Η μουσική των Khruangbin συνδέει τη Δύση με την Ανατολή

Η μουσική των Khruangbin συνδέει τη Δύση με την Ανατολή Facebook Twitter
Το πρώτο τραγούδι τους που προκάλεσε αίσθηση ήταν το «A calf born In Winter», το οποίο, μάλιστα, ο γνωστός ηλεκτρονικός παραγωγός Bonobo συμπεριέλαβε το 2013 σε ένα από τα συλλεκτικά mixes του.
0

Στην εποχή της ακραίας πολιτικής ορθότητας που διανύουμε τείνουμε να αντιμετωπίζουμε ορισμένα θέματα με σκεπτικισμό έως και καχυποψία, ενώ κάποτε θα μας φαίνονταν αθώα και δεν θα βλέπαμε κανένα είδος «κινδύνου» πίσω από αυτά.

Έχουν γίνει πολλές αναλύσεις για το πώς αυτή η νέα σχολή σκέψης και θεώρησης της πραγματικότητας έχει επηρεάσει διάφορες εκφάνσεις του συλλογικού και ατομικού βίου, αλλά, όσον αφορά το πεδίο της μουσικής, έχει επανέλθει το ζήτημα της πολιτισμικής ιδιοποίησης, του εξωτισμού και άλλων παραπλήσιων εννοιών.

Ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις η συζήτηση αποκλίνει κατά πολύ από την ουσία, που θα έπρεπε να είναι η μουσική.

Πιο συγκεκριμένα, μπάντες όπως οι Αμερικανοί Khruangbin (προφέρονται Κράουνμπιν και στα ταϊλανδέζικα η λέξη σημαίνει κινητήρας ή αεροπλάνο), οι οποίοι παίζουν ένα εντελώς εξωτικό κράμα από ταϊλανδέζικο rock'n'roll, ψυχεδέλεια της Μέσης Ανατολής, funk, dub, surf rock κ.ά. και αυτήν τη στιγμή θεωρούνται ένα από τα πιο ανερχόμενα ονόματα στον διεθνή εναλλακτικό χώρο, είναι ένα πολύ πετυχημένο case study για το πώς ένα συγκρότημα Δυτικών μπορεί, σεβόμενο τις διαφορετικές μουσικές παραδόσεις από τις οποίες δανείζεται στοιχεία, να αποφύγει κάθε πιθανή κατηγορία για «αποικιοκρατική» ιδεολογία και να πείσει το κοινό να ασχοληθεί με την ουσία, δηλαδή την πολύ καλή μουσική.

Η μουσική τους μπορεί από τη μια να λειτουργεί ως ένα ηχητικό χαλί, ικανό να κολλήσει σε κάθε ανιαρή, ρουτινιάρικη δραστηριότητα της καθημερινότητας, από την άλλη όμως αντλεί τόσο πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία από διάφορες ηχητικές παραδόσεις που μπορεί να στρέψει τους νέους ακροατές στις αυθεντικές πηγές.

«Ξέρουμε πως η μουσική μας αποτελεί μια εντελώς δυτική ερμηνεία των αυθεντικών πηγών, αλλά δεν θέλουμε να μοιάζουμε με παρωδία» εξηγεί με αυτογνωσία η Μεξικανο-αμερικανή μπασίστρια του γκρουπ Laura Lee και συνεχίζει: «Είναι αδύνατο να μην ονομαστεί "world music" αυτό που παίζουμε, αλλά προσπαθούμε να τιμήσουμε και να προβάλουμε τις επιρροές μας, όχι να τις οικειοποιηθούμε. Στόχος μας είναι να σεβαστούμε αυτή την ισορροπία όσο πιο πολύ γίνεται».

Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2010, όταν η Laura Lee γνώρισε, μέσω ενός κοινού φίλου, τον κιθαρίστα του γκρουπ Mark Speer, με τον οποίο ανακάλυψαν γρήγορα πως μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον για τους πολιτισμούς της κεντρικής Ασίας και τους αρχαίους μουσικούς θησαυρούς τους.

Η μουσική των Khruangbin συνδέει τη Δύση με την Ανατολή Facebook Twitter
Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2010, όταν η Laura Lee γνώρισε, μέσω ενός κοινού φίλου, τον κιθαρίστα του γκρουπ Mark Speer.

