Live

Ο Παύλος Παυλίδης διασκεύασε Μαρκόπουλο για τη γενιά του streaming. Ακολουθεί θύελλα.

Ο Παύλος Παυλίδης διασκεύασε Μαρκόπουλο για τη γενιά του streaming Facebook Twitter
Ο Παυλίδης τα τελευταία χρόνια φαίνεται ανήσυχος μουσικά. Ψάχνεται με νέους ήχους, επαναπροσδιορίζοντας το παρελθόν του. Φωτ.: Αριστείδης Τσινάρογλου
0

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟ οι διασκευές να προκαλούν σεισμό στην ελληνική μουσική. Τις περισσότερες φορές περνούν απαρατήρητες ή αντιμετωπίζονται ως ένδειξη παρακμής ενός καλλιτέχνη γιατί δείχνουν ότι δεν εξελίσσεται ηχητικά, ενώ αρκετοί θεωρούν ότι δεν έχουν κανέναν λόγο ύπαρξης. Τίποτα, όμως, από αυτά δεν ισχύει στην περίπτωση του Παύλου Παυλίδη και στον δίσκο που μόλις κυκλοφόρησε με διασκευές στα τραγούδια του Γιάννη Μαρκόπουλου.

Το «Πέρα από τη Θάλασσα», που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τη United We Fly, δημιούργησε μια θύελλα συζητήσεων στα social media που είχαμε καιρό να δούμε για ελληνικό δίσκο. 

Ο Παυλίδης επιλέγει να διασκευάσει δώδεκα κομμάτια του συνθέτη, τα «Πέρα από τη θάλασσα», «Κάτω στης Μαργαρίτας τ' αλωνάκι», «Όχι δεν πρέπει», «Η Ρόζα η ναζιάρα», «Γκρεμισμένα σπίτια», «Χίλια μύρια κύματα», «Μιλώ για τα παιδιά μου», «Μαλαματένια λόγια», «Τη μέρα της Πεντηκοστής», «Τα λόγια και τα χρόνια», «Μέρα με την ημέρα», «Γεννήθηκα». Η παραγωγή του δίσκου είναι δική του και του Χρήστου Λαϊνά και η ενορχήστρωση του Ηλία Νικολαΐδη.

Είναι δύσκολο πράγμα να αναμετριέται κανείς με γίγαντες της ελληνικής δισκογραφίας, ειδικά αν πρόκειται για λόγους ματαιοδοξίας. Δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, συμβαίνει και στο εξωτερικό, όπου ο Iggy Pop π.χ. (επαν)εκτελεί στην κυριολεξία Jacques Brel.

Αυτήν τη στιγμή, αν βάλεις να ακούσεις ένα ελληνικό κομμάτι της εποχής μας, κατά πάσα πιθανότητα θα το ακούσεις ή από το Spotify ή από το YouTube και όχι από το ραδιόφωνο που έθρεψε αυτά τα τραγούδια για χρόνια. Υπό αυτή την έννοια τολμούν μια γέφυρα που ενώνει δεκαετίες και διαφορετικά στυλ και σίγουρα η δουλειά τους δεν απευθύνεται μόνο στο παλιό κοινό του Μαρκόπουλου.

Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, το «Πέρα από τη Θάλασσα» δεν ήταν ένα όνειρο που ο Παυλίδης ήθελε διακαώς να πραγματοποιήσει ούτε ήταν μέσα στα σχέδιά του. Ασχολήθηκε μετά από πρόσκληση της οικογένειας του συνθέτη και συγκεκριμένα της κόρης του, Λέγκας Μαρκοπούλου.

Έτυχε να τη συναντήσει πριν από μερικά χρόνια, το 2019 συγκεκριμένα, και του εξέφρασε την επιθυμία του πατέρας της να ασχοληθεί με τραγούδια και ορχηστρικά κομμάτια από όλη τη δισκογραφία του. Άρα, ο Μαρκόπουλος γνώριζε το έργο του Παυλίδη και ήξερε πού εμπιστευόταν το υλικό του. Ο Παυλίδης δεν είχε απλώς την απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία αλλά και την απαραίτητη παρότρυνση από εκεί που έπρεπε. Δούλευε το συγκεκριμένο πρότζεκτ πάνω από τέσσερα χρόνια, με διάφορα σκαμπανεβάσματα.

Προφανώς, κάτι τέτοιο είναι μεγάλη τιμή για έναν δημιουργό αλλά και κάπως τρομακτικό το να καταπιαστεί με τραγούδια που έχουν αποτυπωθεί τόσο βαθιά στο συλλογικό υποσυνείδητο και γράφτηκαν σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον, σε μια ταραχώδη εποχή της χώρας που σήμερα φαντάζει μακρινή – ακόμη περισσότερο εφόσον πρόκειται για τραγούδια που έχουν συνδεθεί με τεράστιες φωνές της χώρας.

Σε μια συνομιλία μας σχετικά με το έργο ο Παύλος Παυλίδης ανέφερε ότι ήταν αρκετά προσεκτικός στην αρχή. «Μάλιστα, είπα ότι αν δω ότι δεν φτάνω γρήγορα σε κάτι που να μου αρέσει, απλώς θα πω ότι δεν μπορώ να το κάνω».

Λόγω πανδημίας το άλμπουμ μπορεί να μην κυκλοφορούσε αν δεν επενέβαιναν κάποια στιγμή η δισκογραφική του εταιρεία και ο Χρήστος Σαρρής, ο οποίος έχει αναλάβει να σκηνοθετήσει την παράσταση που θα δοθεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στις αρχές Φεβρουαρίου.

Ο Παύλος Παυλίδης διασκεύασε Μαρκόπουλο για την γενιά του streaming Facebook Twitter
Το «Πέρα από τη Θάλασσα», που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τη United We Fly, είναι πολύ φρέσκια δουλειά για να επιχειρήσει κανείς γρήγορες και εν θερμώ αναλύσεις. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Τι είπε ο ίδιος ο συνθέτης όταν άκουσε τα τραγούδια; Σύμφωνα με τον Παύλο: «Με το που ετοιμάσαμε κάποια κομμάτια εκεί στο '19 με τον Χρήστο, τα άκουσε. Εμείς τρέμαμε επειδή ξέραμε ότι είναι ένας συνθέτης πάρα πολύ αυστηρός, που δεν αφήνει εύκολα να αγγίξεις το έργο του. Του στείλαμε δυο κομμάτια. Η πρώτη απάντησή του ήταν ότι είχε πολλές παρατηρήσεις αλλά ότι ήταν τόσο ισχυρή η άποψη που έβλεπε σε αυτές τις διασκευές που προτιμούσε να μην πει τίποτα ώσπου να ολοκληρωθεί η παραγωγή. Για μένα ήταν το μεγαλύτερο δώρο που μπορούσε να μου κάνει, επειδή ήταν σαν να μου έλεγε με κάποιον τρόπο "προχώρα όπως νομίζεις"».

Ο Παυλίδης τα τελευταία χρόνια φαίνεται ανήσυχος μουσικά. Ψάχνεται με νέους ήχους, επαναπροσδιορίζοντας το παρελθόν του. Σε συζητήσεις για το τι ακούει σήμερα θα σου αναφέρει πολύ σύγχρονα πράγματα από το εξωτερικό, π.χ. τους Βρετανούς Young Fathers.

Τρανό παράδειγμα της ηχητικής του εξέλιξης ήταν το εξαιρετικό «Μαύρο Κουτί» (2021). Αυτή η πληροφορία είναι βασική για να κατανοήσει κανείς τον λόγο που αποφάσισε να δώσει αμιγώς ηλεκτρονικό χαρακτήρα στο εγχείρημα. Οι κιθάρες είναι σχεδόν ανύπαρκτες ή πολύ διακριτικές σε σχέση με τα συνθεσάιζερ και τις λούπες και χρησιμοποιεί ελάχιστα ακουστικά όργανα.

Τα στοιχεία αυτά μεταφέρουν τα τραγούδια που έχει επιλέξει σε ένα εντελώς διαφορετικό χρονικό πλαίσιο. Ακούγονται άτοπα και άχρονα, απογυμνωμένα από τις πολιτικές προεκτάσεις τους, πλέοντας εντελώς ελεύθερα. Και αυτό γυρνάει στο μεγαλείο της τραγουδοποιίας του Μαρκόπουλου, μιας μουσικής ανοιχτής σε οποιαδήποτε ηχητική ερμηνεία.

 «Υπάρχει μια δυσκολία στο να καταφέρεις να βγεις από αυτό που ξέρεις τόσο καλά και να πάρεις κάποιες αποφάσεις που από τη μία δεν είναι απλές, αλλά, από την άλλη, καταλαβαίνεις ότι δεν γίνεται να μπεις σε χωράφια που δεν είναι δικά σου. Είναι σαν να πηγαίνεις σε έναν τελείως άλλο κόσμο, σε διαφορετικό κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον. Ίσως κάποιος άλλος να ήταν πιο επεμβατικός σε διαφορετικά τραγούδια από αυτά που διάλεξα εγώ για να τους αλλάξω τα φώτα.

Ακόμη και με το δικό μου έργο να καταπιανόμουν, θα έπρεπε να πάω τριάντα χρόνια πίσω και είναι σίγουρο πως θα άλλαζα πολλά πράγματα πια. Και τα δικά μου τραγούδια θα τα προσέγγιζα με διαφορετικό ύφος. Επομένως, αναλαμβάνεις την ευθύνη να αρχίσεις από κάποια στοιχεία που έχει το πρωτότυπο και να δημιουργήσεις κάτι καινούργιο. Σε ορισμένα κομμάτια κινήθηκα τελείως στη λογική του ότι τα τραγούδια είναι η αφορμή για να φτιαχτεί κάτι νέο», αναφέρει για την προσέγγισή του.

«Μιλώ για τα παιδιά μου»

Τα τραγούδια τα επέλεξε καθαρά βάσει του πόσο μπορούσε να ταυτιστεί προσωπικά μαζί τους και αυτό φαίνεται, μια και το αποτέλεσμα συνάδει απόλυτα με το ύφος και το στυλ του. Αλλάζει τα λόγια σε δύο από αυτά.

Η μεγαλύτερη στιχουργική επέμβαση που έχει κάνει είναι στο «Γκρεμισμένα Σπίτια», όπου αφαιρεί τους στίχους του ρεφρέν του Νότη Περγιάλη και προσθέτει ένα δικό του κείμενο, το οποίο συνδέει περισσότερο με τη σημερινή προσφυγική κρίση.

Στο «Μιλώ για τα παιδιά μου» έχει κρατήσει μόνο δύο φράσεις του Γιώργου Σκούρτη, αλλάζοντας επίσης μερικές λέξεις. Το τραγούδι ακούγεται πιο αφαιρετικό σίγουρα, δεν χάνει όμως καθόλου το νόημά του, επειδή ο ίδιος έχει ανάλογα βιώματα από τους γονείς και τους παππούδες του, που ήταν μετανάστες στη Γερμανία. Δεν αγγίζει τους στίχους του Χρονά, οι οποίοι λέει ότι μοιάζουν σαν να τους έγραψε τώρα κάποιο παιδί.

Τα κομμάτια που θα δεχτούν ίσως τη σοβαρότερη κριτική είναι τα «Μαλαματένια Λόγια» και τα «Λόγια και τα χρόνια», αλλά είναι λογικό να μην μπορεί κανείς να αντισταθεί στον πειρασμό να τα αγγίξει – η ερμηνεία και η απόδοσή του διατηρεί την οργή και τη φόρτιση των συγκεκριμένων τραγουδιών. Το «Ρόζα η Ναζιάρα» ίσως θα ξενίσει αρκετούς, κυρίως όσους το θυμούνται με τη φωνή της Μοσχολιού που είναι αξεπέραστη, ειδικά στο εν λόγω κομμάτι.

«Ρόζα η Ναζιάρα»

Το μεγαλύτερο σοκ έρχεται από ένα αουτσάιντερ του δίσκου, το τραγούδι που εκφράζει όλο το πρότζεκτ. Η διασκευή του στο «Κάτω στης Μαργαρίτας τ' αλωνάκι» είναι υποδειγματική. Αν και αρχικά ερμηνευμένο από τη Μαρία Δημητριάδη, ο Παυλίδης φαίνεται ότι εδώ συνομιλεί περισσότερο με την εκτέλεση της Μαρίζας Κωχ, φτιάχνοντας ένα απόλυτα ιδιοσυγκρασιακό αποτέλεσμα. 

«Της Κωχ ήταν το πρώτο σοκ που έπαθα από τον Μαρκόπουλο», αναφέρει. «Και εκείνο είναι η διασκευή. Τι ήταν αυτό; Ήμουν πιτσιρικί όταν το πρωτάκουσα στο ραδιόφωνο».

Και κάπου σε αυτό το σημείο ο Παυλίδης πετυχαίνει τον πρωταρχικό του στόχο, να ακούσει κανείς τα πρωτότυπα κομμάτια με αφορμή τον δίσκο του και να τα ανακαλύψει εκ νέου, όχι απαραίτητα για να τα συγκρίνει – αυτό θα ήταν λίγο αστείο. Εξάλλου, δεν εξαφανίζει τον Μαρκόπουλο, προσπάθησε με τους συνεργάτες του να χτίσουν μια γέφυρα μεταξύ του παλιού και του νέου σε μια εποχή που η ακρόαση της μουσικής είναι εντελώς διαφορετική.

Αυτήν τη στιγμή, αν βάλεις να ακούσεις ένα ελληνικό κομμάτι της εποχής μας, κατά πάσα πιθανότητα θα το ακούσεις ή από το Spotify ή από το YouTube, όχι από το ραδιόφωνο που έθρεψε αυτά τα τραγούδια για χρόνια.

Υπό αυτή την έννοια τολμούν μια γέφυρα που ενώνει δεκαετίες και διαφορετικά στυλ και σίγουρα δεν απευθύνεται μόνο στο παλιό κοινό του Μαρκόπουλου. Τώρα, κατά πόσο το πετυχαίνουν και τι προσφέρουν οι συγκεκριμένες διασκευές τόσο στο έργο του Παυλίδη όσο και στο έργο του Μαρκόπουλου μόνο ο χρόνος θα δείξει. Είναι πολύ φρέσκια δουλειά για να επιχειρήσει κανείς γρήγορες και εν θερμώ αναλύσεις.

Μουσική
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πέρα από τη θάλασσα: Ο Παύλος Παυλίδης συναντά τον Γιάννη Μαρκόπουλο

Πολιτισμός / Ο Παύλος Παυλίδης «συναντά» τον Γιάννη Μαρκόπουλο στη Στέγη

Με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλου, ο Παύλος Παυλίδης επανασυστήνει 16 από τις σημαντικότερες συνθέσεις του, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.
THE LIFO TEAM
Παύλος Παυλίδης, μουσικός

Οι Αθηναίοι / Παύλος Παυλίδης: «Kάποιος πιτσιρικάς φτιάχνει τώρα κάτι στο δωμάτιό του, που θα μας αφήσει άφωνους»

Μωρά στη φωτιά, Ξύλινα Σπαθιά, B Movies, μια αξιοζήλευτη πορεία στο ελληνικό τραγούδι: Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του υλικού, ο Παύλος Παυλίδης αυτοβιογραφείται στη LiFO.
M. HULOT
Άνοιξη - Στο μάτι του Κυκλώνα

Lifo Picks / Πρεμιέρα στο LIFO.gr: Δύο νέα τραγούδια του Παύλου Παυλίδη σε ένα οπτικό ποίημα του Βασίλη Κεκάτου

Τα νέα τραγούδια του Παύλου Παυλίδη «Άνοιξη» και «Στο μάτι του Κυκλώνα» οπτικοποιήθηκαν από τον Βασίλη Κεκάτο σε μια μικρού μήκους ταινία διάρκειας 9 λεπτών.
THE LIFO TEAM
the boy irodeio

Μουσική / Παύλος Παυλίδης & The Boy: Η εμπειρία της αντανάκλασης ενός live στα γυαλιά της μυωπίας μου

Για πολλούς από εμάς είναι η πρώτη συναυλία, μετά από καιρό, που δεν παρακολουθούμε κοκαλωμένοι μπροστά στον υπολογιστή και ο ενθουσιασμός είναι διάχυτος στον χώρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