Χιτ που σκαρφαλώνουν στα τσαρτ από το πουθενά

Χιτ από το πουθενά Facebook Twitter
Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών.
0


ΠΡΟΣΦΑΤΑ, ΔΥΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
ξεπρόβαλαν από το πουθενά σε Αμερική και Αγγλία, που δίνoυν μια μικρή ελπίδα ότι τα τσαρτ θα συνεχίσουν να εκπλήσσουν, δεν είναι μονοπώλιο μιας χούφτας καλλιτεχνών, κι ας κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα καινούργιο υλικό τα πιο εμπορικά ονόματα της ποπ και του ραπ. Αυτό δείχνει πρωτίστως ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από νέους ήχους και νέο αίμα.

Ο λόγος αρχικά για τον Tommy Richman και το «Million Dollar Baby». Το κομμάτι βρέθηκε από την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του στη δεύτερη θέση του Billboard Hot 100 σε μια εβδομάδα που είχε από όλα: νέα άλμπουμ από την Taylor Swift και την Ariana Grande, μια κάντρι Beyoncé και ένα από τα πιο πολυσυζητημένα beefs της τελευταίας δεκαετίας μεταξύ δύο από τους σημαντικότερους ράπερ του πλανήτη. Μοιάζει με κατόρθωμα, και είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι προέρχεται από έναν παντελώς άγνωστο, πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη. Επιπλέον, συμβαίνει σε μια εποχή που φημολογείται ότι οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες δεν ποντάρουν τόσο σε νέους μουσικούς όπως παλιότερα.

Kαι ο Artemas και ο Tommy είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες.

Ο Richman, όμως, τα κατάφερε με έναν φαινομενικά απλό τρόπο που σίγουρα δεν περίμενε κανείς ότι θα λειτουργούσε τόσο εύκολα. Ανέβασε πρώτα ένα μικρό teaser του τραγουδιού στο TikTok, και αμέσως έγινε viral. Μάλιστα, είχε τόσο μεγάλη επιτυχία που ανέβηκε αυτόματα στα τσαρτ. Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί από πέρσι με τον Oliver Anthony και το «Rich Men North of Richmond». Ανακάλυψη του Brent Faiyaz, ο Richman αποφάσισε να παρατήσει το πανεπιστήμιο και να αφοσιωθεί στη μουσική όταν ένα από τα πρώτα του κομμάτια πήρε καλές κριτικές. Παιδί CODA από την πλευρά της μητέρας του και με πατέρα ντράμερ, ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής από μικρή ηλικία.

Million Dollar Baby

Αρκετοί ήδη έχουν ανακηρύξει το «Million Dollar Baby» το τραγούδι του καλοκαιριού, και δεν έχουν και πολύ άδικο, δεν είναι τυχαία η επιτυχία του. Ρυθμικό και lo-fi ταυτόχρονα, με R&Β στοιχεία, δεν μοιάζει με όσα βρίσκονται στα τσαρτ. Φανερώνει μια ευρεία γκάμα επιρροών του δημιουργού του, από τους Mötley Crüe και τους Kiss μέχρι τον Lil Wayne και τον 50 Cent. Το σημαντικότερο, είναι τέρμα κολλητικό.

Υπερκολλητικό και φοβερό, όμως, είναι και το «I like the way you kiss me» του Βρετανοκύπριου Artemas. Άλλη μια περιπτωσάρα: εμφανίστηκε ουρανοκατέβατος στα τέλη Μαρτίου με μια ανεξάρτητη κυκλοφορία που ανέβηκε στην τρίτη θέση των βρετανικών τσαρτ αρχικά και μετά κατέκτησε σχεδόν όλα τα τσαρτ του κόσμου. Στην Αμερική βρέθηκε στη θέση 12.

Στο «I like the way you kiss me» τα έντονα κουίρ R&B φωνητικά του δημιουργού του –δεν καταλαβαίνεις αν τραγουδάει κορίτσι ή αγόρι– πατάνε σε έναν synth wave ρυθμό για να δημιουργήσουν μια εκρηκτική ρετροφουριστική μείξη από τα ’80s και τα ’90s, αλλά δεν μπορεί κανείς να προσδιορίσει ακριβώς πού θέλει να ανήκει. Έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία, που κάποιος έφτιαξε και πόσταρε στο YouTube ένα βίντεο που το παίζει στο repeat για μία ώρα και το ακούς μια χαρά, χωρίς να κουράζει! Από την άλλη, το επίσημο βίντεο του κοπιάρει απροκάλυπτα την εναρκτήρια σκηνή του Climax του Γκάσπαρ Νόε. Ο Artemas, που το επίθετό του είναι Diamandis, άρχισε να γράφει μουσική όταν είδε ένα ντοκιμαντέρ για τους Nirvana στα 16 του. Στα 17 του κυκλοφόρησε το πρώτο του κομμάτι, ένα «απαίσιο ροκ τραγούδι», που όμως παίχτηκε στο τοπικό ραδιόφωνο του χωριού του κάπου στο Οxfordshire.

