Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Στόλης

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη

0

«Μας μεγάλωσε η γειτονιά / Μες στο κρύο και την παγωνιά / Θέλαμε μονάχα μια αγκαλιά / Κι ας ήμασταν τα κακά παιδιά», τραγουδάει η 19χρονη Luisa στο κομμάτι της «Γειτονιά», με το οποίο κάνει το επίσημο ντεμπούτο της. Ένα απροσδόκητο old-school κομμάτι με κοινωνικό στίχο, που περιγράφει αρκετά σκληρές καταστάσεις. Η Luisa δεν αναφέρει γεγονότα που έπλασε με τη φαντασία της. «Μιλάω για μένα», λέει, «το κομμάτι είναι αυτοβιογραφικό, για να με γνωρίσει ο κόσμος μέσα από αυτό, να ξέρει ποια είμαι».

Γεννήθηκε στον Άγιο Δομίνικο και στην Ελλάδα ήρθε σε ηλικία 5 χρονών. Η μητέρα της παντρεύτηκε Έλληνα και ζει εδώ για πάνω από 35 χρόνια. Σήμερα είναι 65. «Βέβαια, χώρισαν μετά από κάποιο διάστημα και με μεγάλωσε μόνη της», λέει η Luisa.

«Οι άνθρωποι που με μεγάλωσαν δεν ήταν οι πραγματικοί μου γονείς», εξηγεί. Η μητέρα της είναι στην πραγματικότητα η θεία της. «Την πραγματική μου μητέρα την έχασα πολύ μικρή. Τη θυμάμαι αμυδρά. Ήταν μεγάλη η διαφορά από τη μία χώρα στην άλλη, επειδή δεν γνώριζα τη γλώσσα και δεν είχα και κανέναν να με μάθει, ούτε η μητέρα μου ήξερε ελληνικά, επειδή μιλούσε συνέχεια αγγλικά με τον πατέρα μου».

«Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί».

Η Luisa λέει ότι έμαθε ελληνικά μέσα από τα τραγούδια. Τραγούδαγε και έγραφε ταυτόχρονα. Ήταν πιο εύκολο γι’ αυτήν να μάθει έτσι τη γλώσσα από το να πάει σε φροντιστήριο. Δεν μπορούσε να πάει έτσι κι αλλιώς, επειδή δεν είχε λεφτά η μητέρα της. Το σχολείο δεν φαίνεται να τη βοήθησε καθόλου σε αυτό.

«Έλεγα λέξεις και επειδή είχα περίεργη προφορά, με κορόιδευε όλη η τάξη όταν μίλαγα, έτσι σταμάτησα να μιλάω. Από ένα σημείο και μετά, η δασκάλα μου νόμιζε ότι είχα πρόβλημα. Θυμάμαι, μου μίλαγαν τα άλλα παιδάκια και δεν ήξερα τι μου έλεγαν, αν με έβριζαν ή αν μου έλεγαν καλά λόγια».

Όταν άλλαξε σχολείο η κατάσταση καλυτέρευσε κάπως, επειδή δεν ήταν το μόνο ξένο παιδί στην τάξη. Όταν έμαθε τη γλώσσα άρχισε να μιλάει συνεχώς, ενώ ήταν ένα ατίθασο παιδί που συχνά έμπαινε σε μπελάδες.

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

«Με τι τραγούδια έκανα εξάσκηση; Κυρίως ρεμπέτικα και λαϊκά, Μητροπάνο, Καζαντζίδη. Το αγαπημένο μου είναι ο “Γυάλινος Κόσμος”». Το σπίτι της ήταν γεμάτο μουσική, bachata, ρεγκετόν και τα παραδοσιακά του Άγιου Δομίνικου. Με την ελληνική μουσική άρχισε να έρχεται σε επαφή από το καφενείο όπου δούλευε η μητέρα της.

Και με το ραπ πώς ασχολήθηκε; «Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν», λέει.

«Να φανταστείς, ήθελα να γίνω αστροναύτης όταν μεγαλώσω, επειδή ένιωθα ότι στο διάστημα δεν έχεις κάποιον να σε κριτικάρει ή να σου κάνει bullying και ότι θα γνωρίσεις κόσμο που δεν μιλάει καν τη γλώσσα σου, τους εξωγήινους, οπότε δεν χρειάζεται να ξέρεις ελληνικά. Στο γυμνάσιο ραπ άκουγαν όλοι και άρχισαν να γίνονται τα πρώτα ραπ battles. Eκεί είδα ότι το ’χα και δεν το άφησα καθόλου από τα δώδεκά μου και μετά.

