα».

«Η πρόκληση για μένα είναι να μείνω εκεί που είμαι», λέει ο Κάουφμαν όταν τον ρωτούν τι σκέφτεται για τα επόμενα χρόνια. Μέχρι σήμερα τίποτα δεν δείχνει ότι η καριέρα του επιβραδύνεται. Οι συνεντεύξεις του αποκαλύπτουν τη στοχαστική και αισιόδοξη διάθεσή του και ο ίδιος δηλώνει ότι θα συνεχίσει για πολύ καιρό. Έχει μυαλό, τεχνική και χάρισμα και μια υπέροχη φωνή που συγκινεί. Πιθανότατα, αν ζούσαν κάποιοι μεγάλοι συνθέτες όπως ο Στράους, ο Βέρντι ή ο Βάγκνερ, ο Κάουφμαν θα μπορούσε να είναι ο αγαπημένος τους τραγουδιστής.

Jonas Kaufmann — Wagner: Parsifal

Ο Γιόνας Κάουφμαν για πρώτη φορά στο Ηρώδειο

Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Ώρα έναρξης 21.00

Μουσική διεύθυνση: Γιόχεν Ρήντερ

Με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Τιμές εισιτηρίων: 40, 80, 90, 120, 200 €

Έναρξη προπώλησης: 20 Ιουλίου 2021, στις 12.00

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα Νετρέμπκο

Μουσική / Άννα Νετρέμπκο: Η απόλυτη σταρ της όπερας έρχεται στην Αθήνα

Η one and only Άννα Νετρέμπκο έρχεται για να τραγουδήσει για πρώτη φορά στην Αθήνα σε ένα γκαλά που διοργανώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Παναθηναϊκό Στάδιο στις 10 Ιουλίου. Πλάι στην απόλυτη ντίβα της όπερας, σε αυτό το all-star γκαλά Βέρντι, θα βρεθούν η κορυφαία μέτζο της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που πέρσι μας μάγεψε στη Ρωμαϊκή Αγορά, ο τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ και ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ανίτα Ρατσβελισβίλι: Από τη Μετροπόλιταν στη Ρωμαϊκή Αγορά

The Diva / Ανίτα Ρατσβελισβίλι: Από τη Μετροπόλιταν στη Ρωμαϊκή Αγορά

Η επόμενη μεγάλη σταρ της όπερας, η Γεωργιανή Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη μέτζο του πλανήτη στις μέρες μας, ανοίγει πανηγυρικά αυτό το Σάββατο τον θεσμό του ΥΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» με ένα ρεσιτάλ της Λυρικής στη Ρωμαϊκή Αγορά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM