65 λεπτά με την Kisla και τη WeAreDizzy Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Kisla & WeAreDizzy: Μια Αθηναία και μια Σαλονικιά ράπερ συναντιούνται στο στούντιο της LiFO

0

Βλέποντας το βίντεο της Dizzy (ολόκληρο το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο είναι WeAreDizzy) για το «Dogo Argentino», δύσκολα μπορείς να καταλάβεις ότι είναι μόνο δεκαεπτά χρονών και πάει ακόμα σχολείο. Οι ρίμες που φτύνει σαν ριπές πολυβόλου και η έντονη προφορά το «λ» σε υποψιάζουν ότι είναι βόρεια. Και είναι όντως από τη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα κατέβηκε μόνο για τη φωτογράφιση και στο στούντιο συνάντησε για πρώτη φορά την Kisla, μία επίσης ξεχωριστή ράπερ που έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο πρόσφατα με το «Κοίτα να δεις».

Η WeAreDizzy και η Kisla είναι ό,τι πιο φρέσκο έχουμε ακούσει τελευταία στο ελληνικό ραπ που, επιτέλους, γίνεται και γυναικεία υπόθεση. Στο φωτογραφικό session διασκεδάζουν πολύ, και η μία χαίρεται που έχει γνωρίσει την άλλη. Μπορεί να τις χωρίζουν δέκα χρόνια (η Kisla είναι 27), αλλά μοιράζονται την ίδια αγάπη για το χιπ-χοπ.

Η Kisla έχει καταγωγή από την Αλβανία και έχει σπουδάσει Νοσηλευτική Χειρουργείου. Μιλάει πέντε ξένες γλώσσες και αυτός είναι ένας λόγος που οι ρίμες της καμιά φορά είναι στα αγγλικά. Με τη μουσική ασχολείται πιο επαγγελματικά τον τελευταίο χρόνο. Από μικρή τής άρεσε ο χορός.

Γύρω στα δώδεκα είδε τον Eminem στην τηλεόραση και αυτόματα έγινε φαν. Έψαχνε τους στίχους του και προσπαθούσε να καταλάβει τι λένε. Της πήρε καιρό να ανακαλύψει πως έχει ταλέντο.

Το πρώτο της κομμάτι το έγραψε στα δεκαεπτά, με επιρροές από «την παλιάς πάστας ραπ»: Wu Tang, Xzibit και το χιπ-χοπ της Δυτικής Ακτής. Πρότυπά της είναι ο Eminem και η Lauryn Hill, αλλά ακούει και πιο σύγχρονα πράγματα, badmomzjay, Cardi B, Joyne Lucas και J Cole. To στυλ της είναι ένα κράμα από Cardi B και Leikeli47.

Χωρίς σεξιστικούς στίχους, πώς θα δείξει πόσο μεγάλος και τρανός είναι ένας άνδρας, αν δεν υποβιβάσει, έστω λεκτικά, μια γυναίκα; Εννοείται πως αρκετοί στίχοι είναι σεξιστικοί. Αυτό το κάνουν και γυναίκες. Δεν με ενοχλεί, ούτε μπορώ να κατακρίνω το πώς θέλει να μιλήσει μια γυναίκα για τον εαυτό της. Εγώ απλώς σε κάποια θέματα είμαι ίσως λίγο πιο συντηρητική.

«Η ζωή μου όλη είναι ένα μυθιστόρημα», λέει, «με μπόλικη σάλτσα, αρκετό αλάτι και δράμα. Η έμπνευσή μου είναι η ζωή μου, τα βιώματά μου, οι εμπειρίες μου και κάθε απογοήτευση που έχω περάσει όλα αυτά τα χρόνια, τα μαθήματα και οι άνθρωποι που συνάντησα, οι λάθος επιλογές. Για να γράψω κάτι βασικό ρόλο το beat.

Η ιστορία που θέλω να διηγηθώ γράφεται ανάλογα με το ηχόχρωμα ή τα νεύρα και τον θυμό που έχω μέσα μου. Δεν πιστεύω πως υπάρχει κάποια διαφορά μεταξύ ανδρικής και γυναικείας ραπ ή τραπ, ο καθένας φτιάχνει το κομμάτι του με διαφορετικό μοτίβο, διατηρώντας όμως κάποια ίδια βασικά συστατικά.

Δεν θεωρώ ότι οι γυναίκες κάνουμε κάτι καλύτερα από τους άνδρες ή το αντίστροφο, όποιος είναι να ξεχωρίσει, θα το κάνει ανεξαρτήτως φύλου. Αλλά παίζει προκατάληψη. Είναι όπως τότε με τον Eminem, δεν τον ήθελαν λόγω χρώματος, η ραπ ήταν καθαρά μόνο αφρικανική υποκουλτούρα όταν πρωτοξεκίνησε. Παίζει πολύ η ιδέα ότι το ραπ είναι ανδρικό άθλημα στην Ελλάδα, οπότε, όταν βγαίνουν γυναίκες, δεν ασχολούνται πολύ, ούτε τις προωθούν ιδιαιτέρως.

Επιπλέον, δεν είμαστε και πολλές. Αν τα βάλεις κάτω, μετά την Ίνκα αργήσαμε πολύ να ακούσουμε γυναικείο ραπ που να γίνει πολύ δημοφιλές. Τώρα, το “σούπερ-σταρ” είναι μεγάλος τίτλος για εκπρόσωπο του ραπ στην Ελλάδα, χωρίς να θέλω να προσβάλω κάποιον. Σε σχέση με άλλα είδη μουσικής, δεν έχει τόση απήχηση ώστε να μετατρέψει κάποιον σε σταρ.

Ένας λόγος που δεν έχει κατακτηθεί αυτός ο τίτλος από γυναίκα είναι επειδή δεν υπάρχει ανάλογη υποστήριξη και το κοινό, από την άλλη οι εταιρείες δεν βλέπω να κάνουν κινήσεις προς το γυναικείο ραπ. Μόνο τελευταία έχουν αρχίσει κάπως. Στην Ελλάδα, έτσι κι αλλιώς, τα είδη μουσικής που ακούγονται σε μεγαλύτερο ποσοστό είναι το λαϊκό, το ποπ και το ροκ.

Kisla - KOITA NA DEIS / LOADED GUN

Όποιος έχει γνώσεις σχετικά με τη ραπ, γνωρίζει πως ο στίχος ήταν ανέκαθεν “κακοποιητικός”, δεν συμβαίνει μόνο με τη νέα γενιά. Αρχικά τη χρησιμοποίησε ο αφρικανικός λαός ως όπλο για να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του απέναντι στην υποδούλωσή του.

Βέβαια, είναι και στο χέρι κάθε καλλιτέχνη το τι λέει με τους στίχους του. Πιστεύω όμως ότι κάθε γιν έχει και το γιαν του. Χωρίς σεξιστικούς στίχους, πώς θα δείξει πόσο μεγάλος και τρανός είναι ένας άνδρας, αν δεν υποβιβάσει, έστω λεκτικά, μια γυναίκα; Εννοείται πως αρκετοί στίχοι είναι σεξιστικοί. Αυτό το κάνουν και γυναίκες. Δεν με ενοχλεί, ούτε μπορώ να κατακρίνω το πώς θέλει να μιλήσει μια γυναίκα για τον εαυτό της. Εγώ απλώς σε κάποια θέματα είμαι ίσως λίγο πιο συντηρητική.

Στην ελληνική ραπ με ενοχλεί η ψευτιά, το φαίνεσθαι, το ότι όντως κανείς δεν κάνει τη δουλειά για την οποία φημίζεται και πληρώνεται και, πάνω απ’ όλα, το ότι δεν δίνονται ευκαιρίες σε νέους καλλιτέχνες. Αντίθετα, βλέπεις ότι αποτελεί έναν τρόπο για να βγάλεις εύκολα λεφτά, αν τα καταφέρεις, χωρίς να έχεις απαραίτητα ταλέντο αλλά πλάτες, ένα όνομα και βύσματα ‒ όπως συμβαίνει και με όλα στην Ελλάδα). Και πάλι είναι στο χέρι κάθε καλλιτέχνη το τι θέλει να προωθεί μέσω της μουσικής του.

Ας πούμε πως απαγορεύεται το drill παντού, νομίζεις ότι αυτό θα σταματήσει την προώθηση της βίας; Αντίθετα, θα συνεχιστεί με άλλο είδος μουσικής, οπότε η λύση δεν είναι να απαγορευτεί, αυτό θα ήταν λογοκρισία. Το θέμα είναι πόσο φρένο βάζει κάθε καλλιτέχνης στον γραπτό του λόγο ώστε να μη δίνει και τα λάθος μηνύματα στα πιο νέα παιδιά που τον ακούνε.

Φεμινιστική ραπ υπάρχει, απλώς δεν ακούγεται τόσο. Για μένα το φεμινιστικό ραπ είναι η εξύψωση της γυναικείας κατακραυγής για τα όσα συμβαίνουν και κανείς δεν δίνει την ελάχιστη σημασία. Μάθαμε να μιλάμε γενικά μόνο για λεφτά και αμάξια. Ωραία τα υλικά αγαθά, η ανθρωπιά όμως δεν είναι που μας λείπει τελικά;».

65 λεπτά με την Kisla και τη WeAreDizzy Facebook Twitter
Στην Ελλάδα υπάρχει φεμινιστικό ραπ. Δεν πρέπει όμως να δίνεται τόση έμφαση, να ξαφνιάζει τόσο το “μια γυναίκα ράπερ”, επειδή εκεί χάνεται και το point. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Dizzy, που το πραγματικό της όνομά είναι Δέσποινα, είναι ακόμη μαθήτρια λυκείου. Στη μουσική είχε κλίση από παιδί. «Όταν έχεις να πεις πολλά πράγματα, προφανώς και θα σε τραβήξει η ραπ, όπως καλή ώρα εμένα, επειδή είναι η μουσική με τη μεγαλύτερη ευθύτητα, αμεσότητα και αντιδραστικότητα. Μια γυναίκα ράπερ σίγουρα εκπροσωπεί τον εαυτό της αρχικά. Ο καθένας εκπροσωπεί τον εαυτό του γιατί έχει διαφορετική προσωπικότητα, έχει ζήσει διαφορετικά πράγματα και γράφει με βάση τα βιώματά του, ανεξαρτήτως φύλου. Επομένως, καλό θα ήταν να μην υπάρχουν διαχωρισμοί.

