Ο Kasper Bjorke είναι ένας πολύ ευαίσθητος αλλά και ευαισθητοποιημένος άνθρωπος. Το πρώτο το καταλαβαίνεις αμέσως μόλις ακούσεις τη μουσική του. Το δεύτερο γίνεται πασιφανές, όταν πας την κουβέντα στο θέμα της κλιματικής αλλαγής και της πρόσφατης μάχης του με τον καρκίνο, μια μάχη για την οποία μίλησε με απόλυτη ειλικρίνεια και ευτυχώς κατάφερε να κερδίσει.
Ξεκίνησε να συνθέτει μουσική το 1999 και μέχρι σήμερα έχει υπάρξει ουσιαστικά ένας από τους πιο ξεχωριστούς κοινωνούς της ηλεκτρονικής μουσικής από τη θέση του παραγωγού, του remixer, του DJ, του A&R, του μάνατζερ και του επιχειρηματία ‒ και όλα αυτά με μια απίστευτη σεμνότητα και μετριοφροσύνη. Ο μουσικός Τύπος τον λατρεύει κυριολεκτικά και δεν είναι λίγες οι φορές που αποκαλούν τα πονήματά του «δείγματα υψηλής μουσικής τέχνης». Ο Kasper Bjorke έχει να επιδείξει έναν εντυπωσιακό κατάλογο κυκλοφοριών που δεν περιορίζεται αυστηρά σε είδη, ούτε σε συγκεκριμένες δισκογραφικές – άλλωστε βαριέται τις ταμπέλες και την κατηγοριοποίηση.
Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του «Nothing gold can stay», που ακροβατεί μεταξύ του αναλογικού και του οργανικού ήχου, της ονειρικής ατμόσφαιρας που «χτίζει» μέσα στο στούντιο αλλά και της μουσικής που συνήθως παίζει στα DJ sets του, ο Kasper Bjorke μας μιλάει για την πορεία του σε μια τέχνη που εξακολουθεί να λατρεύει όπως την πρώτη μέρα που ασχολήθηκε μαζί της.
Πιστεύω πως πλέον πρέπει όλοι να είμαστε φοβερά ακριβείς και να λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους, ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε μια καριέρα, να δουλέψουμε σοβαρά πάνω στη μουσική μέσα από διάφορες/διαφορετικές πλατφόρμες και συγχρόνως όλο αυτό να μπορεί να είναι βιώσιμο οικονομικά.
— Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε στη μουσική ως παιδί;
Λατρεύω τη μουσική από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Ξεκίνησα να συλλέγω δίσκους πολύ μικρός. Μου αρέσει πάρα πολύ να συνθέτω και περνάω όμορφα κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας ‒ αυτή η αίσθηση είναι ακόμα η κινητήρια δύναμή μου και μάλλον ο λόγος που υπάρχω αποκλειστικά στη βιομηχανία της μουσικής εδώ και 20 χρόνια.
— Όλα αυτά τα χρόνια σε «κατηγορούν» οι μουσικοκριτικοί πως «πρώτα κάνεις τέχνη και μετά μουσική». Πώς σε κάνει να νιώθεις αυτό;
(Γελάει) Τι να πω, εγώ νόμιζα πως η μουσική είναι μια μορφή τέχνης... Δεν μου αρέσουν όλα όσα βλέπω στις τέχνες και το ίδιο συμβαίνει με τη μουσική. Μιλώντας για τον εαυτό μου, μάλλον προσπαθώ να μην κολλάω σε μια συγκεκριμένη φόρμουλα και να μένω όσο πιο μακριά γίνεται από το mainstream. Πρώτα απ' όλα, όμως, προσπαθώ να περνάω καλά με αυτό που κάνω. Χωρίς αυτό το συναίσθημα θα μου ήταν πολύ δύσκολο να συνεχίσω να ασχολούμαι με τη μουσική.
— Είσαι ένας άνθρωπος που του αρέσει να συνεργάζεται και έχεις συνυπάρξει με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες στην καριέρα σου. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές που εντοπίζεις όταν συνθέτεις/κάνεις την παραγωγή με κάποιον άλλον και πώς μπορείς να διατηρήσεις την ισορροπία με την προσωπική σου ταυτότητα;
Όταν συνεργάζομαι με άλλους μπαίνω σε αυτήν τη διαδικασία, έχοντας στο μυαλό μου ότι θέλω να δημιουργήσω μουσική που αντικατοπτρίζει την άποψή μου για τον ήχο και συγχρόνως ανήκει σε μια σφαίρα έκφρασης, στην οποία νιώθει οικεία και ο άνθρωπος με τον οποίο συνεργάζομαι. Κάτι που να αντικατοπτρίζει και το δικό του σύμπαν, αυτή νομίζω πως είναι η ισορροπία που πρέπει να κρατηθεί. Αν φτιάξω κάτι που δεν συνάδει με τον τρόπο του συνεργάτη μου, το αποτέλεσμα δεν θα είναι ωραίο. Όταν είμαι μόνος μου, κάνω πραγματικά ό,τι θέλω – κι αυτό έχει την ομορφιά του. Όμως οι συνεργασίες ήταν και θα είναι μια πρόκληση για μένα, το ότι «συναντιέμαι» με κάποιον/-α σε ένα απάτητο μονοπάτι και το ότι μαζί φτιάχνουμε κάτι που δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει αν δεν βρισκόμασταν εμείς οι δύο, εκεί, μαζί.
