Η πρώτη φορά που συνάντησα τον iLLEOo ήταν το καλοκαίρι του 2018, όταν έγραφε κάποια από τα κομμάτια που όρισαν το ελληνικό τραπ, ήταν η εποχή που η τραπ είχε αρχίσει να γίνεται κυρίαρχο είδος στην πιτσιρικαρία και δεν είχε περάσει ακόμα στο κοινό του λαϊκού. Η επόμενη ήταν λίγο μετά το «Mama», όταν οι τέσσερις ράπερς που συμμετείχαν (ανάμεσά τους και ο iLLEOo) ήταν στην κορυφή του κόσμου.
Το «Mama» ήταν ένα καταραμένο τραγούδι για την τετράδα –και για τους τέσσερις οριοθέτησε κατά κάποιον τρόπο το τέλος μιας εποχής, συμβολικά ή κυριολεκτικά (ο Mad Clip έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα με το αυτοκίνητο κι οι υπόλοιποι τρεις πέρασαν πολύ δύσκολες στιγμές στην καλλιτεχνική τους πορεία). Όταν το ακούς να το λέει μεταξύ αστείου και σοβαρού συνειδητοποιείς ότι όντως, μετά το «Mama» η ζωή δεν ήταν για κανέναν τους η ίδια.
Αυτή τη φορά ο iLLEOo είναι σχεδόν άλλος άνθρωπος, με μεγάλες αλλαγές στην προσωπική του ζωή αλλά και ένα νέο άλμπουμ, το New Wave, που είναι πολύ διαφορετικό από ό,τι έχει κάνει μέχρι τώρα, χορευτικό, πολύ μακριά από το τραπ και τις τρολιές που είχε συνηθίσει το κοινό του.
Το ενδιαφέρον με τον iLLEOo είναι ότι είναι μουσικός, θα μπορούσε να είναι καθηγητής στο ωδείο, ακολουθώντας διαφορετική καριέρα, αλλά όλοι σχεδόν τον γνωρίζουν ως ράπερ. Την προηγούμενη φορά που μιλήσαμε δεν ήθελε να πει για ποιους Έλληνες καλλιτέχνες έχει γράψει κομμάτια, αλλά εδώ και χρόνια είναι υπεύθυνος για μεγάλες επιτυχίες που δεν τις έχει υπογράψει, και ακόμα γράφει επιτυχίες ως ghost writer. Αυτή τη φορά είναι πιο αποκαλυπτικός, και πάλι, όμως, δεν τον ενδιαφέρει να «διαφημίσει» αυτή τη πλευρά του, είναι κάτι που το κρατάει για τον εαυτό του. Για διάφορους λόγους.
Έχω γράψει για πολλούς αλλά τα περισσότερα τραγούδια είναι ghost write και δεν μπορώ να στα πω, έχω γράψει για την Άννα Βίσση, τον Ρουβά, την Παπαρίζου, την Ελευθερίου, για πάρα πολλούς, αλλά δεν ξέρω αν επιτρέπεται να τους πω. Τον τελευταίο καιρό έχω κάνει ghost write για πολύ δυνατά ονόματα.
«Το 2022 ήταν αρκετά επεισοδιακό» λέει, «είχα μια γεμάτη χρονιά, με όλες τις φάσεις, καλές και κακές, είχα το ατύχημα (τράκαρε με τη μηχανή και χτύπησε το κεφάλι του) και ακόμα ζαλίζομαι» λέει. «Είχε δράση το 2022. Άνοιξα ένα καινούργιο στούντιο, έβγαλα το New Wave, ένα άλμπουμ με διαφορετική μουσική από αυτή που έκανα μέχρι τώρα, πιο πολύ house, το house του 2009 εξελιγμένο για να γίνει σημερινός ο ήχος, λίγο πιο chill, έχει φύγει η αλητεία και το bullying».
— Είναι τάση αυτό, το ότι έχει πάει εκεί ο ήχος;
Δεν ξέρω, δοκιμή έκανα, ελπίζω να γίνει τάση.