Σήμερα, αν μου δώσεις έναν ρυθμό ή αν μου βάλεις μια μουσική, θα σου γράψω οτιδήποτε μου βγει εκείνη την στιγμή». Στην αγάπη της για το ραπ συνέβαλε και η βιογραφία του Tupac που ήταν η μεγαλύτερή της επιρροή. Ταυτίστηκε πολύ, ιδιαίτερα με την παιδική του ηλικία, και αυτός μεγάλωσε μόνο με τη μητέρα του. 

«Θα ήθελα να γίνω αυτό που είναι ο Λεξ και το προσπαθώ» λέει. «Μέσα στα κομμάτια μου μιλάω για τη μειονότητα και για τα παιδιά που έχουν ζήσει δύσκολα. Δεν ραπάρω για προφανή πράγματα, οπότε ο περισσότερος κόσμος με αντιμετωπίζει με καχυποψία. Δεν πιστεύουν ότι τα έχω περάσει όλα αυτά, επειδή με θεωρούν μικρή.

Βέβαια, δεν περίμενα να έχω τόσο καλό feedback από την αρχή. Άμα διαβάσεις τα σχόλια κάτω από το κομμάτι στο YouTube, από τα 350 σχόλια που υπάρχουν μόνο τα πέντε είναι αρνητικά, ενώ περίμενα το αντίστροφο. Είμαι πολύ χαρούμενη που αγκάλιασε το κομμάτι ο κόσμος».

Η Luisa έμαθε ελληνικά από τα τραγούδια του Μητροπάνου και του Καζαντζίδη Facebook Twitter
«Δεν το πίστευα ότι θα ασχοληθώ ποτέ, εξαιτίας της γλώσσας. Έγραφα κάτι χαζά ποιηματάκια όταν ήμουν μικρή, με τεράστια ορθογραφικά λάθη, που δεν τα έδειχνα πουθενά επειδή ντρεπόμουν». Φωτ.: Νίκος Στόλης/ LIFO

Αυτό το διάστημα ετοιμάζει το δεύτερό της κομμάτι που θα λέγεται «Ψηφιακός Κόσμος», στο οποίο μιλάει για άτομα τα οποία πουλάνε κάτι το οποίο δεν είναι.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Θα ήθελα να πετύχω όπως ακριβώς το έχω στο μυαλό μου και να δω και άλλα παιδιά που έχουν ζήσει παρόμοιες ή χειρότερες καταστάσεις να τα καταφέρνουν όπως εγώ. Και να βγουν και άλλες κοπέλες στη σκηνή», λέει για το μέλλον που οραματίζεται.

«Αυτό ελπίζω και θέλω. Να γίνει αυτό το βήμα, αλλιώς δεν πρόκειται να συνηθίσει ο κόσμος ότι υπάρχουν γυναίκες ράπερ. Χαίρομαι πάρα πολύ με την Ghetto Queen και την Kimi, που όσο κράξιμο και να τρώνε δεν τα έχουν παρατήσει. Προσπαθούν με το δικό τους στυλ. Η μουσική είναι όπως ένα πιάτο φαΐ, άμα το παραγγείλω και δεν μου αρέσει, δεν θα το φάω. Και τη μουσική, αν δεν σου αρέσει, δεν χρειάζεται να την ακούσεις, δεν σε αναγκάζει κανείς».

«Κάποιος μου έχει γράψει μια φορά στα σχόλια στο Instagram ότι το παίζω πολύ gangsta για γυναίκα. Όταν με μεγάλωσε μια γυναίκα που τα έκανε όλα μόνη της και ήταν για μένα πατέρας, αδερφός, φίλος, τα πάντα, φυσικά θα βγω δυναμική επειδή θεωρώ ότι η μητέρα μου είναι περισσότερο gangsta από μένα και από σένα και όλους μαζί. Συγκεκριμένα, mobster (μαφιόζα) με είχε πει, τώρα που το θυμάμαι».

Luisa - Geitonia (Official Music Video)

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT