Η αισθητική του David Bowie δεν είναι χάπι

 Η αισθητική του David Bowie δεν είναι χάπι Facebook Twitter
Συνήθως αντιγράφουν μια εικόνα, πολλοί δεν μπαίνουν καν στον κόπο να «κλέψουν» από την μουσική τους τα καλύτερα στοιχεία και να τα ενσωματώσουν φρεσκαρισμένα με σύγχρονο αέρα στην δική τους. Τους αρκεί μια εικόνα που παραπέμπει στα παλιά. « Έχετε κάτι σε Alladine Sane;» μοιάζουν να λένε σε αυτούς που είναι υπεύθυνοι για την εικόνα τους. ..
1

 

 

Ο Will Brooker ένας 45χρονος καθηγητής από το πανεπιστήμιο του Kingston σκοπεύει να ζήσει συμπυκνωμένη σε ένα χρόνο τις πέντε δεκαετίες καριέρας του David Bowie, γράφοντας στο τέλος μια μελέτη με τίτλο «For ever Stardust». Για να  το πετύχει αυτό λέει ότι θα ταξιδέψει , θα διαβάσει τα βιβλία και θα ακούσει την μουσική που άκουγε ο Bowie, θα περάσει όλες τις φάσεις της καριέρας του, κάνοντας ακόμα και δίαιτα και φυσικά θα ντύνεται όπως αυτός, κάτι που φαίνεται να τον απασχολεί και με το παραπάνω . Η ρηχότητα της έρευνας όπως θέλει να την αποκαλεί γίνεται αντιληπτή όχι μόνο από τον λογαριασμό του στο twitter όπου ανεβάζει συνεχώς φωτογραφίες που παραπέμπουν στις ενδυματολογικές φάσεις που περνούσε το ποπ είδωλο, αλλά και από τα λόγια του στις συνεντεύξεις. «Εάν διαβάζεις παράξενα βιβλία επιστημονικής φαντασίας και βιβλία σχετικά με την μαγεία θα μπορέσεις να μπεις μέσα στο κεφάλι του Bowie. Ένα μέρος παράξενο και επικίνδυνο . Ένα  μέρος στο οποίο δεν θα ήθελες να ζεις» λέει σε μια συνέντευξη του. 

Το ίντερνετ εκτός από ταχύτητα είναι ένας απέραντος ωκεανός γνώσης. Άρα ότι θες να βρεις για να το μελετήσεις το βρίσκεις. Το ότι απλά αντιγράφεις επιφανειακά τον καλύτερο δεν σου φταίει το ίντερνετ αλλά κάτι άλλο: Η τεμπελιά.

Ο τρόπος με τον οποίο ενεργεί ο Brooker (τον επόμενο μήνα ετοιμάζεται να περάσει την «φάση Βερολίνο» του Bowie) είναι επίκαιρος. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ενεργούν οι περισσότεροι καινούριοι καλλιτέχνες μέσα στην ποπ κουλτούρα της εποχής μας. Θέλουν να αφομοιώσουν τους παλιούς και ταλαντούχους χωρίς να τους μελετήσουν. Συνήθως αντιγράφουν μια εικόνα, πολλοί δεν μπαίνουν καν στον κόπο να «κλέψουν» από την μουσική τους τα καλύτερα στοιχεία και να τα ενσωματώσουν φρεσκαρισμένα με σύγχρονο αέρα στην δική τους. Τους αρκεί μια εικόνα που παραπέμπει στα παλιά. « Έχετε κάτι σε Alladine Sane;» μοιάζουν να λένε σε αυτούς που είναι υπεύθυνοι για την εικόνα τους. Και γεμίζει ο τόπος κεραυνούς γύρω από τα μάτια. Και τους αρκεί να είναι αυτοί που «με το στυλ τους θυμίζουν Bowie». Τους αρκεί να γράφουν το όνομα τους δίπλα σε αυτό του Bowie. Και μετά ξεχνιούνται. Και έρχονται οι επόμενοι. Και πάλι τα ίδια. Και το επιχείρημα για να σε αποστομώσουν μοιάζει δυνατό: Το ίντερνετ είναι υπεύθυνο. Η ταχύτητα της εποχής. Και είναι ένα δυνατό επιχείρημα. Τώρα γυρίστε το νόμισμα ανάποδα. Το ίντερνετ εκτός από ταχύτητα είναι ένας απέραντος ωκεανός γνώσης. Άρα ότι θες να βρεις για να το μελετήσεις το βρίσκεις. Το ότι απλά αντιγράφεις επιφανειακά τον καλύτερο δεν σου φταίει το ίντερνετ αλλά κάτι άλλο: Η τεμπελιά.