— Βρήκα εντυπωσιακό το ότι το Time είχε δίσκο της χρονιάς του Bad Bunny, αυτό σημαίνει πολλά για ένα είδος που κανείς μέχρι πρόσφατα δεν του έδινε καλλιτεχνική αξία. Και η Rosalia είναι σε όλες τις λίστες με τα καλύτερα.
Αργεί να γίνει αυτό στην Ελλάδα, με κάθε ήχο. Εδώ θα γίνει αποδεκτό του χρόνου και του παραχρόνου. Εγώ έβγαλα φέτος αυτό το άλμπουμ, κι αυτή είναι η βλακεία που κάνω πάντα, βγάζω τον ήχο την στιγμή που παίζει έξω και δεν είναι αυτό το σωστό timing, είναι λίγο πιο μετά. Γενικά, όποιος στην Ελλάδα κάνει κάτι πρώτος το «τρώει», κάνει το σκάψιμο και ανοίγει το δρόμο για τους άλλους.
— Σε ένα βίντεο σε είχα δει να λες «Δεν έχω πάει ποτέ στη ζωή μου στα μπουζούκια. Ποτέ. Έχω πάει μόνο σε ρεμπετάδικα αλλά όχι σε μπουζούκια». Έχει αλλάξει αυτό;
Δεν έχω πάει στα μπουζούκια ποτέ στη ζωή μου. Δεν έχει αλλάξει.
— Έχεις γράψει κομμάτια για Παπαρίζου και Ρουβά, δεν είχες την περιέργεια να πας να τους δεις;
Όχι. Είναι διαφορετικό το τι θες να ακούς για να ψυχαγωγηθείς και τι θες να κάνεις στη δουλειά σου. Ασχολούμαι με αυτή τη μουσική, αλλά δεν μπορεί να μην έχω διαφορετικά ακούσματα. Δεν με ενδιαφέρει, τόσα χρόνια έχω δει πώς κάνουν το perform τους, δεν έτυχε να πάω και στο μαγαζί.
— Το τραπ γίνεται το νέο λαϊκό; Γιατί παλιότερα οι τράπερ δήλωναν ότι δεν έχουν σχέση με το λαϊκό και την πίστα.
Έχει γίνει, καιρό τώρα. Ποτέ δεν πρέπει να λες ποτέ. Όταν υπάρχει μουσική που είναι πετυχημένη, με την οποία κάποιοι γίνονται πλούσιοι, κι εσύ κάνεις τη νέα μουσική που ξέρεις ότι θα πιάσει τον κόσμο αλλά εσύ δεν βγάζεις λεφτά, έχεις μια αρνητική στάση, κατά βάθος όμως μέσα θες να γίνεις κι εσύ αυτό που είναι οι άλλοι. Δεν είναι αναγκαστικά λάθος το ότι αλλάζεις τη γνώμη σου. Καλά κάνεις.
— Υπάρχει πλέον διαχωρισμός μεταξύ λαϊκού και τραπ;
Για μένα είναι το ίδιο, είναι όλα μουσική, εγώ δεν λέω ότι είμαι ράπερ, γράφω τραγούδια και για λαϊκούς. Είναι θέμα timing, είναι θέμα ψυχολογίας το τι θα ακούσεις, δεν μπορείς να διαχωρίζεις τη μουσική. Το θέμα είναι ότι ο κόσμος που άκουγε τραπ το 2017-18 ήταν ο κόσμος που έκανε αλητείες στο δρόμο, τώρα ο κόσμος που ακούει τραπ είναι ο κόσμος που ακούει και λαϊκό. Οπότε, είναι το ίδιο. Έχει αλλάξει το κοινό, όχι η μουσική.
— Μου είπες ότι γράφεις τραγούδια για λαϊκούς, για ποιους έχεις γράψει;
Έχω γράψει για πολλούς αλλά τα περισσότερα τραγούδια είναι ghost write και δεν μπορώ να στα πω, έχω γράψει για την Άννα Βίσση, τον Ρουβά, την Παπαρίζου, την Ελευθερίου, για πάρα πολλούς, αλλά δεν ξέρω αν επιτρέπεται να τους πω. Τον τελευταίο καιρό έχω κάνει ghost write για πολύ δυνατά ονόματα.
