Ήταν το 1971 η χρονιά που η μουσική άλλαξε τα πάντα;

Ziggy Stardust Facebook Twitter
«Το 1971 δημιουργούσαμε τον 21ο αιώνα», ακούγεται να λέει ο David Bowie που προετοίμαζε εκείνη την χρονιά την θριαμβευτική του μεταμόρφωση ως Ziggy Stardust.
0



ΜE TO ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ τον τίτλο αυτού του (εξάωρου περίπου) ντοκιμαντέρ που ξεκίνησε να προβάλλεται πριν από μερικές μέρες από την πλατφόρμα AppleTV+, γίνεται αυτομάτως καχύποπτος/η, ειδικά αν θεωρεί τον εαυτό του/της ειδήμονα περί τα μουσικά: Και γιατί δηλαδή το 1971; Γιατί όχι το 1965 ή το 1969 ή το 1976 (που είναι και πιο "σημαδιακές" ίσως ημερομηνίες για ποικίλους λόγους, μουσικούς και μη); Γιατί όχι οποιαδήποτε άλλη χρονιά στη δεκαετία του ’70; 

Ο David Hepworth πάντως, ο Βρετανός συγγραφέας του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η σειρά αυτή των οχτώ επεισοδίων, έχει απόλυτη άποψη για το ζήτημα. Το απολαυστικό του πόνημα κυκλοφόρησε πριν από τέσσερα χρόνια με τίτλο 1971 – Never a Dull Moment: Rock’s Golden Year κι από την εισαγωγή ακόμα εμφανίζεται ξεκάθαρη η γνώμη του ότι το 1971 ήταν «η πιο πυρετωδώς δημιουργική χρονιά σε ολόκληρη την ιστορία της ποπ [popular] μουσικής». Ο Hepworth βέβαια ήταν 21 χρονών το 1971, ο ίδιος όμως αρνείται κάθε προκατάληψη: «Μπορεί ο αναγνώστης να ανασηκώσει με σκεπτικισμό το φρύδι του και να μου πει ότι, ‘χαίρω πολύ, κι εγώ το ίδιο θα έλεγα για την χρονιά που ήμουν 18 ή 21’… Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά στην περίπτωση την δική μου και του 1971. Η διαφορά είναι ότι εγώ έχω δίκιο». 

Αρκεί να σκεφτούμε το ειδικό βάρος τεσσάρων και μόνο τραγουδιών που κυκλοφόρησαν εκείνη την χρονιά: Το “Ohio” του Neil Young (για την σφαγή των φοιτητών από την Εθνοφρουρά την προηγούμενη χρονιά  στο Kent State), το “The Revolution Will Not Be Televised” του Gil Scott-Heron, το “What’s Going On?” του Marvin Gaye και το “Imagine” του John Lennon, όσο κι αν το τελευταίο προκαλεί στον αιώνα μας μια κάποια αλλεργική δυσανεξία. 

Σίγουρα έχει κι αυτός τα δίκια του. Αρκεί να σκεφτούμε το ειδικό βάρος τεσσάρων και μόνο τραγουδιών που κυκλοφόρησαν εκείνη την χρονιά: Το “Ohio” του Neil Young (για την σφαγή των φοιτητών από την Εθνοφρουρά την προηγούμενη χρονιά  στο Kent State), το “The Revolution Will Not Be Televised” του Gil Scott-Heron, το “What’s Going On?” του Marvin Gaye και το “Imagine” του John Lennon, όσο κι αν το τελευταίο προκαλεί στον αιώνα μας μια κάποια αλλεργική δυσανεξία. 

John Lennon Facebook Twitter
Τζον Λένον

Εκείνη την χρονιά είχαν κυκλοφορήσει επίσης άλμπουμ όπως το “There’s a Riot Going On” των Sly and the Family Stone, το “Tapestry” της Carole King και το “Blue” της Joni Mitchell, το “L.A. Woman” των Doors, το “Led Zeppelin IV”, το “Tago Mago” των Γερμανών Can (με την σημερινή αντίληψη, ίσως το πιο συναρπαστικό ‘ροκ’ συγκρότημα εκείνης της εποχής), το “Aretha Live at Fillmore West” και πολλά, πολλά άλλα. Όχι κι άσχημα, σίγουρα. 

Αντίθετα από το βιβλίο όμως, το επικό αυτό ντοκιμαντέρ που έγινε υπό την καθοδήγηση του μάστορα της σύνδεσης / σύνθεσης πλούσιου αρχειακού υλικού, Asif Kapadia (δημιουργού των βιογραφικών ντοκιμαντέρ Amy, Senna και Diego Maradona), δεν κολλάει απαραίτητα στις κυκλοφορίες εκείνης της χρονιάς. Επίσης, παρά την διάρκειά του, και τους τόνους απίστευτου υλικού που έχει στην διάθεσή του (μέρος του οποίου προβάλλεται για πρώτη φορά), δεν είναι εγκυκλοπαιδικό ή οριστικό ή απόλυτο ή εξαντλητικό. Το “1971” ξετυλίγεται χαλαρά εστιάζοντας στα πρόσωπα και στις καταστάσεις που θέλει για όση ώρα θέλει. Συγχρόνως, χρησιμοποιεί ιδανικά ως πλαίσιο και ως φόντο το ταραχώδες γεωπολιτικό σκηνικό εκείνης της περιόδου, από την κλιμάκωση του πολέμου στο Βιετνάμ μέχρι τον εμφύλιο στο Πακιστάν. Κι όλα αυτά στον απόηχο της διάλυσης των Beatles, της δίκης του Μάνσον, του κονσέρτου για το Μπαγκλαντές, της εξέγερσης στις φυλακές Attica, της δίκης του περιοδικού Oz, του Νίξον, του Hunter S. Thompson, της Angela Davies.

George Harrison Bob Dylan Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει ένα απίστευτο στιγμιότυπο με τον Τζορτζ Χάρισον και τον Μπομπ Ντίλαν να τραγουδούν μαζί στη σκηνή στη φιλανθρωπική συναυλία The Concert for Bangladesh.

«Το 1971 δημιουργούσαμε τον 21ο αιώνα», ακούγεται να λέει ο David Bowie που προετοίμαζε εκείνη την χρονιά την θριαμβευτική του μεταμόρφωση ως Ziggy Stardust. «Εγώ κι ένα συγκεκριμένο ‘κλιμάκιο’ μουσικών θέλαμε να φτιάξουμε ένα νέο είδος λεξιλογίου που θα εξέφραζε τόσο αυτό που ήταν το ροκ μέχρι τότε όσο και αυτό που θα γινόταν. Είχαμε μπουχτίσει με τους χίπηδες και θέλαμε να το πάμε κάπου αλλού. Πιστέψαμε ότι η ιστορία του ροκ θα μπορούσε να ανακυκλωθεί με διαφορετικούς τρόπους…». 

Όπως και το “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars” (με το οποίο κλείνει τρόπον τινά η σειρά), έτσι και το “Exile on Main Street” των Rolling Stones, θα κυκλοφορούσε την επόμενη χρονιά. Η ηχογράφησή του όμως και όλα τα απίστευτα και όμως αληθινά που συνέβησαν το καλοκαίρι του 1971 σ’ εκείνη την βίλα στη Νότια Γαλλία (ηδονισμός, χλιδή, δημιουργικότητα, κρασί, ρόδα, ηρωίνη, η μαφία της Μασσαλίας και άλλα εξόχως ελκυστικά), αποτελούν ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια αυτής της απολαυστικής σειράς. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