Ο Mark Speer έπαιζε μαζί με τον ντράμερ Donald «DJ» Johnson στην μπάντα της τοπικής εκκλησίας, με τον τελευταίο να έχει hip-hop υπόβαθρο.

Τελικά, οι τρεις τους γνωρίστηκαν καλύτερα, αποφάσισαν να σχηματίσουν τους Khruangbin και άρχισαν να ηχογραφούν στον στάβλο του Mark Speer στο Burton, μια μικρή πόλη έξω από το Χιούστον.

Το πρώτο τραγούδι τους που προκάλεσε αίσθηση ήταν το «A calf born In Winter», το οποίο, μάλιστα, ο γνωστός ηλεκτρονικός παραγωγός Bonobo συμπεριέλαβε το 2013 σε ένα από τα συλλεκτικά mixes του.

Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο τους με τίτλο «The Universe smiles upon you», το οποίο τους χάρισε μια μικρή, αλλά φανατική βάση πιστών και μπέρδεψε τους περισσότερους κριτικούς όσον αφορά τον χαρακτηρισμό του ήχου τους.

Τελικά, η εμμονή με τις ετικέτες οδήγησε τον διεθνή Τύπο να τον χαρακτηρίσει «thai funk».

 

Khruangbin - The Universe Smiles Upon You

Διά στόματος Mark Speer, όμως, αρνήθηκαν τους συσχετισμούς, καθώς «δεν τιμούν καθόλου τους ανθρώπους που παίζουν πραγματικά αυτό που εμείς στη Δύση ονομάζουμε thai funk, δηλαδή μπάντες όπως οι Khun Narin και οι Paradise Bangkok».

Oι Khruangbin επηρεάστηκαν στον πρώτο τους δίσκο από το μουσικό blog Monrakplengthai, που προτείνει ακριβώς τέτοιους ήχους.

Μετά από μήνες συνεχόμενων περιοδειών σε ολόκληρη την υφήλιο (σε μία από αυτές άνοιγαν τα ευρωπαϊκά shows του Father John Misty) μπήκαν στο στούντιο για να γράψουν το δεύτερο άλμπουμ τους, το «Con todo el mundo», το οποίο κυκλοφόρησε τον φετινό Φεβρουάριο και έκτοτε η φήμη του εξαπλώνεται ακόμη και σε εγχώριους ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Στον νέο αυτό δίσκο έχουν ενσωματώσει ανανεωμένες ηχητικές επιρροές από Καραϊβική, ινδική και ανατολίτικη μουσική, συνδυασμένη φυσικά με τα ψυχεδελικά στοιχεία και την γκρουβάτη funk που έχτισε το όνομά τους.

Ειδικότερα, όμως, είναι η σύγχρονη ιρανική κουλτούρα που αφήνει εντονότερα το στίγμα της στον θεματικό πυρήνα του δίσκου. Το κομμάτι «Rules» είναι εμπνευσμένο από τον Πέρση κιθαρίστα Kourosh Yeghmai, ενώ το βίντεο του single «Maria Tambien» προβάλλει τον αγώνα για τα γυναικεία δικαιώματα στο Ιράν πριν από την επανάσταση του 1979.

 

Khruangbin - Maria También (Official Video)

Οι λιγότερο ενθουσιώδεις κατηγορούν την τριάδα από το Τέξας πως πουλάει πιασάρικη ρετρό αισθητική και πολυπολιτισμική μουσική για τη γενιά του Spotify.

Για να είμαστε δίκαιοι, η μουσική τους μπορεί από τη μια να λειτουργεί ως ένα ηχητικό χαλί, ικανό να κολλήσει σε κάθε ανιαρή, ρουτινιάρικη δραστηριότητα της καθημερινότητας, από την άλλη όμως αντλεί τόσο πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία από διάφορες ηχητικές παραδόσεις που μπορεί να στρέψει τους νέους ακροατές στις αυθεντικές πηγές.

Έστω και γι' αυτούς τους ελάχιστους ρομαντικούς «εξερευνητές», η μουσική των Khruangbin μπορεί να λειτουργήσει ως ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε παρελθόν και μέλλον, Δύση και Ανατολή.

Όπως λένε και οι ίδιοι, «τελικά, σκοπός μας είναι να συνδέσουμε τους ανθρώπους μεταξύ τους». Αν δεν είναι αυτός ένας από τους «ιερούς» σκοπούς της καλής μουσικής, δεν ξέρω ποιος άλλος θα μπορούσε να είναι!

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