— Με τη Βίσση τώρα τι κάνεις;
Κάνουμε remix house το «Αγάπη υπερβολική», είμαστε ο Tiesto του 2022. Και τραγουδάω κι εγώ στο κομμάτι.
— Αυτό πώς προέκυψε; Μέσω εταιρείας;
Ναι, μου το πρότειναν, και τους είπα γιατί όχι; Το δοκίμασα, βγήκε ωραίο, οπότε θα εμφανιστούμε μαζί στα Madwalk 2022. Είναι γαμώ τα τυπάκια η Βίσση, πολύ χαλαρή, αυτό που βλέπουμε ακριβώς. Είναι τέρμα χαλαρή.
Παλιότερα που έκανε τα σόου στην τηλεόραση είχε κάτι παραπάνω απ' τους άλλους, είχε πολύ άνεση, έκανε χιούμορ μαζί με τραγούδι μαζί με πειράγματα, ήταν ερωτική, ήταν κωμική, όλα αυτά ταυτόχρονα σε ένα σόου, ήταν η απόλυτη σταρ όντως. Έχει κρατήσει μέχρι σήμερα όλο αυτό το πακέτο, δηλαδή ήρθε και μας έκανε να αισθανθούμε λες και γνωριζόμασταν για καιρό, προσαρμόστηκε με τη μία στο κλίμα, της άρεσε, είναι τρομερή. Σούπερ σταρ.
— Άκουγες ποτέ Βίσση; Εννοώ, τα ξέρεις τα τραγούδια της;
Και να μην ήθελα να ακούσω, υπήρχε τέτοιο σπαμ που τα ξέρω όλα απ' έξω. Δεν έβαζα να ακούσω Βίσση, αλλά μου άρεσε όταν έπαιζαν και μεγαλώνοντας μου έλειπαν και τα άκουγα.
— Κι άλλη μια δήλωση που μου έκανε μεγάλη εντύπωση: «Εδώ και ενάμιση χρόνο το έχω πάρει πολύ σοβαρά με τον Χριστό. Πιστεύω πάρα πολύ». Πες μου γι’ αυτό.
Δεν ήταν τρολ, σοβαρά το είπα. Δεν πίστευα καθόλου παλιά, είχα στο κεφάλι μου ότι είναι κάρμα, για ό,τι κάνεις αποζημιώνεσαι ή το πληρώνεις, δεν έχω φύγει πολύ απ' αυτό, αλλά από τότε που τράκαρα βλέπω διαφορετικά τα πράγματα.
— Μου κάνει εντύπωση που έχω δει να κάνουν το σταυρό τους νέα παιδιά που δείχνουν μία πολύ σκληρή εικόνα στα βίντεό τους και θα φανταζόταν κανείς ότι δεν πιστεύουν.
Ξέρεις τι έχω μάθει στη ζωή μου; Να φοβάσαι τους ανθρώπους που κουβαλάνε μεγάλες σακούλες και τους ανθρώπους που κάνουν τον σταυρό τους όταν βλέπουν εκκλησία. Είναι οι χειρότεροι άνθρωποι που έχω γνωρίσει. Όταν όμως έχεις περάσει κάτι, έχεις φάει μια κατραπακιά και χρειάζεσαι βοήθεια, και σου ’ρχεται αυτή η βοήθεια και το βλέπεις, μετά οφείλεις με κάποιον τρόπο να ευχαριστήσεις ό,τι υπάρχει.
Βέβαια αυτό είναι στο μυαλό του καθένα, ο καθένας πιστεύει όπου θέλει. Όταν συμβεί κάτι χοντρό, όταν χάνεις κάποιον δικό σου άνθρωπο, όταν παθαίνεις κάτι σοβαρό, αρχίζεις να αλλάζεις απόψεις. Μπορεί πολλοί όταν βλέπουν τον τράπερ να λέει κάτι τέτοιο, το 95%, να γελάσουν, υπάρχει όμως και το 5% που θα πουν «κάτσε ρε φίλε, γιατί το είπε αυτό; Μπορεί να μην υπάρχει εκεί λύση, αλλά ψαξ’ το λίγο».
— Ακόμα σε ενδιαφέρει να γράφεις μόνο bangers;
Φέτος δεν έκανα και πολλά, πέρσι έκανα, του χρόνου θα δούμε.
— Δεν θα ήθελες να πεις κάτι πιο προσωπικό στους στίχους σου; Να περάσεις και κάποιο μήνυμα σε αυτούς που σε ακούνε;
Στους στίχους έχω ηρεμήσει λίγο. Ο στόχος ποιος είναι όμως; Θέλω να κάνω τη νέα μουσική, τη μουσική τη δικιά μου, μπορεί να απέχει λίγο από τα δεδομένα των ακροατών. Δεν μπορώ να την κάνω τώρα, και το νέο άλμπουμ δεν είναι στο level που θέλω.
— Δεν σε ενδιαφέρει αυτό που συμβαίνει γύρω σου; Γιατί ο κόσμος βράζει γύρω μας και τα νέα παιδιά δεν μιλάνε γι’ αυτό, είναι σαν να μην τα αφορά.
Ακριβώς το αντίθετο, με αφορά πάρα πολύ το τι συμβαίνει, εδώ ζω. Ως ράπερ, παλιά, επειδή έκανα boom bap, έχωνα κοινωνικοπολιτικό στίχο, ντου στο σύστημα όσο δεν πάει, στην πορεία όμως κατάλαβα ότι ακόμα και ο άνθρωπος που κάνει την επανάσταση είτε στη δουλειά του, είτε στη μουσική, είτε οπουδήποτε, πρέπει κάποια στιγμή να chill-άρει. Κι όταν chill-άρει θέλει κάτι «χαζό», εγώ έβλεπα Αννίτα Πάνια για να χαλαρώσω, τώρα βλέπω Hayate army, θέλω κάτι για ηρεμήσω και να καθαρίσει το μυαλό μου. Αυτό θέλει και ο κόσμος ασυναίσθητα, βάζει και βλέπει βλακείες στην τηλεόραση ή στο YouTube για να περάσει η ώρα, έτσι κι εγώ, όταν εγώ του δίνω ψυχαγωγία μέσα από αυτό που κάνω, τον βοηθάω να ξεδώσει.
— Αυτό το πράγμα όμως έκανε έναν κύκλο, τα είπες όσα ήταν να πεις, αναφέρομαι γενικά στον νέο ήχο, πόσα ναρκωτικά και πουτάνες να αντέξει ακόμα και ο πιο hardcore ακροατής της τραπ;
Ξέρεις τι γίνεται; Προσπάθησα το 2020 να κάνω μουσική μέσα από την ψυχή μου, έβγαλα ένα άλμπουμ πολύ προσωπικό που πήγε άπατο, ξαναπροσπάθησα να κάνω κομμάτια χωρίς αυτά που λες, πήγαν άπατα, όταν βγάζω τρολιά γίνεται χιτ, όταν πάω στο μικρόφωνο και λέω τον πρώτο στίχο που μου έρχεται στο κεφαλι είναι χιτ. Έχω δέκα-δεκαπέντε κομμάτια που δεν είναι αυτό το πράγμα και κάθονται, λέω όχι τώρα, σε λίγο.
— Δεν μπορεί να φτιάχνεις μουσική όμως και να σκέφτεσαι μόνο το κοινό.
Αυτό θα αλλάξει όταν αλλάξει το άκουσμα. Πρέπει να έρθει ένας τύπος να κάνει τη νέα μουσική, να τα πάρει όλα πάνω του και να ακολουθήσουμε όλοι αυτό το ύφος. Αυτό γίνεται πάντα.
Το κάναμε το 2019 με τον Sin Boy και το ακολούθησαν όλοι, πριν ήταν πιο αμερικάνικος ο ήχος, ο Τραννός έκανε τη νέα φάση και προς τα κει πάνε όλοι, θέλει κάτι πολύ δυνατό να τραβήξει όλη την σκηνή, να κάνει διαφορετικό ήχο, κι όταν το κάνουμε αυτό θα βγει και worldwide. Απλά πρέπει κάποιος να το πετύχει, όλοι αυτό προσπαθούνε.
— Με τον Sin Boy τι σχέση έχεις;
Δεν τα λέμε πια. Είναι πολύ καλός και κάναμε πολλά πράγματα μαζί, αλλά δεν μιλάμε πια.
