Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Ο Στέφανος Ντονικιάν με τη Saramuya του. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

0

Μια χαλαρή συνάντηση με φίλους σε ένα μικρό μπαρ της Κυψέλης μια Κυριακή απόγευμα με έφερε αντιμέτωπη με τον θαυμαστό κόσμο των picó και της περίφημης κουλτούρας picotera όπως την ονομάζουν στην Κολομβία. Τι είναι τα picó; Όπως μου εξηγεί ο Στέφανος Ντονικιάν, είναι τεράστια χειροποίητα κινητά ηχοσυστήματα που βγαίνουν στους δρόμους και παίζουν δυνατά μουσική τον Φεβρουάριο κατά τη διάρκεια του καρναβαλιού της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας – είναι γνωστά επίσης ως turbo ή turbo laser. Είναι στολισμένα με ψυχεδελικά χρώματα και νέον φώτα για να ξεχωρίζουν τις βραδινές ώρες και συνήθως έχουν ονόματα για να ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο. Τον υπόλοιπο χρόνο, όταν δεν παίζουν στο καρναβάλι, αξιοποιούνται σε μπαρ και μπιλιαρδάδικα αλλά και σε παραδοσιακές γιορτές. Κάθε εβδομάδα ένα διαφορετικό picó σε διαφορετικό μέρος.

Η μουσική που ακούγεται από αυτά είναι χορευτική και χαρούμενη, μια μείξη από διάφορα είδη με λάτιν καταβολές όπως salsa, cumbia, mambo, samba, soca, zouk, dembow, dancehall, champeta, soukous. Η ιστορία των picó είναι συναρπαστική. Άρχισαν να εμφανίζονται τη δεκαετία του ’50 στους δρόμους των πιο λαϊκων συνοικιών της Μπαρανκίγια, της Καρταχένα και της Σάντα Μάρτα κυρίως για να διασκεδάσουν τον κόσμο που δεν είχε λεφτά. Συνήθως οι ιδιοκτήτες τους ήταν συλλέκτες δίσκων που έκαναν ουρές στα λιμάνια για να αποκτήσουν βινύλια που έρχονταν από χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Καραϊβικής, ανταγωνίζονταν, δε, μεταξύ τους ποιο θα παίξει το πιο σπάνιο κομμάτι. Συχνά, έσβηναν τους τίτλους των δίσκων, ζωγραφίζοντας πάνω τους.

Η Saramuya του, όπως το έχει βαφτίσει, είναι μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Υπάρχουν άλλα δύο: ένα στην Ιταλία, στο Τορίνο, που ονομάζεται El Maradona, και άλλο ένα στην Ολλανδία, το El Magico Baobab. Κανένα από αυτά δεν είναι 100% φτιαγμένο στην Κολομβία.

Ο Στέφανος που μου διηγείται τη σχετική ιστορία, μπορεί να μιλάει για ώρες. Η πρώτη του γνωριμία με τα picó έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Μπαρανκίγια το 2018, και τον σημάδεψε. Τέταρτη γενιά Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία, η οικογένειά του μετανάστευσε εκεί στις αρχές του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αντίς Αμπέμπα σε ένα αρκετά πολυπολιτισμικό περιβάλλον, όπως μου λέει. Στο Γαλλικό Σχολείο όπου πήγαινε, τα παιδιά ανήκαν σε διάφορες κοινωνικές τάξεις και φυλές, «δεν είχε σημασία αν ήσουν πλούσιος ή φτωχός, μαύρος ή κίτρινος. Για μένα ήταν πολύ σημαντικό, γιατί με έχει διαμορφώσει ως άνθρωπο, το τρόπο που βλέπω το χρώμα την κουλτούρα. Δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχει τόσο discrimination. Δεν μπορεί να το χωρέσει το μυαλό μου, επειδή δεν έχω μεγαλώσει έτσι».

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Η Saramuya, που σημαίνει «τσαχπίνα/κοκέτα» στα ισπανικά είναι από τα ελάχιστα picó που έχουν γυναικείο όνομα στην Κολομβία. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

Ο παππούς του από την πλευρά του πατέρα του –ο άλλος είναι Κεφαλονίτης, όπως μου τονίζει– ήταν ο προσωπικός ράφτης του HIM Haile Selassie και μέλος της αιθιοπικής βασιλικής αυλής για 23 χρόνια, μέχρι τον θάνατο του αυτοκράτορα το 1975. Ο ίδιος έφυγε σε ηλικία 18 ετών από την Αιθιοπία για να σπουδάσει ναυτιλιακά στη Βρετανία. Έμεινε για αρκετά χρόνια εκεί, δουλεύοντας στη μεγάλη εταιρεία ενός Έλληνα εφοπλιστή.

