Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη

Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter
0
Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter

Σε μια εποχή πλησμονής πληροφοριών, σε καιρούς ακαριαίας διάδοσης της παραμικρής λεπτομέρειας για την όποια τρέχουσα ασημαντότητα (που φυσικά είναι προορισμένη να καταναλωθεί με βουλιμία και να επιστρέψει τάχιστα στη λίμνη της λήθης), είναι όμορφο, είναι πολύ όμορφο, να ανάγονται σε θρύλο κάποιες προσωπικότητες, κάποιοι δημιουργοί που άλλο δεν κάνουν από το να διακονούν με επίμονο πάθος την ποίηση της ζωής. Τέτοια προσωπικότητα είναι, το δίχως άλλο, ο Μιχάλι Βιγκ (Mihaly Vig). Είναι ο ποιητής της μουσικής. Είναι ο μουσικός της ποίησης. Είναι το φθινόπωρο της μουσικής, η νοτερότητά της, το δάκρυ της.

Ελάχιστα τα όσα γνωρίζουμεγι' αυτό τον Ούγγρο. Καλύτερα έτσι. Μένουν οι νότες και οι αρμονίες του. Το έργο του. Μένει η προσφορά του, που συνεχίζεται ακάθεκτη εδώ και τέσσερις δεκαετίες μακριά από τα απατηλά φώτα της δημοσιότητας και κοντά σε ό,τι σημαίνει αγέρωχη αξιοπρέπεια και αγέρωχο βλέμμα. Οι μουσικές του κυκλοφορούν σαν προκηρύξεις, χέρι με χέρι, για κάποιους μυημένους, για εκείνους που αναζητούν την ουσία, το μεδούλι των πραγμάτων, τη μελαγχολία της αντίστασης στον βόρβορο του τίποτα.


Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr).

Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr). Είναι ο εμψυχωτής δύο συγκροτημάτων που μπόλιασαν το πανκ με την κλασική μουσική και τη μινιμαλιστική φιλοσοφία («γυμνάζει τη σκέψη σε απογύμνωση» έγραφε ο Νίκος Καρούζος).


Γεννημένος στις 21 Νοεμβρίου του 1957, στη Βουδαπέστη, ο Μιχάλι Βιγκ άλλο δεν έστερξε να κάνει από το να αφοσιωθεί στην τέχνη. Πολύτιμοι αρωγοί και μόνιμοι σύντροφοί του σ' αυτό το ταξίδι βρέθηκαν να είναι δύο άλλοι Ούγγροι κορυφαίοι καλλιτέχνες, ο Μπέλα Ταρ και ο Λάσλο Κρασναχορκάι (Laszlo Krasznahorkai). Αυτή η τριάδα είναι θρυλική πλέον, ιδίως στους κύκλους εκείνων που επιμένουν ότι η ζωή είναι μια αλληλουχία θαυμάτων ακόμα και μες στο σκουπιδαριό και ότι το σεντούκι της ανθρωπιάς είναι γεμάτο με τιμαλφή. Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά τη μουσική του Βιγκ στην εναρκτήρια σκηνή της ταινίας Οι αρμονίες του Βέρκμαϊστερ του Ταρ, που μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα Η μελαγχολία της αντίστασης του Κρασναχορκάι. Κανείς μας δεν παύει να βλέπει ξανά και ξανά τον Βιγκ στο ρόλο του Ιερεμία στο μεγαλειώδες Satantango του Ταρ. Κανείς μας δεν παύει, στις ταραχώδεις, αλλά ωραίες συνάξεις μας, να ανοίγει το βιβλίο Πόλεμος και Πόλεμος (μτφρ. Ιωάννα Αβραμίδου, εκδ. Πόλις), αυτό το θησαυροφυλάκιο-μεταμυθιστόρημα του Κρασναχορκάι, και να διαβάζει στην εκάστοτε ομήγυρη τις σελίδες στις οποίες εμφανίζεται ο Βιγκ και οι Balaton, η μπάντα του.

