ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ που προσέχεις όταν μπεις στο ΤikΤok και αρχίσεις να χαζεύεις τα βίντεο με challenges και τις σάχλες των πιτσιρικάδων όλου του κόσμου είναι ότι, συν τοις άλλοις, είναι η «παιδική χαρά» των νεαρών Τσιγγάνων.
Το ΤikΤok ήταν από την πρώτη στιγμή το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης των Τσιγγάνων, αλλά ειδικά την περίοδο της καραντίνας έφτασε στο peak του και τα σύντομα βίντεο από μαχαλάδες όλης της Ελλάδας με στιγμιότυπα από αρραβώνες, οικογενειακά γλέντια αλλά και μοναδικά challenges με τραγούδια που ορίζουν τη δική τους ποπ ‒και δεν θα ακούσεις πουθενά αλλού‒ ήταν ό,τι πιο ενδιαφέρον υπήρχε εκεί μέσα. Ακόμα είναι, αλλά είναι πλέον πολύ λιγότερα, τουλάχιστον αυτό φαίνεται στο δικό μου timeline.
@σίλβιατζι♬ πρωτότυπος ήχος - nasosmpantiskapadio
@eduardocris15♬ πρωτότυπος ήχος - nasosmpantiskapadio
Μέσα στην ελαφρότητα και στην καφρίλα του το ΤikΤok, ακριβώς επειδή έδωσε βήμα έκφρασης σε πολλές μειονότητες ‒δεν χρειάζεται καν να γράψεις, όλη την επικοινωνία την κάνεις με ένα σύντομο βίντεο, ακόμα κι αν είσαι εντελώς αγράμματος‒, έγινε επικίνδυνο μέσο, γιατί είναι μαζικό, είναι δύσκολο να ελέγξεις την εξάπλωση οποιουδήποτε trend αλλά και εύκολο να δώσεις γραμμή για οτιδήποτε, επηρεάζοντας μεγάλα πλήθη (δες την καζούρα που έκαναν τα 15χρονα στον Τραμπ πρόσφατα, που έμεινε άδειο το μισό στάδιο σε μια προεκλογική ομιλία του).
Ήδη η Ινδία το απαγορεύει, η Αμερική, με το πρόσχημα του κινέζικου μέσου που προπαγανδίζει και επηρεάζει τη δυτική κουλτούρα, ετοιμάζεται να το απαγορεύσει (ή να το ελέγξει πλήρως, που είναι ακόμα χειρότερο), η Ρωσία προσπαθεί να τραβήξει τους ακροδεξιούς όλου του κόσμου στο «ρωσικό Facebook», το VK, κάνοντας καμπάνια κατά του ΤikΤok... Τα πράγματα δεν είναι καθόλου ρόδινα για το ΤikΤok, που φαίνεται να είναι λίγα ακόμα τα ψωμιά του...
@nasosmpantiskapadio ρακτατακ μπουμ μπουμ
♬ πρωτότυπος ήχος - user6b2vk9s9ng
Στην Ελλάδα το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του TikTok είναι τα βίντεο που «ντύνονται» με κομμάτια που δεν θα ακούσεις ποτέ να παίζουν στο ραδιόφωνο, ούτε θα ασχοληθεί κανείς μαζί τους, είτε επειδή είναι «φτηνά» και αρκετά λούμπεν για τα καθωσπρέπει μέσα είτε επειδή δεν θα βγουν ποτέ έξω από τα όρια της τοπικής κοινότητας που τα καταναλώνει.
Κι ενώ το μέλλον του είναι μάλλον δυσοίωνο, το παρόν του είναι από τη μια βουτηγμένο στη σαχλαμάρα και στην ανοησία, αλλά, από την άλλη, είναι ένας διαφορετικός, παράλληλος κόσμος για την πιτσιρικαρία όλου του πλανήτη, στην οποία δίνει την ευκαιρία να εκφραστεί και να επικοινωνήσει, επηρεάζοντας τις επιτυχίες (ανεβοκατεβάζει κομμάτια στα charts και κάνει τη new wave σκηνή της Ρωσίας και της ανατολικής Ευρώπης trendy), αλλά και να αισθανθεί μέρος της παγκόσμιας youth κοινότητας, που είναι τόσο όμοια, πλέον, εμφανισιακά, που σε τρομάζει.
Στην Ελλάδα το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του TikTok είναι τα βίντεο που «ντύνονται» με κομμάτια που δεν θα ακούσεις ποτέ να παίζουν στο ραδιόφωνο, ούτε θα ασχοληθεί κανείς μαζί τους, είτε επειδή είναι «φτηνά» και αρκετά λούμπεν για τα καθωσπρέπει μέσα είτε επειδή δεν θα βγουν ποτέ έξω από τα όρια της τοπικής κοινότητας που τα καταναλώνει.
Τα τραγούδια που ήταν το σάουντρακ των βίντεο των Τσιγγάνων, και γι' αυτούς είναι mega-hits, είναι τα τραγούδια που θα ακούσεις στους μαχαλάδες όλης της Ελλάδας να παίζουν από τα κινητά και τα soundsystem των αυτοκινήτων και αποτελούν μια υποκουλτούρα μοναδική, γιατί έχει εντελώς δικά της χαρακτηριστικά που μπορεί να τα δανείζεται από παντού, αλλά είναι αναγνωρίσιμα και απίστευτα σύγχρονα.
@nasosmpantiskapadio αχ ρε ντεβλαμ να συνες μη μπαχ
♬ πρωτότυπος ήχος - nasosmpantiskapadio
Το πιο δύσκολο είναι να τα εντοπίσεις. Γιατί ενώ τα αμερικανικά κομμάτια έχουν tags με τον τίτλο τους στα challenges, τα τσιγγάνικα δεν έχουν τίποτα, ούτε λεζάντες ούτε tags, και φυσικά δεν τα αναγνωρίζει καν το Shazam, επειδή κανείς δεν τα έχει καταχωρίσει επίσημα. Είναι ηχογραφημένα σχεδόν στο σύνολό τους σε στούντιο της επαρχίας, κυρίως της Θεσσαλίας, το οποίο αναφέρεται σε κάθε κομμάτι, μαζί με τον ηχολήπτη και τους δημιουργούς του:
«Φίλοι μου, αυτό το υπέροχο κομμάτι το έχουνε γράψει, όπως το ξέρετε και όπως το γνωρίζετε, ο Λάζαρος ο Αμπατζής, ο Παναγιώτης ο Ασημόπουλος ο υπέροχος και ο Βασίλης ο Σαμπάνης, ο παράνομος ερωτιάρης από την όμορφη Θεσσαλονίκη» ακούγεται στο ξεκίνημα του «Αχ ρε φίλε, σουχ μανέ» του Βάιου Πολύζου. Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κομμάτι, μαζί με αφιερώσεις που τα κάνει να ακούγονται σαν πειρατικός σταθμός πριν από σαράντα χρόνια, όταν το ραδιόφωνο έπαιζε βασικό ρόλο στη ζωή των εφήβων ‒ και όχι μόνο στη μουσική τους παιδεία.
Ο Βάιος Πολύζος είναι σταρ μεγάλης κλίμακας και ο ρυθμός με τον οποίον βγάζει τραγούδια είναι για ρεκόρ. Στο κανάλι του στο YouTube έχει εκατοντάδες κομμάτια, τα περισσότερα πρόσφατα, φετινά, που σημαίνει ότι πρέπει να βρίσκεται στο στούντιο και να ηχογραφεί κάθε μέρα, όλη μέρα.
Δεν είναι ο μόνος. Σούπερ σταρ ίδιου μεγέθους είναι ο Ντίνος Ισούφης, με τεράστια hits, όπως το «Σμαρτάκι», μια ωδή στο Smart του ‒πολύ πριν εμφανιστεί το «Mama»‒, και το «Μπουτ καψούρα θερελά», που είναι ένα gypsyton με συνοδεία ράπερ (του Γιώτη Ζαφιρόπουλου ‒ με ι). «Στούντιο ΠΒ κρυστάλλινος ήχος, Αντρίκοοο μουυυυ» ακούγεται στην εισαγωγή, και μετά τα ανατολίτικα beats και οι πίπιζες το απογειώνουν.
Ντίνος Ισούφης, «Μπουτ καψούρα θερελά»
«πολή καλό, μπράβω» του γράφουν στα σχόλια, «τέλιο τραγουδή».
Ψάχνοντας και ρωτώντας ‒πολύ ευγενικούς‒ χρήστες του TikTok (που δεν ήθελαν επ' ουδενί να τους αναφέρω), έμαθα ότι το πιο μεγάλο φετινό τσιγγάνικο χιτ είναι το «Έλα Έλα» του Βάιου Πολύζου, ο οποίος προκαλεί ενθουσιασμό στα όρια του φανατισμού στους θαυμαστές του. Οι αναφορές στο όνομά του του στο chat συνοδεύονταν από τρία μέχρι δέκα θαυμαστικά, από άντρες και γυναίκες.
@nasosmpantiskapadio οχ νταγιο νταη
♬ πρωτότυπος ήχος - nasosmpantiskapadio
@rafaillavidas♬ πρωτότυπος ήχος - rafaillavidas
Το «Έλα Έλα» (πάτησε εδώ να το δεις γιατί δεν επιτρέπουν "να ανέβει σε άλλους ιστότοπους"), το οποίο είναι η ελληνική έκδοση του πρόσφατου mega-hit του Τούρκου Reynou «Leila», με τσιγγάνικους στίχους, έχει ρεφρέν που αποδεικνύουν πόσο σημαντικό μέσο είναι το ΤikΤok για τους Τσιγγάνους, γιατί μέσα στον νταλκά του (θέλει να πεθάνει γιατί η κοπέλα δεν του δίνει σημασία) τραγουδάει (σε ελεύθερη απόδοση του Τσαμπίκου, που μου τους έδωσε):
«Έλα έλα, ανέβα στην πίστα να σε δει όλος ο κόσμος, χόρεψε, χόρεψε, κάνε ΤikΤok να σε δει όλος ο κόσμος και εγώ / θέλω να σε δω πολύ πώς χορεύεις / όμως δεν έχω ΤikΤok να μπω για να σε δω...».