Το άρθρο αυτό του ΝΜΕ αναλύει την κάθε ιστορία που κρύβεται πίσω από τις εικονογραφήσεις των δίσκων του David Bowie. Οι ιστορίες δείχνουν εκτός από την ιδιοφυΐα του και την μεγάλη γκάμα των αναφορών του. Πίσω από το «The man who sold the world» του 1970 όπου ο καλλιτέχνης φοράει ένα φόρεμα του Βρετανού σχεδιαστή Michael Fish, καθιερώνοντας το ανδρόγυνο στυλ υπάρχει μια αναφορά στις δουλειές του ζωγράφου Dante Gabriel Rossetti. Το Hunky Dory που το ακολουθεί είναι εμπνευσμένο από ένα λεύκωμα της Μάρλεν Ντίτριχ που ο καλλιτέχνης είχε μαζί του κατά την διάρκεια της φωτογράφησης. Στο «The Rise And Fall Of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars» η ατμόσφαιρα του εξώφυλλου είναι εμπνευσμένη από το βιβλίο του William Burroughs WildBoys.


Στο 'Pin-Ups' του 1973 όπου εμφανίζεται αγκαλιά με το μοντέλο Twiggy ήταν μια φωτογράφηση για το εξώφυλλο της Vogue αλλά ο Bowie αποφάσισε να την βάλει στο εξώφυλλο του δίσκου. Το 'Station To Station' (1976) είναι εμπνευσμένο από τον χορογράφο Lindsay Kemp και το φίλμ «The Man Who Fell to Earth» όπου ο Bowie πρωταγωνιστούσε. Η έμπνευση από το καλλιτεχνικό δίδυμο Gilbert and George για το Tonight του 1984  δεν θα έχει καμία σχέση με αυτή του  Tin Machine II' (1991) με τα αγάλματα αρχαιοελληνικών κούρων. Και άλλες τόσες ετερόκλητες αναφορές θα ακολουθήσουν στα εξώφυλλα του για να καταλήξουμε στο «The Next Day» του 2013 όπου η επιγραφή «The Next Day» με λευκό φόντο «σκοτώνει» το εξώφυλλο του Heroes που τον καθιέρωσε. Εκεί που άλλοι αναπαράγουν τον παλιό καλό τους εαυτό(και ο Bowie δεν έχει μόνο έναν καλό εαυτό) ως μέσο χρηματοδότησης για τα γεράματα, ο Bowie έχει την πρόθεση να τον σκοτώσει για να γεννήσει έναν καινούριο.

Και όλα αυτά μόνο στην εικόνα χωρίς να μπούμε καν στην μουσική του. Ένας τομέας που νομίζουν ότι είναι εύκολο όχι μόνο να αντιγράψουν αλλά και να κατανοήσουν. Ζώντας σαν καρικατούρες του Bowie ή βγάζοντας λεφτά σαν καρικατούρες πατώντας πάνω σε έναν από τους πολλούς εαυτούς του. Χρειάζεται να κάνουν κάτι δυσκολότερο όμως για να τον ψυλλιαστούν τι έκανε: Να μεγαλώσουν το εύρος τον αναφορών τους. Αλλά για αυτό πρέπει να κοπιάσουν. Πράγμα δύσκολο άμα περιμένεις να γίνουν όλα μαγικά και γρήγορα. Σαν να παίρνεις ένα χάπι.