— Πόσο κακό μπορεί να σου κάνει μια εταιρία;
Η εταιρία δεν σου κάνει κακό αν έχεις καλό δικηγόρο, μυαλό και ξέρεις. Αλλά δεν γίνεται να τα έχεις αυτά όταν ξεκινάς.
— Πόσα να ξέρει ένα παιδί 18 χρονών;
Υπάρχουν καλοί δικηγόροι που κάνουν μόνο αυτό και σε βοηθάνε. Όταν ξεκινάς, φυσικά, δεν σκέφτεσαι να θωρακιστείς. Όταν υπέγραψα ήμουν μπλεγμένος σε μεγάλο βαθμό και δεν γινόταν να μην υπογράψω. Ήξερα τι υπογράφω, ήξερα πού πάω και τι κάνω, αλλά στην πορεία βλέπεις ότι δεν κάνουν ούτε το 10% από αυτό που σου είχαν υποσχεθεί. Βλέπεις ότι δεν έχεις έσοδα και δεν θα φύγεις ποτέ από την εταιρία, και όλο αυτό δεν έχει λογική. Ειδικά όταν γίνεται στους καλούς καλλιτέχνες, που κουβαλάνε όλη την εταιρία.
— Πόσο πίσω έχουμε μείνει στον ήχο στην Ελλάδα;
Πριν κάνω το άλμπουμ θεωρούσα ότι είμαστε στο 2009, αλλά είμαστε στο 2003-2004, ως ήχος έχουμε φύγει από το 2000, έφυγε το south απ’ την τραπ, ξεκίνησε το πιο mainstream house και έμειναν πιο λίγοι καλλιτέχνες που «πιάνουν» αυτό που έρχεται. Αυτό που γινόταν μέχρι το 2008, όλα αυτά με τις συμμορίες, με τα gangs, αρχίζει και φεύγει. Στο μέλλον θα ξεκαθαρίσουν τα πράγματα και θα μείνουν 4-5 καλοί.
— Θα γίνει πιο clean πιστεύεις η φάση;
Αναγκαστικά θα γίνει πιο clean. Θα γίνει κι εδώ ό,τι έγινε με τον 50 Cent όταν έγινε mainstream, πιο Χόλιγουντ, αλλά καταλάβαινες γιατί το έκανε. Αυτό πιστεύω θα γίνει κι εδώ. Εντάξει, το παραβρομίσαμε κι εμείς...
— Μα είναι mainstream όλα τα μεγάλα ονόματα.
Οτιδήποτε πουλάει στον κόσμο είναι mainstream, αλλά εννοώ ότι θα είναι πιο ήρεμο.
— Πες μου για το νέο άλμπουμ σου.
Έχει οχτώ κομμάτια, είναι όλα house, dancehall, afro, πιο χαλαρά, πιο διασκεδαστικά, πιο chill, έχει και τα πριόνια του μέσα. Έχω κάνει και δύο βιντεοκλίπ το ένα στο Λονδίνο, το άλλο εδώ με τον Itsonlyskillz. Έχω συνεργαστεί με μία τρομερή τραγουδίστρια από την Αλβανία, την Besa, έχω συνεργαστεί με τον Dawg και τον Asmo που είναι από την ομάδα μου, και φορτσάρουμε. Τώρα ετοιμάζουμε τα επόμενα βιντεοκλίπ. Τον γουστάρω τέρμα αυτόν τον ήχο, είναι το μόνο άλμπουμ που ακούω στο σπίτι μου απ’ τα δικά μου, είναι πιο κοντά στα ακούσματά μου, κι ήθελα να δω αν το κοινό έχει τα ίδια ακούσματα με μένα. Θα φανεί αυτό.