«Το πρώτο πράγμα που πρόσεξα όταν προσγειώθηκα στην Κολομβία ήταν τα picó. Φτάσαμε επτά η ώρα το πρωί με έναν φίλο μου Κολομβιανό από την Αγγλία στο αεροδρόμιο της Σολεντάντ και αμέσως μασκαρευτήκαμε και ξεκινήσαμε να πάμε σε από τα πιο αλτέρνατιβ πάρτι του καρναβαλιού. Η νότια Μπαρανκίγια είναι ένα φτωχό μέρος, πολύ λαϊκό, και σε κάποια σημεία επικίνδυνο αλλά γενικά είναι ασφαλές να κυκλοφορείς. Ποτε δεν ένιωσα να απειλούμαι. Από το λεωφορείο έβλεπα τα picó και αναρωτιόμουν τι είναι αυτά τα πράγματα που έπαιζαν αφρικανική μουσική. Άκουγα κομμάτια που ήξερα, μουσική που άκουγα στην Αιθιοπία και μου τη θύμισε, όπως και την Αφρική και την Ελλάδα –όλα σε ένα– και τρελάθηκα. Από τότε είπα ότι θα πηγαίνω κάθε χρόνο μέχρι που έσκασε ο Covid-19. Από την πρώτη φορά που τα είδα ήθελα ένα, έστω για το σπίτι μου, επειδή φτιάχνουν και πιο μικρά, τα mini turbo».

Τελικά, έφτιαξε ένα κανονικό picó το 2022 και μόλις πρόσφατα κατάφερε να το φέρει στην Ελλάδα, αφού πρώτα έπαιξε σε διάφορα πάρτι στο καρναβάλι της Μπαρανκίγια. Ο Στέφανος άφησε τη δουλειά του για να πραγματοποιήσει το όνειρό του και αισθάνεται πολύ περήφανος που το picó του είναι εδώ.

«Μόλς έληξε η καραντίνα, με την πρώτη ευκαιρία έφυγα για Κολομβία. Αρχικά σκεφτόμουν να φτιάξω ένα για μένα, αλλά μετά είπα “ας φτιάξω ένα μεγαλύτερο για να δω αν μπορώ να κάνω πάρτι με αυτό”. Δεν σκεφτόμουν κάν πώς θα το έφερνα στην Ελλάδα. Είπα να το φτιάξω πρώτα και μετά θα έβλεπα. Διαφορετικά, δεν θα το έκανα ποτέ, και μου έκατσε πολύ καλά, επειδή γνώρισα κόσμο από ανθρώπους που ξέρανε».

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Θέλω να μιμηθώ τα πάρτι που έχω ζήσει στην Κολομβία, τους DJs που έχω δει και τη μουσική που έχω μάθει από αυτά. Φωτ.: Hugo Wext

Η Saramuya του, όπως το έχει βαφτίσει, είναι μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Υπάρχουν άλλα δύο: ένα στην Ιταλία, στο Τορίνο, που ονομάζεται El Maradona, και άλλο ένα στην Ολλανδία, το El Mágico Baobab. Κανένα από αυτά δεν είναι 100% φτιαγμένο στην Κολομβία. Ο Στέφανος έμεινε αρκετούς μήνες στην Μπαρανκίγια για να το τελειοποιήσει. 

Μια Κυριακή μετά από την πρώτη μας συνάντηση κατάφερα να τη δω από κοντά. Ο Στέφανος την έχει κατεβάσει στην πλατεία Αμερικής για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Ζυγίζει πάνω από 300 κιλά. Διάφοροι περαστικοί κοντοστέκονταν, χωρίς να καταλαβαίνουν τι ακριβώς είναι, θαμπωμένοι από τα χρώματα. «Φαντάσου έναν δρόμο με picó στη σειρά, πόσο δυνατά παίζει το καθένα», οπότε το να ακούσεις τι ήχο βγάζει μέρα μεσημέρι δεν είναι και η πιο σοφή κίνηση.