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Πισω απο το πασιγνωστο τραγουδι των Ντειβιντ Μποουι και Τζων Λενον "Fame" ( 1975 ) βρισκεται ο ρυθμος του Πουερτορικανου κιθαριστα Καρλος Αλομαρ. Ο Αλομαρ εχει συνεργαστει με τον Μποουι περισσοτερες φορες απο καθε αλλο μουσικο. Mεγαλωσε στη Νεα Υορκη και για ενα διαστημα επαιζε στη μονιμη ορχηστρα του θρυλικου "Θεατρο Απολλο". Σε μικρη ηλικια περιοδευσε και με τον Τζε'ι'μς Μπραουν, μεχρι που μια παρεξηγηση τους εκανε να χωρισουν.Σε ενα απο τα πιο σουρεαλιστικα γεγονοτα στην καριερα του Αλομαρ και του Μποου'ι' , ο Τζε'ι΄μς Μπραουν κλεβει αυτουσια τη μελωδια του "Fame" με το "Hot - I need to be loved" . ( Εδω : http://www.youtube.com/watch?v=6Vn--qcqxXI ). Αν ο δισκος παει καλα…”, λεει ο Αλομαρ, “…να τον παμε στα δικαστηρια”… Ευτυχως για τον Μπραουν, ο δισκος δε τα πηγαινει και τοσο καλα και ετσι ο Μποουι αφηνει το θεμα να ξεχαστει, αφου οπως κι ο Αλομαρ ηταν και μεγαλος θαυμαστης του Μπραουν. Η σχεση Αλομαρ, Μποουι ειναι εμβληματικη αυτης που δημιουργησαν λευκοι Βρετανοι καλλιτεχνες με μαυρους Αμερικανους 'η Λατινο-Αμερικανους της Νεας Υορκης απο την εποχη της εισβολης των Rolling Stones στην Αμερικη με επικεντρο την μαυρη μουσικη των μπλουζαδορων του Αμερικανικου Νοτου. ( Εδω ο Αλομαρ το 1978, στα μωβ, φορωντας γυαλια, στη Βρεμη της Γερμανιας, στην πανεμορφη εκτελεση του "Stay" : http://www.youtube.com/watch?v=rUdIH4hIAs8 ).Το τριγωνο που παιχτηκε η σχεση αυτη ηταν : α ) Νεα Υορκη ( η μεγαλυτερη βαση μαυρων μουσικων μετα τη βιομηχανοποιηση της αγροτικης παραγωγης στο Δελτα του Μισισιπη και την επακολουθη ξενιτια πολλων μαυρων προς την Ανατολικη Ακτη), β ) Νησια της Καραιβικης κυριως τα Μπαχαμας και γ )  Ελβετια 'η Νοτιο Γαλλια ( οπου ειχαν τα στουντιο που γραφαν τη μουσικη τους, αλλα και σπιτια διαμονης βρετανοι καλλιτεχνες ετσι ωστε να αποφευγουν την υψηλη φορολογια της χωρας τους ). Εκτος του Μποουι, ο Αλομαρ, ειχε συνεργαστει με τον γνωστο βρετανο καλλιτεχνη Ρομπερτ Παλμερ ( αυτος ζουσε και εγραφε μουσικη στα Μπαχαμας, ηταν γειτονας του Μποουι και της Τινας Τερνερ στην Ελβετια ) και με το πασιγνωστο βρετανικο συγκροτημα Duran Duran που ανοιγε τις συναυλιες του Μποουι.Η γυναικα του Αλομαρ, η νεουρκεζα τραγουδιστρια Ρομπιν Κλαρκ, γινεται γνωστη απο τη συνεργασια της με το παγκοσμιως γνωστο Βρετανικο συγκροτημα της δεκαετιας του 80, Simple Minds. Ειδικα στο 1985 σολο της στο κομματι "Alive and Kicking". ( Εδω στο 4.25. http://www.youtube.com/watch?v=13gJa5_OYd4 ).Την ιδια χρονια, δυο απο τα μελη του Duran Duran ( τα αδελφια Ταιηλορ ) μαζι με τον Παλμερ σχηματιζουν το συγκροτημα Power Station. Ντραμιστας τους γινεται ενας παλιος φιλος του Αλομαρ, με καταγωγη απο την Καραιβικη, ο Τονι Τομπσον. Ο τελευταιος ανηκε στο διασημο νεουρκεζικο ντισκο γκρουπ "Chic" με αρχηγο τον μουσικο Να'ι'λ Ροτζερς ( που ηξερε τον Αλομαρ απο μικρη ηλικια και το "Απολλο"). Λιγο πιο πριν, ο Ροτζερς γινεται παραγωγος ( κι ο Τομπσον ντραμιστας ) του πιο εμπορικου δισκου του Ντειβιντ Μποουι, το πασιγνωστο "Lets Dance" το οποιο ειναι γραμμενο στην Ελβετια οπου ειχε καταφυγει ο βρετανος καλλιτεχνης απο φοβο, μετα το θανατο του Τζον Λενον στη Νεα Υορκη τον Δεκ.του 1980. Εδω ενα καταπληκτικης ποιοτητας βιντεο για τον Ναιλ Ροτζερς, τον “Καστοριαδη της Φανκ” απο το BBC https://www.youtube.com/watch?v=6ith7xkuYGc( Και εδω μια σπανια "μαυρη" εκτελεση του πασιγνωστου τραγουδιου απο τον ιδιο τον Να'ι'λ Ροτζερς με τους Σικ και τον Ερικ Μπενε : http://www.youtube.com/watch?v=uxGSfXFhAJk ). Στα τελη εκεινης της δεκαετιας και στο 1988, οταν ο Μποουι αποφασιζει να δημιουργησει ενα δικο του συγκροτημα, τους Tin Machine, παιρνει τους μουσικους του και πηγαινει στο γνωστο στουντιο Compass Point, στο Νασσαου των Μπαχαμας, να φτιαξει το πρωτο τους αλμπουμ.Δυο χρονια αργοτερα, 14 Οκτ του 1990, γνωριζει την Σομαλεζα Ιμαν Αμπντουλμαχιντ. Ειναι η πιο ευτυχισμενη περιοδος για τον Εγγλεζο τραγουδιστη. Ζουν γι αρκετο διαστημα στο σπιτι της Ιμαν στο ΛΑ.Τον Μαρτιο του 1993, ο Μποουι, φορωντας ενα Perfecto δερματινο τζακετ ( και η Ιμαν...περουκα ) κατηφοριζουν μαζι την οδο Κιαρνι στο υψος της οδου Κολομπους εδω στο Σαν Φρανσισκο διχως κανεις να τους παρει χαμπαρι. Μολις τους βλεπω γυριζω τη μηχανη μου καθετα και προσπαθω να συνθεσω οσο το δυνατον καλυτερα. Το ζευγαρι στα αριστερα κοιταει αλλου. Ακριβως απεναντι ειναι τα γραφεια του σκηνοθετη ΦΦ Κοπολλα. Περνουν απεναντι και κατευθυνονται προς την περιοχη με μαγαζια που πουλουν επιπλα-αντικες. Λιγο πριν φυγω, τους βλεπω να κοντοστεκονται μπροστα στη κλειστη με παντζουρια ισογεια προσοψη του γραφειου του θρυλικου μεγαλοδικηγορου, Melvin Belli. Το γραφειο βρισκοταν απεναντι απο την πυραμιδα της Τρανσαμερικα αλλα δε λειτουργουσε πια. Μπορουσε κανεις ομως να δει μεσα απο κατι ανοιγματα το σκονισμενο ψηλοταβανο εσωτερικο του. Τις μεγαλες αδειες βιβλιοθηκες, τα μασονικα συμβολα, τα σκορπισμενα επιπλα εδω-και-κει. Ο Μποουι της εξηγουσε προσπαθωντας να κυτταξει διακριτικα μεσα απο τις χαραμαδες το γραφειο του δικηγορου που εκπροσωπησε τους Rolling Stones στη συναυλια-τραγωδια του Altamont, 6 Δεκ.του 1969.  https://www.youtube.com/watch?v=goMhOK3Q0Hg