— Έχεις υπάρξει σε πολλά σημαντικά πόστα στη μουσική βιομηχανία, ως A&R, DJ, καλλιτέχνης, παραγωγός, remixer, μάνατζερ καλλιτεχνών και επιχειρηματίας. Πώς έχει εξελιχθεί η βιομηχανία μέσα στα χρόνια;
Πιστεύω πως πλέον πρέπει όλοι να είμαστε φοβερά ακριβείς και να λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους, ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε μια καριέρα, να δουλέψουμε σοβαρά πάνω στη μουσική μέσα από διάφορες/διαφορετικές πλατφόρμες και συγχρόνως όλο αυτό να μπορεί να είναι βιώσιμο οικονομικά. Πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση και συνεχώς να εξερευνούμε νέες «περιπέτειες», ενώ στο παρελθόν μπορούσες άνετα να ζήσεις από τη μουσική, επιλέγοντας μόνο ένα-δυο πράγματα απ' όλα αυτά που καλούμαστε να κάνουμε σήμερα.
— Σε απασχολεί πολύ σοβαρά και έχεις ασχοληθεί με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Τι κάνεις εσύ γι' αυτό ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος; Τι συμβουλές θα έδινες σε όλους όσοι σε διαβάζουμε αυτήν τη στιγμή;
Πιστεύω πως είναι η μεγαλύτερη κρίση που βιώνουμε παγκοσμίως. Η καλύτερη συμβουλή που έχω να δώσω είναι να διαβάσετε όλοι όσο πιο πολλά γίνεται για το πώς μπορείτε να μειώσετε το ενεργειακό σας αποτύπωμα ως μονάδες και ως οικογένεια. Βάλτε κάποιους ρεαλιστικούς στόχους και τηρήστε τους. Για παράδειγμα, μην τρώτε κρέας, προσπαθήστε να γίνετε χορτοφάγοι ή να τρώτε ψάρι αντί για κρέας. Μην αγοράζετε συνεχώς καινούργια ρούχα, δοκιμάστε τα vintage, μη βλέπετε συνεχώς σειρές στις υπηρεσίες streaming, μη χρησιμοποιείτε πλαστικά μίας χρήσης, ανακυκλώστε όσο περισσότερο μπορείτε και επιλέξτε κάποιον κοντινό προορισμό για τις διακοπές σας, ώστε να μη χρησιμοποιήσετε αεροπλάνο.
Ως καλλιτέχνης που πρέπει αναγκαστικά να ταξιδέψεις, οργάνωσε την περιοδεία σου με τέτοιο τρόπο ώστε το τρένο να είναι το βασικό σου μέσο μεταφοράς. Απόφυγε όσο μπορείς τα υπερατλαντικά ταξίδια. Να είναι οι περιοδείες σου μεγαλύτερες σε διάρκεια και να ταξιδέψεις σε όσο περισσότερους προορισμούς γίνεται, προτού επιστρέψεις στο σπίτι. Όλα αυτά που ανέφερα τα κάνω και ο ίδιος.
Kasper Bjørke: Young Again (feat. Jacob Bellens)
— Όμως υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που πιστεύουν ότι το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής είναι μύθος, κατασκεύασμα, fake news...
Ας διαβάσουν τα επιστημονικά ευρήματα και δεδομένα. Δεν μπορούν να μου πουν κάτι που θα με πείσει ότι το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής δεν είναι αληθινό. Ας κοιτάξουν έξω από το παράθυρό τους...
— Διάβασα το καταπληκτικό άρθρο που έγραψες για τη θεραπευτική ιδιότητα της ambient μουσικής και πόσο πολύ σε βοήθησε, όταν έδωσες τη μάχη σου με τον καρκίνο. Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν η αναφορά σου στη μελέτη που εκδόθηκε επίσημα από την Αμερικανική Εταιρεία Κλινικής Ογκολογίας, η οποία αξιολογούσε την επίδραση της μουσικοθεραπείας σε καρκινοπαθείς που υποβάλλονται σε ακτινοθεραπεία.
Η μουσική με βοήθησε πάρα πολύ να διαχειριστώ το απίστευτο άγχος που είχα κατά τη διάρκεια των 5 ετών που μπαινόβγαινα συνεχώς στα νοσοκομεία. Ακόμα χρησιμοποιώ τη μουσική για να ηρεμήσω ή να διαλογιστώ όταν είμαι στρεσαρισμένος και η ambient είναι το απόλυτο είδος για να φτάσεις σε αυτό το επίπεδο χαλάρωσης. Όταν ηχογραφούσα τον ambient δίσκο «The fifty eleven project», άκουγα πάρα πολλά demos και με βοηθούσαν απίστευτα, όταν δεν μπορούσα να κοιμηθώ.
— Το «Nothing gold can stay» κυκλοφορεί και σηματοδοτεί την επιστροφή στις μουσικές σου ρίζες. Τι ήθελες να ψιθυρίσεις στο αυτί του ακροατή με αυτήν τη δουλειά;
Μετά το «Fifty eleven project» πίστευα πως δεν θα έφτιαχνα μουσική με beats ποτέ ξανά, όμως φέτος το καλοκαίρι μού ήρθε μια απίστευτη έμπνευση: να στήσω ένα διπλό EP που θα περιείχε και τις αργόμπιτες αναλογικές ατμόσφαιρες, που πολύ συχνά εξερευνώ στο στούντιο, αλλά και κάποια κομμάτια με προορισμό τα κλαμπ, όπως αυτά που παίζω στα DJ sets μου. Έτσι προέκυψε η ιδέα αυτής της διπλής κυκλοφορίας, δεν μου φαινόταν σωστό να αναμείξω αυτούς τους δύο κόσμους σε έναν δίσκο, δεν μου καθόταν καλά ακουστικά. Ελπίζω να σας άρεσε!
Το «Nothing gold can stay» EP κυκλοφορεί από την Hfn Music και μπορείτε να το ακούσετε εδώ και εδώ.
σχόλια