I like the way you kiss me

Fun fact: Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών. Και οι δυο αυτοί καλλιτέχνες είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες. Μένει να δούμε αν θα υπάρξει συνέχεια.

Τεράστια χιτ από το πουθενά που τα ακούς μέχρι σήμερα:

Gotye - Somebody That I Used to Know (2011)

Ήταν ιδιοφυής κίνηση από τη μεριά του άσημου 30χρονου τότε Gotye να χρησιμοποιήσει ένα sample από το «Seville», ένα instrumental κομμάτι που κυκλοφόρησε ο Luiz Bonfá το 1967. Το εμπλούτισε, βέβαια, με περισσότερα beats και ένα ξυλόφωνο που παίζει στο background μια πασίγνωστη παιδική μελωδία. Το κομμάτι σάρωσε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Όχι κι άσχημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το έγραψε στο σπίτι των γονιών του στην Αυστραλία. Στα φωνητικά ακούγεται η Νεοζηλανδή Kimbra.

Portugal. Τhe Man – Feel it Still (2017)

Ένα τραγούδι που ακούς συνέχεια στο ραδιόφωνο μέχρι και σήμερα και νομίζεις ότι γνωρίζεις τον δημιουργό του (στη δική μου περίπτωση, ο Pharrell Williams). Στην πραγματικότητα, δεν το λέει κάποιος γνωστός μουσικός αλλά μια αμερικανική ροκ μπάντα με ένα κάπως γελοίο όνομα, Portugal. The Μan. «Κλέβουν» ελαφρά τη μελωδία από το θρυλικό «Please Mr. Postman» των Marvelettes από το 1961 και πετυχαίνουν διάνα – αν και τους πήρε 8 μήνες να χτυπήσουν τα τσαρτ. One hit wonder που κέρδισε και Γκραμι, και θα μας ταλαιπωρεί για καιρό.

Tones and I - Dance Monkey (2019)

Ένα από τα πιο ενοχλητικά κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, ίσως γι’ αυτόν τον λόγο έγινε τόσο τρελή επιτυχία. Έφτασε στην κορυφή σε 30 χώρες όταν κυκλοφόρησε, σπάζοντας διάφορα ρεκόρ. Ελπίζω η συμπαθής Αυστραλή Toni Watson να έγινε τόσο ζάπλουτη που να μην χρειαστεί να ξανακυκλοφορήσει τίποτα ποτέ πια – φαίνεται, νομίζω, πόσο μου αρέσει το συγκεκριμένο κομμάτι. Δυστυχώς, θα μας ταλαιπωρεί και αυτό για καιρό. «Τραγουδάει αγόρι ή κορίτσι», «Πόσα λεφτά έβγαλε;», «Είναι η αληθινή της φωνή;», είναι μερικές από τις ερωτήσεις που πετυχαίνει κανείς στο διαδίκτυο.

Steve Lacy - Bad Habit (2022)

Αυτό κι αν ήταν ένα αξιοπερίεργο Νο1 στο Billboard Hot 100. Τo «Bad Habit» είναι αμφίρροπο όχι μόνο σεξουαλικά αλλά και ηχητικά. Σίγουρα δεν ακούγεται σαν ένα συνηθισμένο pop hit. Μελαγχολικό και απροσδιόριστο, δεν μπορείς να διακρίνεις αν είναι ξεκάθαρη σόουλ και δεν το λες και ακριβώς ποπ. Η Wikipedia το χαρακτηρίζει lo-fi rock και προσωπικά μάλλον αυτό θα διάλεγα. Προκάλεσε πανικό στο TikTok και έκανε σούπερ σταρ τον αρκετά χαμηλών τόνων Steve Lacy.

Oliver Anthony - Rich Men North of Richmond (2023)

Αμέτρητες συζητήσεις προκάλεσε τούτο εδώ για το αν είναι alt-right ύμνος όταν πήγε κατευθείαν στο Νο1 κυριολεκτικά από το πουθενά και έκανε τον άνθρωπο που το έγραψε και το τραγουδάει, τον Oliver Anthony, τον πρώτο καλλιτέχνη που ανεβαίνει στην κορυφή χωρίς καμία προηγούμενη κυκλοφορία –σε οποιαδήποτε μορφή–, τον πρώτο που βρέθηκε ταυτόχρονα στο Νο1 στο Hot 100 και στο Hot Country Songs την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του και (μόλις) τον τρίτο που έχει Νο1 επιτυχία χωρίς να έχει υπογράψει σε δισκογραφική. Τελικά, δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, αλλά, λόγω αυτής της συνθήκης, έγινε viral hit. Παντελώς αδιάφορο και προσπελάσιμο, αν έβγαινε στην Αμερική σε μια άλλη χρονική στιγμή, όχι τόσο πολιτικά φορτισμένη, ίσως να μην απασχολούσε κανέναν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