ΑΚΟΥΩ ΕΝΑ PODCAST του DJ Akademiks που ωρύεται ότι το GNX, το νέο άλμπουμ του Kendrick Lamar, δεν είναι για τα κλαμπ –ή κάτι τέτοιο– και ότι έχει πάρει τη χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές του γνωστού ράπερ. Eπί έξι ώρες και παραπάνω εξηγεί πώς ξεκίνησε το beef του με τον Drake, τον οποίο ο podcaster υποστηρίζει, και στο τέλος αστειεύεται ότι έχει τραβήξει το συγκεκριμένο θέμα στα άκρα. Εννοείται πως δεν έχω κάτσει τόσες ώρες για να ακούσω τον πόνο του. Έχει γέλιο, πάντως, η αντίδραση του και δείχνει γενικά πόσο σημαντικό άλμπουμ θεωρείται ήδη το GNX, κι ας μην έχει περάσει ούτε μία εβδομάδα από την κυκλοφορία του.
Ένας δίσκος-έκπληξη που έσκασε απροειδοποίητα και έσπασε κάθε streaming ρεκόρ – τώρα έχει βάλει στο στόχαστρο και τα τσαρτ. Ήρθε μετά από μια απίθανη χρονιά στην καριέρα του Lamar: κυκλοφόρησε το «Not like us», το μοναδικό diss κομμάτι που είχε τόσο μεγάλη mainstream απήχηση στην ιστορία του χιπ-χοπ, ανακηρύχθηκε νικητής στο beef του με τον Drake και προτάθηκε για κάμποσα Grammy, ενώ θα εμφανιστεί σόλο στο Super Bowl Half-Time Show το 2025, ο πρώτος ράπερ που καταφέρνει κάτι τέτοιο. Αρκετοί αναρωτιόντουσαν πότε θα βγάλει νέο άλμπουμ μετά από όλα αυτά επειδή προς τα εκεί πήγαινε το όλο σκηνικό. Τελικά, δεν άργησε και πολύ.
Πέρα από την ειρωνεία της υπόθεσης, αν ακούσει κανείς προσεκτικά τα δυο άλμπουμ, είναι πολύ περισσότερα αυτά που ενώνουν το GTK του ΛΕΞ με το GNX από μια απλή ημερομηνία και μερικά γράμματα, δυο πόλεις και μια κουλτούρα.
Το GNX τον βρίσκει πιο ζωηρό και γλαφυρό από ποτέ, να τα βάζει με όλους τους ομότεχνούς του, όχι μόνο με τον Drake·, και γενικά με όσους υποστήριξαν τον Καναδό ράπερ. «It used to be “fuck that nigga”, but now it’s plural» ραπάρει στο κομμάτι «Wacced out murals» που ανοίγει εντυπωσιακά το άλμπουμ. Τη λέει στον Lil Wayne επειδή θεώρησε ότι του έκλεψε το Super Bowl και φάνηκε αχάριστος, αντίθετα ευχαριστεί τον Nas ως τον μόνο ράπερ που του έδωσε συγχαρητήρια γι’ αυτό, ενώ, από την άλλη, κατακεραυνώνει τον Snoop Dogg επειδή πόσταρε ένα diss του Drake προς το πρόσωπο του στα social.
Kendrick Lamar - Wacced Out Murals
Στο «Man at the garden» δηλώνει ότι «αξίζει αυτή την επιτυχία επειδή οι προθέσεις του είναι αγνές». Φαίνεται να έχει ξαναποκτήσει την αυτοεκτίμησή του, ένα στοιχείο που δεν ήταν κεντρικό στο προηγούμενο καταπληκτικό αλλά ομολογουμένως στριφνό άλμπουμ του, το «Mr. Morale and the big steppers», στο οποίο δέσποζαν η αυτοκριτική, η ενδοσκόπηση και η αμφιβολία. Και, ναι, το GNX είναι ένα αρκετά επιφανειακό άλμπουμ από έναν πολυβραβευμένο ράπερ που δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες δουλειές.
Από το εξώφυλλο, όπου ο Kendrick ποζάρει δίπλα σε μια σπάνια Buick, το μοντέλο αυτοκίνητου του τίτλου, μέχρι τις άπειρες φορές που διαλαλεί πόσο πιο σπουδαίος είναι από τους υπόλοιπους. Η πολυπλοκότητα και το βάθος του «Mr. Morale» έχουν δώσει τη θέση τους σε έναν άκρατο ναρκισσισμό και στην τάση αυτοεπιβεβαίωσης, κάτι που δεν τον απασχολούσε τόσο παλιότερα, όπως άλλους ράπερ. Είναι το μόνο πραγματικά μελανό σημείο του GNX, μαζί με την έλλειψη μιας πιο συγκεκριμένης θεματικής.
Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι από τους καλύτερους χιπ-χοπ δίσκους που βγήκαν φέτος. Χωρίς καμιά διάθεση υπερβολής, το «Chromatokopia» π.χ. του Tyler the Creator ωχριά μπροστά του. Ίσως να μην είναι ο καλύτερος του Lamar στο σύνολο της δισκογραφίας του, για να το βάλουμε σε μια πιο σωστή διάσταση. Το GNX λειτουργεί περισσότερο ως μια επιστροφή στις ρίζες του 37χρονου ράπερ και στη West Coast σκηνή του χιπ-χοπ, με αναφορές στον 2Pac στο «Reincarnated», σαμπλάροντας τον και μιμούμενος την φωνή του – γιατί με ποιον θα παρομοίαζε τον εαυτό του παρά με ένα ραπ θρύλο;
Στο ξεσηκωτικό «Squabble up», το προσωπικό αγαπημένο μου από τον δίσκο, έχει ένα sample από το «When I hear music» της Debbie Deb, που δεν είναι ένας Λος Αντζελες δίσκος αλλά θυμίζει τον electro χαρακτήρα που είχε το πρώιμο χιπ χοπ της πόλης εκείνη την εποχή, σύμφωνα με τον Jon Carmanica. Το ίδιο συμβαίνει και με το νοσταλγικό «heart pt.6».
Γενικά, διαρκεί λιγότερο από τα προηγούμενα άλμπουμ του –44 λεπτά, 12 κομμάτια–, αλλά έχει λίγο απ’ όλα. Η SZA εμφανίζεται στα δύο πιο r’n’b κομμάτια του δίσκου, το «Luther» και το «Gloria» στο κλείσιμο, ενώ παράλληλα δίνει το βήμα σε μια σειρά από νεότερους underground ΜCs του Λος Άντζελες. Ο πιο γνωστός ράπερ με τον οποίο συνεργάζεται εδώ είναι ο Roddy Ricch, ένα πέρασμα κάνει και ο Kamasi Washington. Ηχητικά ντύνουν το άλμπουμ ο παραγωγός των σούπερ σταρ, Jack Antonoff, ο μακροχρόνιος συνεργάτης του Soundwave και ο Mustard, παραγωγός των YG και Ty Dolla Sign – το Λος Άντζελες πάλι στη μέση.
Kendrick Lamar - Squabble Up
Τα φωνητικά ιντερλούδια της Μεξικανής mariachi ερμηνεύτριας Deyra Barrera στην πρώτη ακρόαση ξενίζουν, αλλά γίνονται αναπόσπαστο μέρος του δίσκου όταν τους δώσει κανείς περισσότερο χρόνο. Αν αναρωτιέται κανείς γιατί συμμετέχει στο άλμπουμ, είναι επειδή την είδε ζωντανά να τραγουδάει σε ένα παιχνίδι των Los Angeles Dodgers και αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί της.
Πάντως, όπως τα έφερε ξανά η τύχη για δεύτερη φορά, o σημαντικότερος ράπερ της Ελλάδας έβγαλε άλμπουμ την ίδια μέρα με τον σημαντικότερο ράπερ της Αμερικής. Πέρα από την ειρωνεία της υπόθεσης, αν ακούσει κανείς προσεκτικά τα δυο άλμπουμ, είναι πολύ περισσότερα αυτά που ενώνουν το GTK του ΛΕΞ με το GNX από μια απλή ημερομηνία και μερικά γράμματα, δυο πόλεις και μια κουλτούρα.
«Okay, fuck your hip hop, I watched the party just die», ραπάρει σε ένα σημείο ο Kendrick και δεν είναι δυνατό να μη σου φέρει στον νου το «Χειρότερη γενιά» του ΛΕΞ, που μιλάει πιο ενδόμυχα και στιβαρά για το χιπ-χοπ σήμερα, κάτι που ο Kendrick δυστυχώς δεν κάνει εδώ πέρα. Επομένως, μήπως το GΝX είναι απλώς σπατάλη ενέργειας, πριν έρθει κάτι πιο ουσιαστικό και στοχαστικό, όπως το χαρακτηρίζει ο Carmanica στους NYT; Μια καταιγίδα πριν από τη γαλήνη; Θα δείξει.
Kendrick Lamar - reincarnated (Official Audio)
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.