iLLEOo x ItsOnlySkillz - KATIGORO
— Από τότε που εμφανίστηκε το τραπ στην Ελλάδα έχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια, είναι ένα είδος που δεν περίμενε κανείς ότι θα αντέξει τόσο, οι περισσότεροι του έδιναν μερικούς μήνες…
Κανείς δεν το καταλάβαινε τότε. Μεγάλωσα μέσα στα ωδεία, ολοκλήρωσα τις σπουδές μου και κάποια στιγμή πήγα και είπα στους μουσικούς που ήξερα ότι ήθελα να βάλουμε σε τραπ κομμάτια βιολιά, κρουστά, να κάνω εγώ τις ενορχηστρώσεις, έχω γνώσεις μαέστρου, τους έδωσα το κομμάτι, το άκουσαν και μου είπαν «ρε συ, δεν έχει μέσα αρμονικές». Τους έδειξα τη μελωδική στις νότες και μου είπαν «δεν την ακούμε», -όντως δεν την άκουγαν επειδή δεν είχε μάθει το αυτί τους να την ακούνε. Το είχα πάθει κι εγώ όταν ο Sin Boy μου έβαζε να ακούσω Young Thug, μου φαινόταν φάλτσος, αλλά στη συνέχεια που τον συνήθισα έπαθα σοκ.
— Ακόμα και τώρα που έχει γίνει τόσο μαζική αυτή η μουσική και αφορά σχεδόν τους πάντες, είναι σαν να μην υπάρχει για τα μέσα, το ραδιόφωνο, κι η τηλεόραση ασχολείται μαζί της μόνο αν υπάρχει κάποια είδηση, έπιασαν τον τάδε με όπλο, αυτοί έπαιξαν ξύλο, δίνουν στον κόσμο την εντύπωση ότι είναι μόνο αυτό το πράγμα. Ξέρεις γιατί συμβαίνει αυτό;
Επειδή έγιναν όλα digital και δεν φαίνονται τα μεγέθη. Αν υπήρχαν πωλήσεις δίσκων και έβλεπαν για τι μεγέθη μιλάμε, οι παλιοί θα έκαναν ευθανασία τώρα. Το τραπ, το ρεγκετόν, το drill, έγιναν αυτό που έγιναν χωρίς τα μέσα, οπότε δεν τα χρειάζονται τα μέσα, τα μέσα τα χρειάζονται. Ραδιόφωνο ακούνε μόνο όσοι οδηγούν για όσο είναι μέσα στο αυτοκίνητο, κι αυτοί ακούνε τρεις mainstream σταθμούς, οι νέοι άνθρωποι δεν νομίζω ότι ακούνε καν ραδιόφωνο, βάζουν YouTube ή spotify στο αμάξι.
Έγώ έχω μεγάλη αγάπη με το ραδιόφωνο, δεν με έπαιζε ποτέ, κι όταν με έπαιζε όταν έφτανε στο σημείο που ράπαρα έβγαζε το κομμάτι, στο «Mama» ποτέ άφησαν να ακουστεί το δικό μου μέρος, ούτε στο «Για Δυό». Παντού τα μέσα βάζουν αυτό που πουλάει και αυτό που θέλει ν' ακούσει ο κόσμος, μόνο εδώ δεν έχουν ιδέα τι πουλάει…
Η αλήθεια είναι ότι δεν τα έχουμε ανάγκη τα παραδοσιακά μέσα, εγώ το ξέρω, οι ράπερς δεν το ξέρουν. Το ξέρω ότι «δίνουμε» από την day one, αλλά όταν ένα νέο παιδί ξεκινάει τη μουσική ο πρώτος του στόχος του είναι να παίξει στην τηλεόραση για να το δουν οι γονείς του, να έχει μια προβολή, να αισθανθεί ότι έχει μια αναγνώριση. Θα φύγει κάποια στιγμή αυτό, γιατί γίνεται σε όλο τον κόσμο σιγά-σιγά. Δεν βλέπεις πόσο έχουν πέσει τα νούμερα τηλεθέασης στην Αμερική; Γενικά, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο έχουν πέσει πάρα πολύ…
iLLEOo - DLAMOUR
Το «Αγάπη Υπερβολική (2022 version)» με την Άννα Βίσση θα κυκλοφορήσει από την Panik μετά την τηλεοπτική προβολή του Madwalk. Το New Wave κυκλοφορεί σε όλες τις πλατφόρμες από την Panik Records.
Για να ακούσετε στο Spotify τον νέο δίσκο «New Wave» του iLLEOo, κάντε κλικ εδώ.