«Ο Μίμης Πλέσσας Παίζει Philicorda»: Ένα ιστορικό άλμπουμ από το 1965

Μίμης Πλέσσας: ένα από τα πιο ιστορικά άλμπουμ του είναι το «Ο Μίμης Πλέσσας Παίζει Philicorda» από το 1965 Facebook Twitter
Μίμης Πλέσσας και Philicorda. Φωτ.: Anne-Marie Antippas
0

Το άλμπουμ «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» [Philips, 1965] έχει μια οριακή θέση στην τζαζ δισκογραφία του Μίμη Πλέσσα. Βασικά, γιατί είναι ο πρώτος μεγάλος δίσκος του (LP), μέσα από τον οποίον φαίνεται η σχέση του με την τζαζ. Ο δίσκος είχε φθάσει στα χέρια μου νωρίς στα 90s και κάπως έτσι θα έγραφα για ’κείνον στη στήλη «Δισκορυχείον» του περιοδικού «Jazz & Τζαζ», στο τεύχος #45, τον Δεκέμβριο του 1996.

Εκείνα τα χρόνια κανείς δεν ασχολιόταν με αυτά τα θέματα, καθώς ήταν παντελώς ξεχασμένα και αγνοημένα. Το ίντερνετ βρισκόταν ακόμη στα σπάργανα, πολλοί δίσκοι ήταν άγνωστοι, πληροφορίες δεν υπήρχαν, ενώ και στον χώρο της τζαζ (των εγχώριων fans και των μελετητών της εννοώ) επικρατούσαν διάφορες ακατέργαστες και σκληροπυρηνικές απόψεις – με αυτό το πιο ελαφρύ και lounge κομμάτι της, τέλος πάντων, να είναι εξορισμένο από την ιστορία.

Επειδή εγώ δεν προερχόμουν από τον χώρο της τζαζ, αλλά από εκείνον του «ψαγμένου» ροκ, έβλεπα με πιο καθαρό μάτι κάποια πράγματα, χωρίς να λαμβάνω υπ’ όψη μου τα «κολλήματα» της εποχής. Και κάπως έτσι θα αποφάσιζα να γράψω στο τυπωμένο «Δισκορυχείον», 28 χρόνια πριν, για τον Πλέσσα και τον δίσκο του με την Philicorda – γνωρίζοντας πως έκανα παρέμβαση στο χώρο. Εκείνο το κείμενο είχε ως εξής:

«Η σχέση του Μίμη Πλέσσα με την τζαζ είναι παλαιά και πιθανώς γνωστή σε αρκετούς από σας. Πολυπράγμων ο ίδιος και βεβαίως πολυγραφότατος, μ’ έναν τεράστιο όγκο υλικού αταξινόμητο και ακυκλοφόρητο από χρόνια, ασχολήθηκε με κάθε μουσικό είδος στη διάρκεια της 50χρονης (σ.σ. τότε) καριέρας του. Τελείως τηλεγραφικά θα έλεγα, εδώ, πως αν κάποια δικά του σάουντρακ πέρναγαν στην από ’κει όχθη του Ατλαντικού πιθανώς, σήμερα, να μιλούσε όλος ο κόσμος γι’ αυτόν. Εν πάση περιπτώσει.

Το όλον αποτέλεσμα είχε μιαν αίσθηση πρωτοτυπίας. Πρόκειται για ένα τζαζ άλμπουμ, έξω βεβαίως από τις επαναστατικές καινοτομίες της εποχής, αλλά πάνω σ’ αυτό που κατανοούμε όλοι μας ως jazz feeling.

Το συγκεκριμένο άλμπουμ βρίσκει τον Μίμη Πλέσσα να πειραματίζεται με την philicorda, ένα ηλεκτρικό μουσικό όργανο της Philips που επιχειρούσε να πλασαριστεί δίπλα στο hammond. Οι δυνατότητες του οργάνου αυτού, για την εποχή στην οποία αναφερόμαστε, ήταν επαναστατικές – κάτι που ο Πλέσσας φαίνεται να το αντιλήφθηκε από την αρχή, μεταγράφοντας ουσιαστικά επτά δικές του συνθέσεις και από μία των Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Κλάββα, Γιαννίδη και Καπνίση, προσαρμόζοντάς τες στις ανάγκες της philicorda.