«Δεν είναι το μόνο τραγούδι που αναφέρεται στο ΤikΤok, είναι πολλά» μου λέει η Εριέττα, η οποία την επόμενη φορά που μιλήσαμε μου ζήτησε να την αποκαλώ με το κανονικό της όνομα, Μαρία. «Τσέκαρε τον Χρήστο Λασαρετζή από το στούντιο Αντρίκος, ένα κομμάτι που έχουν γράψει ο Γιάννης ο αισθηματίας και Νίκος ο Κουρέας από Φάρσαλα και συμμετείχε ο Δίας ο Προξενητής από Θεσσαλονίκη». Δεν ξέρω τι λένε οι στίχοι, αλλά ο τίτλος του είναι «ΤikΤok με καράβα (ΤikΤok εγώ κάνω)».
Για την Εριέττα-Μαρία το τραγούδι που πρέπει να ακούσει οπωσδήποτε κάποιος που τον ενδιαφέρει να εντρυφήσει στη σημερινή τσιγγάνικη ποπ είναι το «Τακ τακ τακ» του Βάιου Πολύζου, «ένα κομμάτι με πονεμένη ιστορία και στίχους από την τσιγγάνικη κουλτούρα», «τραγουδισμένους, όμως, με ελληνική προφορά»:
«Τακ τακ τακ τακ τικ τακ η καρδιά μου για σένα έκανε / ρώτησα τι να κάνω και αυτή από μένα μακριά ζήτησε να φύγει / τακ τακ τακ τακ τικ τακ στην πόρτα σου ήρθαμε / δεν μας ήθελες και φύγαμε και στον δρόμο κλάψαμε / Μην κλαις, εσύ μην κλαις, εμείς θα την πάρουμε / σχέδιο θα κάνουμε και θα την κλέψουμε / Μην κλαις, μην κλαις, εμείς θα την πάρουμε, με ένα Καλάσνικοφ θα την κλέψουμε.
Φύγαμε πολύ βιαστικά / λάθος κάναμε και τον παππού της κλέψαμε / τακ τακ τακ τακ τικ τακ μεγάλη φωτιά πήραμε / την κάναμε ισπανικά και τον παππού της πήραμε.
Μην κλαις, μην κλαις, θα την πάρουμε, από τον παππού της θα τη ζητήσουμε / Μην κλαις μην κλαις, θα την πάρουμε, το πολύ-πολύ με τον παππού της, ανταλλαγή θα την κάνουμε.
Τακ τακ τακ τακ τικ τακ η καρδιά μου έκανε / ρώτησα τι να κάνω και αυτή από μένα μακριά έφυγε / τακ τακ τακ τικ τακ στην πόρτα σου ήρθαμε / δεν μας ήθελες και φύγαμε και στο δρόμο κλάψαμε...»
Το «Σμαρτάκι» του Ντίνου Ισούφη (άλλο ένα κλάσικ του στούντιο ΠΒ με δημιουργούς από τον Τύρναβο) έχει κι απίθανο χορευτικό, κάτι ανάμεσα σε τσιφτετέλι και k-pop:
Για πιο ολοκληρωμένη άποψη για τον τρόπο που χορεύονται (που δεν έχει καμία σχέση με αυτό που φαντάζεσαι) στο «Σαρ Κλεφτρόνη» παρουσιάζεται και ολόκληρο το χορευτικό που «δανείζεται» στοιχεία από Japanese pop αλλά και από ασκήσεις φυσιοθεραπείας για πονεμένη μέση (αξίζει να δεις το βίντεο μέχρι το τέλος):
Κλείνω με «ένα όμορφο τραγουδάκι από το στούντιο Αντρίκος που έχει γράψει ο Λούλης ο Κουρέας από Σοφάδες, και είναι αφιερωμένο με πολλή αγάπη στον διάσημο λογιστή Παναγιώτη Λαβίδα από Σοφάδες». Το λέει η Βασιλική Τσακίρη:
Αυτήν τη στιγμή η Θεσσαλία βράζει από δημιουργικότητα και η τσιγγάνικη Ελλάδα αναστενάζει. Είναι ένας παράλληλος, αθέατος κόσμος που δύσκολα προσεγγίζεται, όχι επειδή είναι κλειστός και δύσκολος αλλά επειδή κανείς δεν έχει τη διάθεση να τον προσεγγίσει. Όπως το τραπ στην αρχή, το οποίο σήμερα είναι το απόλυτο mainstream, ή το κατσαπάνκ πιο παλιά. Είναι αδύνατο να τον αγνοήσεις...
@σίλβιατζι Χρόνια πολλά καλή χρονιά το 2020 να σας φέρει χαρά αγάπη ευτυχία και υγεία
♬ πρωτότυπος ήχος - _luke_makris_
@mimistrelamenos5 may sister time
♬ πρωτότυπος ήχος - _magdavilanaki_
σχόλια