Πέρα από αυτό, όμως, σίγουρα το να είσαι γυναίκα ράπερ σε μια ανδροκρατούμενη σκηνή είναι επαναστατικό δεδομένων των σημερινών στερεοτύπων. Μπορεί στην τραπ να φαίνεται ότι όλοι οι άνδρες ασχολούνται με τον εαυτό τους, όμως πιστεύω ότι το είδος αυτό μένει μόνο στο τι φαίνεται. Πλέον η πλειονότητα κοιτάει τι κάνει ο άλλος, δίχως κάποια δημιουργικότητα. Όλοι είναι εγκλωβισμένοι σε ένα κουτάκι και κάνουν ό,τι και οι υπόλοιποι, είτε ηχητικά είτε στιχουργικά.

716
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Το κοινό στην Ελλάδα δεν είναι δύσκολο να δεχτεί μια γυναίκα ράπερ, το πρόβλημα είναι ότι σε μεγάλο βαθμό, δυστυχώς, δεν μπορεί να δεχτεί το διαφορετικό, το καινούργιο, το πιο ασυνήθιστο. Εξάλλου αυτός είναι και ο λόγος που δεν θέλει να ξεκινήσει κάτι κανείς σε αυτήν τη χώρα, απλώς ακολουθεί ένα κύμα που φέρνει κάποιος από κάπου, προσπαθώντας να πετύχει κάτι σπουδαίο πάνω σε αυτό.

Δεν λειτουργεί έτσι, όμως. Αντιθέτως, πιστεύω πως οι εταιρείες, αντιθέτως, ψάχνουν γυναίκες στο ραπ που ακολουθούν κάποια στερεότυπα και έχουν κάποια στάνταρ που δεν αλλάζουν κάτι στην αντίληψη για τη γυναίκα στην ραπ. Ο στίχος στην τραπ και στη ραπ είναι πράγματι κακοποιητικός.

Γενικότερα, τη μουσική σου μπορείς να την κάνεις όπως θες, να περάσεις ό,τι θες. Η πλειονότητα έχει εγκλωβιστεί σε έναν σωρό στίχους, αυτούς που λένε οι πιο πολλοί, με αποτέλεσμα να έχουμε κακή μουσική και από αισθητική άποψη. Οι ιδεολογίες και οι αντιλήψεις είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που παίζει μεγάλο ρόλο στη μουσική, διότι κι αυτές αποτυπώνονται στη μουσική σου. Αν είναι “τραγικές” οι αντιλήψεις σου, θα είναι “τραγική” και η μουσική σου. Και σε μια χώρα με τέτοια στερεότυπα αυτό πουλάει, οπότε αυτό κάνουν.

Το drill είναι ένας δυνατός ήχος για τo ραπ, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί πάρα πολύ δημιουργικά και όμορφα, κάτι που εδώ στην Ελλάδα το έχουν χάσει αρκετά. Όλοι παγιδεύτηκαν σε συγκεκριμένα flows και στίχους, με αποτέλεσμα το drill να ακούγεται ίδιο από όλους. Η μουσική από πάντα έδειχνε όλες τις πλευρές της ζωής, και τη χαρά και τη βία και τους φόβους της. Δεν νομίζω ότι κάποιος έχει το δικαίωμα να βγει και να απαγορεύσει έναν ήχο, μια μουσική, γιατί μια μουσική είναι μια κουλτούρα ολόκληρη.

Στην Ελλάδα υπάρχει φεμινιστικό ραπ. Δεν πρέπει όμως να δίνεται τόση έμφαση, να ξαφνιάζει τόσο το “μια γυναίκα ράπερ”, επειδή εκεί χάνεται και το point. Πιστεύω πως υπάρχουν γυναίκες ράπερ πολύ καλύτερες από άνδρες που είναι αρκετά γνωστοί στο ελληνικό χιπ-χοπ. Είναι θέμα ανθρώπου το αν το κατέχει κάποιος, αν έχει γεννηθεί γι’ αυτό, και όχι θέμα φύλου.

Το ψευδώνυμό μου το σκεφτήκαμε πριν από τρία χρόνια με έναν φίλο, επειδή ξεκίνησα να γράφω για όλα αυτά που με απασχολούσαν έντονα και μου ζαλίζανε το μυαλό. Είχα γράψει και έναν στίχο παλιότερα που έλεγε “είμαστε dizzy από αναμνήσεις, όχι από καταχρήσεις», οπότε wearedizzy”».

DIZZY - DOGO ARGENTINO

@kisla.official

@_iamdiizzy

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM