Οδηγός περιήγησης στον σκοτεινό κόσμο του Mark Lanegan

Οδηγός περιήγησης στον σκοτεινό κόσμο του Mark Lanegan Facebook Twitter
1
Οδηγός περιήγησης στον σκοτεινό κόσμο του Mark Lanegan Facebook Twitter
Ο οσονούπω 50άρης Mark (έχει γεννηθεί στις 25 Νοεμβρίου 1964) συμπληρώνει μια τριακονταετή πορεία στη μουσική...

Ο Mark the Dark Lanegan βάρυνε, φόρεσε γυαλιά και στράφηκε πέρσι στον Andy Williams, τον οποίο αποκάλεσε «badass singer» στο tribute άλμπουμ «Imitations». Ευτυχώς (για μένα, τουλάχιστον), φέτος γύρισε στα γνωστά μονοπάτια των bluesy σκοτεινών ασμάτων, με ένα άλμπουμ που φέρει τον προσφυή τίτλο «Phantom Radio». Από το εναρκτήριο τραγούδι ήδη ξαναβρίσκουμε τον αγαπημένο μας Mark: «Black is a color, Black is my name». Άραγε, είναι τυχαίο ότι πολλοί τον θεωρούν έναν από τους τελευταίους αληθινούς «εκτός νόμου» (outlaws) της ροκ σκηνής; Να προσθέσω ότι, ως περσόνα περισσότερο, είναι συνεχιστής της παράδοσης του man in black Johnny Cash;

Μετά από μερικούς σχετικά άτυχους δίσκους («Blues Funeral», «Imitations»), ο Dark Mark ξεκολλάει λίγο από τα ενορχηστρωτικά στερεότυπα και για πρώτη φορά ίσως τον βλέπουμε να χρησιμοποιεί τόσο πολύ τα συνθεσάιζερ. Μας ξενίζει αυτό; Λιγάκι.


Το «Phantom Radio», στη σπέσιαλ έκδοση που έχω στα χέρια μου, περιέχει 10 τραγούδια συν άλλα 5, τα οποία είχαν κυκλοφορήσει νωρίτερα σ' ένα teaser-CD με τίτλο «No bells on Sunday». Μετά από μερικούς σχετικά άτυχους δίσκους («Blues Funeral», «Imitations»), ο Dark Mark ξεκολλάει λίγο από τα ενορχηστρωτικά στερεότυπα και για πρώτη φορά ίσως τον βλέπουμε να χρησιμοποιεί τόσο πολύ τα συνθεσάιζερ. Μας ξενίζει αυτό; Λιγάκι. Ωστόσο, το συνθετικό/στιχουργικό υλικό είναι πρώτης ποιότητας και η φωνή του συναρπαστικά ομιχλώδης και δυσοίωνη. Τα κομμάτια του άλμπουμ που μπαίνουν στο repeat: «Harvest Home», «Judgment Time» (με το συνθεσάιζερ της εισαγωγής να θυμίζει εκκλησιαστικό όργανο), «Torn Red Heart», «I am the wolf», «Waltzing in Blue» και το «Dry Iced» από το teaser-CD.


Ο οσονούπω 50άρης Mark (έχει γεννηθεί στις 25 Νοεμβρίου 1964) συμπληρώνει μια τριακονταετή πορεία στη μουσική. Για να μη χαθείτε στα αμέτρητα άλμπουμ που έχει βγάλει μόνος του ή με διάφορες μπάντες, ιδού ένας μικρός oδηγός περιήγησης στον σκοτεινό κόσμο του Dark Mark.