Η Saramuya, που σημαίνει «τσαχπίνα/κοκέτα» στα ισπανικά είναι από τα ελάχιστα picó που έχουν γυναικείο όνομα στην Κολομβία. Γενικά, πρόκειται για μια αρκετά ανδροκρατούμενη κουλτούρα και «αρκετά machista», όπως τη χαρακτηρίζει ο Στέφανος. «Κανένα picó δεν είχε γυναικείο όνομα και ήθελα να βάλω κάτι που να αρχίζει με la. Μετά ανακάλυψα ότι ότι όντως δεν υπάρχουν πολλές picotteres». Στο εντυπωσιακό ταμπλό του πρωταγωνιστεί η θεά Αθηνά που τα βάζει με τον Ποσειδώνα ο οποίος προσπαθεί να εμποδίσει τον Οδυσσέα να επιστρέψει στην Ιθάκη και στην Πηνελόπη. Είναι ολόκληρη ζωγραφισμένη στο χέρι από έναν Κολομβιανό δεξιοτέχνη του είδους, τον Maestro William Gutierrez, τον Λεονάρντο ντα Βίντσι των picó. «Η κανονική του δουλειά είναι καθηγητής καλλιτεχνικών σε ένα δημοτικό σχολείο στη νότια μεριά της πόλης. Αυτός και η γυναίκα του μου φέρθηκαν σαν σε δικό τους άνθρωπο. Το στούντιό του είναι και το σπίτι του. Είναι διάσημος για τα picó του. Έχει φιλοτεχνήσει μερικά από τα πιο ιστορικά στην Κολομβία. Είναι ένας φανταστικός άνθρωπος. Πλέον μιλάω ισπανικά σαν να είμαι από κει, επειδή με βοήθησε τόσος κόσμος και με υποδέχτηκαν πολύ ζεστά», αναφέρει.

Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά Facebook Twitter
Είναι στολισμένα με ψυχεδελικά χρώματα και νέον φώτα για να ξεχωρίζουν τις βραδινές ώρες και συνήθως έχουν ονόματα για να ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο. Φωτ.: Αδαμάντιος Καφετζής

«Και τώρα, με το picó εδώ πέρα, τι έχεις σκοπό να κάνεις;»

«Θέλω να μιμηθώ τα πάρτι που έχω ζήσει στην Κολομβία, τους DJs που έχω δει και τη μουσική που έχω μάθει από αυτά. Πηγαίνεις με τρελή χαρά στα sets αυτών των ανθρώπων. Δεν θέλεις να τα χάσεις επειδή ξέρεις ότι θα περάσεις ωραία, θα έχει ωραία vibes, ωραίο κόσμο, θα έχει απ’ όλα. Στην αρχή σκεφτόμουν να το κάνω αυτό στο Λονδίνο. Δεν ήθελα να μείνω όμως άλλο εκεί. Γενικά, με έπιανε κατάθλιψη με τον καιρό και τις τιμές. Συμβαίνουν πολύ όμορφα πράγματα, αλλά ολα είναι ακριβά. Οι DJs που παίζουν στην Μπαρανκίγια είναι πλέον περιζήτητοι στην Ευρώπη. Το να πας ένα picó στο Λονδίνο είναι πολύ εύκολο επειδή είναι τόσο multicultural ως πόλη και ως κοινωνία, αλλά εγώ ήθελα να το φέρω στην Ελλάδα. Θέλω να είμαι στην Αθήνα, στην οποία δεν έχω ζήσει ποτέ. Είναι και οι γονείς, που τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια τους έβλεπα μόνο δύο εβδομάδες τον χρόνο. Ήθελα αυτή την πρόκληση και νομίζω ότι θα τα καταφέρω. Το ξέρω, είναι δύσκολο, αλλά, αν δεν το πίστευα, δεν θα το ξεκινούσα καν. Η Saramuya μου δίνει την ελευθερία να κάνω τα πάρτι που θέλω, με τη μουσική που θέλω και να μη μου λέει κανείς τίποτα· να στήσω ένα μεγάλο Colombian carnival themed party με τις μουσικές που παίζουν εκεί». Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν θα περιμένουμε πολύ για να το δούμε. Ο Στέφανος θα παρουσιάσει τη Saramuya του για πρώτη φορά στην Αθήνα στις 24 Δεκεμβρίου στο θέατρο Φούρνος σε ένα μεγάλο πάρτι που έχει τίτλο “Más Verbena” και είμαστε όλοι καλεσμένοι!».

Το πρώτο «Más Verbena» πάρτι θα γίνει στις 24 Δεκεμβρίου στο θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168). Στο picó ο Αδαμάντιος (Teranga Beat) και ο Stivako. 

@stivako

@lasaramuya

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