Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για τη ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση

Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για την ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση Facebook Twitter
Γκέι είδωλα όπως η Donna Summer, παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.
0


TΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ
μουσικού δημοσιογράφου και συγγραφέα Τζον Σάβατζ –υπεύθυνου για μια σειρά σημαντικών τίτλων, από το England's Dreaming του 1991, μιας αξεπέραστης ιστορίας του πανκ, μέχρι το Teenage: The Creation of Youth του 2007 για την ανάδυση του εφήβου ως κοινωνικής και πολιτιστικής κατηγορίας–  έχει τίτλο The Secret Public (Το μυστικό κοινό) και αποτελεί έναν εκθαμβωτικό απολογισμό της επιρροής που είχε η queer αντίληψη στην ποπ κουλτούρα, αλλά και το αντίστροφο. Η αφήγηση εκτείνεται από το 1955 και την εμφάνιση του Little Richard –  του πρωτοπόρου του ροκ εν ρολ που από μικρός ήταν γνωστός ως «αδελφή και φρικιό» – μέχρι την επιτυχία του queer σταρ της ντίσκο Sylvester το 1978, το κομμάτι-ύμνος του οποίου You Make Me Feel (Mighty Real) ο Σάβατζ περιγράφει εύστοχα ως «μια σημαντική δήλωση για την απελευθέρωση των γκέι».

Στα  24 ταραχώδη χρόνια που καλύπτει το βιβλίο –κατά τη διάρκεια των οποίων η ποπ μουσική μεταμορφώθηκε από το ωμό ροκ εν ρολ, μέσω της σόουλ, της ψυχεδέλειας, του γκλαμ και του πανκ, στη φουτουριστική ηλεκτρονική ντίσκο– οι ΛΟΑΤΚΙ+ άνδρες και γυναίκες πέρασαν από τη σκιά και τον διαρκή κίνδυνο της βίας, του εξοστρακισμού και του εκβιασμού, στην ορατότητα, αν όχι ακριβώς στην καθολική αποδοχή. Αυτή η ορατότητα ήρθε χάρη σε λαμπερές φιγούρες όπως ο David Bowie και ο James Dean, καθώς και σε γκέι είδωλα όπως η Grace Jones και η Donna Summer, που παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των “superstars” του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54.

Σε ό,τι αφορά την περίπτωση του Bowie, μέσα από σχολαστική και συχνά αποκαλυπτική έρευνα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι, ενώ ο David Bowie σίγουρα είχε υπολογίσει ότι η δήλωση του στη μουσική εφημερίδα Melody Maker το 1972 ότι είναι «γκέι» θα προκαλούσε ντόρο, ο ίδιος ήταν μέρος ενός «σεξουαλικά ρευστού», θεατρικού περιβάλλοντος, το οποίο ήθελε να στηρίξει. «Πολλοί από τους φίλους μου είναι γκέι και δεν θα μπορούσα να εμφανίζομαι στις εφημερίδες ότι τη μία νύχτα πάω με τη Σοφία Λόρεν και την άλλη με την Ράκελ Γουέλς», εξηγούσε στους Sunday Times ο Bowie την ίδια εκείνη χρονιά. Όπως γράφει ο Σάβατζ, ο Bowie «είχε κατανοήσει ότι η νέα δεκαετία απαιτούσε μια νέα διαφάνεια και μια νέα ειλικρίνεια για τις "κρυμμένες"  ανθρώπινες ζωές ... και αυτό ήταν μέρος ενός ευρύτερου πολιτισμικού και πολιτικού κινήματος».

tudio-54
Το εξώφυλλο του βιβλίου The Secret Public

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των «superstars» του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54. Το 1967, υποστηρίζει ο Σάβατζ, ο Warhol ήταν «ο πιο διάσημος ομοφυλόφιλος στην Αμερική», εκθέτοντας τις πιο παραβατικές πτυχές της γκέι ζωής σε ταινίες όπως το «Flesh» και το «Trash», αλλά και στα τραγούδια των Velvet Underground, στους οποίους διετέλεσε παραγωγός, εμπνέοντας τον Bowie, ο οποίος έγινε με τη σειρά του παραγωγός συνέχισε του κλασικού –  και εξαιρετικά queer – άλμπουμ «Transformer» του Lou Reed το 1972.

Το βιβλίο δείχνει τον τρόπο με τον οποίο τα δικαιώματα των γκέι προχώρησαν με μια σειρά από άλματα προς τα εμπρός, ακολουθούμενα από βίαια πισωγυρίσματα –  ένα μοτίβο που ίσως συνεχίζεται και σήμερα. Οι τελευταίες ενότητες ξεναγούν τον αναγνώστη με γλαφυρό τρόπο στα γκέι κλαμπ της Νέας Υόρκης που εξέθρεψαν την ντίσκο, η οποία μετατράπηκε σε εθνική, και στη συνέχεια σε παγκόσμια τρέλα, φτάνοντας στο εμπορικό της ζενίθ με τη μορφή των Bee Gees, τους οποίους διαχειρίστηκε ο Robert Stigwood, εκπρόσωπος μιας φουρνιάς γκέι μάνατζερ με τεράστια επιρροή που καθοδηγούσαν την πορεία της ποπ μουσικής από το παρασκήνιο. Ο Σάβατζ τελειώνει την ιστορία του λίγο πριν το AIDS μετατρέψει σε νεκροταφεία γκέι θύλακες όπως το Σαν Φρανσίσκο, που πάλλονταν υπό τους ήχους της ηλεκτρονικής ντίσκο από τοπικούς αστέρες όπως ο Sylvester και ο Patrick Cowley.

Στη διαδρομή του βιβλίου του, ο συγγραφέας αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο η ποπ μουσική μπόρεσε όχι μόνο να δείξει τον δρόμο προς μια πιο απελευθερωμένη ύπαρξη, αλλά και να πραγματοποιήσει όνειρα που προηγουμένως έμοιαζαν ανέφικτα. Όπως γράφει στο εισαγωγικό κεφάλαιο, «η ποπ μουσική είχε τη δυνατότητα να απελευθερώσει τους πάντες – όχι μόνο τους γκέι άνδρες, τις λεσβίες και τα τρανς άτομα, αλλά και τους νέους ετεροφυλόφιλους άνδρες και γυναίκες που δεν αποδέχονταν τα κριτήρια και τις δεσμεύσεις που επέβαλλε η κυρίαρχη κουλτούρα».

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Ziggy Stardust

Daily / Ήταν το 1971 η χρονιά που η μουσική άλλαξε τα πάντα;

Αυτό ισχυρίζεται η επική σειρά ντοκιμαντέρ 1971: The Year That Music Changed Everything και ακόμα κι αν διαφωνεί κανείς, είναι αδύνατο να αντισταθεί στην αφήγησή του και στον πλούτο του αρχειακού υλικού, μέρος του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
andy warhol phone

Daily / Τι να μας πει κι ο Άντι Γουόρχολ εδώ που φτάσαμε (τα είχε πει άλλωστε)

Πάνω απ’ όλα ίσως, τη σειρά ντοκιμαντέρ «The Andy Warhol Diaries» σημαδεύει η ιδέα μιας βαθιάς λαχτάρας που προκύπτει από τις μισές αλήθειες και τους μισούς καημούς που «ακούγεται» να εκφράζει ο Γουόρχολ, αλλά και μια μεταφυσικού τύπου σχέση που είχε αναπτύξει με τη μοιρολατρία ή με τη Μοίρα την ίδια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Φωτογραφία / New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Με κεντρικές φιγούρες τον Keith Haring και τον Jean-Michel Βasquiat, τους πρόωρα χαμένους σούπερ σταρ της νεοϋορκέζικης εικαστικής σκηνής στη δεκαετία του ’80, μια μεγάλη έκθεση συγκεντρώνει φωτογραφίες από εκείνες τις έντονες μέρες και τις ακόμα πιο έντονες νύχτες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