Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974

Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Οι Σταύρος Ξαρχάκος και Νίκος Ξυλούρης (στο βάθος και ο Μάνος Κατράκης) ήταν πρωταγωνιστές και στην δισκογραφία της εποχής
0

ΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ΤΟΥ 1974, 50 χρόνια πριν, έχουν μια ιδιομορφία, και θα είναι παράλειψη αν αυτή δεν επισημανθεί. Ιδιόμορφο ήταν το ίδιο το 1974 κατ’ αρχάς, και αυτό ακριβώς περνάει και στη δισκογραφία. Είναι, λοιπόν, οι δίσκοι που κυκλοφορούν επί δικτατορίας (έως και τον Ιούλιο του ’74), και είναι οι δίσκοι που κυκλοφορούν από τον Αύγουστο και μετά, επί μεταπολίτευσης πια.

Το όριο της 24ης Ιουλίου 1974, όταν πέφτει η χούντα και έρχεται ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, έχει μεγάλη σημασία όχι μόνο για την πολιτικοκοινωνική ιστορία του τόπου, αλλά και για τα καλλιτεχνικά ζητήματα γενικότερα. Το θέατρο βεβαίως, σίγουρα τον κινηματογράφο, τις εκθέσεις εικαστικών, την ελληνική μουσική και το τραγούδι κ.λπ.

Αν στο πρώτο επτάμηνο του ’74 ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ουσιαστικά απών από τη δισκογραφία, από τον Αύγουστο και μετά δεν είναι απλώς παρών, είναι πανταχού παρών, χτίζοντας με τα απαγορευμένα επί επταετίας τραγούδια του, αλλά και με τα πιο καινούρια, τη βάση του πολιτικού τραγουδιού της πρώιμης μεταπολίτευσης. Άρα, και μόνο γι’ αυτό το λόγο το πρώτο κομμάτι του ’74, επί χούντας Ιωαννίδη, δεν έχει ουδεμία σχέση με το δεύτερο, επί μεταπολίτευσης. Ο Θεοδωράκης, από μόνος του, είναι αυτός που κάνει τη μεγάλη διαφορά.

Πριν από την μεταπολίτευση, και πάντα μέσα στο 1974, θα έβγαιναν στην αγορά τουλάχιστον δύο δίσκοι του Μάνου Χατζιδάκι. Ο ένας ήταν «Ο Οδοιπόρος, Το Μεθυσμένο Κορίτσι και Ο Αλκιβιάδης» και ο άλλος «Τα Πέριξ».

Η ελληνική δισκογραφία στο ιστορικό κομμάτι της έχει κενά, και αυτά φαίνονται (και) στους δίσκους του 1974 – καθότι τα αρχεία των εταιρειών δεν είναι ενημερωμένα, ή χάθηκαν τέλος πάντων οι λεπτομέρειες στην πορεία, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν επίσημα ντοκουμέντα για πολλά άλμπουμ (LP) εκείνου του έτους, σε σχέση με την ημερομηνία κυκλοφορίας τους. Βλέπουμε, εννοώ, ένα «1974» στο label ή στο οπισθόφυλλο, αλλά «κανείς» δεν ξέρει ποιο μήνα ή και ποια ημέρα βγήκε, τελικά, ο δίσκος – τον Μάρτιο, τον Ιούλιο ή τον Δεκέμβριο; Και αν βγήκε τον Ιούλιο, αυτό συνέβη πριν από τις 24 ή την τελευταία εβδομάδα εκείνου του μήνα;

Πρέπει να ξέρουμε, θέλω να πω, τι κυκλοφόρησε στο πρώτο επτάμηνο του ’74, γιατί από ’κει μπορεί να διαπιστωθούν διάφορα – για παράδειγμα, τα όρια «ανοχής» του δικτατορικού καθεστώτος. Τι επιτρεπόταν, τέλος πάντων, και υπό ποιους (λογοκριτικούς) όρους, και τι όχι. Κάτι που είναι οπωσδήποτε πολύ σημαντικό, για την ιστορική γνώση.