Χωρίς να έχω τίποτα με το grunge –αντίθετα, πιστεύω ότι ήρθε την κατάλληλη στιγμή για να μας γλιτώσει από τα ηλεκτρονικά μπλιμπλίκια της electropop–, δύσκολα αντέχω πια να ακούσω τα άλμπουμ των παλικαριών με τα καρό πουκάμισα από το Σιάτλ (με μόνη εξαίρεση τους Pearl Jam, λόγω Eddie Vedder). Οπότε, παρακάμπτω το πρώτο συγκρότημα του Lanegan, τους Screaming Trees, για να περάσω απευθείας στα προσωπικά του πονήματα. Ψηφίζω δαγκωτό το «Field Songs», όπου ακούμε τέλεια διαμορφωμένο τον σκοτεινό, λυρικό και σπαρακτικό αντικατοπτρισμό της ψυχής του. Επίσης, τον δίσκο διασκευών «I'll take care of you», στον οποίο ασχολείται με τους συνήθεις ύποπτους συνοδοιπόρους (Jeffrey Lee Pierce), ενώ παράλληλα αποδίδει με αυθεντική soul/ψυχή (συγχωρείστε μου το λογοπαίγνιο) ογκόλιθους της μαύρης μουσικής (Brook Benton, Eddie Floyd).


Από την περίοδο της συνεργασίας με την αιθέρια Isobel Campbell των Belle and Sebastian, το «Ballad of the broken seas» αποτελεί ένα από τα πρότυπα άλμπουμ ντουέτων – κι ας μην τραγουδούν σε όλα τα κομμάτια μαζί. Η ατμόσφαιρα του δίσκου θυμίζει περισσότερο Αμερικανούς τραγουδοποιούς που πατούν με το ένα πόδι στην country – κι αυτό το λέω για καλό. Στον ίδιο δίσκο βρίσκουμε και σκωτσέζικες επιρροές, για παράδειγμα το «Black Mountain», που εμπεριέχει ένα απόσπασμα από το «Scarborough Fair». Ξεχωρίζω το ντουέτο Honey Child What Can I Do. Από τη συνεργασία του με το ηλεκτρονικό ντουέτο των Soulsavers δεν μπορώ να διαλέξω έναν δίσκο μόνο – μου αρέσουν και οι τρεις. Στο «Broken» συναντάμε τη συναρπαστική διασκευή του «You will miss me when I burn» (Palace Brothers), μετουσιωμένη από τη φωνή του Mark.


Να προσθέσω και μερικά σκόρπια τραγούδια από τη συνεργασία του με τον Greg Dulli στο πρότζεκτ Twilight Singers: Number Nine και Strange Fruit (της Billie Holiday). Από τους Gutter Twins, πάλι με τον Dulli, το «Bête Noire». Μπερδευτήκατε; Για όποιον προτιμάει τη συντομότερη οδό μιας καλής συλλογής, υπάρχει η ανθολογία «Has God seen my shadow (1989-2011)», με αντιπροσωπευτικά δείγματα από τα έξι προσωπικά του άλμπουμ και σπάνια σινγκλάκια – και στη σπέσιαλ έκδοση, δώδεκα ακυκλοφόρητες εκτελέσεις γνωστών και άγνωστων τραγουδιών του.
Το τέλος της γραφής του κομματιού συμπίπτει με το ξέσπασμα της βροχής. Το χέρι μου διαλέγει αυτόματα το «Kingdoms of Rain» από τον δίσκο των Soulsavers. Το απόλυτο τραγούδι της απελπισμένης περιπλάνησης κάτω από τη βροχή.

Τι άλλο καλό κυκλοφορεί;

Damien Rice
My Favorite Faded Fantasy
Το «My favorite faded fantasy» του Damien Rice είναι ιδανικό σάουντρακ για τα μελαγχολικά κυριακάτικα τεμπέλικα πρωινά του χειμώνα. Ο Ιρλανδός τραγουδοποιός, που θα μπορούσε να θεωρηθεί συνεχιστής της παράδοσης των torch singers (επαγγελματική διαστροφή: θα μετέφραζα τα torch songs ως καψούρικα; πιθανότατα), με τη βοήθεια του χαλκέντερου παραγωγού Rick Rubin ηχογράφησε 8 τραγούδια, στα οποία τα πνευστά ισορροπούν με τις κιθάρες και επενδύουν στίχους – ερωτικούς, φυσικά, φορτωμένους μεταμέλεια. Τα κουτσομπολιά λένε ότι είναι αφιερωμένος στην πρώην αγαπημένη του, την τραγουδίστρια Lisa Hannigan, και ο Rice φτάνει στο σημείο να ομολογεί «I'm the greatest bastard» – ένα από τα τραγούδια που μπαίνουν στο repeat. Μαζί με το «Favorite faded fantasy» και το «It takes a lot to know a man».

Musée Mécanique
Shores of Sleep
Οι Musée Mécanique, από το Πόρτλαντ του Όρεγκον, μια πόλη 550.000 κατοίκων που διαθέτει το μεγαλύτερο κατά κεφαλή ποσοστό επιτυχημένων μουσικών στις ΗΠΑ (Decemberists, Dandy Warhols, Elliott Smith, Shins κ.λπ. κ.λπ.), γράφουν μια μουσική που οι κριτικοί ερίζουν για το αν είναι chamber pop ή prog folk. Εγώ αναγνωρίζω τα φωνητικά των Simon & Garfunkel, τα πνευστά των Calexico, περάσματα από τον Wim Mertens – και όλα αυτά ενταγμένα αρμονικά σε τραγούδια με δαντελένιες ενορχηστρώσεις. Το άλμπουμ «Shores of Sleep» είναι αιθέριο, τρυφερό και σαγηνευτικό. Η βιόλα, το τσέλο, το όρθιο μπάσο και τα ξύλινα πνευστά συνομιλούν με τον τραγουδιστή Shelley Short, ενώ στα φωνητικά συναντάμε και την Alela Diane. Για μια πρώτη επαφή με τον ήχο των Musée Mécanique προτείνω το «O! Astoria» και το «Open Sea».

Ruthie Foster
Promise of a New Day
Η Ruthie Foster, παρά τη νεανική της εμφάνιση στο εξώφυλλο του «Promise of a new day», ασχολούνταν και μελετούσε τα gospel/blues από τις αρχές της δεκαετίας του '80 – παρότι έχει τραγουδήσει επίσης σόουλ, φολκ και τζαζ. Σε παραγωγή της Meshell Ndegeocello, το καινούργιο της άλμπουμ ακολουθεί τα επικίνδυνα μονοπάτια της neo-soul, στα οποία πολλοί συνάδελφοί της έχουν ήδη γκρεμοτσακιστεί. Όταν ακολουθεί το ένστικτό της, τραγουδάει μικρά διαμάντια όπως το «Second Coming» και το «It might not be right». Συμπαθητικό άλμπουμ για όσους λαχταράνε τη μαύρη μουσική παλιάς κοπής και ηθικής.

Todd Terje
It's Album Time
Φαίνεται ότι για να αρχίσουμε να κουνάμε ξανά τα κορμιά μας όσοι δεν συμπαθούμε τη χορευτική ηλεκτρονική μουσική, πρέπει να καταφύγουμε στα '70ς, τη δεκαετία που αγαπάμε να μισούμε. Ο Νορβηγός DJ, συνθέτης και παραγωγός Todd Terje το έπιασε το υπονοούμενο κι έβαλε στο μίξερ disco και electropop, αναγκάζοντας τους παλιότερους να θυμηθούν τον Sylvester και τον Cerrone, και στη συνέχεια πασπάλισε το μείγμα με τη χρυσόσκονη της soft jazz. Σε μερικά σημεία νομίζεις ότι ακούς σάουντρακ φτιαγμένα για b-movies της εν λόγω δεκαετίας. Η πρότασή του για επιστροφή στις μέρες του χορού λέγεται «It's album time» και για τους λάτρεις των «αγκαλιαστών χορών» έχει επιστρατεύσει την ερωτική/σέξι φωνή του Bryan Ferry, στη διασκευή «Johnny and Mary» (μόνο εγώ θυμάμαι τον Robert Palmer;).

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

1 σχόλια
Του Terje "πάλιωσε" λίγο, αλλά μπουστάρει εμβληματικά ακόμα προς μια "υγιή" επαναφορά των κορμιών μας στα dancefloors.Καιρός είναι...Αναμένεται κάτι που να επαληθεύσει αυτήν την ανάγκη..