Το όλον αποτέλεσμα είχε μιαν αίσθηση πρωτοτυπίας. Πρόκειται για ένα τζαζ άλμπουμ, έξω βεβαίως από τις επαναστατικές καινοτομίες της εποχής, αλλά πάνω σ’ αυτό που κατανοούμε όλοι μας ως jazz feeling. Θα έλεγα δε πως ορισμένα κομμάτια (“Εδώ τελειώνει ο ουρανός”, “Αν σ’ αρνηθώ”) ακούγονται χωρίς ίχνος σκόνης ακόμη και σήμερα. Ο δίσκος, στην εποχή του, ξεχάστηκε πολύ γρήγορα και ποτέ δεν κυκλοφόρησε ξανά. Παραμένει δυστυχώς καλά κρυμμένος ακόμη, αφού και η καταιγίδα της CD-κυκλοφορίας των τελευταίων χρόνων τον έχει για τα καλά λησμονήσει.

Μίμης Πλέσσας: ένα από τα πιο ιστορικά άλμπουμ του είναι το «Ο Μίμης Πλέσσας Παίζει Philicorda» από το 1965 Facebook Twitter
«Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» [Philips, 1965]

Να αναφέρω μόνο τα ονόματα των μουσικών που συμπράττουν: Γιάννης Κανελλίδης και Γιάννης Ιωάννου μαντολίνο, Βασίλης Παναγιωτόπουλος τρομπέτα, Γιάννης Σχίζας τρομπόνι, Andrea Ortega σαξόφωνο, Ρήγας Σαριτζιώτης βαρύτονο και τενόρο σαξόφωνο, Νίκος Γκίνος άλτο σαξόφωνο, Τίτος Καλλίρης κιθάρα, Βασίλης Τεκνετζόγλου τύμπανα, Μίμης Πλέσσας philicorda».

Το κείμενο –εννοώ η γνωστοποίηση του δίσκου, μέσω του περιοδικού– είχε κάνει εντύπωση, τότε, σε γνωστούς και φίλους (υποθέτω και στους αναγνώστες), κάτι που με είχε «αναγκάσει» να αντιγράφω κασέτες νυχθημερόν. Εκείνο πάντως που δεν περίμενα ήταν όχι να φθάσει στ’ αυτιά του Μίμη Πλέσσα το δημοσίευμα –κάτι όσο να ’ναι πιθανόν–, αλλά την πρωτοβουλία του ιδίου να μου στείλει ένα ευχαριστήριο φαξ, το οποίο θα δημοσιευόταν στο περιοδικό στο τεύχος #48, τον Μάρτιο του 1997. Είχε έτσι ακριβώς...

Περιοδικό Jazz & Τζαζ
κον Φώντα Τρούσα

Αγαπητέ φίλε
Από σύμπτωση, καθυστερημένα, διάβασα στο τεύχος Δεκεμβρίου το «Δισκορυχείο» σας. Με ευχάριστη έκπληξη συνειδητοποίησα από τα γραφόμενά σας πως και αυτή η παραπεταμένη παραγωγή έπιασε τόπο. Θα πρέπει να σας πω πως επρόκειτο για μία δική μου πρωτοβουλία. Ηχογραφικά φιλοξενήθηκε στο στούντιο της Finos –Χίου 53– με ηχολήπτη τον αξέχαστο φίλο Μικέ Δαμαλά. Η φωτογραφία του εξωφύλλου τραβήχτηκε στην αυλή της Finos από την Άννα-Μαρία Αντίππα, σύζυγο του αξέχαστου Νίκου Αντίππα, που τότε ήταν διευθυντής της Philips. Ευτυχώς οι μήτρες σώζονται στο αρχείο μου. Είναι μία από τις σπάνιες φορές που η ευαισθησία του γράφοντος ξεπερνάει την κριτική διάθεση και με γέμισε συγκίνηση. Πόσο θα ’θελα η μουσική σας σκαπάνη να ανασύρει κάποια στιγμή δύο LP της EMI με τίτλο «40 Χρόνια Jazz», που είναι η ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας που, με έλληνες σολίστες, έδωσα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στα πλαίσια των εκδηλώσεων της «Έκφρασης 81», έναν δίσκο της Minos «Το Κουαρτέτο του Μίμη Πλέσσα και 6 Σολίστες» και τέλος της CBS το «Από Ανατολή σε Δύση».

Να είστε σίγουρος πως από δω και μπρος θα σας διαβάζω από τους πρώτους.
Φιλικά
Μίμης Πλέσσας

Μίμης Πλέσσας - Εδώ Τελειώνει Ο Ουρανός

Έπρεπε να περάσουν οκτώ χρόνια από τότε μέχρι να φθάσουμε στο τεύχος #148-149 του «Jazz & Τζαζ» (Ιούλιος-Αύγουστος 2005), ώστε να γίνει επιτέλους ένα δικό μου όνειρο πραγματικότητα. Να κυκλοφορήσουν, δηλαδή, δέκα tracks (εκ των δώδεκα) από το LP «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda», ως premium CD με το περιοδικό, κάτω από τον τίτλο «Rare Jazz Grooves». (Ως βινύλιο θα κυκλοφορούσε ξανά, πέρυσι, και από την B-otherSide Records).