Το 1974, πριν από 50 χρόνια, ο Γιάννης Μαρκόπουλος κυκλοφορεί τρία πολύ σημαδιακά άλμπουμ στην Columbia. Τη «Θητεία», τους «Μετανάστες» και το «Θεσσαλικό Κύκλο». Αν πάρεις το LP «Θητεία» και το περιεργαστείς θα δεις, απλά, στο label, ένα «1974». Ακόμη και στην CD-επανέκδοση του 2011 [EMI-Η Καθημερινή], με το πολυσέλιδο ένθετο, εκείνο που διαβάζουμε είναι το «πρώτη έκδοση δίσκου: 1974». Διαβάζουμε, όμως, και κάτι άλλο, στο σημείωμα του δημοσιογράφου Γιώργου Νοταρά, στο ένθετο. Το εξής: «Άκουσα για πρώτη φορά τη Θητεία από το ραδιόφωνο τον Αύγουστο του ’74, στην αρχή της μεταπολίτευσης, κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών». Απ’ αυτό το παράθεμα θα μπορούσε κάποιος να νομίσει πως η «Θητεία» είναι δίσκος της μεταπολίτευσης, αλλά στην πράξη το ιστορικό αυτό LP κυκλοφορεί περί τον Μάρτη του ’74, δηλαδή επί δικτατορίας ακόμη.

Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος

Τώρα, αν παίζονταν από το ραδιόφωνο και τις διαφημιστικές εκπομπές της Columbia (ή και γενικότερα) τα «Λόγια και τα χρόνια», το «Κι είδα γυναίκες» και τα «Μαλαματένια λόγια» (όλα σε στίχους Μάνου Ελευθερίου) δεν μπορώ να το πω με σιγουριά. Ο δίσκος, όμως, κυκλοφορούσε κανονικά στα καταστήματα.

Πριν από την μεταπολίτευση, και πάντα μέσα στο 1974, θα έβγαιναν στην αγορά τουλάχιστον δύο δίσκοι του Μάνου Χατζιδάκι. Ο ένας ήταν «Ο Οδοιπόρος, Το Μεθυσμένο Κορίτσι και Ο Αλκιβιάδης» [Νότος] (περί τον Μάρτιο του ’74) και ο άλλος «Τα Πέριξ» [Πολύτροπον] (λίγο πιο μετά). Οι δύο αυτοί δίσκοι είναι επίσης πολύ σημαντικοί – ιδίως ο πρώτος, που περιλαμβάνει, πρωτότυπα τραγούδια, γιατί ο άλλος περιλαμβάνει διασκευές σε ρεμπέτικα και λαϊκά. Ιδιάζουσες διασκευές οπωσδήποτε, ενταγμένες μέσα στο κλίμα της ρεμπετοαναβίωσης της εποχής, αλλά σε κάθε περίπτωση διασκευές. Δίσκος μεταιχμίου, ανάμεσα στα δύο τμήματα του ’74, δείχνει να είναι και το σάουντρακ του Χατζιδάκι από την ταινία του Dušan Makavejev “Sweet Movie”. Δύσκολα όμως μπορώ να πω με σιγουριά, αυτή τη στιγμή, αν τυπώθηκε πριν ή μετά από την πτώση της δικτατορίας.

Γιάννης Δημητράς - Η μπαλάντα του οδοιπόρου

Στο ξεκίνημα του ’74 βρίσκονται στις προθήκες των καταστημάτων μερικοί πολύ σημαντικοί δίσκοι. Κατ’ αρχάς το άλμπουμ της Δόμνας Σαμίου «Έχε Γεια Παναγιά» [Columbia], που κάνει τη μεγάλη διαφορά στις παραδοσιακές κυκλοφορίες, δίνοντας νέα πνοή σε κλασικούς δημοτικούς σκοπούς και τραγούδια («Γιάννη μου το μαντήλι σου», «Ο μπαρμπα-Μαθιός», «Ρούσα παπαδιά», «Ζωναράδικος χορός Θράκης» κ.λπ.), έπειτα το θρυλικό θεατρικό και οπωσδήποτε με αντιδικτατορικές νύξεις σάουντρακ «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» [Columbia] με τις μουσικές του Σταύρου Ξαρχάκου και τους στίχους του Ιάκωβου Καμπανέλλη (μπορεί να φαίνεται απίστευτο σε ορισμένους, αλλά ο δίσκος κυκλοφορεί όντως στην αρχή του ’74) και ακόμη το ιστορικό άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου, σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου, «Καλημέρα Ήλιε» [Minos], με τα καταπληκτικά τραγούδια (πέρα από το γνωστό τοις πάσι) «Θα έρθει μόνο μια στιγμή», «Μια καλημέρα», «Ας μην είχες τόσα λάθη», «Ποιος το ξέρει», «Κανένας δεν μου μίλησε» κ.λπ. Φυσικά το άλμπουμ του Λοΐζου με «Τα Τραγούδια του Δρόμου», που είχε ισχυρά πολιτικά μηνύματα, θα κυκλοφορούσε στο τέλος της χρονιάς.

Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Ο δίσκος «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» [Columbia], των Σταύρου Ξαρχάκου – Ιάκωβου Καμπανέλλη, κυκλοφορεί στην αρχή του 1974

Πολύ μεγάλοι, δηλαδή σημαντικότατοι δίσκοι κυκλοφορούν από την άνοιξη έως και την αρχή του καλοκαιριού του 1974 – και σε κάθε περίπτωση επί χούντας Ιωαννίδη ακόμη. Ανάμεσά τους το συγκλονιστικό LP του Νίκου Ξυλούρη «Συλλογή» [Columbia], με τα τραγούδια ύμνους του Ξαρχάκου (σε στίχους των Κώστα Κινδύνη, Κώστα Φέρρη, Νίκου Γκάτσου και Βασίλη Ανδρεόπουλου) «Πώς να σωπάσω», «Ήτανε μια φορά», «Παλληκάρι στα Σφακιά», «Γυρνάν αμίλητα παιδιά», «Ράβε ξύλωνε», «Μπάρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη», «Γεια σου χαρά σου Βενετιά», «Το παραμύθι», συν το «Πάνω στ’ αργυρό σκαμνί» του Χάλαρη... Είναι δύσκολο να πιστέψεις πως όλα αυτά τα κομμάτια ήταν χαραγμένα σ’ ένα δίσκο, που δεν ήταν συλλογή με την τυπική έννοια, και ας είχε τέτοιο τίτλο.

Νίκος Ξυλούρης - Πώς να σωπάσω

Έπειτα, είναι το ανατριχιαστικό LP του Σταύρου Κουγιουμτζή «Μικρές Πολιτείες» [Minos], με τον Γιώργο Νταλάρα και την Άννα Βίσση να λένε μόνον αριστουργήματα («Να ’μουν ο Μεγαλέξαντρος», «Ήταν πέντε ήταν έξη», «Του κάτω κόσμου τα πουλιά», «Σ’ αγαπώ», «Τώρα που θα φύγης», «Δίψασα στην πόρτα σου» κτλ.), ενώ, την ίδια εποχή, πρέπει να κυκλοφορεί και η βυζαντινή «Ακολουθία» [Columbia] του Χριστόδουλου Χάλαρη, σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη, με Δήμητρα Γαλάνη, Νίκο Ξυλούρη και Χρύσανθο, και με το άλμπουμ να περιλαμβάνει το εξώκοσμο «Του θάνατου παράγγειλα», το «Μοιρολόι», την «Ώρα τούτη» και όλα τα υπόλοιπα και εν πολλοίς απίστευτα κομμάτια, μιας εντελώς ιδιόρρυθμης τραγουδοποιίας.

Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Ο δίσκος του Σταύρου Κουγιουμτζή «Μικρές Πολιτείες» [Minos], που κυκλοφορεί τέλος άνοιξης, με αρχή του καλοκαιριού του 1974
Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Ο δίσκος των Χριστόδουλου Χάλαρη-Γιάννη Κακουλίδη «Ακολουθία» [Columbia]

Άνοιξη προς καλοκαίρι του ’74 και σίγουρα πριν από την 24η Ιουλίου κυκλοφορεί και το καταπληκτικό LP του Γιώργου Χατζηνάσιου «Άσπρο Μαύρο» [Minos] (με το... αντιβασιλικό εξώφυλλο) σε στίχους Σώτιας Τσώτου, με Γιάννη Πάριο, Δημήτρη Κοντολάζο, Κώστα Σμοκοβίτη, Άννα Βίσσυ και Χάρι Αλεξίου, συνδυάζοντας «έντεχνες» και ελαφρολαϊκές φόρμες. «Τι ταλαιπωρία» λεγόταν ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του δίσκου και δεν ταλαιπωρείσαι καθόλου, ακόμη και αν το ακούσεις καμιά δεκαριά φορές σερί...

Τι ταλαιπωρία (1974) – Χάρις Αλεξίου

Νωρίτερα, το ’74, είχε βγει από την Columbia και το σάουντρακ του Χατζηνάσιου για την ταινία του Ερρίκου Ανδρέου «Ψυχή και Σάρκα (Εσύ κι’ Εγώ)», με Κώστα Πρέκα και Κορίνα Τσοπέη, ένα δεύτερο θεατρικό σάουντρακ, μετά «Το Μεγάλο μας Τσίρκο», που δεν ήταν άλλο από τη μουσική του Γιάννη Σπανού για τον «Μορμόλη» [Standard] της παιδικής σκηνής των Γιάννη Φέρτη-Ξένιας Καλογεροπούλου, το πολύ ενδιαφέρον «Λουκιανού Νεκρικοί Διάλογοι» [Philips] του Μίμη Πλέσσα, σ’ ένα στυλ ροκ όπερας, σε στίχους Κώστα Βίρβου, το σπουδαίο «Χαμένο Τίποτα δεν Πάει...» [Philips] του φολκ-ροκ ντουέτου Λήδα-Σπύρος, η συλλογή «Νιάτα» από τον διαγωνισμό τραγουδιού, που είχαν συνδιοργανώσει η Minos με το περιοδικό «Επίκαιρα» (το «βραβείο Χατζιδάκι» είχε δοθεί από τον συνθέτη στο τραγούδι «Άννα» του Πάνου Τσαπάρα, που θα έλεγε ο Δάκης), η συλλογή «Χρυσός Δίσκος 1974», από έναν ανάλογο  διαγωνισμό της Columbia με το περιοδικό «Ο Ταχυδρόμος» και ακόμη ένα LP-έμβλημα της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, το «Ελληνική Ηλεκτρονική Μουσική -1» [His Master’s Voice], με έργα των Μιχάλη Αδάμη, Δημήτρη Τερζάκη, Στέφανου Βασιλειάδη, Νίκου Μαμαγκάκη, Χάρη Ξανθουδάκη και Γιάννη Βλαχόπουλου.

Οι ελληνικοί δίσκοι που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια, στο πρώτο επτάμηνο του 1974 Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις απονέμει το «βραβείο Χατζιδάκι» στο τραγούδι «Άννα» και στον συνθέτη του Πάνου Τσαπάρα (στη μικρή φωτογραφία), στον διαγωνισμό τραγουδιού, που είχαν συνδιοργανώσει η Minos με τα «Επίκαιρα». Το LP «Νιάτα», με τραγούδια του διαγωνισμού, θα κυκλοφορούσε το 1974, πριν από την μεταπολίτευση.

Εκείνη την περίοδο η χώρα παραληρούσε με τον Γιώργο Κοινούση και το άλμπουμ του «3» [Zodiac] και βασικά με το τραγούδι «Οι πιτσιρίκοι» (που κυκλοφορούσε σε 45άρι από το τέλος του ’73), σίγουρα πολλοί ακούν και το δισκάκι με το «Κρασί, θάλασσα και τ’ αγόρι μου», που είχε πει η Μαρινέλλα στην Eurovision 1974, ενώ για τις πιο... βαριές καταστάσεις θα απευθυνόσουν –σε ποιον άλλον;– στον Στέλιο Καζαντζίδη και στον δίσκο του «Η Ζωή μου Όλη» [Minos], με τα «ιάματα» βασικά των Άκη Πάνου και Χρήστου Νικολόπουλου, που βρισκόταν στα καταστήματα από την αρχή του έτους...

Όλα αυτά τα θαυμαστά έως και την 24η Ιουλίου 1974. Για τα μετέπειτα, έως και το τέλος εκείνης της ξεχωριστής χρονιάς, θα τα πούμε άλλη φορά...

Καζαντζίδης - Μίσος

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