«Κι έμεινε εκεί καρφωμένος, με τις σκέψεις του σκόρπιες μες στο κεφάλι του, να κοιτάζει το συγκρότημα, μετά το πλήθος, μετά πάλι το συγκρότημα, προσπάθησε μάταια να πιάσει το αυτί του κάποιες λέξεις από τα μουσικά κομμάτια που διαδέχονταν το ένα το άλλο, ασταμάτητα, έπιασε στον αέρα μόνο κάποια ψίχουλα, "είναι το τέλος", "όλα είναι ελεεινά", κι εκείνη η παγωμένη μελαγχολία των τραγουδιών τον άγγιξε αμέσως (...) παρατήρησε τον τραγουδιστή, που το αυστηρό του βλέμμα μαρτυρούσε τη θανάσιμη ανία του και τη διάθεση να μιλήσει μόνο για τη θανάσιμη ανία και, πότε πότε, σάρωνε με το αυστηρό του βλέμμα το μαζεμένο μπροστά στα πόδια του πλήθος και έδινε την εντύπωση πως ήθελε, στη θέα αυτού του πλήθους, να εγκαταλείψει τη σκηνή για πάντα, αλλά έμενε και συνέχιζε να τραγουδά (...). Μια καρδιά από τεφλόν, σιγοτραγουδούσαν εν χορώ με τον τραγουδιστή και, αμέσως μετά, έκαναν ένα τσιγαριλίκι και τέρμα οι έγνοιες, μόνον ο ελαφρύς τελετουργικός ίλιγγος (...) βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον τραγουδιστή, ο οποίος, με συντετριμμένο ύφος, του έριξε μόνο μια διαπεραστική ματιά –πρέπει να ήταν ο Μιχάλι Βιγκ, εξήγησε ο Κόριμ την επομένη–, και πέρασε δίπλα του με μεγάλες δρασκελιές, τα μακριά μαλλιά του λικνίζονταν στον ρυθμό των βημάτων του» γράφει ο Λάσλο Κρασναχορκάι, και θυμίζει, με τον ανυπέρβλητο τρόπο του, τις ρυθμικές, σχεδόν παραληρηματικές σκηνές από το On the Road, όπου ο Τζακ Κέρουακ απαθανατίζει τον Τσάρλι Πάρκερ και τους μεγάλους της τζαζ.


Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά το τραγούδι του Βιγκ στο νουάρ Κολαστήριο του Μπέλα Ταρ. Αυτός ο σπαραγμός δεν ξεχνιέται ποτέ. Ένας λιτός, βουρκωμένος, υέτιος σπαραγμός. Μια τσαλακωμένη φωνή κι ένα ξεχαρβαλωμένο παλιό αρμόνιο, τίποτε άλλο. Και τα λόγια:


Τελείωσε
Πάει πια.
Πάει.
Και δεν έχει άλλο.
Δεν θα υπάρξει άλλο.
Ποτέ ξανά.
Σαν εφιάλτης είναι.
Όλα αυτά.
Εφιάλτης.
Αλλά ίσως κάποια μέρα.
Ίσως κάτι άλλο.
Κάτι καινούργιο.
Από πού θα έρθει;
Από πού;

Ο Mihaly Vig θα εμφανιστεί στο Θέατρο Σφενδόνη την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Οκτωβρίου.

Πριν από τις εμφανίσεις θα προβληθούν οι δύο ταινίες του Μπέλα Ταρ, Turin Horse (7/10) και Werckmeister Harmoniak (8/10).
Οι προβολές αρχίζουν στις 18:15 και ο Vig εμφανίζεται στις 21:30.
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη, τηλ. κρατήσεων: 215 5158968
Είσοδος: 20 ευρώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αρμονία του Bela Tarr

Συνεντεύξεις / Η αρμονία του Bela Tarr

Στο σύντομο πέρασμά του από την Αθήνα, ο Béla Tarr, ο ιδιόμορφος, μοναδικός, αισιόδοξος σε πείσμα του ζόφου που περιγράφει, σημαίνων Ούγγρος δημιουργός ταινιών όπως οι Αρμονίες του Βερκμάιστερ και το Άλογο του Τορίνο, επιβεβαίωσε την απόφασή του να κρεμάσει τον φακό του και επισήμανε την απέχθειά του στο ψηφιακό φορμάτ και τις πρόχειρες κρίσεις.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Θέατρο / Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Mετά την καλοκαιρινή «απόσταση», είναι αληθινή χαρά να διαπιστώνεις πόσα ενδιαφέροντα πράγματα ετοιμάζονται στις θεατρικές σκηνές της πόλης. Η πρώτη ματιά στο υλικό είναι χορταστική, καθώς καλύπτει με το παραπάνω διαφορετικά γούστα και προτιμήσεις.
FALL PREVIEW 2016

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