Ήταν το 1971 η χρονιά που η μουσική άλλαξε τα πάντα;

Ziggy Stardust Facebook Twitter
«Το 1971 δημιουργούσαμε τον 21ο αιώνα», ακούγεται να λέει ο David Bowie που προετοίμαζε εκείνη την χρονιά την θριαμβευτική του μεταμόρφωση ως Ziggy Stardust.
0



ΜE TO ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ τον τίτλο αυτού του (εξάωρου περίπου) ντοκιμαντέρ που ξεκίνησε να προβάλλεται πριν από μερικές μέρες από την πλατφόρμα AppleTV+, γίνεται αυτομάτως καχύποπτος/η, ειδικά αν θεωρεί τον εαυτό του/της ειδήμονα περί τα μουσικά: Και γιατί δηλαδή το 1971; Γιατί όχι το 1965 ή το 1969 ή το 1976 (που είναι και πιο "σημαδιακές" ίσως ημερομηνίες για ποικίλους λόγους, μουσικούς και μη); Γιατί όχι οποιαδήποτε άλλη χρονιά στη δεκαετία του ’70; 

Ο David Hepworth πάντως, ο Βρετανός συγγραφέας του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η σειρά αυτή των οχτώ επεισοδίων, έχει απόλυτη άποψη για το ζήτημα. Το απολαυστικό του πόνημα κυκλοφόρησε πριν από τέσσερα χρόνια με τίτλο 1971 – Never a Dull Moment: Rock’s Golden Year κι από την εισαγωγή ακόμα εμφανίζεται ξεκάθαρη η γνώμη του ότι το 1971 ήταν «η πιο πυρετωδώς δημιουργική χρονιά σε ολόκληρη την ιστορία της ποπ [popular] μουσικής». Ο Hepworth βέβαια ήταν 21 χρονών το 1971, ο ίδιος όμως αρνείται κάθε προκατάληψη: «Μπορεί ο αναγνώστης να ανασηκώσει με σκεπτικισμό το φρύδι του και να μου πει ότι, ‘χαίρω πολύ, κι εγώ το ίδιο θα έλεγα για την χρονιά που ήμουν 18 ή 21’… Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά στην περίπτωση την δική μου και του 1971. Η διαφορά είναι ότι εγώ έχω δίκιο». 

Αρκεί να σκεφτούμε το ειδικό βάρος τεσσάρων και μόνο τραγουδιών που κυκλοφόρησαν εκείνη την χρονιά: Το “Ohio” του Neil Young (για την σφαγή των φοιτητών από την Εθνοφρουρά την προηγούμενη χρονιά  στο Kent State), το “The Revolution Will Not Be Televised” του Gil Scott-Heron, το “What’s Going On?” του Marvin Gaye και το “Imagine” του John Lennon, όσο κι αν το τελευταίο προκαλεί στον αιώνα μας μια κάποια αλλεργική δυσανεξία. 

Σίγουρα έχει κι αυτός τα δίκια του. Αρκεί να σκεφτούμε το ειδικό βάρος τεσσάρων και μόνο τραγουδιών που κυκλοφόρησαν εκείνη την χρονιά: Το “Ohio” του Neil Young (για την σφαγή των φοιτητών από την Εθνοφρουρά την προηγούμενη χρονιά  στο Kent State), το “The Revolution Will Not Be Televised” του Gil Scott-Heron, το “What’s Going On?” του Marvin Gaye και το “Imagine” του John Lennon, όσο κι αν το τελευταίο προκαλεί στον αιώνα μας μια κάποια αλλεργική δυσανεξία. 

John Lennon Facebook Twitter
Τζον Λένον

Εκείνη την χρονιά είχαν κυκλοφορήσει επίσης άλμπουμ όπως το “There’s a Riot Going On” των Sly and the Family Stone, το “Tapestry” της Carole King και το “Blue” της Joni Mitchell, το “L.A. Woman” των Doors, το “Led Zeppelin IV”, το “Tago Mago” των Γερμανών Can (με την σημερινή αντίληψη, ίσως το πιο συναρπαστικό ‘ροκ’ συγκρότημα εκείνης της εποχής), το “Aretha Live at Fillmore West” και πολλά, πολλά άλλα. Όχι κι άσχημα, σίγουρα. 

Αντίθετα από το βιβλίο όμως, το επικό αυτό ντοκιμαντέρ που έγινε υπό την καθοδήγηση του μάστορα της σύνδεσης / σύνθεσης πλούσιου αρχειακού υλικού, Asif Kapadia (δημιουργού των βιογραφικών ντοκιμαντέρ Amy, Senna και Diego Maradona), δεν κολλάει απαραίτητα στις κυκλοφορίες εκείνης της χρονιάς. Επίσης, παρά την διάρκειά του, και τους τόνους απίστευτου υλικού που έχει στην διάθεσή του (μέρος του οποίου προβάλλεται για πρώτη φορά), δεν είναι εγκυκλοπαιδικό ή οριστικό ή απόλυτο ή εξαντλητικό. Το “1971” ξετυλίγεται χαλαρά εστιάζοντας στα πρόσωπα και στις καταστάσεις που θέλει για όση ώρα θέλει. Συγχρόνως, χρησιμοποιεί ιδανικά ως πλαίσιο και ως φόντο το ταραχώδες γεωπολιτικό σκηνικό εκείνης της περιόδου, από την κλιμάκωση του πολέμου στο Βιετνάμ μέχρι τον εμφύλιο στο Πακιστάν. Κι όλα αυτά στον απόηχο της διάλυσης των Beatles, της δίκης του Μάνσον, του κονσέρτου για το Μπαγκλαντές, της εξέγερσης στις φυλακές Attica, της δίκης του περιοδικού Oz, του Νίξον, του Hunter S. Thompson, της Angela Davies.

George Harrison Bob Dylan Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει ένα απίστευτο στιγμιότυπο με τον Τζορτζ Χάρισον και τον Μπομπ Ντίλαν να τραγουδούν μαζί στη σκηνή στη φιλανθρωπική συναυλία The Concert for Bangladesh.

«Το 1971 δημιουργούσαμε τον 21ο αιώνα», ακούγεται να λέει ο David Bowie που προετοίμαζε εκείνη την χρονιά την θριαμβευτική του μεταμόρφωση ως Ziggy Stardust. «Εγώ κι ένα συγκεκριμένο ‘κλιμάκιο’ μουσικών θέλαμε να φτιάξουμε ένα νέο είδος λεξιλογίου που θα εξέφραζε τόσο αυτό που ήταν το ροκ μέχρι τότε όσο και αυτό που θα γινόταν. Είχαμε μπουχτίσει με τους χίπηδες και θέλαμε να το πάμε κάπου αλλού. Πιστέψαμε ότι η ιστορία του ροκ θα μπορούσε να ανακυκλωθεί με διαφορετικούς τρόπους…». 

Όπως και το “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars” (με το οποίο κλείνει τρόπον τινά η σειρά), έτσι και το “Exile on Main Street” των Rolling Stones, θα κυκλοφορούσε την επόμενη χρονιά. Η ηχογράφησή του όμως και όλα τα απίστευτα και όμως αληθινά που συνέβησαν το καλοκαίρι του 1971 σ’ εκείνη την βίλα στη Νότια Γαλλία (ηδονισμός, χλιδή, δημιουργικότητα, κρασί, ρόδα, ηρωίνη, η μαφία της Μασσαλίας και άλλα εξόχως ελκυστικά), αποτελούν ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια αυτής της απολαυστικής σειράς. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