«Jazz & Τζαζ», τεύχος #148-149 (Ιούλιος-Αύγουστος 2005), Μίμης Πλέσσας: The Jazz Side
«Jazz & Τζαζ», τεύχος #148-149 (Ιούλιος-Αύγουστος 2005), Μίμης Πλέσσας: The Jazz Side

Μερικούς μήνες νωρίτερα (πρέπει να ήταν Απρίλιος του 2005) τέσσερις φίλοι και συνεργάτες, η Γιούλη Μαρτίνη, ο Γιώργος Χαρωνίτης, ο Στέφανος Σαμακάς κι εγώ, θα επισκεπτόμασταν τον Μίμη Πλέσσα στο σπίτι του, στην Καλλιτεχνούπολη, με σκοπό τη διευθέτηση όλων των λεπτομερειών, ώστε να έμπαινε σ’ ένα δρόμο εκείνη η επανέκδοση. Ήταν ένα ωραίο ανοιξιάτικο απόγευμα, που είχε περάσει με καφέδες και συζήτηση...

Είχα πολλά να ρωτήσω τον Μίμη Πλέσσα –που θα φωτογραφιζόταν και μπροστά στην Philicorda του, που την είχε ακόμη!– σε σχέση με το παλαιότερο υλικό του, που πάντα μ’ ενδιέφερε. Κυρίως, για τις τζαζ κινηματογραφικές του ηχογραφήσεις, όπως και για τα τραγούδια του, που είχαν γίνει γνωστά στο εξωτερικό (Βέλγιο, Φινλανδία, πρώην Σοβιετική Ένωση, Πολωνία...) στα χρόνια του ’60, μαθαίνοντας (τότε) πως μεγάλο μέρος της κινηματογραφικής τζαζ δουλειάς του ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει από κάποιο label του Κώστα Γιαννίκου (μια και ο Μίμης Πλέσσας, τακτικότατος, διέθετε όλα, ή σχεδόν όλα, τα original masters).

Και όντως ένα διπλό CD στη Legend, υπό τον τίτλο “Film Noir”, με τις μουσικές από τα φιλμ «Πυρετός στην Άσφαλτο», «Ορατότης Μηδέν», «Έγκλημα στα Παρασκήνια», «Κατάχρησις Εξουσίας», «Εφιάλτης» και «Αντίο 11.43», θα κυκλοφορούσε στα καταστήματα τέσσερα χρόνια αργότερα (2009). Αρκετά χρόνια πιο μετά, πολλές απ’ αυτές τις συνθέσεις θα τυπώνονταν και σε δίσκους βινυλίου από την B-otherSide Records. (Γι’ αυτές τις επανεκδόσεις έχω γράψει κείμενα, παλαιότερα, εδώ στο LiFO.gr).

Μίμης Πλέσσας - Τα Χέρια

Ακόμη είχα ρωτήσει τον Μίμη Πλέσσα, τότε, το 2005, για το holy grail της ελληνικής τζαζ δισκογραφίας, το “Greece Goes Modern” το πρώτο νούμερο της εταιρείας Pan-Vox, από το 1967 –ένα από τα πιο σπάνια ελληνικά LP–, αλλά, δυστυχώς, και με βάση όσα μου είχε πει ο μαέστρος, τα master tapes του ήταν (και είναι) χαμένα. Βεβαίως και εκείνος ο δίσκος θα επανεκδιδόταν από την B-otherSide το 2012.

Περαιτέρω, είχαμε κάνει κουβέντα για το ηλεκτρονικό υλικό του, το οποίο (εξ όσων δύναμαι να γνωρίζω) υπάρχει, εν σπέρματι, σε κάτι μικροεκδόσεις – κάποιο, ας πούμε, είχε βγει ως promo μ’ ένα τεχνικο-επιστημονικό περιοδικό, την «Τεχνική Εκλογή», το 1968. Ήταν μουσικές από την ταινία του Φίλιππου Φυλακτού «Τρικυμία μιας Καρδιάς» (γνωστή, επίσης, ως «11.43, Αντίο!» ή και «Σιωπή»). Ας ελπίσουμε πως, και αυτό, θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή ξανά και όπως πρέπει.

Εκείνο το οποίον έλεγα πάντα για την περίπτωση του Μίμη Πλέσσα, κι εξακολουθώ να το ισχυρίζομαι και σήμερα, είναι τούτο. Πάντα νέος καλλιτέχνης, ανακαλύψτε τον...

Μίμης Πλέσσας - Αν Σ΄αρνηθώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM